Heyamola Hey
Tersane => Bakım => Konuyu başlatan: Bulent Berksan - 20 Mart 2017, 22:54:29
-
Camadan vurmak bana acaip zor geliyor. Bir de dalgalı havada yelken indirirken direk dibinde calismak...
Sarma yelkene donusturmekle alakalı bir arama yaptım ama göremedim. 10 yüz bin milyona mı mal oluyor bu is? Yapan yaptıran varmı?
-
En yaygın olanı ana direk içine sarılanlar; onların da sıkıştığından bahsedilir hep. Bir de cenova sarma sistemi gibi, bumba dibinden ana direk cundasına monte edilenleri var. Sanıyorum direk değiştirmek yerine bu sistemi düşünmek daha mantıklı. Üstelik sıkışma sorunu da daha az diye biliyorum. Tek dezavantajı bu sistemlerde enine balen olamıyor. Netice itibari ile Bülent Reis gibi ben de bu sistemin maliyetini merak edenlerdenim.
-
Ben Yengeç için bumbaya sarma sistemleri araştırmıştım. Sebebi daha kullanışlı görünmesi ve ana yelkeni adapte edebilme ihtimalimdi. Ama sadece bumba ve düzenek 7500 € gibi bir bütçeye tekabül ediyordu :) O parayla Yengeç'e neler yaparım hayal bile edemiyorum :) :)
-
Direğe paralel sarma sistemi çok eğreti görünüyor asla düşünmem
Bumba sarma sistem sağlıklı ama pahalı diye biliyorım
Ana direği ve belki de bumbayı değiştirip direk içi sarma sistemi tekneye monte etmek yeni tekneden pahalıya mı mal olur?
-
Ana direği ve belki de bumbayı değiştirip direk içi sarma sistemi tekneye monte etmek yeni tekneden pahalıya mı mal olur?
Evet ciddi pahalı olacağı kanaatindeyim. Bunun yerine havuzluktan camadan vurulabilen düzenekleri düşünmek bence mantıklı gibi.
-
Can hoca teknesine böyle bir bumba sarma sistemi yapıyor bildiğim kadarı ile.
-
Teknem de direk içi sarma sistem olmasına rağmen bu sistemi hiç önermem kaptanım, klasik sistem bana göre en başarılı olandır, dalgalı havada direk dibi biraz problemli olabilir ama yine de yelkenin sıkışıp kapanmamasından iyidir, ki kapanmayacak ya da açılmayacak siz çileden çıkana kadar,, Sarma sistemlerinde yelkeni açarken de; kapatırken de gerçekten çok dikkatli olmak lazım, hele de yelkenler biraz eski ve formunu kaybetmişse. Direk içinde olmayan sarma sistemleri de mevcut, çapariz ihtimali az ama bu sefer de ana yelken performansı almak zor iki adet cenovanız varmış gibi bir durum oluyor. Bumba sarma sistemini hiç kullanmadım ama hakkında olumsuz eleştiri yapan kimseyi duymadım.
-
Ana yelken bilyalı kızak sistemleri, takılmaların haricinde, basıp indirme kolaylığı ve bakımı ihmal etme şartları rahatlığı ile bence ilk düşünülmeli.
Malum markaların haricinde, ki onlar pahalı oluyor, Amerikada bir firma vardı, -adını hatırlayamıyorum- çok esnek, dışarıdan kolaylıkla ray'a takılan bir ray sistemi ve bilyalı arabaları vardı. Fiyat görece, diğer markalara göre %30 gibi daha ucuzdu.
Bu sistemi özellikle teknede yapılabilecek iyi bir yatırım olarak görüyorum. Havuzluktan camadan da vurdunuz mu değmeyin keyfinize
-
Teknemde direk dışına sarma sistem var bu tekneye kadar hep klasik yelken kullanmistim,
Direk içi sarma çok hoş ,kolay ve pratik gorunsede etrafımda gözlemlediğim kadarı ile zamanla yelken kumaşından oluşan deformasyon dan çok etkilenip geri sarımda sıkıntı yaratabiliyor benimki gibi dışardan sarma sistemde göze hoş görünmese müdahale etmek daha kolay ve pratik
Ama iyi çalışan klasik olani tercih ederdim
-
BabaTunca'nın anayelkeninde plastik kızaklar vardı.Üstelik full balenli yelkende plastik parçalar sıkışıp zorluk yaratıyordu.Önce balenlere denk gelenleri değiştirdim.yelkeni indirirken kolaylık oldu ama dalgalı havada dümende kimse yokken otopilota rağmen basmak zor gelince bütün kızakları bilyeli arabalar haline getirdim.İşim çok kolaylaştı.Tavsiye ederim.
