Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Kotra arma ile tremola

  • *
  • İleti: 938
Kotra arma ile tremola
OP: 04 Ekim 2021, 16:54:39
Lucky Luke'un seyir hatıralarını okurken fotoğraflarına bakarken yine aklıma geldi bu husus. Her fırsatta her kotra armalı tekne gördüğümde sordum bunu daha önce hatırlayanlarınız olur ama sadece sözel cevap insanın kafasında oturmuyor.

Nihayet aşağıdaki videoya denk geldim. Ön yelkenin aşırtmasını tremoladan sonra yeni rüzgar altı ıskotayı kasarak yapıyor. Anlamak için 2:10 civarında daha dikkatli seyrettim. Videonun altında bir kişi yorumlarda tekniği beğenmemiş demiş ki önce staysaili iyice kassan çok daha rahat aşırır aradan. Sizlerin tecrübe, yorum ve görüşlerinize arz olunur...  :)

Eyüp Abi, Mustafa Abi, Suat Reis, Ersin Reis, vs... ne derler? :)

  • IP logged
« Son Düzenleme: 04 Ekim 2021, 16:56:24 Gönderen: Doğan Erbahar »
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Kotra arma ile tremola
#1: 04 Ekim 2021, 18:35:45
Doğan Hocam sorulanlar arasında ben  yokum ama kotra arma kullanan biri olarak, ben kendi uygulamamı yazayım. Bir kere yüksek havalarda ben ya trinket yada cenova ikisini bir kullanmıyorum. Çünkü armamın yapısı gereği ve yelkenlerimin yüksek kesim olmasından dolayı ihtiyaç olmuyor. ama birlikte kullanırsam yüksek havalarda üşenmeyip cenovayı sarıp diğer taraftan tekrar açıyorum. diğer türlüsü gereksiz gürültü oluyor. Hafif havalarda bu amcanın yaptığı gibi zaten kendisi geçiyor diğer tarafa. Ben bu videodaki amcanın aksine önce cenovayı alıyorum , sonra triketi. Çünkü cenova daha çok yapraklanıyor. Bu yüzden önce cenovayı alınca trinket ona yapışıp yapraklanmıyor. Böylece yıpranmasını engellemiş oluyorum. Cenova yapraklanmasını kesene kadar alınca , trinketi de alıyor ve kanalı açıyorum. Sonrası trim mirim işleri. Çok fazla özel bir çabaya gerek yok aslında. Zaten bu yelken kombinasyonu nu kullanan yelkenliler öyle sık tramola atmak için tasarlanmış tekneler değiller bence . Genelde hepsi uzun yol tekneleri oluyorlar.
Fakat Mustafa abi den gördüğüm bir uygulama var. Kısa süreli tramolalar da gerekirse yelkeni diğer tarafa hiç almıyor ve ikisini bir birinin üstüne bindirip tek yelkenmiş gibi ölü pozisyonda çalıştırıyor, Kumandayı ana yelkeni çalıştırarak yapıp, sonra tekrar rotasına dönüyor. Örneğin denize bir şey düştü almaya döndünüz hiç uğraşmaya gerek yok misali.
Bende ki deneyim bu yönde, belki doğru uygulama başkadır veya farklı uygulamalar vardır, onu bilmiyorum. Ama sanırım Mustafa Abi aramızda en uzun süre kotra arma kullanan denizcidir. Onun deneyimi ve önerileri çok önemli.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Kotra arma ile tremola
#2: 05 Ekim 2021, 10:45:09
Doğan hocam,cutter armada tramolalarda tek uygulama yapılmıyor. Orsa seyirde stay sail başlangıçta hiç dokunulmuyor önce yapraklanan cenova olduğu için önce aşırtılıyor bu arada stay sail tekne pruvasını rüzgar altına itmeye devam ediyor. Ana yelken tramola atarken stay saili rüzgar altına alıyorum.
Ahmet'in dediği gibi sert havada (25 knt. +) ya stay sail ya da cenova tek başına açık oluyor. Yarışta veya biriyle inatlaşıyorsam her ikisi de açık oluyor. Fazla yelken alanı daha fazla itme gücü özellikle apaz seyirde sürati artırıyor. Böyle durumlarda mümkünse tramolaları uzun aralıklarla tercih ediyorum. Kural olarak önce cenova sonra stay sail diyebilirim.
Pupa seyirlerde kanat formunda kullandığımda cenovada bumba(cenova ölçüme göre özel yaptım.) basılı olduğu için başa biri gidiyor ve tramolayı yapıyor.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Ekim 2021, 11:40:17 Gönderen: Hasan Toparlak »
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 3573
Kotra arma ile tremola
#3: 06 Ekim 2021, 00:24:39
Videodaki tekneden hareket edersek o arma bence kotra arma değil. Daha çok Okyanus geçişlerinde gerekli olan ikiz yelken uygulaması gibi duruyor.  Açıkçası videodaki seyirde de ilk cenova ya da dış cenova diyelim bu yelkenin itiş gücünü düşürüyor gibi geliyor.

