Heyamola Hey

Bahriye Mektebi => Demirler ve Demirleme => Konuyu başlatan: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:00:56

Başlık: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:00:56
Üç tekne alargada.
Tek demir.
Demirli teknenin iskele ve sancağına birer tekne aborda olmuş.
Hava Poyraz, 25-30 kn.
Sancaktaki avara olacak.

Nasıl bir manevra önerirsiniz ? ileri yol, tornistan, vs...
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:05:32
Ben bişey yaptım da doğru mu değil mi o nedenle soruyorum.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 16:06:45
Ben yanlış mı anlıyorum ?

Alargadasın. Yani, zaten rüzgarı kafadan alıyorsun ? Kıçtan kara değilsin ki rüzgar basıyor olsun ?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:08:01
Alargadayım,
Rüzgarın şiddetini veri olarak yazdım.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Niyazi Ağaçdiken - 02 Mayıs 2018, 16:11:21
Ben olsam ;

Alargada olduğumuza göre rüzgar kafadan geliyor. Eğer pupa müsait ise (kayalık, kara, sığlık vs yok ise) önce kıç sonra baş olacak şekilde çözerim halatları, rüzgarın tekneyi diğerlerinden pupaya doğru ayrımasını beklerim, yeterli mesafe oluşunca ileri yol manevra ile bölgeden ayrılırım. Haydi selametle... C:-)
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ziya Gunes - 02 Mayıs 2018, 16:16:41
İskeledeki tekneye kıç iskelenden geçici bağlan araya balon usturmaça koy
Kıç halatı çöz
Motor çalışı pozisyonda, demir ipini çöz
Kıç iskelendeki halatı boşlamaya başla
baş ayrıldığında, halatı al, ileri yol al

Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 16:19:05
Wiki'den resim araklıyalım.
Böyle mi bağlı.

(https://i.hizliresim.com/RndXOn.jpg) (https://hizliresim.com/RndXOn)
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:21:06
Açmaz yok. Baş ve kıç.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 02 Mayıs 2018, 16:24:27
25-30 knot havada tek demire hatta sağlam bir tonoza bile üç tekne bağlanmak ne kadar doğru?

Bunu bir tarafa bırakarak, sancaktaki tekneyi ayıralım. Gerçekten hava varsa, önce motoru çalıştır, iskotalar boşta başa bir flok bas veya genovayı küçücük aç, yine iskotalar boşta olsun. Dümeni iskele alabanda yap. kıç koltuğu çöz, baş koltuğu çözerken flok'un iskele iskotasını bas, yelken tersleyecektir, aynı zamanda iskele alabanda ile hafifçe ileri gaz ver, "hafifçe" rüzgarın hızına göre değişebilir, tekne ileri hareket etmeli en azından geri düşmemeli, ayrılınca, dümeni düzeltirken iskotayı boşla, gazı arttır, dümeni sancağa kırmadan düz çık.

Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 16:35:31
Eh, hatalarımızı öğrenelim bari.

Şahsen, başı çözer, rüzgarı karşılayacak kadar motora yol veririm, 25-30 kn rüzgar zaten başı hemen açacak ama motor marifeti ile geriye düşmeyeceğim, dümen marifeti ile iskelede ki tekneyle açımı dilediğim kadar tutmaya çalışacağım için, kıç halatını çabucak toplarken yol alırım. Arada bir sürü usturmaça zaten mevcuttur.
Ve hepsi 5-10 sn içinde olur. (İki kişi olduğunu varsayıyorum.)
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 02 Mayıs 2018, 16:39:21
Doğru cevap için iki soru;
Birincisi teknede yalnızmısın?
İkincisi, rüzgar altı düştüğünde manevra alanı çok mu dar? eleşken falan mı var, rüzgar çok kısa sürede bir yerlere mi yaslayacak sizi?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 16:48:57
Mürettebattan çok bir şey yok. Elesken nedir bilmiyorum. Ama koyun ortasındayım. Rahat yani her yer.

Tek demire 3 tekne tabii yanlış. Ama bağlanıldığında palpa deniz. Çikan rüzgar yerel rüzgar.

