Heyamola Hey
Bahriye Mektebi => Yelkenli Tekneler => Konuyu başlatan: Burak Doneray - 22 Şubat 2017, 20:09:17
-
Standart yelkenlerimiz ile rota hız ilişkisi
(http://i.hizliresim.com/ALZGnv.jpg) (http://hizliresim.com/ALZGnv)
Simetrik (Spinnaker) ile Rota hız ilişkisi
(http://i.hizliresim.com/5gpqLz.jpg) (http://hizliresim.com/5gpqLz)
Asimetrik (Gennaker) Rota hız ilşkisi
(http://i.hizliresim.com/dP4M8D.jpg) (http://hizliresim.com/dP4M8D)
Not:Grafikler Tactical sailing tips uygulamasından alıntıdır
-
Harika açıklama!. Burak reis muhtemelen dün Öcal reisin kare yelken fiziği başlığı altındaki tartışmayı görmüşsünüzdür. Orada "uçak kanadı gibi düşünürsek orsa en yüksek hıza erişilecek rüzgar - tekne açısı olarak ortaya çıkıyordu. Ancak! Ön yelkene çarpan rüzgarın etkisini kaybetmesi (homojenliğini kaybetmesi) sebebiyle Ersin reisin bahsettiği geniş apaz seyri tekneyi en yüksek hıza çıkaran seyir olduğu sizin ilk grafikle ortaya kondu. Tekrar öğrendim, öğrenmekten bıkmamıştım ama Mücahit reisin bayram seyri ile sizin bilgileri okudukça öğreneceklerim gözümde büyüdü biraz
. Sen yaz, gözünü seveyim yaz, mümkün mertebe yaz. Anladığım dilden okuyorum eksik olma 
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Şunu eklemem lazım. Öcal reisin anlatımı ile Burak reisin anlatımı çelişmiyor. Öcal reisin anlatımındaki çizime dikkat edersek orada 1 tane yelken var. Eğer sadece 1 ana yelkeni olan ve ön yelkeni olmayan teknemiz olsa orsa seyri teknemizi olabilecek en Yüksek hıza çıkaracak seyirdir. Ancak cenova rüzgarı bozduğu (vorteks oluşturduğu) için ana yelkene olası etkisi zayıflıyor. Bu yüzden geniş apaz seyrinde (Burak Reisin paylaştığı ilk fotoğraf) rüzgar iki yelkene de sahip olduğu tüm kinetik enerjiyle dolduğu için tekne ulaşabileceği maksimum hıza bu seyirde ulaşıyor.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Yanlış ..:)
-
Aha yandık:)
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Verdiğim örnek tek gövdeli gezi ve performans tekneleri için Sport boat dediğimiz gövde hızının üstüne çıkabilen yani planning yapabilen(Dalgasız denizde) yelkenli tekneler katamaranlar ve farklı armaya sahip tekneler konu dışı.
Birşeyi bilmek bunu bir başkasına öğretebileceğimiz anlamına gelmiyor. Bunun için Eğitmenler ve öğretmenler var Belli kurallara uymadan bilgimizi aktarmaya çalıştığımızda ya fazla bigi vererek konu hakkında temel bilgisi oluşmamış kişinin kafasını karıştırıyoruz yada öğrendiğini zannetmesine sebebiyet verip tehlikeli bir duruma düşmesine sebeb olabiliyoruz.
Aslında sizler de uygun görürseniz bir önerim olacak oda verilen bilginin nerede kullanılacağını söylersek yanlış anlaşılma olmayacaktır .Örnek vereceğim formasyon tersten kullanarak benim herhangi bir şeyi öğrenmede kullandığım bir yöntem .
Örnek
1- Konu (Hız rota yelken ilişkisi)
2-Hedef ( Standart yelkenleriniz ,Asimetrik ve simetrik yelkenler ile hangi rüzgar açısında ne kadar hızla gidebiliriz bunu öğreneceğiz)
3-Bilgi (Yukarıdaki grafik)
4-Fayda (Bu bilgiyi seyirlerinizde hafif ve sert havalarda rota seciminde bulunarak hızı yada konforu seçebileceksiniz sert havalarda yelken küçültüp hızınızı düşürerek aynı şekilde konfor yada hız seçimini yapabilecksiniz Çok hafif havalarda hangi rotalarda asimetrik ve simetrik yelkeni kullanacağınızı artık biliyorsunuz.Rüzgarın geldiği yönü bilmenin ve bunu pusulayla destekleyerek rüzgara kaç derece açı ile gittiğimizi bilmenin önemini anladınız.Artık a oktasından b noktasına daha hızlı gitmek isterseniz rotanızı ona göre belirleyebileceksiniz.
