Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Lityum Akü

K

Kemal Gündüz

Ynt: Lityum Akü
#15: 27 Haziran 2020, 12:16:33
Mehmet Bey
12 v 100 a lityum akü, hemde tl olarak o fiyatlardaysa kesin çok cazip.
Jeanneau firmasından örnek vereceğim. Yat serisinde üst paket alırsanız 6 adet 120 a Jel akü veriyorlar. Yaklaşık yurtdışı perakende fiyatı toplam 2500 €. Eğer sistemi lityuma çevirmek isterseniz, bu defa toplam 3 adet 12v 90 a lityum akü için 4500 € gibi fark istiyorlarki, jel akülere ödeyeceğiniz rakamla birlikte toplam akü maliyeti, tekne modeline göre 7000 ile 10000 € arası oluyor.
Öte yandan; neredeyse kapasitenin % 100’ünün kullanılabilmesi, 1 veya 2 saatte şarj olabilme ve toplam 5000 döngü, bu aküleri çok cazip kılıyor. Ayrıca bahsettiğim akülerin birim ağırlıkları 12.5 kg.
Mastervolt Türkiye distribütöründe bu akülerin fiyatları 2.100 €+kdv
Bu açıdan sizin bahsettiğiniz rakam çok enteresan


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Lityum Akü
#16: 27 Haziran 2020, 12:43:30
Uyarınız doğru.
Baktığım sitede meğer stokta yokmuş. Herhalde eski fiyat.
Ama yine de bu da var.

https://www.solarmarket.com.tr/100a-128v-lifepo4-lityum-aku-pmu150
3650 tl

  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#17: 27 Haziran 2020, 15:21:50
Matay sadece aküleri değiştirmekle iş bitse keşke redresörde Lityum uyumlu olmalı Normal alternatör bu tip bir aküyü şarj edermi start aküsünü şarj eden altarnatör haricinde  lityumları şarj etmek için ikinci bir altarnatör takmakmı gerekir  bilmiyorum ayrı soru ? Altarnatör 2-3 hp güç kaybı demek  Solar regulator lityum  uyumlumu hepsini tek bir masraf kalemi gibi düşünmek lazım. Değermi hiç emin eğilim .Redresör,regülator ve altarnatör Uyumluysa lityum ile mantıklı olabilir diğer türlü ciddi masraf açar .
  • IP logged
« Son Düzenleme: 27 Haziran 2020, 15:32:30 Gönderen: Burak Doneray »

K

Kemal Gündüz

Ynt: Lityum Akü
#18: 27 Haziran 2020, 15:29:18
Normal redresörleri bilmiyorum ama Victron Smart Solar lityum aküyü şarj ediyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

K

Kemal Gündüz

Ynt: Lityum Akü
#19: 27 Haziran 2020, 21:37:56
Elektrik ve elektronik işlerinden iyi anlayan bir arkadaşım, eski teknesine Sterling Alternator to Battery Charger adlı bir ürünü monte etmiş, ve tekneme monte ettiğim en hayati ekipman demişti. Nedeni şu imiş. Motorun alternatörü çalışmaya başladığında önce motor aküsünü şarj ediyor, akü doyduğunda, işlem tamam deyip servis grubunu ihmal ediyormuş. Bu alet önce motor, arkadan sırasıyla sisteme bağlı grupları şarj ediyor ve Lityum için emin değilim ama klasik, AGM, ve Jel aküleri şarj ediyor. Jel için çok önemli olan ısı sensörünede sahip. Fiyatları çok uçuk değil. İncelemenizi öneririm


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Lityum Akü
#20: 28 Haziran 2020, 00:23:51
Benimki beyin jimnastiği...
Değiştirmeye en azından şimdilik niyetim de yok, gerek yok.

Ama araştırırken şöyle bir ifade gördüm; özetle diyor ki, eğer çok kullanmıyorsanız teknenizi (yani yılda belli zamanlarda kullanıyorsanız sadece) bu az akü kullanım oranınız normal akünüzün ömrünü nispeten çok tüketmeyeceği için, lityuma karşı önemli bir dezavantajı ortadan kaldırıyor.
Yani anladığım, lityumun en önemli özelliği diğer akülere göre şarj-deşarj edilebilme sıklığı. Ama seyrek kullanılan teknelerde bu sayı (şarj-deşarj) az olacağı için değmez diyor.

Ben onların yalancısıyım. Ama gözüken bu kış fuarda biraz akücü gezeceğim bu konuyu anlamak için
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1469
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Lityum Akü
#21: 28 Haziran 2020, 19:32:35
Bence lityumların klasik kurşun asit türevlerine (sulu, agm, jel) göre en büyük avantajı kapasitesinin tamamını kullanabilmesi, bu sebeple aynı kapasite için çok daha az sayıda (ve ağırlıkta) akü taşımak zorunda kalmak..

