Aali ile dört saat..

Başlatan ersin böke, 11 Şubat 2018, 14:32:59

« önceki - sonraki »

Ersin Böke

İki gün önce Aali ile Kalamış'ta bir kafede buluştuk.. Ben , okuduklarımdan artık iyice kafam karışmış halede bir sürü soru sordum Aali ye.. O da bıkıp usanmadan çize çize anlattı. artık kendi işlerini yapmayan iki mühendis , saatlerce konuştuk..

Ancak esas güzellik , Aali 'nin kendisinden çok daha az bilgisi olan birine , bıkıp usanmadan , sabırla bildiklerini anlatıyor olması..

Öğrendiklerimi özetlemek istiyorum.. Sorduğum sıra ile gideceğim.. Çelik tekneden başlayalım önce..

Malumunuz bu kardeşiniz yıllarca çelik konstrüksüyon üzerine çalıştı.. Çeliğe yabancı değil yani.. O yüzden çelik tekne yapımı çok uzak değil.. Avantajları malum .. Ya dezavantajları.. ?

-AAli  kabuğu saç yapsam diyorum..
-Hayırdır kutuplara filan mı gidicen.. ?
- ??? ???

Muhabbet böyle başladı.. Bittiğinde artık her şey son derece net idi..

Geliyor efendim.. Hiçbir yerde okumadığınız bilmediğiniz tekne yapımı ile ilgili çok önemli bilgiler..

Tekmili birden..











Âli San

Eyvaah...Deşifre oldum  :-\
DT'ler mi beni ihraç eder, namusumla kendim mi forumdan ayrılayım ?  ?0-?

Mehmet Atay

SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Âli San

Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 11 Şubat 2018, 15:10:47


Yandık.

Ersin ortaya turnusol kağıdını bıraktı,
şimdi dost düşman belli eder kendini...

Bülent Büyükdağ

Alıntı yapılan: Ali San - 11 Şubat 2018, 15:00:19
Eyvaah...Deşifre oldum  :-\
DT'ler mi beni ihraç eder, namusumla kendim mi forumdan ayrılayım ?  ?0-?

Özelden görüşelim:)
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Ersin Böke

 :)

İşin ilginci neden ahşap tekne tercih etmemizin gerektiği de ortaya çıkıyor.. Tabi dürüstçe söylemek gerekir ise yaptığımız gövde aslında tam bir hibrid oluyor.. Biraz ipucu vereyim.. Strip planking..

Neyse biz önce çeliğe gelelim.. Elbette dayanım açısından bakıldığında çelik gerçekten çok uygun. Ancak dezavantajları şunlar..
Genelde 4mm saç kalınlığı işleme kolaylığı açısından tercih ediliyor.. Ancak 2,5 mm bile yeterli.. Araba imalatında olduğu gibi kalıp kullanılabilse çelik belki de fiberin pabucunu dama atabilir..

Ancak saç, soğuk , pis ve ağır bir malzeme.. Üstelik çok doğru kaynak işçiliği gerektiriyor.. Çelik teknelerde gördüğümüz yüzey çöküntüleri muhtemelen bu kaynak çekmelerinden kaynaklanıyor..

Kaynak kalitesi çok önemli. İnce işlerde kullanılacak macun miktarı bu işçilik ile ilgili.. Her durumda kumlatmanız ve epoksi geçmeniz gerekiyor.. Sonrasında aynı ahşapta olduğu gibi gelsin zımpara macun işleri..

Ancak esas öznemlisi iç kabinde ortaya çıkıyor.. Sonuçta izolasyon için ya köpük, poliüratan gibi malzemeler ya da ahşap kullanılacak.. İşçilik ciddi artıyor anlıyacağınız..

Alüminyum elbette çeliğe göre işleme açısından çok daha avantajlı ancak çok daha hassas bir işçilik istiyor.. Maliyetler çok daha yüksek..

