Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Elektrik => Konuyu başlatan: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:15:17

Başlık: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:15:17
Geçtiğim ay sonu katıldığımız bir fuarda standı ziyaret edenlerin kartvizitlerini incelerken enteresan bir bilgiye eriştim.

Yerli üretim Lityum akü deniyordu. İzmit’te Anko Enerji adlı bir firma. Web sitesi ankoenerji.com.tr

Samsung hücreler kullanarak burada üretim yapıyorlar. Bizi ilgilendiren 12v grupta maksimum 200 ah üretimleri var ve bu akü 21 kg ağırlıkta, aynı zamanda ebatlarıda küçük. Fuara gelen kişiye yazdım. Gelecek cevabı ayrıca paylaşacağım.
İnternette sorgulandığında n11 sitesinde fiyatlarda görülüyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Erman Yerman - 11 Mayıs 2018, 14:21:34
Geçtiğim ay sonu katıldığımız bir fuarda standı ziyaret edenlerin kartvizitlerini incelerken enteresan bir bilgiye eriştim.

Yerli üretim Lityum akü deniyordu. İzmit’te Anko Enerji adlı bir firma. Web sitesi ankoenerji.com.tr

Samsung hücreler kullanarak burada üretim yapıyorlar. Bizi ilgilendiren 12v grupta maksimum 200 ah üretimleri var ve bu akü 21 kg ağırlıkta, aynı zamanda ebatlarıda küçük. Fuara gelen kişiye yazdım. Gelecek cevabı ayrıca paylaşacağım.
İnternette sorgulandığında n11 sitesinde fiyatlarda görülüyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Kemal reisim lityum akülerin bizim kullandığımız geleneksel ve jel akülere göre avantaj ve dezavantajları nelerdir acaba?

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:26:26
Geçtiğim ay sonu katıldığımız bir fuarda standı ziyaret edenlerin kartvizitlerini incelerken enteresan bir bilgiye eriştim.

Yerli üretim Lityum akü deniyordu. İzmit’te Anko Enerji adlı bir firma. Web sitesi ankoenerji.com.tr

Samsung hücreler kullanarak burada üretim yapıyorlar. Bizi ilgilendiren 12v grupta maksimum 200 ah üretimleri var ve bu akü 21 kg ağırlıkta, aynı zamanda ebatlarıda küçük. Fuara gelen kişiye yazdım. Gelecek cevabı ayrıca paylaşacağım.
İnternette sorgulandığında n11 sitesinde fiyatlarda görülüyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Kemal reisim lityum akülerin bizim kullandığımız geleneksel ve jel akülere göre avantaj ve dezavantajları nelerdir acaba?

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Yüksek voltaja dayanıklı, çok hızlı şarj edilebilme, ortalama 2000 döngü, herşeyden öte çok hafifler
Jeanneau yacht serisi modellerde yaklaşık 9000 € fark istiyorlar bu opsiyona


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:28:59
Bir ekleme yapayım. Tekne firmaları lityum-iyon olarak veriyor opsiyon aküyü. Buradaki ise Lityum olarak tanımlamış. Arada fark varmı bilemiyorum


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 11 Mayıs 2018, 14:30:02
Bahsettiğiniz aküyü göremedim n11'de ama takviye aküsü olarak şu ürün denk geldi. Bana, tekne için faydalı olabilecek gibi göründü ama, ne dersiniz ?

https://urun.n11.com/aku/noco-genius-gb70-12v-2000amp-ultrasafe-lityum-aku-takviye-power-P204215573
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:43:03
Bahsettiğiniz aküyü göremedim n11'de ama takviye aküsü olarak şu ürün denk geldi. Bana, tekne için faydalı olabilecek gibi göründü ama, ne dersiniz ?

https://urun.n11.com/aku/noco-genius-gb70-12v-2000amp-ultrasafe-lityum-aku-takviye-power-P204215573


Ben sorgulayınca n11 forklift aküsü diye çıktı galiba ama oraya değildi firmanın sitesine baktım. Diğer voltaj ölçüleri için ( 24, 48 ve 86 ) gruplama imkanı yok diyorlar ama 12v için bu uyarı yapılmamış. Bencede kullanılabilir gibi. Bakalım nasıl bir cevap gelecek. Burada Mastervolt markanın bu ürünleri satılıyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 14:45:21
Marka Solion


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 15:04:17
Firmadan cevap geldi. Servis grubunda kullanılabiliyor ve birkaç satışları olmuş denizcilere


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: nuri_kongur - 11 Mayıs 2018, 16:03:26
Geçtiğim ay sonu katıldığımız bir fuarda standı ziyaret edenlerin kartvizitlerini incelerken enteresan bir bilgiye eriştim.

Yerli üretim Lityum akü deniyordu. İzmit’te Anko Enerji adlı bir firma. Web sitesi ankoenerji.com.tr

Samsung hücreler kullanarak burada üretim yapıyorlar. Bizi ilgilendiren 12v grupta maksimum 200 ah üretimleri var ve bu akü 21 kg ağırlıkta, aynı zamanda ebatlarıda küçük. Fuara gelen kişiye yazdım. Gelecek cevabı ayrıca paylaşacağım.
İnternette sorgulandığında n11 sitesinde fiyatlarda görülüyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Kemal reisim lityum akülerin bizim kullandığımız geleneksel ve jel akülere göre avantaj ve dezavantajları nelerdir acaba?

