Gönderen Konu: Lityum Akü  (Okunma sayısı 2409 defa)

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #30 : 29 Haziran 2020, 01:25:19 »
Bu akü konusu çok çetrefilli pahalı akülerden korkuyorum ben .Hiç bir zamanda anlayamayacağım herhalde .Şu anki bilgimle bir tane 100 A lityum alsam sadece buzdolabını servis akülerinden ayırır lityum aküye bağlar o aküyede tek bir 140 watt güneş paneli koyardım herhalde .210 A kurşun asit aküyüde böyle kullanabiriz aslında ama neyse.

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #31 : 29 Haziran 2020, 02:08:06 »
Döngü (Cycle)  biraz araştırdım standart bir aküde % 5 kullanım sonrası şarj döngü demekmiş .%5 kullanımla oluşan döngüde ömür 1000 döngüden fazla( 3 yıl minumum akü ömrümüz var )Bu döngü %40-50 deşarjda 300 lere düşüyor . Göreceli ucuz akü 100 Dolar 115 A Exide dual 300+ döngü ömür vadetmiş %40 deşarj ile Bu 300 + benim içın 400 demek değil 350 de değil öyle olsa yani kendileri bise net rakam yazar 300 kabul edersek benim kurduğum sistemde %40 deşarja 7 günde ulaşıyorum  52 hafta 1 yıl 300/52 = 5 yıl 7 ay Ömrü var demek umarım hesap doğrudur .

Çevrimdışı Mehmet Atay

  • *
  • İleti: 936
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #32 : 29 Haziran 2020, 09:22:33 »
Umarım dediğin gibi hesap doğrudur.
Ama bazen beklenmedik gelişmeler oluyor.
Benim teknede 2019 başında 3 adet yeni Excide servis aküsü geldi. 7nci ayda bir bozuldu. Isınmaya, şarj tutmamaya başladı. Garantiden değişti. Bu sefer 3 aküden biri ister istemez farklı oldu.
Bir de geçen sefer anlattığım gibi eğrisi eğrisine geliyor, hem güneş paneli hem de alternatör gidiveriyor. Sabah 11.9’lara uyanıyorsun. E ne oldu şimdi cycle hesabı?

Bu kış fuarın konusu benim için belli. 3 sorunun cevabını araştıracağım:
1. Hangi normal akü: standart kurşunlu, AGM, Deep Cycle, Jel ?
2. Lityum vs normal akü
3. Hangi lityum akü: yerli ve ucuz olan mı, Victron gibi dünya standartı ve pahalı olan mı?
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

Çevrimdışı Özgür Ökten

  • *
  • İleti: 1086
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #33 : 29 Haziran 2020, 10:42:40 »
Burak döngü/ömür konusunu doğru tespit etmişsin, ama sıcaklık ve diğer şarj-deşarj etkileri/değişkenleri nedeni ile gerçekte bu döngü/ömür rakamlarını yakalayamama ihtimali yüksek.. ve evet, teknelerdeki sıcaklık gerçekten aküler için büyük sorun..

bu akü konusu aslında çok net, basit bir konu, 4 işlem matematik.. girdi-çıktı..
ama herkesin kullanım/yaşam şartlarında o kadar çok değişken var ki, uzaktan bakıp birşey söylemek yanlış sonuç veriyor..
Her tekne için şarj-deşarj ihtiyaçları ayrı ayrı hesaplanmalı.

Temelde kurşun-asit akü teknolojisi bir garip zaten, kullanmamak üzere tasarlanmış bir teknoloji!
Kullanırsan ömrü kısalıyor, ne kadar büyük kapasite kurup ne kadar az kullanırsan o kadar uzun ömürlü oluyor.. :P
Bu açıdan lityumlar oldukça verimli bir çözüm (tam kapasite kullanım, daha hafif..) sunuyor..