Eğer klasik kurşun asit akülerinizi doğru şekilde deşarj-şarj ederseniz ömürleri ve fiyat/performans oranı oldukça iyi olabilir..
Bunun yolu da ne kadar tüketim yaptığınızı, akü tipine göre ne kadar gerçek kapasiteye ihtiyacınız olduğunu doğru hesaplamanızdan geçiyor.

ve şimdi reklamlar! :)
"   
Tekne Güneş Paneli Hesaplama & Akü Kapasite Analiz
" Android uygulaması ile tüketim (deşarj) ve üretim (şarj) şartlarınızı tam olarak hesap edebilir, en doğru akü bankını kurabilir ve var olan akülerinizi yeni bir sistem kurmadan uzun yıllar sorunsuzca kullanabilirsiniz.

ancak yer veya ağırlık problemi olan tekneler için lityumlar güzel alternatif..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Haziran 2020, 19:34:28 Gönderen: Özgür Ökten »
><(((º>

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#22: 28 Haziran 2020, 19:51:10
Özgür bu akü konusu cidden problemli bir konu sende Fethiye'desin tekne içi zaman zaman 40 dereceyi buluyor AGM akülerin bu sıcak iklimde kullanılması hata değilmi  akünün ömrü 1-2 yıla düşmüyormu  kurumadan dolayı ?  Lityum akülerdede böyle bir sorun varmı ve son 2 soru lityum aküleri Standart altarnatör Sarj edermi ?döngü sayısı anlamı tam olarak nedir aküler sürekli güneş enerjisinde doluyor boşalıyor bu cycle denen şey tam olarak nedir 1 cycle = ne zaman  1 cycledır 😀 . 300 döngü 300 gün akü ömrü diyebilirmiyiz 300 gün buzdolabı çalışan bir teknede güneş enerjimizde yeterli olsun sonuçta akü geceleri boşalıyor gündüz tekrar doluyor deli sorular işte .

Cevaplar için teşekkürler.
  • IP logged

K

Kemal Gündüz

Ynt: Lityum Akü
#23: 28 Haziran 2020, 20:02:44
Burak
Benim bilgim çok detaylı değil ama, Lityum aküler ilk olarak piyasaya çıktığında Lityum-iyon olarak adlandırıldılar ve sıcağa karşı zafiyetleri olduğu söyleniyordu. Hatta eğer şehir efsanesi değilse bir ülkede taşıdığı kargoda bu akülerden bulunan bir Boeing 737’de apronda iken yangın çıktığı konuşulmuş, hatta bu akülerin uçak ile taşınmasına izin olmadığı yazılmıştı. Elektrikli Alman Torqeedo kıçtan takma motorları uçak kargo ile istersen hayır diyorlar hala.
Yalnız bu yeni LiFeO4 aküler zannediyorum farklı kategoride. Yurtdışı fiyatlar 12 v 90 ah için kdv dahil 1900 € mertebesinde. Bildiğim Victron Smart Solar regülatör bunları şarj ediyor


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#24: 28 Haziran 2020, 20:08:05
Kemal yazdıklarını biliyorum benim sorularım bilmediklerim ?
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#25: 28 Haziran 2020, 20:25:38
Benim sınırlı az bilgimle teknemde kurduğum sistem şu bakımsız kurşun asit 300 döngülü Exide servis akü grubum var 345 A bu bana % 40 deşarj ile 140 A kullanım sunuyor Güneş panelim 140 watt saat günde 50 A veriyor .tüketimim günlük 60-70 A Günlük 20 A açığım var 7 gün bu akü grubu bana yeter diye düşündüm.

Teknede sürekli yaşamadığım için bundan önceki 210 A Varta aküler  4 sene çalıştı onlarıda arkadaşın tekneye taktık sorunsuz çalışıyordu  .Yukarıda kurduğum yeni sistemde 365 gün teknede olsam aküler her sene değişecekmi merak ediyorum gerçekten .Bundan öncekiler kullanmadığımdan bu kadar uzun dayandı hatta dahada giderdi testten geçtiler ben kafam rahat olsun diye yeniledim.

Tekneyi kullanmadığımız zamanlar içeride tüketim yapan bir şeyleri açık bıraktığımızda örnek 10 amper gün  gece enerji üretemeyecğinden döngü sayılırmı pahalı bir hatamı yapıyoruz sadece güneşte kalarak diye merak ediyorum.