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Yüksek voltaja dayanıklı, çok hızlı şarj edilebilme, ortalama 2000 döngü, herşeyden öte çok hafifler
Jeanneau yacht serisi modellerde yaklaşık 9000 € fark istiyorlar bu opsiyona


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Kemal reis, lityum elementinin kararsızlığı konusunda malumatınız var mı?  Ben cep telefonlarında iken bile geriliyorum doğrusu. Teknede o kadar büyük olanını emniyetinden şüphe duyarım doğrusu.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 11 Mayıs 2018, 16:18:04
Nuri Reis
Bence o riskleri elimine etmişlerdir. Aksi halde burdaki üretimi bilmem ama en azından Mastervolt gibi bir marka piyasaya girmez


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Ali Taşkıran - 11 Mayıs 2018, 17:59:15
SV Delos ekibi, yakın zamanda akülerini lithium (LiFePO4) akülerle değiştirdi. Teknede İndüksiyon ocak ve ızgara kullanımına geçip, LPG tüp derdinden kurtuldular. Tabii ki sponsorla hayat güzel, maliyeti sorgulamak gerek...

http://dragonflyenergy.com/dragonfly-energy-lifepo4-batteries-installed-sv-delos/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Alper Dora - 15 Mayıs 2018, 18:41:40
lithium ve li-po piller maalesef şu an için çok pahalı ve henüz güvenilirlikleri tam değil. Yoksa kurşun bazlı akülere göre kullanılabilirlik performansları çok yüksek çünkü sonuna kadar size güç sağlayabiliyor ve yıpranma olmuyor. Normalde 200A kapalı suludan akünün ömründen yemeden çekebileceğiniz 60A dir. Deepcycle AGM ve Jellerden de 80Adir. Bunlardan fazla çekerseniz akülerin ömründen yemeye başlıyorsunuz demektir. O nedenle evet gelecek için Lithium aküler çok öne çıkacak ancak şu an için soru işaretleri çok var.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Alper Dora - 23 Mayıs 2018, 12:35:06
akü zammı diye başlık açmak istemedim o nedenle buraya yazıyorum. Malum döviz hareketleri yüzünden TL ile satılan akülerede zam gelecek kurşunun döviz ile ithal edilmesinden dolayı. O nedenle akü almak isteyipte almamış olan arkadaşlara şimdiden TL bazında satılan akü alacaklarsa kaçırmasınlar. Ben TL ile pek akü satmıyorum satışlarımız genelde EURO ve DOLAR bazında o neden pazarlama stratejisi olarak algılamayın lütfen.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 23 Mayıs 2018, 13:46:51
Sizi belledik Alper Reis. O nedenle aklımıza gelmez öyle şeyler.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Mehmet Atay - 27 Haziran 2020, 12:04:48
2 yıl olmuş bu konunun üzerinden.
Meraktan ortalığı kurcalarken şu fiyatlara rastladım:

Orbus 12v 100A lithium life po4 2900 tl civarı
Ritar carbon akü 100A 1900 tl
Excide marine dual agm 100A 2153 tl

Bu fiyatlara göre lityum bayağı avantajlı duruma gelmemiş mi?
Ne kaçırıyorum?
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 27 Haziran 2020, 12:16:33
Mehmet Bey
12 v 100 a lityum akü, hemde tl olarak o fiyatlardaysa kesin çok cazip.
Jeanneau firmasından örnek vereceğim. Yat serisinde üst paket alırsanız 6 adet 120 a Jel akü veriyorlar. Yaklaşık yurtdışı perakende fiyatı toplam 2500 €. Eğer sistemi lityuma çevirmek isterseniz, bu defa toplam 3 adet 12v 90 a lityum akü için 4500 € gibi fark istiyorlarki, jel akülere ödeyeceğiniz rakamla birlikte toplam akü maliyeti, tekne modeline göre 7000 ile 10000 € arası oluyor.
Öte yandan; neredeyse kapasitenin % 100’ünün kullanılabilmesi, 1 veya 2 saatte şarj olabilme ve toplam 5000 döngü, bu aküleri çok cazip kılıyor. Ayrıca bahsettiğim akülerin birim ağırlıkları 12.5 kg.
Mastervolt Türkiye distribütöründe bu akülerin fiyatları 2.100 €+kdv
Bu açıdan sizin bahsettiğiniz rakam çok enteresan


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Mehmet Atay - 27 Haziran 2020, 12:43:30
Uyarınız doğru.
Baktığım sitede meğer stokta yokmuş. Herhalde eski fiyat.
Ama yine de bu da var.

https://www.solarmarket.com.tr/100a-128v-lifepo4-lityum-aku-pmu150
3650 tl

Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 27 Haziran 2020, 15:21:50
Matay sadece aküleri değiştirmekle iş bitse keşke redresörde Lityum uyumlu olmalı Normal alternatör bu tip bir aküyü şarj edermi start aküsünü şarj eden altarnatör haricinde  lityumları şarj etmek için ikinci bir altarnatör takmakmı gerekir  bilmiyorum ayrı soru ? Altarnatör 2-3 hp güç kaybı demek  Solar regulator lityum  uyumlumu hepsini tek bir masraf kalemi gibi düşünmek lazım. Değermi hiç emin eğilim .Redresör,regülator ve altarnatör Uyumluysa lityum ile mantıklı olabilir diğer türlü ciddi masraf açar .
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 27 Haziran 2020, 15:29:18
Normal redresörleri bilmiyorum ama Victron Smart Solar lityum aküyü şarj ediyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 27 Haziran 2020, 21:37:56
Elektrik ve elektronik işlerinden iyi anlayan bir arkadaşım, eski teknesine Sterling Alternator to Battery Charger adlı bir ürünü monte etmiş, ve tekneme monte ettiğim en hayati ekipman demişti. Nedeni şu imiş. Motorun alternatörü çalışmaya başladığında önce motor aküsünü şarj ediyor, akü doyduğunda, işlem tamam deyip servis grubunu ihmal ediyormuş. Bu alet önce motor, arkadan sırasıyla sisteme bağlı grupları şarj ediyor ve Lityum için emin değilim ama klasik, AGM, ve Jel aküleri şarj ediyor. Jel için çok önemli olan ısı sensörünede sahip. Fiyatları çok uçuk değil. İncelemenizi öneririm


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Mehmet Atay - 28 Haziran 2020, 00:23:51
Benimki beyin jimnastiği...
Değiştirmeye en azından şimdilik niyetim de yok, gerek yok.