Bu arada akülerin şarjı için tek kriter voltaj değildir, her akü tipinin kendine özel bir şarj karakteristiği (eğrisi) vardır, ona uygun şarj edilmesi gerekir. Herhangi bir kaynağa bağladım, 14.2V'u verdim diye akü şarj edilmemeli..
Lityumların karakteristiği nasıl bilmiyorum ama mutlaka alternatörle arasına bağlanacak bir regülatör vardır (olmalı).
><(((º>

Çevrimdışı Erman Yerman

  • *
  • İleti: 1601
    • instagram
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #34 : 29 Haziran 2020, 17:32:28 »

Irgat Enerji kullanımını nerden almış acaba lityumları ben kullanmazdım .Ben Servislerde akü uzun ömürlü olsun diye dual kullanıyorum sonuçta 1000 Watt bir ırgat 80 amper anlık  çekiyor Start aküsünden alamaz herhalde .

Teşekkürler.

Tahmin edebileceğimiz gibi ırgatı motor aküsünden besliyor. Onun teknesinde ırgat 50 amper çekiyormuş ve motor 1800 devirde iken zaten yeterli elektriği üretiyormuş. Tabii şu detayı paylaşmalıyım, kendisi çapasında yanlış bilmiyorsam çok kısa ( 5-10 metre) zincir kullanıyor veya hiç zincir kullanmıyor. Yani motor çalışmıyorken ırgatı kullanmak veya hiç ırgata mahkum olmamak konusu gündeme geldiğinde çoğumuzdan avantajlı

Diğer tarafatan böyle bir durumda sanırım ben servis akülerimin yine lityum olmasını tercih ederdim. Hiç olmazsa sonuna kadar kullandıktan sonra aküyü çöpe atmak yerine tekrar şarj etme şansım olurdu .


Geçtiğimiz hafta pandemi sayesinde evde çalışma şartlarını fırsata çevirip "boat office" yaptık... tabi 90 wattlık 2 laptop sabah 9 akşam 6 çalışınca hiç öngörmediğim şekilde akülerin canına okudu. Oysa ben sabah 9:30 gibi 10 amper basmaya başlayan tepe seviyesinde 13- 14 amper gördüğüm güneş panellerimin yeterceğini düşünürken.. Uzun zamandır çalışmayan buzdolabı, 2 laptop, 2 saat çalışan inventör derken bilinçsizce akülerin canına okuyuverdim..

Mesela böyle bir durumda lityum akülere sahip olsaydım tahminim hasar tüm akü bankı değil yalnızca lityum akümün %3'ü kadar olacakt diye düşünüyorum.

Nihayetinde Özgür Reis'in harika tespiti kulaklarımda çınlıyor..  ;D ;D ;D Akü kullanmamak üzere kurgulanmış .. Kullanınca canın yanıyor.. Lityum bu sorunu ortadan kaldırıyor gibi...
Akdenizli, Balıkçı

Çevrimdışı Özgür Ökten

  • *
  • İleti: 1086
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #35 : 29 Haziran 2020, 18:24:04 »
Şöyle bir karşılaştırma görseli gördüm, fark ettim ki şarj süresinin kısalığı da önemli bir avantaj;





ve bir de böyle bir görsel var, deşarj derinliğinin akü ömrüne (life cycle) etkisini karşılaştırmalı gösteriyor;

><(((º>

Çevrimiçi Hasan Toparlak

  • *
  • İleti: 978
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #36 : 29 Haziran 2020, 18:32:00 »
2 adet 135'lik Mutlu akü ve 160 W lık güneş paneli var bizim teknede. Elektrikli tuvalet pompasını söktüm, tekne içine salona (3 adet) ve tuvalete  harekete duyarlı pilli led lamba aldım (2 yıldır aynı AAA piller idare ediyor.), demirde tepe ışığı yerine önde ve arkada solar şarjlı led astım, derin dondurucuyu -10 yerine 0 dereceye ayarladım (Can Hocanın monte ettiği bir switch ile gündüz aküler doluyken çalıştırıyorum). Laptop çok acil durumlarda I' lar yetersiz kaldığında kullanılıyor. Aküler 3 yılına girdi.