Her durumda çelik ya da alüminyum tekne uzun yolcuların işi..

eh , benim gibi ahşap takıntısı olanlar için ise uygun olan çözüm strip palnking. Türkçesi şerit kaplama..

Bu bizim klasik ahşap tekne yapımından çok farklı elbette.. Avantajı şu.. Ayrıca bir iç izolasyon ve ince işçiliğe gerek kalmıyor..

ŞÖyleki.. Şeritler üzerine oluklar açılıyor.. her bir şerit epoksi ile yapıştirilıyor ve iç içe geçiyor. Oluk sayesinde postalara tam bir uyum sağlanıyor. Üstelik her bir ahşap şerit, birbirine yan yüzeyden değil , üstten çivileniyor.. Sonrasında bu çivileri sökmek gibi bir durum söz konusu değil.. İçinde kalıyor. Sonrasında yüzey yine ahşap papelleri ile çapraz olarak sargılanıyor. Bu da yine çok zor bir işçilik gerektirmiyor. Epoksi ile yapıştırıp, üstten bildiğiniz zımbalıyorsunuz.. Zımbaları da çıkartmak çok gerekli olmuyor..Çıkarmak ta mümkün ancak üzerine belli bir kalınlıkta elyaf ve epoksi geldiğinden çok gerekli görünmüyor..

Şahsi görüşüm , çıkarılmamasından yana.. Çıkarma işlemi sırasında belki de lokal olarak kalkmalar ya da zayıflıklar olabilir..

elbette bu tekne sonrasında klasik bir ahşap tekne olmuyor ancak gerçekten de ahşabın tüm dezavantajları, kurt , çürüme, açılma ve bakım gibi sorunlar tarihe karışıyor.. Kaplanan elyaf ve epoksi ile çok üstün bir sağlamlık, hafiflik ve özellikle iç ince işçilikten önemli bir avantaj sağlanmış oluyor..

Bir de bunun bir kolay yolu daha var.. Ucuz bir kalıp yapmak ve tamamen fiber bir tekne yapmak.. Bir diğeri ise tamamen su kontrasından imalat..

Ancak sağlamlık açısından ahşap şerit kaplama çok daha sağlam ve az maliyetli duruyor.. Bu şeklide o çok şikayet edilen rutubet sorunlarından da ciddi şekilde kurtulunmuş olunuyor..

Adana 'da bulduğum Opr. Doktor Ahmet beyin imalatanesi şu anda önemli bir alternatif olarak duruyor.. Bir yandan Cem Gür 'ün imalat ile ilgili önerileri var.. Dün fuarda Teknomarin standında tanıştığım marangoz Murat usta ile 20 sinden sonra buluşacağız.. Yahu iş ciddiye bindi ha..

Aali , benim tarzıma uygun bir iki modern klasik olarak adlandırılabilecek projeler önerdi.. Minimum 30 max 34 feet , bir yelkenli.. ahşap şerit kaplama yöntemi ile inşaa edilmiş bir yelkenli.. İşin güzeli aynı kalıptan tekneler üretmek mümkün..

Hafif teknenin çok değil ama faydası da daha düşük beygir gücüne sahip bir motor kullanabilmek. 30 feet için bu yöntem ile Yanmar'ın 21 beygir motoru yeterli olur diye düşünüyorum..

Mesela 4 teknelik bir proje düşünülebilir.. O zaman maliyetler çok daha uygun oluyor..

Kabuk işin 20 -25 i kadar.. Diğer önemli ana kalemler elbette salma, arma yelkenler ve motor..

Hayalim şu..

Geçmişte elde edilmiş tüm tecrübeleri , yeni ve modern malzemeler ile yeniden yorumlamak.. karbon fiber bir seren neden olmasın? yeteri kadar hafif alüminyum bir direk.. Ama yine modern gargari halkaları ile basılan bir yelken.. Kolay, ucuz, basit ve dayanıklı.. Her havada giden , hem günübirlik hem de uzun seyirler yapabileceğiniz bir yelkenli tekne..