Ama araştırırken şöyle bir ifade gördüm; özetle diyor ki, eğer çok kullanmıyorsanız teknenizi (yani yılda belli zamanlarda kullanıyorsanız sadece) bu az akü kullanım oranınız normal akünüzün ömrünü nispeten çok tüketmeyeceği için, lityuma karşı önemli bir dezavantajı ortadan kaldırıyor.
Yani anladığım, lityumun en önemli özelliği diğer akülere göre şarj-deşarj edilebilme sıklığı. Ama seyrek kullanılan teknelerde bu sayı (şarj-deşarj) az olacağı için değmez diyor.

Ben onların yalancısıyım. Ama gözüken bu kış fuarda biraz akücü gezeceğim bu konuyu anlamak için
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Özgür Ökten - 28 Haziran 2020, 19:32:35
Bence lityumların klasik kurşun asit türevlerine (sulu, agm, jel) göre en büyük avantajı kapasitesinin tamamını kullanabilmesi, bu sebeple aynı kapasite için çok daha az sayıda (ve ağırlıkta) akü taşımak zorunda kalmak..

Eğer klasik kurşun asit akülerinizi doğru şekilde deşarj-şarj ederseniz ömürleri ve fiyat/performans oranı oldukça iyi olabilir..
Bunun yolu da ne kadar tüketim yaptığınızı, akü tipine göre ne kadar gerçek kapasiteye ihtiyacınız olduğunu doğru hesaplamanızdan geçiyor.

ve şimdi reklamlar! :)
"   
Tekne Güneş Paneli Hesaplama & Akü Kapasite Analiz (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gemitrafik24.Gunes_Paneli_Hesaplama)" Android uygulaması ile tüketim (deşarj) ve üretim (şarj) şartlarınızı tam olarak hesap edebilir, en doğru akü bankını kurabilir ve var olan akülerinizi yeni bir sistem kurmadan uzun yıllar sorunsuzca kullanabilirsiniz.

ancak yer veya ağırlık problemi olan tekneler için lityumlar güzel alternatif..
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 28 Haziran 2020, 19:51:10
Özgür bu akü konusu cidden problemli bir konu sende Fethiye'desin tekne içi zaman zaman 40 dereceyi buluyor AGM akülerin bu sıcak iklimde kullanılması hata değilmi  akünün ömrü 1-2 yıla düşmüyormu  kurumadan dolayı ?  Lityum akülerdede böyle bir sorun varmı ve son 2 soru lityum aküleri Standart altarnatör Sarj edermi ?döngü sayısı anlamı tam olarak nedir aküler sürekli güneş enerjisinde doluyor boşalıyor bu cycle denen şey tam olarak nedir 1 cycle = ne zaman  1 cycledır 😀 . 300 döngü 300 gün akü ömrü diyebilirmiyiz 300 gün buzdolabı çalışan bir teknede güneş enerjimizde yeterli olsun sonuçta akü geceleri boşalıyor gündüz tekrar doluyor deli sorular işte .

Cevaplar için teşekkürler.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 28 Haziran 2020, 20:02:44
Burak
Benim bilgim çok detaylı değil ama, Lityum aküler ilk olarak piyasaya çıktığında Lityum-iyon olarak adlandırıldılar ve sıcağa karşı zafiyetleri olduğu söyleniyordu. Hatta eğer şehir efsanesi değilse bir ülkede taşıdığı kargoda bu akülerden bulunan bir Boeing 737’de apronda iken yangın çıktığı konuşulmuş, hatta bu akülerin uçak ile taşınmasına izin olmadığı yazılmıştı. Elektrikli Alman Torqeedo kıçtan takma motorları uçak kargo ile istersen hayır diyorlar hala.
Yalnız bu yeni LiFeO4 aküler zannediyorum farklı kategoride. Yurtdışı fiyatlar 12 v 90 ah için kdv dahil 1900 € mertebesinde. Bildiğim Victron Smart Solar regülatör bunları şarj ediyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 28 Haziran 2020, 20:08:05
Kemal yazdıklarını biliyorum benim sorularım bilmediklerim ?
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 28 Haziran 2020, 20:25:38
Benim sınırlı az bilgimle teknemde kurduğum sistem şu bakımsız kurşun asit 300 döngülü Exide servis akü grubum var 345 A bu bana % 40 deşarj ile 140 A kullanım sunuyor Güneş panelim 140 watt saat günde 50 A veriyor .tüketimim günlük 60-70 A Günlük 20 A açığım var 7 gün bu akü grubu bana yeter diye düşündüm.

Teknede sürekli yaşamadığım için bundan önceki 210 A Varta aküler  4 sene çalıştı onlarıda arkadaşın tekneye taktık sorunsuz çalışıyordu  .Yukarıda kurduğum yeni sistemde 365 gün teknede olsam aküler her sene değişecekmi merak ediyorum gerçekten .Bundan öncekiler kullanmadığımdan bu kadar uzun dayandı hatta dahada giderdi testten geçtiler ben kafam rahat olsun diye yeniledim.

