Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: yuloh küreği..

  • *
  • İleti: 3573
yuloh küreği..
OP: 18 Aralık 2017, 21:38:21
İngilizcesi de böyle .. Yuloh oar.. Şu meşhur Venedik gondollarının kıçındaki kürek.. Çİnliler de çok kullanırmış eskiden.. Bence her teknede gerektiğinde bir kürek olmalı. Dümen niyetine kullanmak için .. ancak bunun yuloh küreği gibi kullanılması da mümkün..

Yawl teknenin gözünü seveyim.. Arka direğe bağlayıp bir kullanlım bakalım nasıl gidiyor..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: yuloh küreği..
#1: 18 Aralık 2017, 22:50:37
Yuloh - Sculling - Godille- Boyna küreği

Yuloh küreği kaynağı Uzakdoğu.



Yuloh, boyna veya godille gibi düz olmayıp bedeni açılı bir kürektir. Açıkçası boyna ve godille den daha rahat kullanıma sahiptir. Nedeni hem beden açısı hem de küreğin üst basında bulunan bedene dikey sapın küreğe su içinde 8 hareketini daha kolay yaptırmasıdır.





Sculling oar hem youoh gibi hem de fransızların ve bizim boyna küreği gibi....
Amerikalılar sculling oar olarak youloh'a yakın olanı İngiltere, İrlanda  yani Avrupa boyna benzeri düz bedenliyi kullanıyor.





Godille ve/ya Boyna bildiğimiz klasik Batılıların kullandığı - oryantal topuzsuz- kürek. Normal kürek boyundan uzun. Tekne aynasında küreğin rahat hareket edeceği bir yatak içinde çalışıypr.

Bu arada Bröton kökenli bir Fransız kendi yaptığı tekne ile Atlantik Oyanusunu "godille" Boyna ile geçmeye hazırlanıyor.

Bir de not tek kürekle tahrik konusu amatör denizcilerin önem verdikleri ve geleneği korumak istedikleri bir uygulama. Eğer bulabilirsem hepsinin sentezi bir uygulama youtube 'da vardı. Burada paylaşırım.

Boyna ve/ya Youloh küreği oldukça uzun bir kürek. Tayo-Mar'a uygun olacak kürek plan ve kesitlerini bir ara burada paylaşacağım. Ancak Tayo-Mar kıçındaki bumkin  kullanılacak boyna/ yuloh küreğine gereken suya giriş açısına müsaade etmeyebilir.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Aralık 2017, 01:24:37 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4249
Ynt: yuloh küreği..
#2: 19 Aralık 2017, 10:10:14
Çok ilginç gelirdi bana bu nevi kürekler. Anlamazdım
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 5808
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: yuloh küreği..
#3: 19 Aralık 2017, 10:47:52
Çok ilginç gelirdi bana bu nevi kürekler. Anlamazdım

İlk önceleri bende hiç anlamıyordum, sonra birazcık araştırmıştım. ama burada paylaşılan bilgiler süper oldu. Cem ve Ersin Reislerin ellerine sağlık.
Sanırım kayığı rota da tutabilmek için hem iterken hem de çekerken aynı gücü uygulamak gerekli. Hız arttıkça iskele-sancak, kafa sallaması artıyor. Ama kayığın boyu uzadıkça bu azalıyor gibi. Zor iş, gölde , kanallarda falan keyifli olabilir de denizde gerçekten zor. Ne zahmet çekmiş adamlar zamanında.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: yuloh küreği..
#4: 19 Aralık 2017, 11:29:29
Şu denizcilik ne ilginç bir konu.. Ucu bucağı yok.. Her durumda göre öyle tekneler geliştirilmiş ki .. Alın size Venedik gondolu.. Ne rüzgar var ne akıntı. Dar kanalların arasında kürek çekmek bile mümkün değil. Yuloh küreği ve bu tarz bir tekne yapısından başka çözüm yok..  Bence tekniğini bildikten sonra zor olmasa gerek.. Şu gondolcular kürek çekerken nasıl şarkı söylerlerdi yoksa.. :)

BU arada kazara Venedik bizim olsaysı, şimdi o gondolların kıçında mutlaka kıçtan takma motor olurdu.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: yuloh küreği..
#5: 19 Aralık 2017, 13:26:06
Bu kısa filmde de Uzakdoğu uygulaması var...

