Tek bir makaradan rüzgar dümeni yapılır.. ama bunun için bir mizana direğiniz , Bocurum yelkeniniz , bumkin ve yeke dümeniniz varsa bir makara ile rüzgar dümeni yapabilirsiniz.
Şimdi efendim. Önce rüzgar dümeni öyle sadece Okyanuslarda olur, Ege ve Akdeniz de olmaz diye bir görüş var bilirsiniz.
Bocurum yelkeni ilk açtığınızda , zaten sizi rüzgar üstüne döndürüyor. Önemil bir itici güç sağlayan bu yelkeni sanki bir rüzgar dümeni gibi kullanmak mümkün.
Açıkçası pupa seyrinde henüz denemedim. Ancak bocurum bumbası zaten mizana çarmıhlarına dayandığından , yani tam da pupa durumuna geçemiyor aslında.
Bugün, fırışka havada apaz, ve dar apaz ve orsa seyrinde denedim. Çok güzel sonuç verdi. Üstelik son derece de kullanışlı. Şöyle efendim.. Bir kaç resim koyalım ki daha rahat anlatabilelim.
Görüleceği üzere , sancak kontra giderken yani rüzgar sancaktan gelirken ve bocurum bumbası iskeledeyken bocurum ıskotasını sancak kıç omuzluktaki bir makaradan geçirip , Yeke üzerindeki makaradan geçirip sıkıştırmaktan ibaret.
Malum , iyi tasarlanmış bir yelkenlinin rüzgar üstüne doğru dönmesi istenir. Rüzgar arttığında ve apaz seyrinde gidiyor isek, bocuruma basan rüzgar , yelkenin daha iyi çalışmasını ve teknenin rüzgar üstüne doğru daha hızlı dönmesi için tekneyi zorlayacak.
İşte o an , ıskota yekeye bağlı olduğundan yeke de gelen kuvvet kadar , tekneyi aksi istikamette döndürmeye çalışacak.
Bunu kotra armada tirinket ile yapan bir İngiliz'in videosunda izlemiştim. Garibin bocurum ve mizanası olmadığından trinketi kullanıyordu mecbur.
Şİmdi bunu bir de sert havada denemek gerek. Malum hava sertleyince otopilot st2000 tekneyi toparlayamıyor. Ancak bu basit sistemin böyle dertleri yok. Rüzgar ne kadar sertlerse yekeye o kadar asılıyor. etki tepki meselesi.
İkincisi, bu durum , ani müdahalelere engel değil. Normal dümeni kontrol etmek istediğinizde bir miktar bocurumun tirimi bozuluyor hepsi o.
Tekne zaten omurga salma olduğundan, yeke ve bocurum bumbası karşılıklı oynaşıyorlar işte.
Bunun en büyük avantajı , hiç elektrik tüketmiyor olması. Bir de açısal bir sapma oluyor mu onu kontrol etmek gerek. Bugün hava çok hafifti ancak ciddi akıntı da vardı. O yüzden anlayamadım pek.. Kullandıkça bu konu başlığı altında paylaşacağım..
Buradayız bekleriz efendim..