-
Bence , direğe sarma sistemli ana yelkenleri küçültmenin adı camadan olmamalı. Camadan benim anladığım anlamda farklı bir şey. Klasik ana yelkende, yelken bumbanın üzerinde kaldığından, yelkenin etki merkezi sadece düşeyde değişiyor. dolayısı ile moment kolu değişmiyor. (çok mu teknik oldu ? )
Oysa sarma ana yelkende , yelken etki merkezi hem düşeyde hem de yatayda değiştiğinden ana yelken etkisini kaybetmekte. O yüzden bu küçültmenin adı camadan olmamalı diye düşünüyorum.
Markoni arma için bence en güzel sarma sistemi, bumba sarma. Bana göre raysız gargari halkalarından sonra , en rahat sistem bu.
ancak ben hava durumun ve seyir öncesi havaya göre hangi yelkenler ile seyir yapacağıma karar veriyorum. Hava sert ise ana yelkeni , seyre çıkmadan önce açıp, ikinci camadan vurup, öyle seyir yapıyorum. Deniz de camadan vurmak zor olabiliyor ancak her durumda çözmek daha kolay..
-
BabaTunca'nın anayelkeninde ..... otopilota rağmen basmak zor gelince bütün kızakları bilyeli arabalar haline getirdim.İşim çok kolaylaştı.Tavsiye ederim.
"Bilyalı Araba..." bunu komşum Baba Tunca'da mutlaka incelemeliyim. Hazır Ana Yelkenim de tamirdeyken doğru ve hesaplı bir karar vermeliyim. Genel olarak, havuzluktan idare edilebilen; basılıp, camadan vurulabilen sistem Bilyalı araba ile desteklenirse candır diyorsunuz yani?
-
BabaTunca'nın anayelkeninde ..... otopilota rağmen basmak zor gelince bütün kızakları bilyeli arabalar haline getirdim.İşim çok kolaylaştı.Tavsiye ederim.
"Bilyalı Araba..." bunu komşum Baba Tunca'da mutlaka incelemeliyim. Hazır Ana Yelkenim de tamirdeyken doğru ve hesaplı bir karar vermeliyim. Genel olarak, havuzluktan idare edilebilen; basılıp, camadan vurulabilen sistem Bilyalı araba ile desteklenirse candır diyorsunuz yani?
Bunu bende düşünmeliyim.Özellikle balenlere denk gelen yerler zaman zaman sıkışma yapıyor.
-
Harken sistemlerinde direkteki kanala boydan boya bir ray geçiriliyor ve arabalar bu ray üzerinde çalışıyor.
Aşağıdaki sistemlerde ise, arabalar mevcut kanal içinde çalışıyor.Ekstra ray döşenmiyor. Bu sistemlerinde kanala giren parça üzerinde bilye olanları da var, sadece eliptik yüzeye denk gelen yerde bilye olanlarıda var.Direğinizin modeline göre seçebiliyorsunuz gerekli olan elemanları.
Aşağıdaki firmalardan başka, Karver,HOLT,Tylaska ve OHMarine adlı firmalarında bu tür çözümleri mevcut.
Benimde takip ettiğim bir sistem olduğu için yazayım dedim.
Rutgerson
http://www.rutgerson.se/default.asp?id=10&ShowGroup=77&DisplaySubs=0&ChildTo=
Ronstan
http://www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=324#info
Selden
http://www.seldenmast.com/products/sail_hardware/mds_full-batten_concept.html
-
Sanırım benimkiler Selden UKsails'den ( Yusuf veya Sedat İstanbul'daki personeli )Bulunduğunuz yerden yelkenlerinizi alıp işi bitirip tekrar takıyorlar.Tavsiye ederim.
