İşin ilginci neden ahşap tekne tercih etmemizin gerektiği de ortaya çıkıyor.. Tabi dürüstçe söylemek gerekir ise yaptığımız gövde aslında tam bir hibrid oluyor.. Biraz ipucu vereyim.. Strip planking..
Neyse biz önce çeliğe gelelim.. Elbette dayanım açısından bakıldığında çelik gerçekten çok uygun. Ancak dezavantajları şunlar..
Genelde 4mm saç kalınlığı işleme kolaylığı açısından tercih ediliyor.. Ancak 2,5 mm bile yeterli.. Araba imalatında olduğu gibi kalıp kullanılabilse çelik belki de fiberin pabucunu dama atabilir..
Ancak saç, soğuk , pis ve ağır bir malzeme.. Üstelik çok doğru kaynak işçiliği gerektiriyor.. Çelik teknelerde gördüğümüz yüzey çöküntüleri muhtemelen bu kaynak çekmelerinden kaynaklanıyor..
Kaynak kalitesi çok önemli. İnce işlerde kullanılacak macun miktarı bu işçilik ile ilgili.. Her durumda kumlatmanız ve epoksi geçmeniz gerekiyor.. Sonrasında aynı ahşapta olduğu gibi gelsin zımpara macun işleri..
Ancak esas öznemlisi iç kabinde ortaya çıkıyor.. Sonuçta izolasyon için ya köpük, poliüratan gibi malzemeler ya da ahşap kullanılacak.. İşçilik ciddi artıyor anlıyacağınız..
Alüminyum elbette çeliğe göre işleme açısından çok daha avantajlı ancak çok daha hassas bir işçilik istiyor.. Maliyetler çok daha yüksek..
Her durumda çelik ya da alüminyum tekne uzun yolcuların işi..
eh , benim gibi ahşap takıntısı olanlar için ise uygun olan çözüm strip palnking. Türkçesi şerit kaplama..
Bu bizim klasik ahşap tekne yapımından çok farklı elbette.. Avantajı şu.. Ayrıca bir iç izolasyon ve ince işçiliğe gerek kalmıyor..
ŞÖyleki.. Şeritler üzerine oluklar açılıyor.. her bir şerit epoksi ile yapıştirilıyor ve iç içe geçiyor. Oluk sayesinde postalara tam bir uyum sağlanıyor. Üstelik her bir ahşap şerit, birbirine yan yüzeyden değil , üstten çivileniyor.. Sonrasında bu çivileri sökmek gibi bir durum söz konusu değil.. İçinde kalıyor. Sonrasında yüzey yine ahşap papelleri ile çapraz olarak sargılanıyor. Bu da yine çok zor bir işçilik gerektirmiyor. Epoksi ile yapıştırıp, üstten bildiğiniz zımbalıyorsunuz.. Zımbaları da çıkartmak çok gerekli olmuyor..Çıkarmak ta mümkün ancak üzerine belli bir kalınlıkta elyaf ve epoksi geldiğinden çok gerekli görünmüyor..
Şahsi görüşüm , çıkarılmamasından yana.. Çıkarma işlemi sırasında belki de lokal olarak kalkmalar ya da zayıflıklar olabilir..
elbette bu tekne sonrasında klasik bir ahşap tekne olmuyor ancak gerçekten de ahşabın tüm dezavantajları, kurt , çürüme, açılma ve bakım gibi sorunlar tarihe karışıyor.. Kaplanan elyaf ve epoksi ile çok üstün bir sağlamlık, hafiflik ve özellikle iç ince işçilikten önemli bir avantaj sağlanmış oluyor..
Bir de bunun bir kolay yolu daha var.. Ucuz bir kalıp yapmak ve tamamen fiber bir tekne yapmak.. Bir diğeri ise tamamen su kontrasından imalat..
Ancak sağlamlık açısından ahşap şerit kaplama çok daha sağlam ve az maliyetli duruyor.. Bu şeklide o çok şikayet edilen rutubet sorunlarından da ciddi şekilde kurtulunmuş olunuyor..
Adana 'da bulduğum Opr. Doktor Ahmet beyin imalatanesi şu anda önemli bir alternatif olarak duruyor.. Bir yandan Cem Gür 'ün imalat ile ilgili önerileri var.. Dün fuarda Teknomarin standında tanıştığım marangoz Murat usta ile 20 sinden sonra buluşacağız.. Yahu iş ciddiye bindi ha..
Aali , benim tarzıma uygun bir iki modern klasik olarak adlandırılabilecek projeler önerdi.. Minimum 30 max 34 feet , bir yelkenli.. ahşap şerit kaplama yöntemi ile inşaa edilmiş bir yelkenli.. İşin güzeli aynı kalıptan tekneler üretmek mümkün..
Hafif teknenin çok değil ama faydası da daha düşük beygir gücüne sahip bir motor kullanabilmek. 30 feet için bu yöntem ile Yanmar'ın 21 beygir motoru yeterli olur diye düşünüyorum..
Mesela 4 teknelik bir proje düşünülebilir.. O zaman maliyetler çok daha uygun oluyor..
Kabuk işin 20 -25 i kadar.. Diğer önemli ana kalemler elbette salma, arma yelkenler ve motor..
Hayalim şu..
Geçmişte elde edilmiş tüm tecrübeleri , yeni ve modern malzemeler ile yeniden yorumlamak.. karbon fiber bir seren neden olmasın? yeteri kadar hafif alüminyum bir direk.. Ama yine modern gargari halkaları ile basılan bir yelken.. Kolay, ucuz, basit ve dayanıklı.. Her havada giden , hem günübirlik hem de uzun seyirler yapabileceğiniz bir yelkenli tekne..
En önemli özelliği ise uygun maliyetle alınabilecek en uygun tekne..
Çok mu zor..?
Aali ile pek de zor gözükmüyor..