Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Makina => Konuyu başlatan: Mehmet Atay - 02 Eylül 2017, 13:16:55
-
Sarıyaz'ın motoru 30 HP; bir arkadaşımdan aynı tekne ama 55 HP motor var.
Ben max 6.5-7 knot hız görürken, o 8.5'lara çıkabiliyor.
Mesela Bavaria beniz tekneye 40 HP'de takıyor.
Motorun hıza etkisini hesaplamanın basit bir yolu, formülü var mıdır?
-
Varmış:
Öcal Reis, Orhan Barut'tun çalışmasını."teknemizin motoru ve pervanesi doğru mu" başlığında yayınlamış.
-
Sarıyaz'ın motoru 30 HP; bir arkadaşımdan aynı tekne ama 55 HP motor var.
Ben max 6.5-7 knot hız görürken, o 8.5'lara çıkabiliyor.
Mesela Bavaria beniz tekneye 40 HP'de takıyor.
Motorun hıza etkisini hesaplamanın basit bir yolu, formülü var mıdır?
Deplasman teknelerinde , teknenin beher metre boyu için kabaca ve biraz fazlasıyla söylersem 3 HP yeterlidir yani senin motorun yeterli.
Teknenin boyu ( altının temizliği ,pervane uyumu vs. saymazsan) süratte etkendir ve bunun bir hesabı var. Kendi dalgasının üzerine çıkmadıkça (Planning) teknenin gideceği sürat bellidir MAtay reisim.
100 HP motorda koysan eh işte gideceğin o fazladan 1 Knot olur.:)
-
Akılda kalıcı en basit hesap diye bildiğim ;
Deplasman teknelerde Ağırlık x 3 + %10 emniyet payı
Yarı deplasman teknelerde Ağırlık x 15 + %10 emniyet payı
Kayan teknelerde Ağırlık x 45 + %10 emniyet payı
Hızdan şüphe ediyorsak ;
Hız= 2,43 x Su Kesimi Hattı Boyunun Karekökü
Karekök 10 (3.162) x 2,43 = 7,68 Knot gibi...
-
Yıllar aylar önce Tan Kaan reis bir link paylaşmıştı .
http://www.tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html
Sayfanın en altında hangi motor gücü ve pervane tipi ile teknenizin hızını ve uygun pervane çapını bulabilirsiniz.
Daha neler neler var güzel bir site.
-
Öcal reisim ya sert havada yüksek motor gücüne ihtiyaç olsa. Bilinen markalar 7-8 sene önce 15 metre teknelere 110 hp koyarken, şimdi 75 hp'leri yeterli görüyorlar. Enteresandır 110 farkı aşağı yukarı 1500 € gibi. Ben her halikarda yüksek gücü tercih ederdim
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Öcal reisim ya sert havada yüksek motor gücüne ihtiyaç olsa. Bilinen markalar 7-8 sene önce 15 metre teknelere 110 hp koyarken, şimdi 75 hp'leri yeterli görüyorlar. Enteresandır 110 farkı aşağı yukarı 1500 € gibi. Ben her halikarda yüksek gücü tercih ederdim
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Kemal reisim bu 3 HP/metre alaylı hesabıdır ve bildiğim kadarı ile gereken den biraz fazlası ile hesaplanmıştır.
Yelkenli tekne de hafiflik esas olduğundan sadece sert hava düşünülerek konulan büyük motor gereksiz ağırlık demektir diye düşünülse gerek..
Bir zamanlar birisi demişti ''her seçiş bir vazgeçiştir'' diye.
Motora yelkenle yardımcı olalım daha iyi bence. :)
-
Öcal Reisim benim tek endişem ihtiyaç olduğunda sıkıntı olurmu idi. Boş ağırlığı 17.5 ton olan tekneye 75 koyan marka 8 sene önce 14 ton teknesine 110 koymuş. Hangi hesapla buralara gelmiş. Dergilerin değerlendirme yazılarında da hiç bir olumsuz eleştiri yok
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Şimdi bu konuya neden girdim biraz detay vereyim:
Bu bayram tatilimde motorda bir sorum yaşadık.