365 gün teknede yaşasak ona göre döngü sayısı yüksek akü alınabilir sanki mantık böyleyse  benim gibi 90 gün max kullanan biri için bu döngü mantığında 4 yıl ucuz akü yeterli gibi . Ben teknede kullanım bırakmıyorum sahilede bağlı değil teknem . Kullanım olmadığı içinmi bu kadar uzun gitti eskiler merak ediyorum.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Haziran 2020, 20:33:55 Gönderen: Burak Doneray »

K

Kemal Gündüz

Ynt: Lityum Akü
#26: 28 Haziran 2020, 20:30:55
Güneş paneli ile destekleyerek marina elektriğinden bağımsız olmak bence bir anlamda tekneyi korumak olmazmı. İyi marinaları tenzih ederim ama sıradan bir yerde sahile bağlanmak sıkıntılı. Mehmet Göcek koy lokantalarından birinde redresörünü kaybetmişti


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#27: 28 Haziran 2020, 20:48:17
Yukarıda belittiğim açık 10-20 A gece tüketim o nedenle extra güneş panelinin bir anlamı yok diye düşünerek 140 W panelde kaldım .Sahil elektriğinde akıllı redresör aküyü döngüye sokmuyordur diye düşünüyorum .Ben elekrikte teknemi bırakmayı içinde yokken sevmediğimden iteknede  tüketim bırakmıyorum ama bırakan tecrübeli bir çok kişi var. Nedeni bu olabilir akü ömrünü uzatmak herhalde.

Bu yazdıklarımın doğruluğu yok taki bu işi bilen birisi doğru diyene kadar .Baya büyük bir deprem oldu Göcekte ciddi sallandık bunları yazarken. Akü lobisinin işi herhalde 5,6 şiddeti. 8)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Haziran 2020, 20:58:38 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Lityum Akü
#28: 29 Haziran 2020, 00:16:14
Deprem Mersin Kumkuyu Marina'da da hissedilmiş ben de dayanamadım son günlerde hepimizin daha çok karşısına çıkan bu lityum akülerle ilgili bir bilene / kullanana danıştım:

Yakın zaman önce tanıştığım çok iyi bir denizci dostum teknesinde servis akülerini tamamen LiFePO4 - Lityum Demir Fosfat (bundan böyle lityum) olarak değiştirdiğini söylemişti aşağıda onun tecrübe ve değerlendirmelerini olduğu gibi aşağıda iletiyorum. Elimden geldiğince yazım hatalarını ve mesajlaşma alışkanlıkları gereği türkçe karakter hatalarını düzeltmeye çalıştım ancak kalanlar için kendi adıma şimdiden anlayışınızı bekliyorum:

"Be nde daha önceleri marin derin sarj ve jel akuler kullandim, son olarak da mutlu derin sarj kullandım. Sıkıntım mutlu derin sarj ile 100A’lik aüu 12.7’den 12.0’nin altına inene kadar 20A cekebilmemdi, yeni buzdolabım 12V’nin altında çalışmayı kesen hassas birsey çünkü..
Lityum aküyü Çin malı hücrelerle İzmir’de birlestiren, batarya kontrol devresini de ayni sekilde kendileri yapan Orbus diye bir firmadan aldim. Mutlu’nun 100A derin sarj fiyati o tarihte $100 civariydi, Orbus ise 100A’lik LiFePO4 icin $400 istedi. Sarj voltajı 14.2-14.4 civarı. Normal voltajı ise 12.8 V diye geçiyor. Evde gayet bilimsel bir ortamda test ettim aldığım aküleri (ben elektrik muhendisiyim) ve 100A’lik akü 12V’nin altina düşene kadar birinden 96A, digerinden de 102A aldim. Tekrar doldurana kadar sarj ederken de 110 - 115A civarı bir akım gerekti. Kurşun asite nazaran lityum da voltaji takip ederek doluluk oranını goremiyorsun çünkü plato’dan bir anda ucurum gibi dusuyor voltaj (kursun asitte nerdeyse asagi dogru inen lineer bir cizgiyi takip eder) onun yerine amperajı sayan bir enstrumanla kayıt tutman lazim. Teknede lityum a uygun victron sarj cihazi kullaniyorum. Orbus’un sarj cihazi da var laboratuar ortaminda kullandim ve orbus muhendislerinden teknik destek alip onu da lityum sarj edecek voltaja getirdim ama kullanmamamin sebebi, icinde fan olmasi ve su gecirmez olmamasi (kamaramda basimin ustune ve davlumbazin altinda monte edili onun icin benim icin onemli bir ozellik) Bütün kışı akuleri test ederek gecirdim, iki akuyu de 20 defa kadar full sarj/desarj testinden gecirdim. Lityum aküler teknede alternatore bagli degil, sadece gunes paneline bagli. Bunun sebebi:
 (1) Benim volvo penta md2002 dizel motorun ustunde orjinal paris rhone alternator’un regilasyon devresi cok hassas degil ve devire gore voltaj büyük degisiklikler gosteriyor, 33 yasinda mala lityum akuyu baglamak istemedim.
(2) lityum akü batarya kontrol devresi ya verebildigin kadar akim cekerek sarj ediyor ya da hic cekmiyor (kursun asit doldukca daha az akim ceker, bosken daha cok akim ceker). Bir defa test icin alternatore bagladim ve 50A cektigini gorunce 33 yillik alternatore cok asilmak istemedim.
(3) Lityum aku’nun kontrol unitesi 1C olarak tanimlanmis yani sarj ederken en fazla 100Ah ile sarj edip desarj ederken de en fazla 100Ah ile desarj edeceksin, benim 33 yillik volvo penta’nim marş dinamosu 100A’dan fazla ihtiyac duyuyor ve Lityum aku ile calistirmak istemedim (az zamanda cok akim verme isi kursun asitin en iyi yaptigi sey) ve bunun icin de lityum akuyu gunes panelinden beslenen servis devresine bagladim, kursun asit marin akuyu de alternatorden beslenen mars akusu olarak izole ettim. Günün sonunda icinden 20A cekebildigin piyasada en iyi servis agina ve garantiye sahip MUTLU 100A derin sarj aku $100 iken. İçinden 100A çekebildigim LiFePO4 aku $400 olunca amper saat basina dolar hesabi yaptiginda daha ucuza geliyor :)
Benim teknenin ortalama gunluk ihtiyaci 30A - 40A. Benim servis akusu lityum 200A ve motor akum kursun asit 100A. Bu servis aküsü kapasitesine ulasmak icin 1000A’lik kursun asit almam gerekiyordu, malum o da tekneyi batirir (hem mecazi hem gercek anlamda) Kapasiteyi bu kadar yuksek tutmam solo seyahatlerde risk azaltmak. Önerim benim teknem boyutunda bir teknede kullanilabilir 50-60A kapasiteye sahip bir akü olsa yeterli olur."