Tekneyi kullanmadığımız zamanlar içeride tüketim yapan bir şeyleri açık bıraktığımızda örnek 10 amper gün  gece enerji üretemeyecğinden döngü sayılırmı pahalı bir hatamı yapıyoruz sadece güneşte kalarak diye merak ediyorum.

365 gün teknede yaşasak ona göre döngü sayısı yüksek akü alınabilir sanki mantık böyleyse  benim gibi 90 gün max kullanan biri için bu döngü mantığında 4 yıl ucuz akü yeterli gibi . Ben teknede kullanım bırakmıyorum sahilede bağlı değil teknem . Kullanım olmadığı içinmi bu kadar uzun gitti eskiler merak ediyorum.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 28 Haziran 2020, 20:30:55
Güneş paneli ile destekleyerek marina elektriğinden bağımsız olmak bence bir anlamda tekneyi korumak olmazmı. İyi marinaları tenzih ederim ama sıradan bir yerde sahile bağlanmak sıkıntılı. Mehmet Göcek koy lokantalarından birinde redresörünü kaybetmişti


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 28 Haziran 2020, 20:48:17
Yukarıda belittiğim açık 10-20 A gece tüketim o nedenle extra güneş panelinin bir anlamı yok diye düşünerek 140 W panelde kaldım .Sahil elektriğinde akıllı redresör aküyü döngüye sokmuyordur diye düşünüyorum .Ben elekrikte teknemi bırakmayı içinde yokken sevmediğimden iteknede  tüketim bırakmıyorum ama bırakan tecrübeli bir çok kişi var. Nedeni bu olabilir akü ömrünü uzatmak herhalde.

Bu yazdıklarımın doğruluğu yok taki bu işi bilen birisi doğru diyene kadar .Baya büyük bir deprem oldu Göcekte ciddi sallandık bunları yazarken. Akü lobisinin işi herhalde 5,6 şiddeti. 8)
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Erman Yerman - 29 Haziran 2020, 00:16:14
Deprem Mersin Kumkuyu Marina'da da hissedilmiş ben de dayanamadım son günlerde hepimizin daha çok karşısına çıkan bu lityum akülerle ilgili bir bilene / kullanana danıştım:

Yakın zaman önce tanıştığım çok iyi bir denizci dostum teknesinde servis akülerini tamamen LiFePO4 - Lityum Demir Fosfat (bundan böyle lityum) olarak değiştirdiğini söylemişti aşağıda onun tecrübe ve değerlendirmelerini olduğu gibi aşağıda iletiyorum. Elimden geldiğince yazım hatalarını ve mesajlaşma alışkanlıkları gereği türkçe karakter hatalarını düzeltmeye çalıştım ancak kalanlar için kendi adıma şimdiden anlayışınızı bekliyorum:

"Be nde daha önceleri marin derin sarj ve jel akuler kullandim, son olarak da mutlu derin sarj kullandım. Sıkıntım mutlu derin sarj ile 100A’lik aüu 12.7’den 12.0’nin altına inene kadar 20A cekebilmemdi, yeni buzdolabım 12V’nin altında çalışmayı kesen hassas birsey çünkü..
Lityum aküyü Çin malı hücrelerle İzmir’de birlestiren, batarya kontrol devresini de ayni sekilde kendileri yapan Orbus diye bir firmadan aldim. Mutlu’nun 100A derin sarj fiyati o tarihte $100 civariydi, Orbus ise 100A’lik LiFePO4 icin $400 istedi. Sarj voltajı 14.2-14.4 civarı. Normal voltajı ise 12.8 V diye geçiyor. Evde gayet bilimsel bir ortamda test ettim aldığım aküleri (ben elektrik muhendisiyim) ve 100A’lik akü 12V’nin altina düşene kadar birinden 96A, digerinden de 102A aldim. Tekrar doldurana kadar sarj ederken de 110 - 115A civarı bir akım gerekti. Kurşun asite nazaran lityum da voltaji takip ederek doluluk oranını goremiyorsun çünkü plato’dan bir anda ucurum gibi dusuyor voltaj (kursun asitte nerdeyse asagi dogru inen lineer bir cizgiyi takip eder) onun yerine amperajı sayan bir enstrumanla kayıt tutman lazim. Teknede lityum a uygun victron sarj cihazi kullaniyorum. Orbus’un sarj cihazi da var laboratuar ortaminda kullandim ve orbus muhendislerinden teknik destek alip onu da lityum sarj edecek voltaja getirdim ama kullanmamamin sebebi, icinde fan olmasi ve su gecirmez olmamasi (kamaramda basimin ustune ve davlumbazin altinda monte edili onun icin benim icin onemli bir ozellik) Bütün kışı akuleri test ederek gecirdim, iki akuyu de 20 defa kadar full sarj/desarj testinden gecirdim. Lityum aküler teknede alternatore bagli degil, sadece gunes paneline bagli. Bunun sebebi:
 (1) Benim volvo penta md2002 dizel motorun ustunde orjinal paris rhone alternator’un regilasyon devresi cok hassas degil ve devire gore voltaj büyük degisiklikler gosteriyor, 33 yasinda mala lityum akuyu baglamak istemedim.
(2) lityum akü batarya kontrol devresi ya verebildigin kadar akim cekerek sarj ediyor ya da hic cekmiyor (kursun asit doldukca daha az akim ceker, bosken daha cok akim ceker). Bir defa test icin alternatore bagladim ve 50A cektigini gorunce 33 yillik alternatore cok asilmak istemedim.
(3) Lityum aku’nun kontrol unitesi 1C olarak tanimlanmis yani sarj ederken en fazla 100Ah ile sarj edip desarj ederken de en fazla 100Ah ile desarj edeceksin, benim 33 yillik volvo penta’nim marş dinamosu 100A’dan fazla ihtiyac duyuyor ve Lityum aku ile calistirmak istemedim (az zamanda cok akim verme isi kursun asitin en iyi yaptigi sey) ve bunun icin de lityum akuyu gunes panelinden beslenen servis devresine bagladim, kursun asit marin akuyu de alternatorden beslenen mars akusu olarak izole ettim. Günün sonunda icinden 20A cekebildigin piyasada en iyi servis agina ve garantiye sahip MUTLU 100A derin sarj aku $100 iken. İçinden 100A çekebildigim LiFePO4 aku $400 olunca amper saat basina dolar hesabi yaptiginda daha ucuza geliyor :)
Benim teknenin ortalama gunluk ihtiyaci 30A - 40A. Benim servis akusu lityum 200A ve motor akum kursun asit 100A. Bu servis aküsü kapasitesine ulasmak icin 1000A’lik kursun asit almam gerekiyordu, malum o da tekneyi batirir (hem mecazi hem gercek anlamda) Kapasiteyi bu kadar yuksek tutmam solo seyahatlerde risk azaltmak. Önerim benim teknem boyutunda bir teknede kullanilabilir 50-60A kapasiteye sahip bir akü olsa yeterli olur."