Volvo, dizel gibi basit bir motoru nasıl daha komplike hale getiririm diye düşünüp, kontrol için (start, stop, alarmlar vb) bir beyin koymuş.
Ben de bu bir ıslanma neticesinde arızalanmıştı. Değişti. Bir daha bozuldu. Garantiden bir daha değişti. Servis de pek sorgulamadı, çünkü özellikle bir dönem bu beyinler imalat hatası sebebi ile bayağı sorun çıkarmışlar. Global forumlarda bayağı yazılar var bu konuda.
Ama en son bu tatilde, son değişimden sadece 3 ay sonra bir daha bozulunca bu sefer yetkili servis dedi ki: "bu sefer taktığımız beyin yeni üretimdi. Bozulmaması lazım. Üstelik bu kadar kısa sürede bu kadar ,ok bozulması normal değil. Ben elektriçimle geleceğim, nedenine bakalım". Dedim hayhay. Çünkü ben de beni her an yolda bırakabilecek bir motorla dolaşmak istemem.
Neyse geldiler baktılar ve beyne giden kabloların, bı su meselesi sebebi ile oksitlendiğini, iletkenliğini kaybettiğini, bu nedenle çok akım çektiğini ve bunun da aşırı yük sonucu arızaya sebep olduğunu söylediler. Kablolar gerçekten pek iyi durmuyordu.
Şimdi bu moturun bu sene ikinci ciddi arızası. İlki eşanjör korozyonu sebebi ile olmuştu. Artık 10 yaşında.
Neyse, bu arızalı beyin, kabloların yenilenmesi, keza benzer sebepten etkilenen marj motoru ve alternatörün de bakımı vb derken bana yetkili servis ciddi bir fatura çıkardı.
Şimdi bir yandan da bu 30 HP motor bana küçük geliyor. Düz denizde sorun yok ancak baş kıç havada hız yarıya düşüyor.
Ben de acaba, bu vesile ile motoru yenileyip, gücünü de arttırsam mı diye düşündüm. Yetkili servisten de cazip bir teklif aldım. Benim mevcut motoru alıp, ciddi bir indirimle yeni bir 40 ya da 50 HP motor teklifi verdi.
Avantaj: Motor sıfırlanmış olacak ve en az 2 yıl garantide olacak. Mevcut motorun yaşı gereği çıkaracağı ufak -büyük problemlerden sakınılmış olacak.
Dezavantaj: cebimden para çıkacak.
Şimdi bu denklemde gidip geliyorum. Araştıryorum.
-
Benim Orhan Barut korsanın hesaplarından çıkarırım ve tecrübeleri ton başına 4.5 hp ye
Denk geliyor .50 hp yi tercih eder 2 /3 gazda gövde sürat ini yakalardım.
-
Şahsen tanışmıyoruz ama teknenizle ilgili bugüne kadar yazdıklarınızdan oldukça titiz birisi olduğunuzu düşünmüşümdür hep.
Sormamışsınız ama şahsi fikrim, eğer yeterince cazip bir teklif ise değerlendirmek olurdu. Çünkü değerlendirmezsem o yüklü faturayı ödedikten sonra oluşabilecek kısa vadede ki ilk arızada kendime çok kızardım. Üstelik motor gücünü arttırma gibi bir fırsatı da kaçırmış olurdum. 30hp üstü sanki daha br güven verir gibi.
Ve ister araba olsun ister tekne, bir motor arıza çıkarmaya başladıysa ve tamiri konusunda kendime güvenmiyor isem garantici olmak uzun vadede daha ucuza gelir diye düşünüyorum.
-
İltifatınıza teşekkür ederim.
Ben kendime titiz demezdim ama merkalıyım ve risk almak istemem. Çünkü denizde bir arızanın yaratacağı tatsızlığın faturası çok yüksek.