Neden tornistan düşünmedi kimse? Acayip mi yanlış olur ?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 17:01:04
Iyisi ben yaptığımı söyleyeyim; aborda teknedekilere bas ve kıç halatlarını tutturdum.  Esay başa geçti. Voltalar çözük bekledi diğer teknedekiler komutu.
Hava basınca foraladilar. Esay bas halati aldi. Ben hafif sancak tornistan yaptım duzelttim ve boşa aldım gazı. Baş açıldı kıç zatenkurtardi.  Verdim ileri yolu .

Top sizde.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Serkan Güvenen - 02 Mayıs 2018, 17:03:50
Iyisi ben yaptığımı söyleyeyim; aborda teknedekilere bas ve kıç halatlarını tutturdum.  Esay başa geçti. Voltalar çözük bekledi diğer teknedekiler komutu.
Hava basınca foraladilar. Esay bas halati aldi. Ben hafif iskele tornistan yaptım duzelttim ve boşa aldım gazı. Baş açıldı kıç zatenkurtardi.  Verdim ileri yolu .

Top sizde.

Çatışma olmadığına göre , yaptığınız manevra doğru manevra   :).
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 17:23:13
Iyisi ben yaptığımı söyleyeyim; aborda teknedekilere bas ve kıç halatlarını tutturdum.  Esay başa geçti. Voltalar çözük bekledi diğer teknedekiler komutu.
Hava basınca foraladilar. Esay bas halati aldi. Ben hafif sancak tornistan yaptım duzelttim ve boşa aldım gazı. Baş açıldı kıç zatenkurtardi.  Verdim ileri yolu .

Top sizde.

Yöntemimizde ki tek fark, tornistan.
Benim yapmama sebebim ise, 25-30 kn rüzgarda zaten kendisinden başka iki tekne yükü daha taşıyan, ortada ki teknenin, (muhtemelen demirde kalmaya devam edecek), az bile olsa verilen tornistanla, demir tarama ihtimaline sebep olacağı endişesi ile yükü üzerinden mümkün olduğunca almaktı.

Ne kadar etki ederdi, eder miydi ? bilmiyorum.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Can Deniz <Ercan H> - 02 Mayıs 2018, 17:40:12
Tekneler Kaan'ın koyduğu temsili resime göre bağlı ise,  motoru çalıştırır önce baş sonra kıç halatı çözer tekneyi poyraz rüzgarına emanet ederim. Rüzgar yardımıyla abordadan güvenli mesafe ayrıldıktan sonra duruma göre tornistan veya ileri yolla manevramı tamamlarım
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 17:41:16
Sadece baş kıç bağlıymış abi...Açmazlar yok
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Cem Gür - 02 Mayıs 2018, 18:01:09
Ben olsaydım....
Çelenoğlu'nun manevrasını tercih ederdim.
Merkez tekneye fazladan yük bindirmeden ve ilk ağızda sadece rüzgarın yardımı ile ayrılmak...
Motor yerdımcı.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 18:14:21
Iyisi ben yaptığımı söyleyeyim; aborda teknedekilere bas ve kıç halatlarını tutturdum.  Esay başa geçti. Voltalar çözük bekledi diğer teknedekiler komutu.
Hava basınca foraladilar. Esay bas halati aldi. Ben hafif sancak tornistan yaptım duzelttim ve boşa aldım gazı. Baş açıldı kıç zatenkurtardi.  Verdim ileri yolu .

Top sizde.

Yöntemimizde ki tek fark, tornistan.
Benim yapmama sebebim ise, 25-30 kn rüzgarda zaten kendisinden başka iki tekne yükü daha taşıyan, ortada ki teknenin, (muhtemelen demirde kalmaya devam edecek), az bile olsa verilen tornistanla, demir tarama ihtimaline sebep olacağı endişesi ile yükü üzerinden mümkün olduğunca almaktı.

Ne kadar etki ederdi, eder miydi ? bilmiyorum.

Halatlar fora iken yük olur mu ?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Tan Kaan Özkan - 02 Mayıs 2018, 18:31:24
Rüzgarın basması, anlık sağnaklar, iskelede ki teknenin etkisi, ... İhtimaller sadece düşündüklerim.