Denizci dostumun aşağıda sorduğum sorulara cevabı ise şöyle oldu:

Erman: "Bir de yeri gelmişken sorayım.. benim teknemde 100 amperlik alternatör var. 65 amper motor aküsü ve 105x3=315 amper servis aküleri var. Tamamı kurşun asit. Ben lityum pil alırsam alternatöre bağlamalı mıyım? ve "400-500 amper kurşun asit bir akü bankına karşılık olarak kaç amper lityum akü almalıyım?"

Cevap: Alternatorun cikisinda saglikli bir regulator voltaji aliyorsan baglayabilirsin, benimki tatmin edici degildi. 400-500’den sen herhalde 100, en iyi sartlarda 150Ah civari birsey cekebiliyorsundur. Tavsiyem bendeki gibi iki izole devre. Kursun asit motor calistirmaya ve Lityum servis için. Lityum akünün istedigi voltaj 14.2-14.4 arasi idi. Ben alternatoru bir alternator ustasina goturdum ve orda voltmetre ile farkli devirlerde olctum. 14.2 olmasi icin 1800 devir olmasi gerekiyordu. Yeni modellerde regulatorun ayarı oluyor, bende yoktu, korktum bağlamadim ama sendeki 100A belki daha iyi birseydir regulatoru vardir bu durumda kullanabilirsin ancak
lityum akülerin ve marş aküsü icin kursun asit kullanırsan kursun asitin şarj voltajlarının uyumlu olduğunu kontrol etmelisin"

Cevapları bu şekilde idi,  umarım faydası olmuştur..


Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 29 Haziran 2020, 01:08:37
Derin deşarj (deep cycle) 100 A aküden 20 A almak bu akünün standart bir akü olduğunu gösteriyor deep cycle değil Benim bildiğim standart akülerden eski tip en fazla %25 kalitelilerden % 50  dual start servis kaliteli olanlarda(Exide dual  115 A ER550 100 USD) %40 alınıyor . Gel ve Agm daha yüksek jelde iddialı olanlar %80 falanlardan bahsediliyor . 14,4 volt sarj voltajı kursun asitle aynı bende akıllı redresör var lityum şarj edemezsin diye yazmış adamlar Agm,jel kapalı sulu hepsinin ayrı ayarı var.

ilginç bilgiler arkadaşa teşekkürler ama 100 A lityum aküden 96 A Ve 112 A nasıl alabilmiş çok ilginç lityum akülerde  %90 gibi bir ibare var . Sanırım 10 senesi daha var bu lityumların sonra kurşun asitler (AGM,JEL,BAKIMSIZ ,BAKIMLI ) nereye evrilecek onada bakmak lazım lityum sonuçta bir maden hepimize yeter inşallah . Lityumla motor çalıştırmak zaten saçma olurdu start aküsünden sonra ikili diyot var zaten hiç bir zaman servisler start aküsünü görmez both şalter bağlayıp birleştirmezsen.

Irgat Enerji kullanımını nerden almış acaba lityumları ben kullanmazdım .Ben Servislerde akü uzun ömürlü olsun diye dual kullanıyorum sonuçta 1000 Watt bir ırgat 80 amper anlık  çekiyor Start aküsünden alamaz herhalde .

Teşekkürler.

Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 29 Haziran 2020, 01:25:19
Bu akü konusu çok çetrefilli pahalı akülerden korkuyorum ben .Hiç bir zamanda anlayamayacağım herhalde .Şu anki bilgimle bir tane 100 A lityum alsam sadece buzdolabını servis akülerinden ayırır lityum aküye bağlar o aküyede tek bir 140 watt güneş paneli koyardım herhalde .210 A kurşun asit aküyüde böyle kullanabiriz aslında ama neyse.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 29 Haziran 2020, 02:08:06
Döngü (Cycle)  biraz araştırdım standart bir aküde % 5 kullanım sonrası şarj döngü demekmiş .%5 kullanımla oluşan döngüde ömür 1000 döngüden fazla( 3 yıl minumum akü ömrümüz var )Bu döngü %40-50 deşarjda 300 lere düşüyor . Göreceli ucuz akü 100 Dolar 115 A Exide dual 300+ döngü ömür vadetmiş %40 deşarj ile Bu 300 + benim içın 400 demek değil 350 de değil öyle olsa yani kendileri bise net rakam yazar 300 kabul edersek benim kurduğum sistemde %40 deşarja 7 günde ulaşıyorum  52 hafta 1 yıl 300/52 = 5 yıl 7 ay Ömrü var demek umarım hesap doğrudur .
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Mehmet Atay - 29 Haziran 2020, 09:22:33
Umarım dediğin gibi hesap doğrudur.
Ama bazen beklenmedik gelişmeler oluyor.
Benim teknede 2019 başında 3 adet yeni Excide servis aküsü geldi. 7nci ayda bir bozuldu. Isınmaya, şarj tutmamaya başladı. Garantiden değişti. Bu sefer 3 aküden biri ister istemez farklı oldu.
Bir de geçen sefer anlattığım gibi eğrisi eğrisine geliyor, hem güneş paneli hem de alternatör gidiveriyor. Sabah 11.9’lara uyanıyorsun. E ne oldu şimdi cycle hesabı?

Bu kış fuarın konusu benim için belli. 3 sorunun cevabını araştıracağım:
1. Hangi normal akü: standart kurşunlu, AGM, Deep Cycle, Jel ?
2. Lityum vs normal akü
3. Hangi lityum akü: yerli ve ucuz olan mı, Victron gibi dünya standartı ve pahalı olan mı?
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Özgür Ökten - 29 Haziran 2020, 10:42:40
Burak döngü/ömür konusunu doğru tespit etmişsin, ama sıcaklık ve diğer şarj-deşarj etkileri/değişkenleri nedeni ile gerçekte bu döngü/ömür rakamlarını yakalayamama ihtimali yüksek.. ve evet, teknelerdeki sıcaklık gerçekten aküler için büyük sorun..

bu akü konusu aslında çok net, basit bir konu, 4 işlem matematik.. girdi-çıktı..
ama herkesin kullanım/yaşam şartlarında o kadar çok değişken var ki, uzaktan bakıp birşey söylemek yanlış sonuç veriyor..
Her tekne için şarj-deşarj ihtiyaçları ayrı ayrı hesaplanmalı.

Temelde kurşun-asit akü teknolojisi bir garip zaten, kullanmamak üzere tasarlanmış bir teknoloji!
Kullanırsan ömrü kısalıyor, ne kadar büyük kapasite kurup ne kadar az kullanırsan o kadar uzun ömürlü oluyor.. :P
Bu açıdan lityumlar oldukça verimli bir çözüm (tam kapasite kullanım, daha hafif..) sunuyor..

Bu arada akülerin şarjı için tek kriter voltaj değildir, her akü tipinin kendine özel bir şarj karakteristiği (eğrisi) vardır, ona uygun şarj edilmesi gerekir. Herhangi bir kaynağa bağladım, 14.2V'u verdim diye akü şarj edilmemeli..
Lityumların karakteristiği nasıl bilmiyorum ama mutlaka alternatörle arasına bağlanacak bir regülatör vardır (olmalı).
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Erman Yerman - 29 Haziran 2020, 17:32:28

Irgat Enerji kullanımını nerden almış acaba lityumları ben kullanmazdım .Ben Servislerde akü uzun ömürlü olsun diye dual kullanıyorum sonuçta 1000 Watt bir ırgat 80 amper anlık  çekiyor Start aküsünden alamaz herhalde .

Teşekkürler.

Tahmin edebileceğimiz gibi ırgatı motor aküsünden besliyor. Onun teknesinde ırgat 50 amper çekiyormuş ve motor 1800 devirde iken zaten yeterli elektriği üretiyormuş. Tabii şu detayı paylaşmalıyım, kendisi çapasında yanlış bilmiyorsam çok kısa ( 5-10 metre) zincir kullanıyor veya hiç zincir kullanmıyor. Yani motor çalışmıyorken ırgatı kullanmak veya hiç ırgata mahkum olmamak konusu gündeme geldiğinde çoğumuzdan avantajlı

Diğer tarafatan böyle bir durumda sanırım ben servis akülerimin yine lityum olmasını tercih ederdim. Hiç olmazsa sonuna kadar kullandıktan sonra aküyü çöpe atmak yerine tekrar şarj etme şansım olurdu .


Geçtiğimiz hafta pandemi sayesinde evde çalışma şartlarını fırsata çevirip "boat office" yaptık... tabi 90 wattlık 2 laptop sabah 9 akşam 6 çalışınca hiç öngörmediğim şekilde akülerin canına okudu. Oysa ben sabah 9:30 gibi 10 amper basmaya başlayan tepe seviyesinde 13- 14 amper gördüğüm güneş panellerimin yeterceğini düşünürken.. Uzun zamandır çalışmayan buzdolabı, 2 laptop, 2 saat çalışan inventör derken bilinçsizce akülerin canına okuyuverdim..

Mesela böyle bir durumda lityum akülere sahip olsaydım tahminim hasar tüm akü bankı değil yalnızca lityum akümün %3'ü kadar olacakt diye düşünüyorum.

