Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Hayaller Tersanesi

e

ersinboke@icrs.com.tr

Hayaller Tersanesi
OP: 16 Mayıs 2018, 00:20:03
efendim esinlendiğimiz teknenin orjinali bu. Kuzey denizi balıkçı teknesi.



Hali hazırda Devlin tarafından tasarlanmış olan büyük bir benzeri var. Oysta..



Bu teknenin çok önemli kimi üstünlükleri var. Her ne kadar bir motor sailor gibi görünse de aslında gerçek bir yelkenli.

Bildiğimiz klasik tasarımlardan çok önemli farkları var.

Şimdi Devlin tarafından gönderilmiş olan ancak henüz yayınla izinini almadığım bu proje ile ilgili ön taslakları Cem Gür ve Aali ile bugün paylaştım. Tam iki buçuk saat çalıştık Aali ile.

Her ikisi de Devlin 'in bu tasarımını üzerinde çalışılabilir buldular.

Amacımız , kendi denizlerimiz için kolay üretilebilir ancak azami konforu sağlayacak " en küçük " tekneyi tasarlamak.

Öngördüğümüz tekne 29 feet. Şuna benziyor aslında. Bu da bir Devlin tasarımı.



Temelde amaç, kolay yapılabilir, ustaya en az bağımlı, bakım ve barınma maliyetleri en düşük olacak şekilde tasarlanmış, gerektiğinde trayler üzerine de alınabilme imkanı da olabilecek Bizim denizlerimiz için uygun bir tekneyi oluşturabilmek.

Ortaya çıkan görüşleri tasarımcı ile paylaşıp, imalat projesinin son şeklini vereceğiz.

Hep beraber. Başımızda tekne yapmış, üstelik tarzları farklı olan iki üstad var. Cem Gür ve Aali San.

Eminim ki diğer tekne yapmış dostlar da tartışmaya yön verecektir.

ancak sadece onlar değil, hayallerindeki tekneyi düşleyen herkesin katkısına ihtiyacımız var.

Böylece beklentileri de daha rahat görmüş olacağız.

Evet efendim. Hayaller tersanesinin ilk yelkenli teknesini kızağa koyuyoruz.

Bekleriz.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 26
Ynt: Hayaller Tersanesi
#1: 16 Mayıs 2018, 00:27:53
Harika bir tekneymiş...
Abi salma varmı bunda (pik veya kurşun)
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Hayaller Tersanesi
#2: 16 Mayıs 2018, 00:29:34
Geldik, bekliyoruz.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Hayaller Tersanesi
#3: 16 Mayıs 2018, 00:30:58
Önce temel kriterlerimizi yazalım.

Teknede öncelik kadınların. Ladies first yani. İç tasarımı tamamen kadının ihtiyacına göre tasarlanmış, güverte imkanları da yine kadına göre tasarlanmış bir tekne. az yatan, güvenli kimseyi korkutmayan ama " denizci " bir yelkenli.

Erkeğe ve yelken yapmayı seven kadına da dört dörtlük yelken keyfini yaşatacak, tüm " denizci " kriterlerini sağlayan

omurga salma , başı kıçı bir , çift direkli bir kechya da yawl arma sahibi elbette randa arma ve cutter.

ama en modern cinsinden..

en olmadık havalarda dahi güvenle seyir yapabileceğiniz , patalyanızı rahatlıkla taşıyabileceğiniz güneş panelleri için saçma sapan taşıyıcılar yaptırmayacağınız, her daim yelkenlerinizi görebildiğiniz bir yelkenli tekne.

Su kontraından imal, 2 feet ancak çift tuvaletli ve ayrı kabinli özel yaşam için tasarlanmış, rahatlıkla misafir ağırlayabileceğiniz bir yelkenli den bahsediyoruz .
  • IP logged

N

Niyazi Ağaçdiken

Ynt: Hayaller Tersanesi
#4: 16 Mayıs 2018, 00:38:34
Şahane, takip +1
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Hayaller Tersanesi
#5: 16 Mayıs 2018, 00:51:28
Adam hâlâ buzdolabından söz etmiyor  :)
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Hayaller Tersanesi
#6: 16 Mayıs 2018, 00:52:16
 :) :)
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Hayaller Tersanesi
#7: 16 Mayıs 2018, 00:54:33
Yavaş yavaş.. Güneş paneli ile başladı işte.  :P
  • IP logged

S

Servet

Ynt: Hayaller Tersanesi
#8: 16 Mayıs 2018, 01:05:28
Adam hâlâ buzdolabından söz etmiyor  :)

''Her amatör denizci içkisine buz arıyacaktır birgün'' :)
  • IP logged

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Hayaller Tersanesi
#9: 16 Mayıs 2018, 09:32:32
Şimdi efendim..

dün Aali çok önemli bir öneride bulundu. İç tasarım malum önemli. Bunu sadece kağıt üzerinde değil, gerçekten de görmek çok daha mantıklı olur dedi. Teknenin iç yerleşimi şu andaki klasik yapıdan çok farklı ve çok daha kullanışlı.