-
Sistem bende var . İstersen uygun bir ücrete verebilirim
-
Sistem bende var . İstersen uygun bir ücrete verebilirim
Abi hangisi var ?
Arabalı ana yelken rayı mı? Yoksa sarma ana yelken sistemi mi?
-
Bence , direğe sarma sistemli ana yelkenleri küçültmenin adı camadan olmamalı. Camadan benim anladığım anlamda farklı bir şey. Klasik ana yelkende, yelken bumbanın üzerinde kaldığından, yelkenin etki merkezi sadece düşeyde değişiyor. dolayısı ile moment kolu değişmiyor. (çok mu teknik oldu ? )
Oysa sarma ana yelkende , yelken etki merkezi hem düşeyde hem de yatayda değiştiğinden ana yelken etkisini kaybetmekte. O yüzden bu küçültmenin adı camadan olmamalı diye düşünüyorum.
Markoni arma için bence en güzel sarma sistemi, bumba sarma. Bana göre raysız gargari halkalarından sonra , en rahat sistem bu.
ancak ben hava durumun ve seyir öncesi havaya göre hangi yelkenler ile seyir yapacağıma karar veriyorum. Hava sert ise ana yelkeni , seyre çıkmadan önce açıp, ikinci camadan vurup, öyle seyir yapıyorum. Deniz de camadan vurmak zor olabiliyor ancak her durumda çözmek daha kolay..
Randa armada kuvvet merkezi değişebilir ama sarma veya klasik yelkende merkez değişmez. Bir üçgeni bumbaya paralel veya direğe paralel bir hatla bölerseniz elde edeceğiniz üçgenin kuvvet merkezi aynı yerde kalır.
-
Tümay korsan sistem derken biraz açabilirmisin?
-
direk içine sarılan markoni arma (üçgen ) yelkenin direğin içine sarılması ile birlikte, yelkenin rüzgar etki merkezi (ağırlık merkezi ) pruvaya doğru kayar. Yani moment kolu kısalır.
Randa arma da ise camadan vurduğunuzda yelken formundan dolayı , yelken etki merkezi , sadece düşeyde değişir ki bu istenen bir durumdur. Yataydaki değişiklik , markoni armaya göre çok daha düşüktür. Bu randa armanın en önemli özelliğidir.
Yazdığımın sağlamasını da şöyle basitçe yapalım.. Markoni arma formu bir dik üçgendir. 90 derece olan (direk dibi , orsa yakası ) köşe sabit kalamk kaydı ile , bu üçgenin kenarları kısalır ise ağırlık merkezi (rüzgar etki merkezi ) sabit tutulan köşeye doğru kayar.. :)
-
Camadanda rüzgar etki merkezi başa doğru kayar, bu doğrudur ama direk içine sarma veya bumba üzerine toplama ile üçgenin şekli aynı kalır ve aynı miktarda başa kayar.
-
Sanırım benimkiler Selden UKsails'den ( Yusuf veya Sedat İstanbul'daki personeli )Bulunduğunuz yerden yelkenlerinizi alıp işi bitirip tekrar takıyorlar.Tavsiye ederim.
Mustafa Reis; Haftasonu sizinle mesajlaştıktan sonra Baba Tunca'da sistemi inceledim; teşekkür ediyorum. Sizinkiler Rutgerson Marka, İsveç malı, "Battcar" diye isimlendirilen, belirttiğiniz gibi Bilyalı Arabalar. Çocukların minik arabalarına da benziyor. Dizaynı görünce doğrusu çok mantıklı geldi; düşünen iyi düşünmüş. Ana direğin mevcut oluğu içinde; ilave bir ray döşenmeden kullanılabiliyor. Sonra Çekim Halat Yusuf Beyle de görüştüm. Ancak o minik aparatların fiyatı boyundan epey büyük; adedi 36,5 Euro, epey para. 10 adet kullanılsa 365 Euro, nereden baksan 1400TL eder. Velhasıl araftayım; bakalım ne karar çıkacak benden...
-
Hulusi Reis ben önce balenlere taktırıp sonra (bir yıl) diğerlerine taktırdığım için fiyatı önemsemedim.Ama rahatlığı tavsiye edilir.