Mesela bir arkadaşlarımız bu tatilde tekneleri ile vize katılmış olmasalar, bu arıza sebebi ile özlemle beklediğim bu tatili evde geçirecektik. Neyse ki ueni almalarına rqğmen ısrarla teknelerine davet ettiler ve bir haftayı denizde geçirebildik.
-
Benim Orhan Barut korsanın hesaplarından çıkarırım ve tecrübeleri ton başına 4.5 hp ye
Denk geliyor .50 hp yi tercih eder 2 /3 gazda gövde sürat ini yakalardım.
Dediğiniz çok doğru ve matıklı. Zaten 40'tan 50'ye yükselmenin maliyet farkı %15 civarında. Yani maddi olarak değer.
Ancak sorun bu sefer pervaneyi dedeğiştiredek zorunda olmam ki, bu zor. Çünkü bende autoprop marka katlanır ve yeni aldığım bir pervane var. 40 HP ile uyumlu olacğına inanıyorum ama 50 HP'ye küçük gelecektir, Bir de pervane masrafı bu denkelemi bozar
-
40 ile 50 HP ya da 70 ile 80 HP arasındaki güç farkı motor kapağı ,enjektör,turbo basıncı vb. Şeylerden ileri geliyor genellikle blok aynı kalırken.
Yüksek güç seçerseniz , motor ağırlığı değişmeden daha çok güç elde edersiniz. , ancak motor içerisindeki kompresyon , turbodaki basınç vb. Arttıkça motor daha çok yıpranıyor ama yakıt sarfiyatı filan düşüyor ,vs.
Dedim ya her seçiş bir vazgeçiştir. :)
-
Cepten çıkması muhtemel para kenarda varsa düşünme bile derim. Yengeçle en büyük derdim. Yürüyüş hızına düşünce kafadan havada hayat çok sinir bozucu oluyor.
-
Kayık yanlış, motor yanlış...
Ama sahibini severim.
;D
-
Akılda kalıcı en basit hesap diye bildiğim ;
Deplasman teknelerde Ağırlık x 3 + %10 emniyet payı
Yarı deplasman teknelerde Ağırlık x 15 + %10 emniyet payı
Kayan teknelerde Ağırlık x 45 + %10 emniyet payı
Hızdan şüphe ediyorsak ;
Hız= 2,43 x Su Kesimi Hattı Boyunun Karekökü
Karekök 10 (3.162) x 2,43 = 7,68 Knot gibi...
Tan Kaan reisim affınızla hız ile ilgili bir ilave yapayım. Aklımda yanlış kalmadı ise su hattı boyunu foot cinsinden almış isek:1,34 ile çarpıyorduk. Yani; Hız= 1,34 x KarekökLWL(foot) idi.
-
Akılda kalıcı en basit hesap diye bildiğim ;
Deplasman teknelerde Ağırlık x 3 + %10 emniyet payı
Yarı deplasman teknelerde Ağırlık x 15 + %10 emniyet payı
Kayan teknelerde Ağırlık x 45 + %10 emniyet payı
Hızdan şüphe ediyorsak ;
Hız= 2,43 x Su Kesimi Hattı Boyunun Karekökü
Karekök 10 (3.162) x 2,43 = 7,68 Knot gibi...
Tan Kaan reisim affınızla hız ile ilgili bir ilave yapayım. Aklımda yanlış kalmadı ise su hattı boyunu feet cinsinden almış isek:1,34 ile çarpıyorduk. Yani; Hız= 1,34 x KarekökLWL(feet) idi.
Su hattı boyu devreye girdiyse formül doğrudur. :)
-
Ama benim esas öğrenmek istediğim şey: Tekneyi hesaplanan gövde hızına ulaştıracak motor gücünün hızı referans alan pratik bir formülü var mı? ?0-?
-
Ama benim esas öğrenmek istediğim şey: Tekneyi hesaplanan gövde hızına ulaştıracak motor gücünün hızı referans alan pratik bir formülü var mı? ?0-?
Bir daha sorarmısın anlayamadım MKöstekçi reis. :-\
-
Teşekkürler doğrudur, ft olduğunda katsayı, 1,34 olmalı.