Yine de her akşam yatmadan voltaj kontrolü yapmayı ihmal etmiyorum. 12.4 volt ile uyanıyoruz. Eylül ekim aylarında günler kısalınca belki sıkıntı olabilir. Bulutlu günlerde biraz motor çalıştırıyoruz. Belki güneş panelime ve servis gurubuna ilave yaparım ya da bir jeneratör alırım ilerde.

Bu yıl neredeyse 8 ay tekneden uzaktık, motor aküm güneş enerjisine bağlı değildi, bastık çalıştı.




Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #37 : 29 Haziran 2020, 21:31:51 »
Teşekkürler Özgür,Erman,Matay,Hasan,Kemal reisler.

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #38 : 30 Haziran 2020, 20:54:30 »
Bugün Victron 300Ah lityum piliyle tanıştık Uzaktan birbirimize baktık Birbirimizden elektrik alamadık ben pile bakınca 35 hp yanmar gördüm o ne gördü bilmiyorum . 300Ah=3546 Euro
 Resmini bile fiyat odaklı çekmişim.


Çevrimiçi Kemal Gündüz

  • *
  • İleti: 935
  • Selamlar
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #39 : 30 Haziran 2020, 20:56:29 »
Diğer markalara göre çok aşağıda fiyatı


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimiçi Kemal Gündüz

  • *
  • İleti: 935
  • Selamlar
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #40 : 30 Haziran 2020, 21:07:27 »
Burak
O fiyat ex works ex vat Hollanda. Türkiye distribütörü temsil ettiği diğer ürünlerle aynı marjı koyarsa fiyatı 2 ile çarpıp üstüne birde kdv ister.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #41 : 30 Haziran 2020, 21:12:17 »
Kemal Göcekte bu fiyat resmini kendim çektim dokunmadım çizilir mizilir diye .

Çevrimiçi Kemal Gündüz

  • *
  • İleti: 935
  • Selamlar
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #42 : 30 Haziran 2020, 21:13:43 »
Ben kırmızı etiketi görmemişim. Bende fiyat listeleri var. Hollanda fiyatı ile aynı, çok enteresan


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1801
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #43 : 30 Haziran 2020, 21:33:43 »
Victron Energy LiFePO4 12.8V/300Ah Battery
Note: A basic system for this battary to operate would have a least a BMS, a charge relay and load relay of some kind, but this will depend on what other equipment is in the system.

CYCLE LIFE - CAPACITY AT DIFFERENT CYCLES AT 100% DoD

2500 Cycles              80
3000 Cycles              70
5000 Cycles              50

Specifications:

Amp Hours: 300AH
Voltage: 12.8V Nominal
Peak Amps: 600 amps
Life Expectancy: 2500-5000 Cycles
Weight (Battery Only): 115lbs. / 51kg
Power connection: M10
Max Continuous Charge: 1C=600A
Max Continuous Discharge: 1C=600A
Operating Temperature: -4 to + 122 F
Storage temperature: -49  to +158 F
Charge Voltage: CC/CV 14.2V / Float 13.5V
Cell Type: LiFeP04

Çevrimdışı Erman Yerman

  • *
  • İleti: 1601
    • instagram
Ynt: Lityum Akü
« Yanıtla #44 : 30 Haziran 2020, 22:53:40 »
Ben bu işe ciddi kafayı takmış durumdayım. Bugün ORBUS ve İncitaş'ın ithalatını yaptığı Huawei üretimi Outdo Lityum akülerin İstanbul bayisi Mil Enerji ile de görüşmeler yaptım..

Tek bir noktaya dikkat etmemiz gerekiyor alternatorden şarj..

kendimce en açıklayıcı videoyu aşağıda paylaşıyorum ( ne yazık ki İngilizce )



Aşağıdaki bilgi föyü Outdo markalı 200 amp lityum akülere ait

Burada ilk şarjda akım 30 amp olarak belirtilmiş bu durumda benim 100 amp'lik alternatörümün zarar görüp görmeyeceğini sordum. Bakalım ne cevap gelecek..

Şayet alternatörden şarj problemini de çözbeilirsem bu ürüne ciddi olarak talip olmayı düşünüyorum....



 
Akdenizli, Balıkçı