Malum slot effect denilen olguyu gözönüne aldığımızda bu yelkenlerden herhangi biri diğeri üzerindeki hva akımını arttırıcı bir özellik göstermiyor.  Bu iki yelkenin tek faydası ana yelken üzerindeki hava akımını arttırıyor olması. ancak iç cenova bence dış cenovanın iç kısmındaki hava akışını da hızlandırdığından bence bu yelkenin itiş gücünü olumsuz etkiliyor.

Gerçek ya da klasik bir kotra armada flok ve trinket birlikte kullanılıyor. Tramola ya da kavança da  flok aynı cenova gibi yer değiştirirken trinket ön güverte üzerinde tramola arabası üzerinde hareket ediyor.  Tramola arabası bence yelkenciliğin en önemli icatlarından birisi. Klasik bir kotra armanın olmaz ise olmazı ise civadra. Civadra olmadan kotra armadan bahsetmek zor bana göre.  Flok tamamen civadra üzerinde olduğundan trinket üzerindeki hava akışını arttırıyor. Böylece daha küçük bir trinket alanı elde ediliyor ki bu da tramola arabasının kullanılabilmesine imkan veriyor. Trinket ve Flok ise ayrıca birlikte büyük ana yelken üzerinde hava akımının hızlanmasına neden oluyor. Trinket burada şu soba borularının içindeki ya da Eski kaplumbağa arabalardaki kelebek camı gibi görev görüyor aynı zamanda. Ana yelkenin üzerindek hava akımının yerini değiştiriyor.

Son yazdığım önemli bir detay çünkü bu hava akımının yelkene  ilk çarptığı yerde eğer çok şiddetli bir akış olursa ana yelkenin formu bozulabiliyor. İşte trinket burada hızlanan hava akımının ana yelkenin daha gerisine düşmesine imkan veriyor.

Gerçek bir kotra arma efsanedir. İnce trim ayarlarından keyif alanlar için müthiş bir oyuncaktır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Kotra arma ile tremola
#4: 07 Ekim 2021, 17:24:11
8 kt rüzgarda her şeyi yapabilirsiniz ancak 12 -13'lerin üzerine çıktıktan sonra bence videodaki uygulama çaparize davetiye çıkaracaktır.. yanılıyor olabilirim ama sezgilerim böyle söylüyor..
  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Kotra arma ile tremola
#5: 07 Ekim 2021, 19:50:22
8 kt rüzgarda her şeyi yapabilirsiniz ancak 12 -13'lerin üzerine çıktıktan sonra bence videodaki uygulama çaparize davetiye çıkaracaktır.. yanılıyor olabilirim ama sezgilerim böyle söylüyor..

Çıkartıyor zaten.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Kotra arma ile tremola
#6: 16 Aralık 2021, 11:31:48
Aslında bu konu ile ilgili bir video çekip youtube kanalım da yayınlamak istemiştim ancak, bu yaz kızımın üniversite sınavları (Güzel sanatlar olduğu için tek tek 9 fakültenin yetenek sınavlarının takibi ve katılımları vs) sebebiyle bu konuya eğilemedim.
Kısaca farklı bir uygulamadan daha bahsedeyim yukarıdaki söylenenlerin haricinde;
Asimetrik balonda olduğu gibi Gonoa ve Stay (Jib) ((eğer Stay(Jib)'in arkasında baby stay varsa) ıskotalarının biri kendi ıstralyalarının dışından alınarak rüzgar altındaki sıkışıklığı rüzgar üstüne çekerek yelkenler rüzgar üstünden aşırtılır. Ancak, sert havada tavsiye edilmez. Ben de sert havada Ahmet reisin bahsettiği gibi genoa'yı sararak tek Stay (jib) ile tramola attıktan sonra genoa'yı tekrardan açıyorum.
Yukarıda bahsettiğim metot aynı zamanda kavançada da uygulanabilir.
Mustafa reisimin bahsettiği metod ise özellikle arkasından 'heave to' atılacak ise mükemmel olur.

SM-N975F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

 
Yukarı git