  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Aralık 2017, 20:49:26 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 303
  • Viya böyle!
Ynt: yuloh küreği..
#6: 19 Aralık 2017, 14:13:59
Bu kısa filmde de Uzakdoğu uygulaması var...

https://www.youtube.com/watch?v=cIC11jD3YlY

Cok ilginc ve efektif bir uygulama ancak tornistan konusunda sorun yasaniyor :)
  • IP logged
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: yuloh küreği..
#7: 19 Aralık 2017, 14:53:49
Kon Tiki dahil İnka sallarında da dümen olarak hemen hemen aynı düzenek vardı sanırım. Yanlış hatırlamıyorsam Uluburun replikasında da.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 19 Aralık 2017, 14:56:46 Gönderen: Hakan Tiryaki »
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: yuloh küreği..
#8: 19 Aralık 2017, 15:22:58
Sevgili Hakan,
bahsettiğin uygulamalar şeklen yuloh küreğine benzese de aynı prensip ile çalışmıyorlar.

Taa 12. ve 13. yüzyıla kadar omurga hattında dümen uygulaması yoktu.
Tayfun Timoçin de "Günümüzde bütün teknelerin (tek gövdeli teknelerden söz ediyorum elbette) dümen palaları, kıçta, omurga hattı üzerinde bulunur. Klasik teknelerde dümen palasının asıldığı yere “iğnecik” deriz. Ama bu, tarih boyunca böyle değildi. 12-13’üncü yüzyıl dolaylarına kadar teknelerin dümenleri, kıç tarafa yakın (kıç omuzluk) bordadan, yani teknenin yanından aşağı sarkıtılan kürek benzeri bir donanımdan ibaretti. Bazı teknelerde her iki tarafa birden kondukları biliniyor. Ancak gelenek, bu küreği sancak tarafa koymanın daha uygun olduğunu söylüyordu" diyor.



 
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: yuloh küreği..
#9: 19 Aralık 2017, 15:55:47
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: yuloh küreği..
#10: 19 Aralık 2017, 17:25:58
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..

 ;) ;D ;D
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

e

erdal duran

Ynt: yuloh küreği..
#11: 19 Aralık 2017, 22:32:14
Tornistanı daha kolay.. :) Kap küreği git başa .. oradan çek..
Bu aslında doğru. Antalya eski limanda büyük gemiler içeri giremediği için liman dışında demirler, yükleyecekleri ya da boşaltacakları mallar mavnalarla taşınırdı. Bu mavnalar da her türlü deniz koşullarında bu tür tek bir kürekle götürülürdü. Ancak bu kürekler ortadan eğik değil bildiğimiz düz ve büyük boy küreklerdi. Mavnanın her iki tarafından (baş ve kıç) kullanılırlardı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 237
  • Hep gülelim birbirimize, saygı ve sevgi ile.
Ynt: yuloh küreği..
#12: 21 Aralık 2017, 10:16:17
Sevgili Böke,

Boyna ve/ya Youloh küreği oldukça uzun bir kürek. Tayo-Mar'a uygun olacak kürek plan ve kesitlerini bir ara burada paylaşacağım. Ancak Tayo-Mar kıçındaki bumkin  kullanılacak boyna/ yuloh küreğine gereken suya giriş açısına müsaade etmeyebilir.
Diyorsunuz. Bekliyeceğim imalatınızı. hatta dirsek yaptığı yerde bir sökülebilir eklem ile boyunun depolama esnasında kısaltılabildiği bir model olsa ben de bir tane yaparım diye düşündüm. bayıldım çünkü çalışma şekline. Gondola bile bindim, ama küreğin gövdesindeki açıyı ve ucundaki rotasyon yaptıran kısa dik parçayı görmemiştim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: yuloh küreği..
#13: 21 Aralık 2017, 10:57:05
Bugün işten güçten fırsat bulursam gidip, teknedeki kürekle deneyeyim bakalım ne oluyor..  ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: yuloh küreği..
#14: 26 Şubat 2018, 09:45:18
Bugun boyna küreği ile okyanus geçişi ile ilgili bir haber okudum. Adam günde ortalama 69 km yol yapmış... Bu nasıl oluyor. Olayın matematiğini merak ediyorum. Bu kürek sihirli biseymi? Teknede direk filan yok tekne dediğime bakmayın kayık desek daha dogru...
Belli ki rüzgar ve akıntılar başrolde. Hani diyorlar ya karpuzu atsan karşıya geçer... Peki hiç kürek çekmese geçebilirmiydi yada kaç günde geçerdi. Bir de bu küreğin güç performans ilişkisini merak ediyorum. Mesela ruzgar ve akıntı olmayan durgun suda kaç kalori harcayarak 1 km yol alabilir bir insan bu kürek ile.... (Tabi işin içine tekne boyut ağırlık hesap kitabı da girecek.... Biliyorum soruna bilimsel yanıt vermek cok zor...
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

 
Yukarı git