Bu şekilde daha anşalır olurmu sizce?
-
Harika oldu, çizimleri incelerken kendimi bir an için ders çalışıyorum gibi hissettim. Merakla takipteyim. Ben bunları kopyalayıp tekrar kendime göre çiziyorum.
-
Çizimleri göremiyoruz. :'(
-
Resimler / çizimler görünmüyor.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181123/ef02f2bf299f52d37713d0ccd46372e5.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181123/154bb8aaef7068fcda35f3be7532c214.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181123/e4d9d6bd643558d86f3908d0514bba05.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181123/ed46e8d3bdf566f1d7acbe08eb9ea59b.jpg)
Resimler bunlardı reisler .
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Teşekkürler. ;)
-
Rica ederim Utku dede

Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Çok faydalı bir insan Bizim Burak Reis.
Standart yelkenle olan dışındakileri bilmiyordum.Bodrum Cup IC de balonla tanışınca çok işime yaradı.Teşekkür ederim.
-
Bu arada grafikleri Burak reis gönderdi sağolsun tekrar paylaşmam için.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Heyamolanın düzgün insanına bu vesile ile buradan selam olsun. ;)
Neden silinmişler? ???
-
Server değişimi sırasında olmuş olabilir. Ben de tam bilmiyorum Utku dede.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Server değişimi sırasında olmuş olabilir. Ben de tam bilmiyorum Utku dede.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Bizim serverda değil imiş bunlar, hizliresim midir nedir ordaymış. Muhtemel belirli bir süre sonra siliyor ya da kapanmıştır bu site. Bizde yüklü olanlar sağlamda.
:)
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
ortaya çıkan o resimlerde ne anlatılıyor acaba?
-
ortaya çıkan o resimlerde ne anlatılıyor acaba?
Hüseyin Abi, resimleri büyütünce rüzgarın yönü, teknelerin ve yelkenlerin şekli ve nerelere gidebilecekleri görünüyor.
-
Resimler ve kenarındaki açıklamalar Tekne yönü ve tekneye gelen rüzgarın tekne gidişi ile olan acısını mı gösteriyor? şayet böyle ise bu oranlarda tutarsızlık var.Bu oran hesaplarını kim hangi mantıkla yapmış acaba?
-
Hüseyin reisim,
Evet, rüzgar açısı ve tekne max hızından faydalanabileceğiniz oran ifade edilmiş...
Gördüğünüz tutarsızlık nedir?
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
-
Abi tutarsızlık yok, hız ve doğrultu ilişkisi neredeyse tüm kaynaklarda böyle belirtiliyor.
-
1- Konu (Hız rota yelken ilişkisi)
2-Hedef ( Standart yelkenleriniz ,Asimetrik ve simetrik yelkenler ile hangi rüzgar açısında ne kadar hızla gidebiliriz bunu öğreneceğiz)
3-Bilgi (Yukarıdaki grafik)
4-Fayda (Bu bilgiyi seyirlerinizde hafif ve sert havalarda rota seciminde bulunarak hızı yada konforu seçebileceksiniz sert havalarda yelken küçültüp hızınızı düşürerek aynı şekilde konfor yada hız seçimini yapabilecksiniz Çok hafif havalarda hangi rotalarda asimetrik ve simetrik yelkeni kullanacağınızı artık biliyorsunuz.Rüzgarın geldiği yönü bilmenin ve bunu pusulayla destekleyerek rüzgara kaç derece açı ile gittiğimizi bilmenin önemini anladınız.Artık a oktasından b noktasına daha hızlı gitmek isterseniz rotanızı ona göre belirleyebileceksiniz.
Üstteki yazı Burak Reisin 5 nolu mesajda yazdığı açıklamadan alıntıdır.
-
Hüseyin reisim,
Evet, rüzgar açısı ve tekne max hızından faydalanabileceğiniz oran ifade edilmiş...
Gördüğünüz tutarsızlık nedir?
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Bir yelkenli tekneyi denizde ilerleten yani kısaca götüren şey rüzgarın yelken üstünde yarattığı ileriye doğru itme yada çekme gücüdür.Yelken üstünde rüzgarın yarattığı itme gücünün miktarı bir kaç şeye bağlıdır.Rüzgarın gücü burada her durumda aynı olduğu için unuttuk.Yelkenin boyutu:ayni olduğu için unuttuk.Teknenin kendi formu yani yapısı bunu da unuttuk.Geldik konumuza da esas olan değişkene:Rüzgar teknemizin gidiş istikametine göre yelkenlerimize gidiş yönüne göre kaç derece ile girmektedir.Rüzgar bir kuvvettir yelkenimizde o kuvvetin uygulandığı bir yüzeydir.Bir kuvvetin bir yüzeye en büyük etkiyi yaratması için o kuvvetin yüzeye tam dik olarak gelmesi gerekir.Peki nasıl oluyor da rüzgarın yelken yüzeyine tam dik geldiği tam arkadan rüzgar etkisi diğer yan rüzgar gelişlerinden daha az oluyor.Bana bu teknik karışıklığı anlaşılır olarak lütfen birisi izah etsin.
