Son seyirde ilk defa ama 300 bahri mil patalya çekmiş birisi olarak bu konuda da yaşadıklarımı anlatayım.
Malum, bu patalya hafif olmasına hafif ancak teknenin üzerine almak imkansıza yakın. O yüzden hep arkamdan geldi durdu. Çanakkale boğazında gemi dalgalarında bordadan alıp, devrilip devrilmeyeceğini merak etmiştim. Hiç bir şey olmamıştı. Nitekim Çeşme Kuşadası seyrindeki dalgalarda da bir sıkıntı yaşamadım.
Ancak bir iki yöntem geliştirmiştim belki o yüzden de olabilir. Ancak V tabanlı bir dingi bu tür havalar için vazgeçilmez.
Yaşadıklarım, mataforaya da gerek olmadığı yönünde. Teknenin arkasına matafora yapmaya ve masraf etmeye de gerek yok yani. anlatacağım yöntem ile botunuz üstelik hızınızı kesmeden en sert havada dahi kuzu kuzu arkanızdan gelecek.
Yine bir masraftan kurtarıyorum sizi yani. Bülent gibi dünyanın parasını verip matafora yaptıranlar da şansına küssün ne diyeyim:)
Keşke daha önce bir patalya çekseydim.
Şimdi bir kere şu çapraz iki halat ile çekme konusuna gelelim. Buna gerek yok. Tam tersine arkadan gelen denizlerde ciddi çapariz tehlikesi var.
Botu ön tarafta iskele ve sancakta iki mapadan bağlayıp, hareket edebilen bir izbarço ile tek halat ile tekneye bağlamak en iyisi. Dinginin önünde bir sapan yapmış oluyoruz yani. Çeken yüzen halat ise bu sapan üzerinde hareket edebiliyor ki bu çok önemli. sıkı sıkı bağlamayacaksınız yani.
Böylece patalya arkada rahatlıkla hareket edebildiğinden bir devrilme tehlikesi yaşanmıyor.
Bir diğer konu da çok uzak tutmamak gerek . Çünkü bir şekilde çekmeniz gerektiğinde zaman kaybına yol açmamalı.
beş metre bilemediniz on metre yeter bence.
Şimdi gelelim işin püf noktasına . Nasıl çekersek hızımız dingi bizi yavaşlatmaz?
Yani öyle dinlenceye filan çekmeye gerek yok Mücahit.
Bir kere teknenin kıçına bağlamayacaksınız efendim. Teknenin kıçına bağlandığında teknenin kıçını suya basıyor ve bu ilave direnç , tekneyi yavaşlatıyor. Teknenin ortasına yakın bir yerlerden bağlamak lazım halatı çapariz vermeyecek şekilde ki kıç tarafta bir ağırlık yaratmasın.
İkincisi ortadan çekmeyeceksiniz. Özellikle motor seyrinde. Pervane suyu dingiye çarpıp ilave bir direnç yaratıyor.
İskele veya sancak tarafa bağlayıp, teknenin dümen suyu dışında tutarsanız dinginizin yol açacağı hız kaybınız önemsenmeyecek düzeyde oluyor.
Bir de v taban çok önemli bence..