Ama öyle olduğunu kendimiz görmeliyiz önce. O yüzden teknenin iç kabinlerini gerçek boyutlarında köpükten imal edeceğiz.  Böylece kafamızdakilerin gerçeğe ne kadar uygun olup olmadığını göreceğiz.

sevgili Ali sen de böylece  teknenin iç tasarımını kendi istediğin gibi düşünebilir gerçek boyutlarda yerleştirme yapabilirsin.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Hayaller Tersanesi
#10: 16 Mayıs 2018, 12:54:23
Şimdi efendim..

dün Aali çok önemli bir öneride bulundu. İç tasarım malum önemli. Bunu sadece kağıt üzerinde değil, gerçekten de görmek çok daha mantıklı olur dedi. Teknenin iç yerleşimi şu andaki klasik yapıdan çok farklı ve çok daha kullanışlı.

Ama öyle olduğunu kendimiz görmeliyiz önce. O yüzden teknenin iç kabinlerini gerçek boyutlarında köpükten imal edeceğiz.  Böylece kafamızdakilerin gerçeğe ne kadar uygun olup olmadığını göreceğiz.

sevgili Ali sen de böylece  teknenin iç tasarımını kendi istediğin gibi düşünebilir gerçek boyutlarda yerleştirme yapabilirsin.
Ersin söyle söylüyeyim,köpükten kastın sanırım strafor,1/1 ölçekli yapmam ,nedeni ise maliyet CNC strafor kesimi işi yapan kişileri tanıyorum,mantığını az çok biliyorum hatta strofordan bot yapmıştım :) iç kabinlerini gerçek boyutlarda yaptığında,bir noktada hata yaptığında geri dönüşü zor artı maliyet,hatta da yapacaksın,hadi yaptın diyelim hayallerinin  iç kabinlerini gerçek boyutlarda,aha bu dedin,asıl malzemeye geçeceğin zaman,harcadığın tüm para emek boşa gidecek,elindeki tek veri tecrübe olacak,

Ben söyle bir sistem düşünüyorum 1/1 ölçekli hayallerimin tekne iç  kabinini önce AutoCAD ortamında çizip,bu çizimleri Solidworks ortamına atıp 1/1 ölçekli 3D olarak en ufak ayrıntısına göre görme imkanım olacak,hoşuma gitmeyen noktalar illa ki olacaktır,olduğunda da gerekli oynamaları değişiklikleri yapıp 3D tekrar çek etmeyi planlıyorum,benim düşündüğüm sistemde hata yaptığımda maliyeti yok,senin sistemde maliyeti var,yer,zaman,nakliye,işçilik,vs vs uzar gider. 








  • IP logged
« Son Düzenleme: 16 Mayıs 2018, 13:06:34 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Hayaller Tersanesi
#11: 16 Mayıs 2018, 12:57:01
Önce temel kriterlerimizi yazalım.

Teknede öncelik kadınların. Ladies first yani. İç tasarımı tamamen kadının ihtiyacına göre tasarlanmış, güverte imkanları da yine kadına göre tasarlanmış bir tekne. az yatan, güvenli kimseyi korkutmayan ama " denizci " bir yelkenli.

Erkeğe ve yelken yapmayı seven kadına da dört dörtlük yelken keyfini yaşatacak, tüm " denizci " kriterlerini sağlayan

omurga salma , başı kıçı bir , çift direkli bir kechya da yawl arma sahibi elbette randa arma ve cutter.

ama en modern cinsinden..

en olmadık havalarda dahi güvenle seyir yapabileceğiniz , patalyanızı rahatlıkla taşıyabileceğiniz güneş panelleri için saçma sapan taşıyıcılar yaptırmayacağınız, her daim yelkenlerinizi görebildiğiniz bir yelkenli tekne.

Su kontraından imal, 2 feet ancak çift tuvaletli ve ayrı kabinli özel yaşam için tasarlanmış, rahatlıkla misafir ağırlayabileceğiniz bir yelkenli den bahsediyoruz .

Tecrübeyle sabit benim size önerim randa arma bir tirhandil olurdu.. ;)

Şaka bir yana bu teknenin orsa performansı hakkında sizin, Cem Gür ve Âli San reisin görüşlerini çok merak ediyorum...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 16 Mayıs 2018, 13:00:12 Gönderen: Erman Yerman »
Akdenizli, Balıkçı

e

ersinboke@icrs.com.tr

Ynt: Hayaller Tersanesi
#12: 16 Mayıs 2018, 16:07:26
 Acı ama gerçek.. su kontrasından tşrhandil planı yok😕
Erman daha draft ve salma detayları gelmedi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Hayaller Tersanesi
#13: 16 Mayıs 2018, 16:38:00
Erman Reis,
henüz bir görüş oluşturmak için zaman erken. Ersin'in üzerinde durduğu tasarım yukarıda fotoğraflarını koyduğu üç tekne de değil ; tasarımcısının önerdiği, henüz eskiz halinde olan bir tekne. Muhtemeldir ki gerçek projelendirme adımlarına giriştiğinde üzerinde kimi değişiklikler de yapacaktır. Ya da mesela Ersin biten tasarımın kimi detaylarını beğenmeyecek ve tasarımcıdan bunların düzeltilmesini isteyecektir.