Teşekkürler
-
Hüseyin reisim,
Evet, rüzgar açısı ve tekne max hızından faydalanabileceğiniz oran ifade edilmiş...
Gördüğünüz tutarsızlık nedir?
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Bir yelkenli tekneyi denizde ilerleten yani kısaca götüren şey rüzgarın yelken üstünde yarattığı ileriye doğru itme yada çekme gücüdür.Yelken üstünde rüzgarın yarattığı itme gücünün miktarı bir kaç şeye bağlıdır.Rüzgarın gücü burada her durumda aynı olduğu için unuttuk.Yelkenin boyutu:ayni olduğu için unuttuk.Teknenin kendi formu yani yapısı bunu da unuttuk.Geldik konumuza da esas olan değişkene:Rüzgar teknemizin gidiş istikametine göre yelkenlerimize gidiş yönüne göre kaç derece ile girmektedir.Rüzgar bir kuvvettir yelkenimizde o kuvvetin uygulandığı bir yüzeydir.Bir kuvvetin bir yüzeye en büyük etkiyi yaratması için o kuvvetin yüzeye tam dik olarak gelmesi gerekir.Peki nasıl oluyor da rüzgarın yelken yüzeyine tam dik geldiği tam arkadan rüzgar etkisi diğer yan rüzgar gelişlerinden daha az oluyor.Bana bu teknik karışıklığı anlaşılır olarak lütfen birisi izah etsin.
Teşekkürler
Evet Hüseyin Abi hep merak edilen soru budur. Sanırım daha önce de bunu bir yerlerde konuşmuştuk.Şimdi cevap gelir.
-
Hüseyin reisim,
Evet, rüzgar açısı ve tekne max hızından faydalanabileceğiniz oran ifade edilmiş...
Gördüğünüz tutarsızlık nedir?
SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Bir yelkenli tekneyi denizde ilerleten yani kısaca götüren şey rüzgarın yelken üstünde yarattığı ileriye doğru itme yada çekme gücüdür.Yelken üstünde rüzgarın yarattığı itme gücünün miktarı bir kaç şeye bağlıdır.Rüzgarın gücü burada her durumda aynı olduğu için unuttuk.Yelkenin boyutu:ayni olduğu için unuttuk.Teknenin kendi formu yani yapısı bunu da unuttuk.Geldik konumuza da esas olan değişkene:Rüzgar teknemizin gidiş istikametine göre yelkenlerimize gidiş yönüne göre kaç derece ile girmektedir.Rüzgar bir kuvvettir yelkenimizde o kuvvetin uygulandığı bir yüzeydir.Bir kuvvetin bir yüzeye en büyük etkiyi yaratması için o kuvvetin yüzeye tam dik olarak gelmesi gerekir.Peki nasıl oluyor da rüzgarın yelken yüzeyine tam dik geldiği tam arkadan rüzgar etkisi diğer yan rüzgar gelişlerinden daha az oluyor.Bana bu teknik karışıklığı anlaşılır olarak lütfen birisi izah etsin.
Teşekkürler
Burak reis okumuş sorunuzu. Aşağıdaki grafiği gönderdi. Teknenin hareketinde aerodinamik ve hidrodinamik beraber ele alınır. Salmanın da etkisini unutmamak lazım.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/7c9f0095af84935803d67ef8c12ff217.jpg)
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
Oğuzhan Reis şu yazıya hiç geri dönüş alamadım, sizin gibi ve Burak reis gibi performans üzerine düşünen reislerin düşüncesini öğrenmek isterim.
https://heyamolahey.com/navigasyon/vmg-vmc-polar-iliskisi/
-
Oğuzhan Reis şu yazıya hiç geri dönüş alamadım, sizin gibi ve Burak reis gibi performans üzerine düşünen reislerin düşüncesini öğrenmek isterim.
