Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Ana Yelken Furling Halatı Değişimi (Zspar)

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki
Ana Yelken Furling Halatı Değişimi (Zspar)
OP: 07 Haziran 2018, 18:22:23
Merhaba,

Teknem Beneteau 393 Clipper 2003 model. Ana yelkenim sarma, direğim Zspar ve furling halatını değiştirmek istiyorum. Şu an ana yelken basılı durumda. Teknede yalnızım ve bunu tek başıma nasıl yaparım diye bir cahil cesareti içindeyim.

Bana mantıklı gelen önce ana yelkeni açıp, sonra mandarı boşlayıp yelkeni aşağı almak. Direkten tamamen söktükten sonra furling halatını mekanizmadan tekrar boşaltmak. Halatı tutan düğümü söküp / kesip çıkartmak ve yeni halatın ucunu delikten geçirip düğümleyip sabitlemek. Sonrasında mekanizmaya yeni halatı tekrar, yavaş yavaş, zahmetle sarmak. Ana yelkeni tekrar basmak ve sonrasında yeni furling halatını kullanarak yelkeni tekrar direğin içine sarmak.

Bu işlemi tek başıma yapmaya yelteneceğim için ana yelkeni indir ve tekrar bas kısmı gözümde büyüyor ve daha önemlisi tek başıma nasıl yaparım emin değilim.

Youtube'da ( https://www.youtube.com/watch?v=F81GKklaLl8&t=0s&index=7&list=PLTSO_RROzPn3tdXMMfiSy8oUcPhHuSFc6 ) ana yelkeni indirmeden, sadece açıp, direğe ve bumbaya bağlayarak sabitlemekten, arkasından karula köşesindeki şakılı söküp sonra yeni halatı takmaktan, en sonda ise yeni halatın en yukarıya kadar mekanizmaya sarılabileceğinden bahsediyor.

Ama bu yöntem aklıma pek yatmadı. Yelkenin üst yakasından mekanizmaya bağlı olması, yelkenin direk boyunca ilerleyen bir kanaldan geçerek mekanizmaya sarılı olması düşündürüyor. Yeni halatı mekanizmaya sararken, sistemi çevirirken tepe de döner mi ve bir şeyleri koparır mı diye endişem var.

Tek başıma yapacaksam ana yelkeni indirmemek işi kolaylaştıracak, hatta mümkün kılacak. Aksi halde ....

Görüşlerinizi alırsam sevinirim.

Selamlar,
  • IP logged

  • *
  • İleti: 975
Melih reisim, teknelerimiz aynı model ve yaşta.  Konu ile direk alakalı değil ancak “beneteau393” diye ingilizce bir yahoo grubu var, üye değilseniz üye olmanızı öneririm. Epeyce işe yarar paylaşım var, bize özel. 

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Melih Reisim

Bizim Tuzla'da bir Oğuzhan Usta var. Kamber Usta da deriz.  :)
ZSpar sarma ana yelkenler ondan sorulur. aspardan, zspara her şeyini bilir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Geleydin Göcek'e, hallederdik hemencecik...
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Video daki pek anlaşılır değil, ama zor değil gibi görünüyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki
Geleydin Göcek'e, hallederdik hemencecik...

Vallahi Poseidon izin verirse 4 gün sonra oradayım. Maksat yokuş aşağı gelirken rahatça ana yelkeni kullanmaktı. En kötü çalacağım kapını, tut şunun ucunu, götürelim Abi diye...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Geleydin Göcek'e, hallederdik hemencecik...

Vallahi Poseidon izin verirse 4 gün sonra oradayım. Maksat yokuş aşağı gelirken rahatça ana yelkeni kullanmaktı. En kötü çalacağım kapını, tut şunun ucunu, götürelim Abi diye...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Hallederiz beraber. Dert etme. Sen gel yeter...
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1631
Ben bahsettiğin yöntemle Rüzgarsız bir günde yaptım. Z-spar direk. Düğümü kesmene gerek kalmıyor alttan çekip düğümü çözebilmiştim.
Yelkeni çıkartmadan önce tanbura kaç tur halat sarıldığını fotoğraf çekerek kaydetmen yeterli olacaktır . Yine halatı kılavuz yardımı olmadan tanbura satabilmiştim Melih reis .

İstediğin zaman arayabilirsin . Bir de sarma ana yelken diye bir başlıkta yaptıklarımı yazmıştım forumda . Yardımı olur umarım .


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged


  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki
Melih reisim, teknelerimiz aynı model ve yaşta.  Konu ile direk alakalı değil ancak “beneteau393” diye ingilizce bir yahoo grubu var, üye değilseniz üye olmanızı öneririm. Epeyce işe yarar paylaşım var, bize özel.
Hasan Reis Merhaba ,

Oraya üyeyim ama bakmayı akıl etmedim. Bugün bakacağım. Teşekkürler


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 194
  • Kon Tiki

Efendim Merhaba,


Uzun zaman sonra yazmaya fırsat oldu. Furling halatını değiştirdik. Üstelik ana yelkeni indirmeden ve hatta açmadan hallettik. Dilim döndüğünce anlatmaya çalışayım.


Öncelikle biz bu işi üç kişi hallettik ve yaklaşık 1 saat 15 dakika sürdü. Bendeniz acemi denizci, sanayide atölye sahibi kayınbirader ve borsacı bacanak.