Nihayetinde Özgür Reis'in harika tespiti kulaklarımda çınlıyor..  ;D ;D ;D Akü kullanmamak üzere kurgulanmış .. Kullanınca canın yanıyor.. Lityum bu sorunu ortadan kaldırıyor gibi...
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Özgür Ökten - 29 Haziran 2020, 18:24:04
Şöyle bir karşılaştırma görseli gördüm, fark ettim ki şarj süresinin kısalığı da önemli bir avantaj;

(https://ceb8596f236225acd007-8e95328c173a04ed694af83ee4e24c15.ssl.cf5.rackcdn.com/misc/Comparing-Lithium-Lead-Acid.jpeg)



ve bir de böyle bir görsel var, deşarj derinliğinin akü ömrüne (life cycle) etkisini karşılaştırmalı gösteriyor;

(https://ferkart.com/wp-content/uploads/2020/02/deapthofdischargeandcyclelife.jpg)
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Hasan Toparlak - 29 Haziran 2020, 18:32:00
2 adet 135'lik Mutlu akü ve 160 W lık güneş paneli var bizim teknede. Elektrikli tuvalet pompasını söktüm, tekne içine salona (3 adet) ve tuvalete  harekete duyarlı pilli led lamba aldım (2 yıldır aynı AAA piller idare ediyor.), demirde tepe ışığı yerine önde ve arkada solar şarjlı led astım, derin dondurucuyu -10 yerine 0 dereceye ayarladım (Can Hocanın monte ettiği bir switch ile gündüz aküler doluyken çalıştırıyorum). Laptop çok acil durumlarda I' lar yetersiz kaldığında kullanılıyor. Aküler 3 yılına girdi.

Yine de her akşam yatmadan voltaj kontrolü yapmayı ihmal etmiyorum. 12.4 volt ile uyanıyoruz. Eylül ekim aylarında günler kısalınca belki sıkıntı olabilir. Bulutlu günlerde biraz motor çalıştırıyoruz. Belki güneş panelime ve servis gurubuna ilave yaparım ya da bir jeneratör alırım ilerde.

Bu yıl neredeyse 8 ay tekneden uzaktık, motor aküm güneş enerjisine bağlı değildi, bastık çalıştı.



Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 29 Haziran 2020, 21:31:51
Teşekkürler Özgür,Erman,Matay,Hasan,Kemal reisler.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 30 Haziran 2020, 20:54:30
Bugün Victron 300Ah lityum piliyle tanıştık Uzaktan birbirimize baktık Birbirimizden elektrik alamadık ben pile bakınca 35 hp yanmar gördüm o ne gördü bilmiyorum . 300Ah=3546 Euro
 Resmini bile fiyat odaklı çekmişim.

(https://i.hizliresim.com/qdRbME.jpg) (https://hizliresim.com/qdRbME)
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 30 Haziran 2020, 20:56:29
Diğer markalara göre çok aşağıda fiyatı


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 30 Haziran 2020, 21:07:27
Burak
O fiyat ex works ex vat Hollanda. Türkiye distribütörü temsil ettiği diğer ürünlerle aynı marjı koyarsa fiyatı 2 ile çarpıp üstüne birde kdv ister.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 30 Haziran 2020, 21:12:17
Kemal Göcekte bu fiyat resmini kendim çektim dokunmadım çizilir mizilir diye .
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Kemal Gündüz - 30 Haziran 2020, 21:13:43
Ben kırmızı etiketi görmemişim. Bende fiyat listeleri var. Hollanda fiyatı ile aynı, çok enteresan


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 30 Haziran 2020, 21:33:43
Victron Energy LiFePO4 12.8V/300Ah Battery
Note: A basic system for this battary to operate would have a least a BMS, a charge relay and load relay of some kind, but this will depend on what other equipment is in the system.

CYCLE LIFE - CAPACITY AT DIFFERENT CYCLES AT 100% DoD

2500 Cycles              80
3000 Cycles              70
5000 Cycles              50

Specifications:

Amp Hours: 300AH
Voltage: 12.8V Nominal
Peak Amps: 600 amps
Life Expectancy: 2500-5000 Cycles
Weight (Battery Only): 115lbs. / 51kg
Power connection: M10
Max Continuous Charge: 1C=600A
Max Continuous Discharge: 1C=600A
Operating Temperature: -4 to + 122 F
Storage temperature: -49  to +158 F
Charge Voltage: CC/CV 14.2V / Float 13.5V
Cell Type: LiFeP04
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Erman Yerman - 30 Haziran 2020, 22:53:40
Ben bu işe ciddi kafayı takmış durumdayım. Bugün ORBUS ve İncitaş'ın ithalatını yaptığı Huawei üretimi Outdo Lityum akülerin İstanbul bayisi Mil Enerji ile de görüşmeler yaptım..

Tek bir noktaya dikkat etmemiz gerekiyor alternatorden şarj..

kendimce en açıklayıcı videoyu aşağıda paylaşıyorum ( ne yazık ki İngilizce )



Aşağıdaki bilgi föyü Outdo markalı 200 amp lityum akülere ait

Burada ilk şarjda akım 30 amp olarak belirtilmiş bu durumda benim 100 amp'lik alternatörümün zarar görüp görmeyeceğini sordum. Bakalım ne cevap gelecek..

Şayet alternatörden şarj problemini de çözbeilirsem bu ürüne ciddi olarak talip olmayı düşünüyorum....



 
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 30 Haziran 2020, 23:27:42
Erman fiyat nedir döngü ömrüyle kıyasladınmı fiyat faydayı.Victron baya iddialı duruyor Outdo'ya göre döngü olarak.
Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Erman Yerman - 01 Temmuz 2020, 00:53:14
Erman fiyat nedir döngü ömrüyle kıyasladınmı fiyat faydayı.Victron baya iddialı duruyor Outdo'ya göre döngü olarak.