https://heyamolahey.com/navigasyon/vmg-vmc-polar-iliskisi/
Siz yol aldıkça hedef ile aranızdaki açı da değişiyor. Bu durumda Tramola atıldığında oluşacak yeni açı ve katedilecek menzil hesaba katılmalı diye düşünüyorum . Görmemişim asıl gönderiyi Doğan reis. Aslında yarış sorusu. Burak reis üyelikten ayrıldı. 4 Ocak’ta Göcek’te denk gelirseniz uzun uzun anlattırırız 
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
-
[/quote]
Bir yelkenli tekneyi denizde ilerleten yani kısaca götüren şey rüzgarın yelken üstünde yarattığı ileriye doğru itme yada çekme gücüdür.Yelken üstünde rüzgarın yarattığı itme gücünün miktarı bir kaç şeye bağlıdır.Rüzgarın gücü burada her durumda aynı olduğu için unuttuk.Yelkenin boyutu:ayni olduğu için unuttuk.Teknenin kendi formu yani yapısı bunu da unuttuk.Geldik konumuza da esas olan değişkene:Rüzgar teknemizin gidiş istikametine göre yelkenlerimize gidiş yönüne göre kaç derece ile girmektedir.Rüzgar bir kuvvettir yelkenimizde o kuvvetin uygulandığı bir yüzeydir.Bir kuvvetin bir yüzeye en büyük etkiyi yaratması için o kuvvetin yüzeye tam dik olarak gelmesi gerekir.Peki nasıl oluyor da rüzgarın yelken yüzeyine tam dik geldiği tam arkadan rüzgar etkisi diğer yan rüzgar gelişlerinden daha az oluyor.Bana bu teknik karışıklığı anlaşılır olarak lütfen birisi izah etsin.
Teşekkürler
[/quote]
Burak reis okumuş sorunuzu. Aşağıdaki grafiği gönderdi. Teknenin hareketinde aerodinamik ve hidrodinamik beraber ele alınır. Salmanın da etkisini unutmamak lazım.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181126/7c9f0095af84935803d67ef8c12ff217.jpg)
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
[/quote]
resimdeki sadece kroki hiç bir şey anlatmıyor ki ayrıcaen üst resimdeki V alfa V gama nedir lamda nedir hesap kitap nasıl ve neye göre yapılacak ayrıca ingilizce bilmeyen ölsün mü? halen neden tam teknenin arkasından gelen rüzgarla en hızlı gidilemediği förmül yazmadan ama fizik kurallarınla anlatılmıyor.Galiba elin yabancısı böyle dedi ise böyledir mantığı kabul görüyor.
-
Hüseyin abi haklı aslında. Bir türlü derdini anlatamıyor. Hüseyin abi daha çok uçmaya göre hesap kitap yaptığından oluyor . iyi ki ben varım:)
Şİmdi abi senin dediğin gibi olsaydı, uçakların kanadını da yelken gibi rüzgara dik gelecek şekilde yapmaları gerekirdi. Öyle olunca kuvvet daha dik gelsin diye. Yine senin dediğin gibi olsaydı, uçak icad edilmez, gemiler zaten uçuyor olurdu. :)
Uçak kanadı gibi düşün abi, kanadın üzeri bombeli altı düz. Rüzgarın oluşturduğu kanat üstündeki emiş gücü, rüzgarın itme gücünden büyük. Bu.
Dediğim gibi aksi durumda yekenli tekneler de uçuyor olurdu.
-
Diğer faktörlere ilave olarak.
Pupa eserken tekne hızını rüzgar hızından düşürmek, orsa da (dar apazda) ise eklemek gerek. Rüzgar hızını sabit düşünürsek doğru olmaz.
-
Hüseyin abi haklı aslında. Bir türlü derdini anlatamıyor. Hüseyin abi daha çok uçmaya göre hesap kitap yaptığından oluyor . iyi ki ben varım:)
Şİmdi abi senin dediğin gibi olsaydı, uçakların kanadını da yelken gibi rüzgara dik gelecek şekilde yapmaları gerekirdi. Öyle olunca kuvvet daha dik gelsin diye. Yine senin dediğin gibi olsaydı, uçak icad edilmez, gemiler zaten uçuyor olurdu. :)
Uçak kanadı gibi düşün abi, kanadın üzeri bombeli altı düz. Rüzgarın oluşturduğu kanat üstündeki emiş gücü, rüzgarın itme gücünden büyük. Bu.
Dediğim gibi aksi durumda yekenli tekneler de uçuyor olurdu.
Ersin bu teknik detayın açıklaması böyle uzaktan yazışma ile olamıyor,ayrıca açıklama olması da gerekmiyor isteyen rüzgarı istediği açı ile yelkenlerine doldursun varsın gitsin keyfine baksın.
