Merhaba sevgili kaptanlar,
Bu benim gruptaki ilk etraflıca paylaşımım olacak. Teknenin tik işlerini bitirdikten sonra zaman bulamadığımdan ( Tekne transferi, yurtdışı gezi, kongre vs
yazamamıştım. Atilla abim mütemadiyen hatırlatmasına rağmen ancak fırsat bulabildim.
Kasım ayında aldığımız kızımızın ( SUNSED > SHIMA > Şimdi ise SİRENE) havuzluk kısmındaki tiklerin durumunu Atilla abim beğenmeyince değiştirelim bunları dedi. Ve macera böyle başladı.
Şimdi aktarabildiğim kadarıyla ve fotoğraflarla destekleyerek pek uygulanmadığını bildiğim tik yenileme yöntemini paylaşmaya çalışacağım.
1) Mahir Günşıray kaptan ile de Boat show’da muhabbeti geçmişti. İzmir Aliağa’da gemi söküm alanına gidilip tik alınacak!! Bir İngiliz gemisinden çıkma tiklerin varolduğu haberi geldiğinde hemen iş güç bırakılıp
Atilla abi ile Aliağa’ya gidildi. Birmanya tiklerinin işimize yarayacak yekpare kısımları yerinde kestirilerek alındı.( 50kg )
2) Sıra haftasonu planlamasıyla mevcut tik döşemelerinin kalıplarını almaya gelmişti. Atilla abim benden önce tekneye( İassos’da idi) varmış. Bir konuşma yaptık. O dedi kırtasiyeden kalın karton bul > ben gittim Koçtaş’tan kalın duvar kağıdı bulabildim. Kalın kartonun daha uygun olduğunu sonra anlayacaktım.
)
3) Kalıp çıkarma sırasında maskeleme bandı şart. Hele duvar kağıdı ile kalıp alacaksanız epeyce ihtiyacınız olacak
> Kalıplar alındıktan sonra bu aşamada pek bir iş kalmıyor. Kalıplara göre aradaki armuz mesafelerinin de hesaplanarak tiklerin kesilmesi gerekiyor. Bu noktada iyi bir planlayıcıya( Atilla abim) ve iyi bir ahşap ustasına ihtiyacınız var.(Tire’de var biliyorum
4) İşin asıl zor tarafına geliyoruz. Mevcut tiklerin çıkarılması ve zemindeki sika nın kazınarak zımpara yapılması. Çünkü zemin yüzeyinin, kalıp olarak hazırlanıp gelecek tiklerin yapışması için hazırlanması gerekiyor.
Bu konuda şanslıyım gerçekten eşim (Yasemin) bu aşamada çok iş yaptı. Tikleri kaldırıp, zemini kazımak ve zımparalamak bir günümüzü aldı. Oysa ki 3 gün planlamıştık. Eşimin bu denli azimle çalışacağını düşünmemiştim. Atilla abimin de şaşkınlığını telefonda yakalamıştım
5) Kalıplara göre kesilmiş olan tiklerin, hazırlanmış olan zemine yapıştırılabilmesi için; öncelikle İzmir gıda çarşıdan, cam elyaf(1mm) tabaka alındı. Cam elyafın kalıplara göre kesilmesi ardından üzerine tikler yerleştirildi ve armuzları “teackdecking system” ile yapıldı.
6) Hazırlanmış olan yeni tik kalıpları, bir başka haftasonu planlanması ardından tekneye taşındı.
7) Tik kalıplarının tabandaki cam elyaf yüzeyine önce primer 206 ve ardından aktivatörü, yumuşak kıl yapısında fırça ile uygulandı.
Aynı işlem havuzluktaki zımparalanmış olan zeminlere de asetonla silinmesi ardından uygulandı.
9) Her iki yüzeyin de (zemin ve tik tabanları) kuruması ardından maskeleme bantları ile hem tik kalıplarının hem de havuzluktaki zeminlerin etrafı dönüldü. (Maskeleme bandı olarak mavi marine tip olanları tavsiye ederim. Hem yapışkanlığı daha iyi hem de tikleri zemine oturttuktan sonra çıkarması daha kolay oluyor.)
10) Havuzluk zeminlerinin maskelenmesi ardından tiklerin oturacağı zemine( sadece zemin kısmına, kenarlara taşmadan) sika uygulanması gerekiyor. Siyah yerine ahşap rengine daha yakın olanını tercih ettik.Uygulama için de Atilla abinin bulduğu ince tırtıklı spatulayı kullandık.
11) Sika sonrasında artık kalıpları yerleştirme zamanı geldi. Kalıplar özenle yerleştirildikten hemen sonra zeminle tam teması sağlayabilmek için belirlenen noktalardan vidalama ile zemine sabitlendi. Vidaların armuz mesafelerinden uygulandığına dikkat ediniz > merak etmeyin daha sonra bu armuzların tamiri kolay oluyor. Çünkü “teackdecking” , sikanın aksine armuz aralarında homojen bir yüzey oluşturarak tamire izin veriyormuş > Nitekim öyle de oldu
12) Yaklaşık 24 saat bekledikten sonra, ertesi günün sabahında işe koyulduk. Sabitlemek için kullandığımız bütün vidalar söküldü. Armuz içinden uygunlanan vidaların yerleri 4-5mm’lik iskarpela ve maket bıçağı ile kesilerek çıkarıldı.Yuvalar fırça ile temizlendi ve aseton ile silindi.
13) Zemine çok iyi uyum sağlamış ve yapışmış olan tik kalıplarının çevresindeki “teakcdecking” uygulanacak yüzeyler temizlendi, 100’lük zımpara ile dönüldü. Aseton ile temizlendi.
14) Daha sonra hem tiklerin çevresine hem de vidalama yapılan armuz aralıkları tekrar maskeleme bandı ile çevrelendi.
15) Sıra “teakcdecking” uygulamasına geldi. Yukarıda belirtmedim ama sosis tabancası kullanılarak uygulandı. 24 saatlik bekleme ardından maskeleme bantları çıkarıldı. Tik yüzeyindeki ve çevresindeki fazlalıklar temizlendi. Artık zımpara zamanı idi ama zaman bitti. Bir başka haftasonu planlanması yapıldı.)
16) Artık son haftasonu diyerek işe başlandı. Zımpara için tüm yüzeylerde önce 80’lik sonra 100’lük zımpara kullanıldı. İtiraf etmeliyim ki zımpara çok tozlu bir iş.Ayrıca gürültüsü de fazla. İassos marinada ses etmediler ama Sığacıkta kesinlikle yaptırmazlar
>> Ama sonuç çok güzel oldu. Havuzluk zemini iyi durumda olduğundan arada onu da zımparalayıp çıkardık. Sonuçta bütünüyle güzel bir görüntüye kavuştu. Kızımıza bir güzellik yaptık.
17) Yaklaşık 3 haftasonu git-gel yaparak tamamladık. Artık İasos'tan ayrılma zamanı ama daha teknenin ismi değişmemişti. Şimdilik yapıştırma usulü de olsa kızımızın yeni ismiyle Teos'a doğru yola çıkmaya hazırız. Küçük kaptanım, kızım Deniz ile...
Artık Teos marina A pontondayız...
Umarım faydalı bir paylaşım olmuştur. Saygı ve sevgiler....