Baş kıç aynı anda çözüldü ve tekne kendi kendine açığa çıktıysa evet, ama ortada ki teknenin üstüne düşme ihtimali, anlık bir rüzgar değişimi ile de olabilir. Mörfinin işi yok.
Bu yüzden mümkün olduğunca kendi yükümün üzerinde ve çabucak uzaklaşmak için diye düşündüm.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 18:39:18
Sahi Soruydu zaten Kaan.
Aslına bakarsan tornistan düşünürken aklıma gelen aynı kaygıydı. Rüzgar baştan bastığı için kendi cazibesi ile akar kayik dedim. Ileri yol o nedenle hiç aklıma gelmedi.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Kamil Kurdoğlu - 02 Mayıs 2018, 19:24:15
Bi görmem lazım.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu - 02 Mayıs 2018, 21:00:20
Temsili resimdeki açmaz diye adlandırılanlar aslında pürmeçe alınması halidir.  Bülent'in durumunda bunlar yok.
 Ben olsam hiç bunlara kafa yormaz  ileri geri uğraşmaz ,halatları hızlıca toplatır, kayığı kendi gücümle açtırır, serbest bırakırdım. Sonrası ileri geri manevra.
Hiç öyle yelkenle falan ayrılamazdım oralardan, onlar riskli işler benim tarzım adamlar için. Yapabilecek olsamda yapmam. Bana göre onlar mecburiyet halinde yapılacak uygulamalar.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 21:16:03
İşte iki akımın arasında bir yerdeyim. Arabulucu olsam mı ne :)
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 02 Mayıs 2018, 21:38:09
Br de yelkensiz deneyelim:

Ayrılacak teknenin kıçından demrili teknenin başına bir açmaz alınacak. Motor çalıştırılacak. Kıç koltuk sökülecek. Baş koltuk sökülecek, sökülürken iskele alabanda ile ileri yol verilecek. Tekne başı yeteri kadar açıldığında yeterli gaz veriliyorsa tekne kıçı da az da olsa açılmış olacak. burada gaz miktarı tekneyi tutacak kadar olacak, ileri gitmeye fazla müsade edilmeyecek, açmaz sayesinde tekne başı rüzgarla açılmış olacak. Açmaz halatı alınacak veya demirli tekneye bırakılacak, iskeleye doğru dümen kırılarak çıkılacak. Yol vermeden önce başın biraz açılmasını beklemek doğru olur ama fazlası tekne kıçlarını birbirine yaslayabilir. Tekne demirli tekneyi yarım boy geçtiğinde dümen düzeltilecek.

Hareket edecek teknenin kıçından demirli teknenin başına alınacak açmaz tekne başını açacaktır. Motor ile manevra sadece yandaki teknenin üstüne düşmeyi daha doğrusu kıçın yapışmasını engellemek içindir. Yinede her iki teknenin kıçına da oldukça fazla usturmaça döşemenizi öneririm.
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 02 Mayıs 2018, 21:40:09
Anladım,
ama yeniden ve sahiden-bellemek için- soruyorum, kayığı, rüzgar kafadan geliyorsa ve kıçlar yan yana ise neden rüzgarın kendi cazibesine bırakmıyoruz?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Emin Alp Alayunt - 02 Mayıs 2018, 21:45:44
Bülent galiba Bill Gates söylemiş ; zor bir problem varsa onu en tembel adamlara veririm nasıl olsa en kısa yoldan çözerler demiş. Hem tembel hem de acemiler bu konuda mükemmeli yakalarlar. Aha işte ben , motoru çalıştırır, iskele kıça 2 fazla usturmaça sıkıştırır , kıç halatı çabuk açılacak gibi hazıra alırım, (bazen aksilikler beni bulur) yan teknedeki elemana bak abem buraya yaslanırsam tekneyi ittirecen derim. Baş halatı açar toplar suya düşmemeye çalışarak kıça gelirim. Şansım yaver giderse baş açılır kıç halatını gevşetip toplarkene gazı kararınca açıp ,içimden iskele basmak gerekebileceğini 3 defa tekrarlayarak , yan teknedeki elemana el sallamayı ihmal etmeden ayrılırım. Nası basit değil mi ?
Hiç yapmadım ama spekülatif bir faaliyet oldu şimdiden gaza geldim...ne dersiniz?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Ahmet Çelenoğlu - 02 Mayıs 2018, 22:48:08
Elleye elleye tekne rüzgara bırakılıp kendi kendine kurtulması beklenebilir ama 25 knot rüzgar olunca bu iş biraz zor görünüyor. Rüzgarın cazibesine kontrolsuz bırakmak usturmaça elleme vs dinlemeksizin  iki teknenin kıç kıça çarpışmasına yol açar. İskele alabanda ile ileri yol, hem tekne kıçlarının biraz açılmasına yardımcı olur hem de başı yelkenle veya açmaz alarak açma işlemini az da olsa yavaşlatır. Bu manevrada açmaz alınırsa halatın sökülmesi garantiye alınmalı. Bir çok denizci sağlamlık adına bağları gereğinden fazla yapar, gerçekten de çok iyi tutar ama denizde bağların bir özelliği de gerektiğinde kolay ve hızlı sökülebilmelerdir. Bu koşulda teknenin üstünde yol varken o açmaz zamanında alınmazsa işler kesinlikle kontroldan çıkar.