-
Burak paylaştığın teknik bilgiler için teşekkür ederim. Kendi adıma seyir esnasında da deneyerek çok faydalandım. Yelkeni rüzgarla doldurup keyifli bir sonbahar seyri yaptım. Teşekkürler.
-
İnternet icat olalı beri ulaşmak için gerekli emek bileşeni eksildiğinden değeri biraz sorgulanır olsa da, bilgi hala en değerli varlığı bence insanoğlunun. Bilgiyi paylaşmak ise bilinen tarihi boyunca en önemli icadı. Bu bilgiyle ne yapacağı tabi ki herkesin kendi tasarrufu. Ancak bilgiyi tartışma seviyesi ve üslubu bana göre bilginin kendisi kadar önemli.
Doğan reisin tartışma algoritması ne yazık ki hemen her tartışma fırsatında devreye giriyor. Nitekim, tabi ki herkesin rüzgarı kendine, istediği gibi alır, istediği hızda gider. Ama sorun şu ki, bu başlığın ana fikri herkesin nasıl yelken yapması gerektiği değil, rüzgarın en efektif kullanılabileceği açılar. Her ne kadar konunun yazarı forumda olmasa da geç kalmış bir teşekkür de benden.
-
İnternet icat olalı beri ulaşmak için gerekli emek bileşeni eksildiğinden değeri biraz sorgulanır olsa da, bilgi hala en değerli varlığı bence insanoğlunun. Bilgiyi paylaşmak ise bilinen tarihi boyunca en önemli icadı. Bu bilgiyle ne yapacağı tabi ki herkesin kendi tasarrufu. Ancak bilgiyi tartışma seviyesi ve üslubu bana göre bilginin kendisi kadar önemli.
Doğan reisin tartışma algoritması ne yazık ki hemen her tartışma fırsatında devreye giriyor. Nitekim, tabi ki herkesin rüzgarı kendine, istediği gibi alır, istediği hızda gider. Ama sorun şu ki, bu başlığın ana fikri herkesin nasıl yelken yapması gerektiği değil, rüzgarın en efektif kullanılabileceği açılar. Her ne kadar konunun yazarı forumda olmasa da geç kalmış bir teşekkür de benden.
Yukarıda sizin vurguladığınız benimde işaretlediğim cümlenizdeki düşünceye göre ben şayet bilgi alışverişindeki yazışmalarımda ve şu an yazdığımda da uslup olarak kusurlu isem önce özür dilerim sonrada kusurumun açıklanmasını rica ederim.
-
Hüseyin abi özür dilemene gerek yok, üslubunda da bir sıkıntı yok. Tiryaki nin seni kastettiğini sanmıyorum. Geko dan beri seni tanırım. Bazen soruların ısrarcı olur ancak üslubunda sıkıntı görmedim. Bir tek bu forumda bir sıkıntı olmuştu. Sen de sana yakışan şekilde ve hatta kimilerine örnek olacak şekilde gereğini yapmıştın.
Yaz abi rahat rahat..
-
Teşekkür ederim Ersin.Ne bileyim işte sanki bana söylenmiş gibi mana çıkardım.Yazışarak görüşmenin zorlukları bunlar.
-
Hüseyin abi , sen bu forumun bir rengisin. Rahat ol. İstediğin gibi yaz abi. Kafama yatmaz ise ben de karşılığında başka bir şey yazarım. Bilgiyi tartışma seviyesi ya da üslubu önemli olsa da bunun bir ölçütü yok.
Karşılıklı hoşgörü , empati yapabilmek , katılmasak da fikirlere saygı. İhtiyaç duyduğumuz değerler bunlar.
-
Hüseyin abi , sen bu forumun bir rengisin. Rahat ol. İstediğin gibi yaz abi. Kafama yatmaz ise ben de karşılığında başka bir şey yazarım. Bilgiyi tartışma seviyesi ya da üslubu önemli olsa da bunun bir ölçütü yok.
Karşılıklı hoşgörü , empati yapabilmek , katılmasak da fikirlere saygı. İhtiyaç duyduğumuz değerler bunlar.
Tamam işte , ilk fırsatta Hüseyin Abiyi tekneye davet ediyor ve pupa daki farkı uygulamalı izah ediyorsun abi o zaman. Yada benim tekneye davet ediyoruz. Yine sen uygulamalı anlatıyorsun. Çünkü ben anlatamam benim o kadar teorik bilgim yok, birde Hüseyin Abinin soracağı maksimum detay ve ilginç sorulara cevap veremem.Ayrıca hiçte düşünmedim bu tarafa niye hızlı gidiyo da o tarafa niye gitmiyor diye. Sadece bir şey biliyorum rüzgar tam kafadan geldiğinde gitmiyor. ;D ;D ;D