En önemli özelliği ise uygun maliyetle alınabilecek en  uygun tekne..

Çok mu zor..?

Aali ile pek de zor gözükmüyor..



erdal duran

   Ersin reisim, bahsettiğiniz epoksi-lamine tekniği. Bence de en iyi ve sağlam tekne yapım malzemesi ve yöntemi. Geko'da bir korsan bu şekilde bir yelkenli imal etmiş, standart yapımdan farklı olarak kalıp tahtalarını uygun şekilde imal edip kaplamadan sonra sökmemiş, eğri olarak içerde bırakmıştı. Bu da tekneye extra stabilite kazandırmıştı. Bu başlık ve anlatım forumda duruyor ama resimler sonradan,  resim yükleme programı paralı hale geldiği için, kayboldu.

Mehmet Atay

#7
Saliha 2,sonra Sariyaz oldu, şimdi de Zerdali...
Bu sistemle üretilmiş ve belli bakımları takiben hala pırıl pırıl ve üstelik de çok estetik.
1980'lerde, Gorbon ya da Arduman yapımı, iyi bir bakımla/restorasyonla pırıl pırıl ortaya çıkabilecek ve bir dönemi temsil eden nice tekneler alternatif olabilir.

Mesela Zerdali, ilk sahibi rahmetli Umur Teoman tarafından, dönemin önemli fransız tekne dizaynırı François Sergent'a sipariş edilmiş, dünyada one-off tabir edilen, yani bir ikincisi olmayan bir teknedir.

Sergent'la ilgili bir kitap yayınlanmış ve tekneyi sattıktan sonra sevgili Cem'le paylaşmıştım.
Teknenin planları, Arduman şantiyes yangınında gittiği için, Sergent'ın eşine ulaşıp, birer kopyasını temin etmiştim. Onlarda, Zerdali'nin şimdiki sahibi sevgili Mustafa Erol'da olmalı.

http://www.sariyaz.com/sariyaz/Hikayelerimiz/Entries/2012/8/26_SARIYAZ_2.html

Eğer büyütme ihtiyacında olmasam -ki iyi ki büyütmüşüm, kesinlikle satmazdım. Hele o kadar emekten sonra....

Eski Saliha 2 gibi olup, kurtarılmayı bekleyen, Zerdali olmayı hakeden tekneler bulacağına eminim. Onların da kaybolmasını bir nebze de olsa azaltmış oluyoruz.

Yolun açık olsun.
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Mustafa Erol

Alıntı yapılan: Mehmet Atay - 11 Şubat 2018, 18:45:49
Saliha 2,sonra Sariyaz oldu, şimdi de Zerdali...
Bu sistemle üretilmiş ve belli bakımları takiben hala pırıl pırıl ve üstelik de çok estetik.
1980'lerde, Gorbon ya da Arduman yapımı, iyi bir bakımla/restorasyonla pırıl pırıl ortaya çıkabilecek ve bir dönemi temsil eden nice tekneler alternatif olabilir.

Mesela Zerdali, ilk sahibi rahmetli Umur Teoman tarafından, dönemin önemli fransız tekne dizaynırı François Sergent'a sipariş edilmiş, dünyada one-off tabir edilen, yani bir ikincisi olmayan bir teknedir.

Sergent'la ilgili bir kitap yayınlanmış ve tekneyi sattıktan sonra sevgili Cem'le paylaşmıştım.
Teknenin planları, Arduman şantiyes yangınında gittiği için, Sergent'ın eşine ulaşıp, birer kopyasını temin etmiştim. Onlarda, Zerdali'nin şimdiki sahibi sevgili Mustafa Erol'da olmalı.

http://www.sariyaz.com/sariyaz/Hikayelerimiz/Entries/2012/8/26_SARIYAZ_2.html

Eğer büyütme ihtiyacında olmasam -ki iyi ki büyütmüşüm, kesinlikle satmazdım. Hele o kadar emekten sonra....