Bağları düzgün yapmalı ve yanınızda mutlaka keskin bir bıçak bulundurmalısınız. 
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Mehmet Erem - 30 Mayıs 2018, 10:39:13
Br de yelkensiz deneyelim:

Ayrılacak teknenin kıçından demrili teknenin başına bir açmaz alınacak. Motor çalıştırılacak. Kıç koltuk sökülecek. Baş koltuk sökülecek, sökülürken iskele alabanda ile ileri yol verilecek. Tekne başı yeteri kadar açıldığında yeterli gaz veriliyorsa tekne kıçı da az da olsa açılmış olacak. burada gaz miktarı tekneyi tutacak kadar olacak, ileri gitmeye fazla müsade edilmeyecek, açmaz sayesinde tekne başı rüzgarla açılmış olacak. Açmaz halatı alınacak veya demirli tekneye bırakılacak, iskeleye doğru dümen kırılarak çıkılacak. Yol vermeden önce başın biraz açılmasını beklemek doğru olur ama fazlası tekne kıçlarını birbirine yaslayabilir. Tekne demirli tekneyi yarım boy geçtiğinde dümen düzeltilecek.

Hareket edecek teknenin kıçından demirli teknenin başına alınacak açmaz tekne başını açacaktır. Motor ile manevra sadece yandaki teknenin üstüne düşmeyi daha doğrusu kıçın yapışmasını engellemek içindir. Yinede her iki teknenin kıçına da oldukça fazla usturmaça döşemenizi öneririm.

Bu soruyu yeni gördüm.
Ahmet Çelenoğlu pürmeçe manevrasını tarif ediyor sanırım. Ancak standart olarak manevra bu şekilde yapılmaz.
Teknenin kıçından alınan pürmeçe ile ileri yol verilirse hiç bir rotasyon sağlanmamış olur, ancak tekne ileri gider. İskele alabanda basılması kısmına girmiyorum...

Pürmeçe manevrası ile sancaktaki teknenin ana tekneden ayrılması planlanıyorsa tornistan basılması, ileri yolla çıkılması gerekir.
Tornistanda tarama riskinden endişe ediliyor olunabilir, Kaan haklı.

Yelkenle ayrılmak da nispeten riskli işler ben de olsam onları karıştırmazdım. En basit çözüm en iyi çözümdür.
Eğer 25-30 knot rüzgar söz konusu ise hele de 3 tekne beraber demirde gezinme başlamıştır.
Ben olsam bu gezinmelerin sancak tarafa olanı bitip, iskeleye olan tur başladığı anda ileri yol vererek (çok hafif sancak basarak, ama kuvvetli devir ile) ayrılırdım.



Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Bülent Büyükdağ - 30 Mayıs 2018, 10:50:27
Anladım,
ama yeniden ve sahiden-bellemek için- soruyorum, kayığı, rüzgar kafadan geliyorsa ve kıçlar yan yana ise neden rüzgarın kendi cazibesine bırakmıyoruz?

Buna yanıtın nedir Merem?
Başlık: Ynt: Soru; Üç Tekne,Sancaktaki Avara Olacak.
Gönderen: Mehmet Erem - 30 Mayıs 2018, 10:54:10
Kayık rüzgar baştan gelir iken düz bir doğrultuda ortadaki tekneye çarpmadan oradan çıkması oldukça zordur.
Demirde durulduğuna göre muhtemelen rüzgar sahilden geliyordur, yön ve hız değiştirerek hareket ediyordur.
Geri giderken baştan gelen rüzgar teknenin kafasını sancak veya iskeleye basmaya meyillidir.
Ancak çok kuvvetli bir baş pervanesi varsa denenebilir.
Aynı etki tornistanda da ortaya çıkar.