Öncelikle furling mekanizmasını sökmeye çalıştık. Öncelikle mekanizmanın daha üst kısmında yer alan direk kapaklarını açıp keşif yaptık. Ama orayla bir işimiz olmadığını 10 dakikada anladık.





Bu arada bacanaktan aşağıdan bir yıldız tornavida getirmesini istedik. 10 dakika sonra üzerinde yıldız resmi olan bir kargaburun ile geldi. Yaklaşık bir on dakika da tornavida, vida pense konularında fikir alışverişinde bulunduk.


Derken asıl konuya gelebildik ve direğin sağ tarafında bulunan alyen civatayı sökmeyi becerdik. Bu sırada bacanak konuya olan ilgisini tamamen kaybetmişti.





Civatanın sökülmesi ile birlikte furling mekanizması hafifçe yerinden oynadı. Hani biraz kanırtsak dışarı gelecek gibi. O sırada bizim kayınbirader sanayide uğraştığı işlerden gelen deneyimi ile "abi, sen bana bırak, sıkışmıştır, şuradan hafif kanırtıp iki çekiç vurursak bu açılır" yorumunu yaptı. "Ya dur hele, bunlarda öyle kanırtmaya pek gelmiyor, hele çekiçle girişmek tehlikeli" deyince bu sefer kayınbiraderi de kaybettik. Söylemimi tecrübesine saygısızlık olarak algılayıp "sen bak bakalım" diyerek havuzluğa bacanağın yanına geçti.


Kaldım mı yalnız başıma...


Sağını solunu kurcalarken ve acaba çocuk haklı mı ki derken bingo.





Doğal olarak sağdaki civatanın bir eşi sol tarafta da var. Neşeyle onu da sökünce tüm furling mekanizması kolayca dışarı alınabildi. Burada aslında şunu belirtmek gerek, mekanizmanın  yaklaşık yarısı dışarı geldi ama bu mesafe arkadaki işleri halletmek için yeterliydi.
 



Bu arada kayınbirader ve bacanak ortadan tamamen kaybolmuş. Az sonra ellerinde birer dondurma, yalayarak geldiler.


Neyse üstteki resimden görüldüğü üzere mekanizmanın alt kısmında eski halatın düğümünü bir kargaburun ile dışarı çektik ve bu parçayı kestik. Halatın boş ucunu yavaşça çekip sarımlardan kurtardık. Yeni halatın bir ucunu havuzlukta eski halatın ucuna kalın bantla (duct tape) sabitledik ve özenle, yavaş yavaş çekerek, hatta çoğu yerde yeni halatı arkadan hafif iterek mekanizmanın önüne dek sorunsuzca getirdik. Bu aşamada iki halatı birbirine dikseydik belki çok daha rahat çalışırdık ama vakit harcamak istemedik. Şansımız da yaver gitti.


İşin en zevkli tarafı yeni halatı mekanizmaya sarmaktı. Eğer yelkeni açsaydık veya tamamen indirseydik sarma işlemini en az 10 - 15 adım için yapmamız gerekirdi. Ama yelken içeride sarılı olduğu için biz sadece 2 - 3 adım için bunu yaptık. İlkinde doğrudan halatı yolladık ve şansımıza sorunsuz dolanıp öbür taraftan çıktı. İkincisi biraz uğraştırdı. Ucuna bir sicim bağlayıp sicimi önden yolladık ve karşıya geçince çekip yeni halatı aldık. Böylece o iş de çok kolaylaştı. Yeni halat en alta kadar sarılınca mekanizmanın yan tarafındaki delikten içeri soktuk ve aşağıdan yine kargaburunla çektik. Bu aşamada bacanak kendi getirdiği kargaburunun kullanıldığını gördü ve CV'sine yeni bir başlık ekledi:  "Experienced Furling Repairer". Ucuna bir düğüm atıp boşunu aldık ve her şeyi topladık. Sakin bir havada denedik ve sorunsuz çalıştığını gördük.   


İşin belli bir yerinden sonra heyecana kapılıp fotoğraflama işini unuttum[size=78%].[/size]


Kusura bakmayın...


Bizim yaklaşık 1 saat 15 dakikamızı aldı. Sanırım bir dahaki sefere 20 dakikada hallederiz. Ama üç kişi olmak şart  ;D


Selamlar, sevgiler...
 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 975
Melih Reis not aldım. Bu halata sanki birşeyler sürülüyordu diye okuduydum bir ingilizce dökümanda ya, emin değilim ??


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ben de halatı değiştirirken yabancı videodan yararlanmış, ana yelkeni sökmeden halatı değiştirebileceğimi düşünmüş ama gavurun bildiği vardır deyip ana yelkeni sökmüştüm. Büyük iş Melih reis.

Hasan reisim İngilizce dökümanda halatı her sene değiştirmek gerektiği yazıyordu. Bir de rulmanlara Gres yağı sürün yazıyordu . Halata birşey sürüldüğünü hatırlamamakla birlikte 100% emin değilim.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Melih reis ,

Ellerinize sağlık iyi ki sanayi tipi çözüme gitmemişsiniz :)
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Melih Reisim

Ellerinize sağlık. Bizim direk de aynısından. Bana da cesaret geldi. Hafta sonu fırsat olursa belki biz de değiştiririz.
  • IP logged

 
Yukarı git