Eski Saliha 2 gibi olup, kurtarılmayı bekleyen, Zerdali olmayı hakeden tekneler bulacağına eminim. Onların da kaybolmasını bir nebze de olsa azaltmış oluyoruz.

Yolun açık olsun.
Herkese selamlar. Zerdalinin tum dosyasi sagolsun cok degerli Mehmet Atay tarafindan bana teslim edildi. Ayrica yapim asamasindaki resimleri de mevcut. Zerdali de hicbir curume kurtlanma su yapma veya nem rutubet sorunu yok. Sintinesi kupkuru. İyi havalanan bir tekne. Nefes aliyor. Yapim teknigi tamda yukarida anildigi gibi. Epoksi emdirilmis capraz seritler ile olusturulmus ve disi elyaf epoksi kapli. Rahmetli Arduman gercekten iyi bir tekne yapmis. Gormek incelemek isteyen olursa Yesilkoydeyiz. Pazar gunleri beklerim. Ben ailemle birlikte keyifle kullaniyorum. Mutlaka yaz kis her hafta gitmeye calisirim. Makinasini calistirir. Hepimizin yaptigi malum kontrolleri yaparim. Yapim asamasindaki resimler flash bellekte. İlk firsatta paylasirim.

ASUS_X00DD cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Ersin Böke

Mustafa reis , mutlaka paylaşmalısın.. Çok merak ettim şimdi..

Mustafa Erol

Alıntı yapılan: Ersin Böke - 11 Şubat 2018, 19:58:20
Mustafa reis , mutlaka paylaşmalısın.. Çok merak ettim şimdi..
Tamam yarin paylasirim.

ASUS_X00DD cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Cem Gür

Alıntı yapılan: Ersin Böke - 11 Şubat 2018, 18:11:42
:)
./...
Hayalim şu..

Geçmişte elde edilmiş tüm tecrübeleri , yeni ve modern malzemeler ile yeniden yorumlamak.. karbon fiber bir seren neden olmasın? yeteri kadar hafif alüminyum bir direk.. Ama yine modern gargari halkaları ile basılan bir yelken.. Kolay, ucuz, basit ve dayanıklı.. Her havada giden , hem günübirlik hem de uzun seyirler yapabileceğiniz bir yelkenli tekne..
./...

http://egeiou.blogspot.com.tr/2016/05/randa-arma-gecmis-bugun-gelecek.html
./...
"Buraya kadar anlatılanlar dünü idi. Acaba bu makaleden ve başkaca verilerden yola çıkarak ilk okunuşunda ütopya gibi görünen "modern teknelere randa yelken uygulaması" ne aşamada diye soranlar da olacaktır.
Sıkı durun.... Tadını çıkartın... Ve yeniden düşünün... !!!
"
"İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez... İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir" diyordu Oscar Wilde.

Oğuzhan Oğuz

Alıntı yapılan: Ali San - 11 Şubat 2018, 15:00:19
Eyvaah...Deşifre oldum  :-\
DT'ler mi beni ihraç eder, namusumla kendim mi forumdan ayrılayım ?  ?0-?
Sanela'nın planlarını ve imalat yöntemini paylaşırsanız bu işi DT Leri işe karıştırmadan sükunet içinde çözeriz [emoji3][emoji3]


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Ersin Böke

Aali'nin önerdiği projeleri incelerken hoş cümle gördüm..

Nuhun gemisini amatörler , Titaniği profesyoneller yaptı..

iyiymiş..

Tan Kaan Özkan

Alıntı yapılan: Ersin Böke - 11 Şubat 2018, 20:26:35
Aali'nin önerdiği projeleri incelerken hoş cümle gördüm..

Nuhun gemisini amatörler , Titaniği profesyoneller yaptı..

iyiymiş..

Proje sahibine bak sen  :P