-
Hulusi Reis ben önce balenlere taktırıp sonra (bir yıl) diğerlerine taktırdığım için fiyatı önemsemedim.Ama rahatlığı tavsiye edilir.
Ahmet Reis de, sizin tekneye bindiğinde bu sistemi görmüş ve şıkır şıkır çalıştığından bahsetmişti. Siz de tavsiye ettikten sonra artık kararım netleşti. Bu arada Ana Yelken dışına paralel sarma sistemini gündemimden çıkarmış oluyorum. Zaten o daha da pahalı bir sistem. Mustafa Reis, tecrübe paylaşımınız için teşekkür ediyorum; siparişimi verdim, beklemedeyim.
-
Hulusi Reis ben önce balenlere taktırıp sonra (bir yıl) diğerlerine taktırdığım için fiyatı önemsemedim.Ama rahatlığı tavsiye edilir.
Ahmet Reis de, sizin tekneye bindiğinde bu sistemi görmüş ve şıkır şıkır çalıştığından bahsetmişti. Siz de tavsiye ettikten sonra artık kararım netleşti. Bu arada Ana Yelken dışına paralel sarma sistemini gündemimden çıkarmış oluyorum. Zaten o daha da pahalı bir sistem. Mustafa Reis, tecrübe paylaşımınız için teşekkür ediyorum; siparişimi verdim, beklemedeyim.
Evet Abi maşallah diyelim, Baba Tunca'da inanılmaz rahat çalıştığını gördüm. Bende şimdilik balenlere gelen kısma takmayı düşünüyordum. Banim kayıkta ana yelken bayağı büyük olduğu ve kullanım zorluğu yarattığı için acil ihtiyaçlar listesinde.
-
Ahmet, senin ana yelkenin büyük değil. Olması gerektiği gibi. Ana yelken işte adı üstünde..
Biz bu tekneyi hep ekstrem durumlarda kullanıyoruz. Baksana benim 15 knot sandığım hava 22 esiyormuş. :) Ki soğuk bir gündü ve hava yoğundu. O havada zaten yelken küçültülmeliydi.. ancak benim kanım, yelken küçültmesek dahi , bu havada bile ana yelken basılabilir. Biraz macera olur ama ayrı bir konu..
-
Ahmet, senin ana yelkenin büyük değil. Olması gerektiği gibi. Ana yelken işte adı üstünde..
Biz bu tekneyi hep ekstrem durumlarda kullanıyoruz. Baksana benim 15 knot sandığım hava 22 esiyormuş. :) Ki soğuk bir gündü ve hava yoğundu. O havada zaten yelken küçültülmeliydi.. ancak benim kanım, yelken küçültmesek dahi , bu havada bile ana yelken basılabilir. Biraz macera olur ama ayrı bir konu..
Evet Abi , biz bu kayıkla Çeşme - Midilli arası seyrimizi saymazsak hiç düşük havada yelkene çıkamadık maalesef.
-
Ersin'e katılıyorum.Asterix çok dengeli ve süratli tekne.Birlikte epey sert havada çıktık.Hem çok yatmadı hem de müthiş süratli gittik.Ayrıca çok güzel dümen dinliyor.
Bir dahaki seyrimizde yanında oturup tek başına kullanmanı izleyeceğim.Çaylar bu sefer benden.
-
Naaptın Mustafa abi.. ? :) Şimdi bu Ahmet , ilkokulda tahtaya kalkmış ta sorulan matematik sorusunu bilememiş ilkokul bebesi kıvamına girer.. :) Heyecanlanır , eli ayağı birbirine dolanır..
Bu arada konu sarma ana yelkendi nereden nereye geldi.. Pardon..
-
.....
Bu arada konu sarma ana yelkendi nereden nereye geldi.. Pardon..
Ersin Reis, hala ana yelken konuşuyoruz. Örneğin ben bu başlık altında ana direğe paralel sarma sisteminden vazgeçip, bilyalı araba aparatını benimser oldum. Başlık çok iyi gidiyor yani. Teknenin altı temizlenip, bilyalı arabalar takıldıktan sonra test sonuçlarını paylaşırım İnşallah.
-
Yılların denizcisi Ahmet.Teknesine iyice alışsın.Motoryat filan istemesin diye uğraşıyorum.Mayıs başı rallilere de başlarız.