Kaldı ki elimizde tamamen bitmiş bir tasarım bile olsa bunun üzerinden teknenin performansı, kimi denizcilik özellikleri hakkında fikir yürütmek benim harcım ve haddim değil. Yat tasarımı eğitimim , irili ufaklı onlarca farklı tekne inşa etmişliğim veya birbirinden farklı yüzlerce tekneyle uzun yıllar boyunca seyir yapmışlığım yok ( lakin bu işi bildiğini bildiğim insanların kimi kitap veya yazılarında da ; - eğer tasarımda bariz yanlışlar yoksa - ; bir tekne tasarımının teorik olarak ele alınıp beklenecek performans ve seyir özellikleri hakkında önden fikir yürütüldüğünü görmedim).

Malum tekne inşası hala küçük bir sektör , evet bilgisayarlı tasarım pek çok yenilik ve rahatlık getirdi ama, hala deneme / yanılma demesek de, deneme ve düzeltme yöntemi geçerli. Sonuçta bir tekne tasarımı  bir tasarımcı ve belki bir iki yardımcısının masa ve ekran başında bir süre geçirip, elbette teknenin boyuna göre, bir kaç bin veya bir kaç on bin dolara mal ettikleri birşey. Buna karşın koskocaman tasarım bölümünde belki yüz teknik adamın bir kaç yıl çalışması, firmanın tedarikçilerinin onlarca konuda desteklerine rağmen milyara yakın yüz milyon dolarlara mal olan bir otomobil tasarımı dahi sonuçta kötü ve başarısız olabiliyor ve bir iki sene içinde sessiz sedasız üretim hattından çekiliyor.

Yani demek istediğim : denemeden olmaz !

Bence bu aşamada Ersin'in üzerinde titizlikle durması gereken kriterler henüz şunlar : Emniyet, konfor ve estetik...( ha yarın öbür gün imalat düşünülecekse bir de projenin makul, hatta ucuz maliyetle üretilebilmesi ).

Seyir emniyeti için yapılması gereken hesaplar belli ve her meraklının ulaşabileceği kadar da yaygın. Tasarımcı bu hesapları yapmak ve göstermekle yükümlü, kontrolünü yapmak da mesele değil. Bana yabancı bir tekne tipi olduğu için internette biraz bakındım. Bu tarz teknelerinin orijinallerini alıp yata çevirmek son 60-70 senedir alışıldık bir uygulama. Hatta 120-130 sene evvel Almanyada doğrudan ( balıkçı tekneleri imal eden bir tersanede ) yat olarak yapılmış bir örneğe rastladım ( o zamanlarda Almanlar " Lustyacht " yani zevk yatı, teknesi dermiş iş için kullanılmayan teknelere) . Şu anda da yine hizmet dışı kalmış eski tekneler revaçta ; kimi batılı gönüllüler bunları alıp, renove edip Akdenizde mülteci kurtarmakta kullanıyorlarmış. Yani bu teknelerin denizciliklerinde bir problem yok. 

Konforu sağlamak için tasarımcı, müşteri birlikte çalışmak üzerinde tartışmak zorundalar.

Estetiğe gelince : Ersinin bana gösterdiği çizimler bana hoş ve çekici geldi ( üstelik dediği gibi, benim " ilgi alanımda ' olan bir tekne tarzı olmamasına rağmen. Ama çizimlere bakınca misal 5- 10 sene sonra rahatım için genel konseptini gayet uygun bulabileceğimi düşündüm. Şimdiden gözüm Lobster'lara, trawler'lara kaymaya başladı bile...Bir yelkenli rahat tekne elbette bana bir motoryattan daha yakın). 
Ama burada dikkat edilmesi gereken başka kriterler var ; tekne eski balıkçı teknelerine gönderme yapan bir tasarım. Benim eski balıkçı ve iş tekneleri konusunda eğitilmemiş gözüm için gayet güzel...Fakat bakalım sahiden öyle mi, yani bu iş teknelerinin temel tasarım özellikleri korunmuş bir yat mı, yoksa öylesine bir anlık moda işi "retro design" mı ?
Bunu da bize ancak Cem söyleyebilir. Erbabı tarafından kabul edilebilecek , eski tarzın bir yeni uygulaması mı, yoksa gerçeğinden uzak mı ? ( Mesela bazı tugboat tasarımlarina bakıyorum, evet çok şirinler, fakat aslen bana Walt Disney Donald Duck'u denize çıkaracağı bir macera için çizmiş gibi geliyorlar? )
     
 
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Hayaller Tersanesi
#14: 16 Mayıs 2018, 16:55:17
Çizimleri görmedim. Ama buradaki fotoğraflardan esini varsa, insanda Arhavili İsmail olma hissi doğruyor.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

 
Yukarı git