-
Sevgili Matay,
Takılmak için yazmıyorum. Bence hazır bu motor işine kafayı takmışken bence motoryat al. Gerçekten.. Senin gibi düşünüyor olsam yelkenli ile hiç uğraşmam.
Geçen sene limnost ta tanıştığım , son derece lüks bir motoryat sahibi ile tanışmıştım.
Gülümsemiş ve Sizin hızınızda gidersem bu da az yakar dediydi..
Kendi adıma 40 feet ve üstü bir yelkenli hayatta almam. Bunun yerine bir motoryat alırım.
Bağlarım bunu Gökova ya da Göceğe.. Sert hava mı geldi..? Ne gam .. Veririm gazı..
Necip ile Bakırköy den Mazot alıp, Burgaz'a balık yemeğe gittik . Epi topu 45 dakika sürdü.
Çoğu kişi de böyle yapıyor zaten. Biliyorum yelkenci ruhlusun.. Boşver ruhu.. Çok gerekirse gelirsin Tayo Mar 'a bir seyir yaparız biter gider.
Hem böyle olursa daha çok kullanırsın. Senin teknedeki problemlerin bence çok uzun süre kullanılmamaktan kaynaklı.
Motoru değiştiriceğine , kafayı değiştir. Motoryat al.. İşi kökten çöz.
-
Sen 40 ft yelkenlinin kullanım alanına sahip motoryat kaç para biliyor musun?
40 ft yelkenli parasında aynı hacimde motoryat bulsam almam mı?
Tamam para harcıyoruz ama belli bir bütçe içinde...
Yoksa ben de bilmem mi, motor değiştireceğime tekne değiştirmeyi...
Ama onun için en az 80bin € koymam lazım üstüne.
Onun yerine 10bin € harcar, 70bin€'ya (320bin TL) ya da biraz daha ekleyerek küçük bir 1+1 alır onun kira geliri ile her ay tekneme gelir, denize çıkarım.
Ne zaman elime beklemediğim bir para çıkar, o zaman bakarız...
Mesela motoryat tercihlerim:
#1 Bluegame 47
#2 Targa 45
#3 Ölçüleri iyi orantılanmış balıkçı kayığı formunda bir özel yapım motoryat.
-
Biraz alakasız ama,
Şayet, Ege de yaşasam ve hep o sahillerde dolaşıyor olsam, yelkende istemiyor olsam, mesela ;
Şu gözüme çok güzel geliyor nedense.
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-motoryat-trawler-farki-fark-edin-tam-bir-keyif-teknesi-cok-temiz-473170339/detay
-
3 tercihim bunun gibi ama bana orantısız geliyor.
O gövdeye o kaporta büyük bence.
-
Keşke, Diesel Duck olabilse.
-
Biraz alakasız ama,
Şayet, Ege de yaşasam ve hep o sahillerde dolaşıyor olsam, yelkende istemiyor olsam, mesela ;
Şu gözüme çok güzel geliyor nedense.
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-motoryat-trawler-farki-fark-edin-tam-bir-keyif-teknesi-cok-temiz-473170339/detay
Kafayı basıp sallantıyı önleyecek ya da motor arıza yapınca yavaş ta olsa tekneyi bir yerlere götürecek bir direk konursa ideal bir tekne olur Akdeniz ya da Marmara da gezip içinde yaşamak için. 8)
Şöyle mesela ,
(https://i.hizliresim.com/QpEYj3.jpg) (https://hizliresim.com/QpEYj3)
-
Ama onun için en az 80bin € koymam lazım üstüne.
Onun yerine 10bin € harcar, 70bin€'ya (320bin TL) ya da biraz daha ekleyerek küçük bir 1+1 alır onun kira geliri ile her ay tekneme gelir, denize çıkarım.
Woow!
