Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: Ersin Böke - 18 Aralık 2017, 21:38:21

Başlık: yuloh küreği..
Gönderen: Ersin Böke - 18 Aralık 2017, 21:38:21
İngilizcesi de böyle .. Yuloh oar.. Şu meşhur Venedik gondollarının kıçındaki kürek.. Çİnliler de çok kullanırmış eskiden.. Bence her teknede gerektiğinde bir kürek olmalı. Dümen niyetine kullanmak için .. ancak bunun yuloh küreği gibi kullanılması da mümkün..

Yawl teknenin gözünü seveyim.. Arka direğe bağlayıp bir kullanlım bakalım nasıl gidiyor..
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Cem Gür - 18 Aralık 2017, 22:50:37
Yuloh - Sculling - Godille- Boyna küreği

Yuloh küreği kaynağı Uzakdoğu.
(https://i.hizliresim.com/bL3g3Z.jpg) (https://hizliresim.com/bL3g3Z)
(https://i.hizliresim.com/Eyozaz.jpg) (https://hizliresim.com/Eyozaz)

Yuloh, boyna veya godille gibi düz olmayıp bedeni açılı bir kürektir. Açıkçası boyna ve godille den daha rahat kullanıma sahiptir. Nedeni hem beden açısı hem de küreğin üst basında bulunan bedene dikey sapın küreğe su içinde 8 hareketini daha kolay yaptırmasıdır.


(https://i.hizliresim.com/QpqJ4r.png) (https://hizliresim.com/QpqJ4r)
(https://i.hizliresim.com/DyZE8l.png) (https://hizliresim.com/DyZE8l)

Sculling oar hem youoh gibi hem de fransızların ve bizim boyna küreği gibi....
Amerikalılar sculling oar olarak youloh'a yakın olanı İngiltere, İrlanda  yani Avrupa boyna benzeri düz bedenliyi kullanıyor.

(https://i.hizliresim.com/vJ9mRR.jpg) (https://hizliresim.com/vJ9mRR)
(https://i.hizliresim.com/ROMXBj.jpg) (https://hizliresim.com/ROMXBj)
(https://i.hizliresim.com/JO1XkB.jpg) (https://hizliresim.com/JO1XkB)

Godille ve/ya Boyna bildiğimiz klasik Batılıların kullandığı - oryantal topuzsuz- kürek. Normal kürek boyundan uzun. Tekne aynasında küreğin rahat hareket edeceği bir yatak içinde çalışıypr.

Bu arada Bröton kökenli bir Fransız kendi yaptığı tekne ile Atlantik Oyanusunu "godille" Boyna ile geçmeye hazırlanıyor.

Bir de not tek kürekle tahrik konusu amatör denizcilerin önem verdikleri ve geleneği korumak istedikleri bir uygulama. Eğer bulabilirsem hepsinin sentezi bir uygulama youtube 'da vardı. Burada paylaşırım.

Boyna ve/ya Youloh küreği oldukça uzun bir kürek. Tayo-Mar'a uygun olacak kürek plan ve kesitlerini bir ara burada paylaşacağım. Ancak Tayo-Mar kıçındaki bumkin  kullanılacak boyna/ yuloh küreğine gereken suya giriş açısına müsaade etmeyebilir.
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 19 Aralık 2017, 10:10:14
Çok ilginç gelirdi bana bu nevi kürekler. Anlamazdım
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 19 Aralık 2017, 10:47:52
Çok ilginç gelirdi bana bu nevi kürekler. Anlamazdım

İlk önceleri bende hiç anlamıyordum, sonra birazcık araştırmıştım. ama burada paylaşılan bilgiler süper oldu. Cem ve Ersin Reislerin ellerine sağlık.
Sanırım kayığı rota da tutabilmek için hem iterken hem de çekerken aynı gücü uygulamak gerekli. Hız arttıkça iskele-sancak, kafa sallaması artıyor. Ama kayığın boyu uzadıkça bu azalıyor gibi. Zor iş, gölde , kanallarda falan keyifli olabilir de denizde gerçekten zor. Ne zahmet çekmiş adamlar zamanında.
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Ersin Böke - 19 Aralık 2017, 11:29:29
Şu denizcilik ne ilginç bir konu.. Ucu bucağı yok.. Her durumda göre öyle tekneler geliştirilmiş ki .. Alın size Venedik gondolu.. Ne rüzgar var ne akıntı. Dar kanalların arasında kürek çekmek bile mümkün değil. Yuloh küreği ve bu tarz bir tekne yapısından başka çözüm yok..  Bence tekniğini bildikten sonra zor olmasa gerek.. Şu gondolcular kürek çekerken nasıl şarkı söylerlerdi yoksa.. :)

BU arada kazara Venedik bizim olsaysı, şimdi o gondolların kıçında mutlaka kıçtan takma motor olurdu.. :)
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Cem Gür - 19 Aralık 2017, 13:26:06
Bu kısa filmde de Uzakdoğu uygulaması var...

Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Deniz Akaltan - 19 Aralık 2017, 14:13:59
Bu kısa filmde de Uzakdoğu uygulaması var...

https://www.youtube.com/watch?v=cIC11jD3YlY (https://www.youtube.com/watch?v=cIC11jD3YlY)

Cok ilginc ve efektif bir uygulama ancak tornistan konusunda sorun yasaniyor :)
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Hakan Tiryaki - 19 Aralık 2017, 14:53:49
Kon Tiki dahil İnka sallarında da dümen olarak hemen hemen aynı düzenek vardı sanırım. Yanlış hatırlamıyorsam Uluburun replikasında da.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171219/db18ab6f3fe7829fc84841a65d0992cc.jpg)
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Cem Gür - 19 Aralık 2017, 15:22:58
Sevgili Hakan,
bahsettiğin uygulamalar şeklen yuloh küreğine benzese de aynı prensip ile çalışmıyorlar.

Taa 12. ve 13. yüzyıla kadar omurga hattında dümen uygulaması yoktu.
Tayfun Timoçin de "Günümüzde bütün teknelerin (tek gövdeli teknelerden söz ediyorum elbette) dümen palaları, kıçta, omurga hattı üzerinde bulunur. Klasik teknelerde dümen palasının asıldığı yere “iğnecik” deriz. Ama bu, tarih boyunca böyle değildi. 12-13’üncü yüzyıl dolaylarına kadar teknelerin dümenleri, kıç tarafa yakın (kıç omuzluk) bordadan, yani teknenin yanından aşağı sarkıtılan kürek benzeri bir donanımdan ibaretti. Bazı teknelerde her iki tarafa birden kondukları biliniyor. Ancak gelenek, bu küreği sancak tarafa koymanın daha uygun olduğunu söylüyordu" diyor.

(https://i.hizliresim.com/PO9Ma6.jpg) (https://hizliresim.com/PO9Ma6)
(https://i.hizliresim.com/o6v7l7.jpg) (https://hizliresim.com/o6v7l7)
 
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Ersin Böke - 19 Aralık 2017, 15:55:47
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Cem Gür - 19 Aralık 2017, 17:25:58
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..

 ;) ;D ;D
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: erdal duran - 19 Aralık 2017, 22:32:14
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..
Bu aslında doğru. Antalya eski limanda büyük gemiler içeri giremediği için liman dışında demirler, yükleyecekleri ya da boşaltacakları mallar mavnalarla taşınırdı. Bu mavnalar da her türlü deniz koşullarında bu tür tek bir kürekle götürülürdü. Ancak bu kürekler ortadan eğik değil bildiğimiz düz ve büyük boy küreklerdi. Mavnanın her iki tarafından (baş ve kıç) kullanılırlardı.
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Aziz Eryavuz - 21 Aralık 2017, 10:16:17
Sevgili Böke,

Boyna ve/ya Youloh küreği oldukça uzun bir kürek. Tayo-Mar'a uygun olacak kürek plan ve kesitlerini bir ara burada paylaşacağım. Ancak Tayo-Mar kıçındaki bumkin  kullanılacak boyna/ yuloh küreğine gereken suya giriş açısına müsaade etmeyebilir.
Diyorsunuz. Bekliyeceğim imalatınızı. hatta dirsek yaptığı yerde bir sökülebilir eklem ile boyunun depolama esnasında kısaltılabildiği bir model olsa ben de bir tane yaparım diye düşündüm. bayıldım çünkü çalışma şekline. Gondola bile bindim, ama küreğin gövdesindeki açıyı ve ucundaki rotasyon yaptıran kısa dik parçayı görmemiştim.
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Ersin Böke - 21 Aralık 2017, 10:57:05
Bugün işten güçten fırsat bulursam gidip, teknedeki kürekle deneyeyim bakalım ne oluyor..  ?0-?
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Bulent Berksan - 26 Şubat 2018, 09:45:18
Bugun boyna küreği ile okyanus geçişi ile ilgili bir haber okudum. Adam günde ortalama 69 km yol yapmış... Bu nasıl oluyor. Olayın matematiğini merak ediyorum. Bu kürek sihirli biseymi? Teknede direk filan yok tekne dediğime bakmayın kayık desek daha dogru...
Belli ki rüzgar ve akıntılar başrolde. Hani diyorlar ya karpuzu atsan karşıya geçer... Peki hiç kürek çekmese geçebilirmiydi yada kaç günde geçerdi. Bir de bu küreğin güç performans ilişkisini merak ediyorum. Mesela ruzgar ve akıntı olmayan durgun suda kaç kalori harcayarak 1 km yol alabilir bir insan bu kürek ile.... (Tabi işin içine tekne boyut ağırlık hesap kitabı da girecek.... Biliyorum soruna bilimsel yanıt vermek cok zor...
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: Enes Save - 26 Şubat 2018, 10:45:38
1) Akıntıları kullanıyor.
2) Kürek çekmese de sandal rüzgar tuttuğu için sürüklenir.
Başlık: Ynt: yuloh küreği..
Gönderen: ersinboke@icrs.com.tr - 12 Eylül 2018, 19:49:17
Burada