Motoryatta anayelkenden bahsedemeyiz Ersin kardeşim :)
-
Bilyalı araba takılan ana yelkenler tek basina idare edilebilir hale geliyormu? (Acemiler tarafından usta adam elbette bisekilde idare eder) Yani sarma yelkeni aratmaz hale geliyormu? Sarma yelken acemilerin bile nerdeyse hiç direk dibine gitmeden tek basina idare edebileceği bir sistem diye dusunuyorum.
Ana yelkende yasadigim zorluklar
1- mandarı vinçle bile çekerken devamlı direk dibine gitmem gerekiyor. Ya balen yerinden cikiyor ya zorlanmaya cırlamaya baslayinca sıkıştımı bi yere diye bakmam gerekiyor. Sona geldimi yoksa cokmu geriyorum diye bakiyorım (bu benim acemiliğimden)
2- en büyük sorun camadan vurmak. Bana ölüm gibi geliyor. Gun icinde ruzgar cok artacaksa marinada camadan vurup oyle cikiyorum korkumdan. Ruzgar dusuncede cozmuyorum yine korkumdan (bu da acemiliğimden )
3- indirirken de yine direk dibine gidip yelkeni asagiya cekmem gerekiyor. Kendi kendine inmiyor.
Bu direk dibine gitmek autopilot iyi calismiyorsa ve dumeni ruzgara karsi tutabilecek adam yoksa (oğlanlar tam alışamadı) cok cok zor oluyor...
Dusuncem Bilyalı araba sürtünmeleri azaltacağından vinçsiz yelkeni elle en azından yarıya kadar cekmeyi saglar indirirken de kendi kendine iner diye dusunuyorum ama camadan vurmada bir kolaylık sağlarmı?
-
abi adam motoryat diyor başka bir şey demiyor.. Ben ne yapayım.. Her seferinde bi motoryat olsaydı diyip duruyor..
Hem anayelken de n ben bahsediyorum o bahsetmiyor ki.. :)
-
Bilyalı arabalar, sarma anayelken yaptırma imkanı olmayan yelkencilerin işlerini kolaylaştırmak için bir seçenek.Direğin yada bumbanın içine sarılan sistemler en kullanışlı olanlar .
Sizinde söylediginiz gibi sürtünmenin azalması kolaylık sağlıyor.Ama havuzluğa almazsanız camadan için direk dibine gitmek zorundasınız . Havuzluktan camadan vurma sistemini Harken'nin sitesinden şematik olarak incelemenizi öneririm.
Ustalık dediğiniz durumu büyütmeyin.Birkaç kere tekbaşınıza uygulama yapın.(sert havada değil)İhtiyaç olduğunda herşartta yaparsınız.Ayrıca havanın sertleyeceğini biliyorsak daha limanda camadan vurmak hepimizin yaptığı en doğru uygulama.Bu korku değil aklın gereği.
-
Daha limanda ana yelkene camadan vurmak çok kullandığım bir yöntem.. İkinci camadan da seyre başlayıp, gerektiğinde açıyorum. Ancak Mustafa abinin dediği çok yerinde ve benim de camdan vurma becerimi geliştiren bir yöntem. Hafif havada camadan vurarak başlayabilirsiniz.
-
Ana yelken en üst araba ile bir alttakinin arasına arabanın raya giren kısmı kadar bir sabun parçası kesip koyun. Yelken çok daha kolay basılıp indirilecektir.
-
Sarma ana yelken kolaylık sağlamak için tasarlandı ama çalışması genova sarma sistemleri gibi iyi çalışmıyor. Sert havaya girip camadan gerektiği gibi zor zamanlarda sıkışma yaşanabiliyor. Direk dibine gitmek bile bazen işe yaramıyor. Özelikle yelken biraz eskidiyse sorun artıyor.
-
Ana yelken en üst araba ile bir alttakinin arasına arabanın raya giren kısmı kadar bir sabun parçası kesip koyun. Yelken çok daha kolay basılıp indirilecektir.
Ahmet Reis; validem zor çalışan çekmecelerin raylarına sabun sürerdi; ben de bundan esinlenerek ana yelken oluğuna sabun tepmişliğim vardır, ama ııh, tam manası ile randıman alamadım bir türlü.