Standart bir kurşun asit aküden %50 verim aldığımı varsayarak 100ah x 4 adet olmak üzere 400 ah bir akü bankı kurdum; ortalama 700 - 800 TL civarından hesaplarsak yaklaşık 3.000 TL tutacak
400Ahx12v=4800 Wh
3000 TL/4800 Wh = 0,625 TL/Wh bundan %50 verim aldığımızı varsayarsak;
Wattsaat başına maliyet 0,625Wh X 2 = 1,25 TL

Anılan Lityum Akü liste fiyatı 5.300 - 5.400 Tl civarında

200Ah x 12v = 2400 Wh
5400 TL / 2400Wh = 2,25 TL/Wh bu aküden ise %90 verim aldığımızı varsayıyoruz bu durumda:
Wattsaat başına maliyet  2,25 TL x 1,11 = 2,50 TL

Sadece wattsaat başına döngü sayısına bakmaksızın malyet hesabında kurşun asit akü ile lityum demir fosfat akü arasında 2 kat fark ortaya çıkıyor. Birde döngü sayısında bakalım:


Kurşun asit akülerin döngü sayıları genel olarak 400 - 500 olarak verilir
Lityum aküde ise katalog değeri 2000 ila 3000 olarak verilmiş.

Tamamen deşarjda her iki aküde oluşacak olan hasarı tartışmaksızın doğru kullanımda yine ortalama değerlerden yola çıkarsak:

450 döngü sonunda kurşun asit akü maliyeti 1,25 TL / 450 döngü = 0,0028 TL olurken;
2500 döngü sonunda Lityum akü maliyeti 2,50 TL / 2500 döngü = 0,001 TL'ye denk geliyor..

İlk yatırım maliyeti lityum aküde yüksek olmasına rağmen dönem sonunda maliyet farkı 2,8 kata denk geliyor...

................................................................................................

Victrona gelirsek arada çok ciddi bir performans ve fiyat farkı olduğu açık. Bakalım döngüde ne olacak:

Victron'dan da %90 performans aldığımızı varsayıyorum:

300Ah X 12v = 3600 Wh
3546€ / 3600Wh = 0,985€/Wh bu aküden de %90 verim aldığımızı varsıyoruz bu durumda:
Wattsaat başına maliyet 1,094 €


Outdo Lityum
Wattsaat başına maliyet  2,25 TL x 1,11 = 2,50 TL = 0,325 € (EUR= 7,70 TL)

%50 kullanımda ortalama değerlerden yola çıkarsak

Victron 5000 döngü vaad ediyor:

1,094 €  / 5000 döngü = 0,000219 €

Outdo ise 1500 döngü vaad ediyor

0,325 € / 1500 döngü = 0,000216 €

Sonuç şaşırtıcı şekilde hayli yakın   8-)  :o

Donanım maliyetleri ( redresör, regülator, kablo vs.. gözönünde bulundurulmamıştır)

Umarım hesabımda bir hata yapmamışımdır.. 





Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 01 Temmuz 2020, 03:44:03
Teknede kaç gün yaşadığımıza göre bu rakamlar dramatik olarak değişiyor Benim gibi 90 gün kullanan birisi için Kursun asit akü 4 yıl hizmet ediyor Ucuz gibi gözüken Outdo lityum akü bu maliyet hesabı ile bana 10 sene hizmet etmesi lazım Bunun olabileceğini hiç zannetmiyorum.

Benim hesap mantığımda kötü senaryo 3 yıl kurşun asit aküler hizmet etse 300 dolardan yıllık akü maliyetim 100 dolar  Ucuz lityum 800 dolar 8 sene sorunsuz hizmet etmesi lazım 100 dolar yıl maliyet için çok uzun bir süre .Victron ise daha dramatik 4 kurşun asit 115 Ah 400 dolar victron 4000 dolar Kurşun asit aküde 133 dolar yıl maliyetim lityumda Victron 30 yıl hizmet etmesi lazım  133 dolar maliyete gelmesi için.

365 gün yaşasam teknede  kursun asit aküleri her yıl değiştirsem Victron 10 sene sorunsuz çalışmalı mümkün değil bence 10 yıl çok uzun bir süre.Mantığı yok benim için.

Kısaca  Benim için uygun değil Güneş paneli bile Solara 140W bende boşa enerji üretip duruyor. Servis ömrü süresinde bile 25 yıl kendisini geri hiç bir zaman ödemeyecek .Bu seçim enerji bağımsızlığı için maliyet hesabı yapan güneş paneli takmaz zaten. Akü konusuda  koyacak yer yoksa teknede yeterli aküyü yada ağırlık tekne için önem arzediyorsa bu mantıkla alınabilir . Gaz çıkarma konusu çok komik benim teknemde tüm akülerin kutusu ve her kutunun güvertede havalandırması var .Tekne üreticiler bir zahmet koysunlar bir havalandırma alt tarafı bir çıkış 2 metre hortum.

Başlık: Ynt: Lityum Akü
Gönderen: Burak Doneray - 01 Temmuz 2020, 04:21:52
Enerji açığım gece den kaynaklı 10-20 amper demiştim günde . Bu açık için Rutland 914 rüzgar jeneratörüm var geçen gün üretiminin detaylarına baktım ondada akıllı regulatör var 200 günde 25 Amper üretmiş aküler boşaldımı poseidona küfrediyorsun fırtına  çıksın diye herhalde  daha ihtiyaç olmadı ama olursa denerim işe yarıyormu diye. :)