"Teknemin masraflarını nasıl çıkartırım" probleminin çözüm formülünü yazdın! :O
öZgür (mobil)
-
Öcal abi, O resimde ki Diesel Duck işte... Seahorse sanırım
-
Öcal abi, O resimde ki Diesel Duck işte... Seahorse sanırım
Bayılıyorum böyle teknelere. Karadeniz dahil tam bizim sulara göre , eğer hep buralarda olacağımı bilsem başka bir tekne tipine kafayı çevirip bakmam bile. :)
-
Abi nereye gidiyonnn? :)
-
Öcal abi, O resimde ki Diesel Duck işte... Seahorse sanırım
Bayılıyorum böyle teknelere. Karadeniz dahil tam bizim sulara göre , eğer hep buralarda olacağımı bilsem başka bir tekne tipine kafayı çevirip bakmam bile. :)
15 yaşındakiler 350,000$ sıfırları 650,000$-1,000,000$ arası.
Artık senin tekneyi de bana bağışlarsın o zaman abi...
Hem zaten gitmezsin bir yerlere. Al bence bunlardan bir tane ;D ;D ;D
-
Abi nereye gidiyonnn? :)
Seni bekliyom , yelkenleri yaptırayım görürsün. :)
-
Öcal abi, O resimde ki Diesel Duck işte... Seahorse sanırım
Bayılıyorum böyle teknelere. Karadeniz dahil tam bizim sulara göre , eğer hep buralarda olacağımı bilsem başka bir tekne tipine kafayı çevirip bakmam bile. :)
15 yaşındakiler 350,000$ sıfırları 650,000$-1,000,000$ arası.
Artık senin tekneyi de bana bağışlarsın o zaman abi...
Hem zaten gitmezsin bir yerlere. Al bence bunlardan bir tane ;D ;D ;D
Nerdee bizde o paralar Kaan cım. :) .
Direği elimizle kendimiz koyarız uygun bir tekne bulup yeterki o işe karar verelim merak etme. :) C:-)
Şuradaki tekneyi nasıl buldun.? :)
https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-deniz-araclari-yelkenli-tam-bir-klasik-464277621/detay
-
Öcal Reisim geçen haftasonu Alanya'da şöyle bir şeye denk geldik aklıma siz geldiniz...Paylaşmak istedim
(https://i.hizliresim.com/lbB8vE.jpg)
(https://i.hizliresim.com/vJYlXO.jpg)
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Muhteşem bir şey Erman Reisim, Al kutuplar dahil istediğin yere git .
Ancak bizim paramız yetmez ne ona ne de bakım ve bağlamasına , batı ülkelerinden emekli olmak lazım. :(
Sahibi biraz zevksiz anladığım kadarı ile , bulmuş öyle tekneyi , kamara üstüne ev tipi klima koymuş , bari minibüs kliması koy değilmi. :)
-
Öcal Reis öyle demeyin, belki marinize etmiştir klimayı
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Öcal Reis öyle demeyin, belki marinize etmiştir klimayı
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
:)
-
Konuyu hortlatmak gibi olacak ancak tecrübe ile sabittir yüksek motor gücü her zaman daha fazla yakıt sarfedecek diye bir şey yok. Hatta doğru bir pervane ile aynı süratte daha düşük devirle daha az yakıt sarf edeceksiniz. Hemde hava kabardığı zaman teknenin kafasını hafifte olsa kaldırabileceğiniz gaz tepkisi sağlayacak size. Yelkenli sahibi kimsenin ben aciliyeti yoksa tam yol gittiğini sanmıyorum eğer boğaz vs geçmiyorsa. Motoryat sahibi kişide biraz abartmış yelkenli hızında giderse daha az değil yelkenliden daha fazla yakabilir nedeni de o tip tekneler planing süratinde daha az yakıt sarfiyatı yaparlar. Malum ki belli bir devirde aynı mesafeyi daha kısa sürede geçecekleri için sarfiyatları o oranda düşecektir.Atıyorum 2000 devirde 9 mille giderken 2500 devirde planing yapabiliyorsa yaklaşık 18-19 mil yapacaktır.Motorun çalıştığı süre yarı yarıya azalacaktır.