Denizci dostumun aşağıda sorduğum sorulara cevabı ise şöyle oldu:

Erman: "Bir de yeri gelmişken sorayım.. benim teknemde 100 amperlik alternatör var. 65 amper motor aküsü ve 105x3=315 amper servis aküleri var. Tamamı kurşun asit. Ben lityum pil alırsam alternatöre bağlamalı mıyım? ve "400-500 amper kurşun asit bir akü bankına karşılık olarak kaç amper lityum akü almalıyım?"

Cevap: Alternatorun cikisinda saglikli bir regulator voltaji aliyorsan baglayabilirsin, benimki tatmin edici degildi. 400-500’den sen herhalde 100, en iyi sartlarda 150Ah civari birsey cekebiliyorsundur. Tavsiyem bendeki gibi iki izole devre. Kursun asit motor calistirmaya ve Lityum servis için. Lityum akünün istedigi voltaj 14.2-14.4 arasi idi. Ben alternatoru bir alternator ustasina goturdum ve orda voltmetre ile farkli devirlerde olctum. 14.2 olmasi icin 1800 devir olmasi gerekiyordu. Yeni modellerde regulatorun ayarı oluyor, bende yoktu, korktum bağlamadim ama sendeki 100A belki daha iyi birseydir regulatoru vardir bu durumda kullanabilirsin ancak
lityum akülerin ve marş aküsü icin kursun asit kullanırsan kursun asitin şarj voltajlarının uyumlu olduğunu kontrol etmelisin"

Cevapları bu şekilde idi,  umarım faydası olmuştur..


  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Haziran 2020, 00:20:37 Gönderen: Erman Yerman »
Akdenizli, Balıkçı

B

Burak Doneray

Ynt: Lityum Akü
#29: 29 Haziran 2020, 01:08:37
Derin deşarj (deep cycle) 100 A aküden 20 A almak bu akünün standart bir akü olduğunu gösteriyor deep cycle değil Benim bildiğim standart akülerden eski tip en fazla %25 kalitelilerden % 50  dual start servis kaliteli olanlarda(Exide dual  115 A ER550 100 USD) %40 alınıyor . Gel ve Agm daha yüksek jelde iddialı olanlar %80 falanlardan bahsediliyor . 14,4 volt sarj voltajı kursun asitle aynı bende akıllı redresör var lityum şarj edemezsin diye yazmış adamlar Agm,jel kapalı sulu hepsinin ayrı ayarı var.

ilginç bilgiler arkadaşa teşekkürler ama 100 A lityum aküden 96 A Ve 112 A nasıl alabilmiş çok ilginç lityum akülerde  %90 gibi bir ibare var . Sanırım 10 senesi daha var bu lityumların sonra kurşun asitler (AGM,JEL,BAKIMSIZ ,BAKIMLI ) nereye evrilecek onada bakmak lazım lityum sonuçta bir maden hepimize yeter inşallah . Lityumla motor çalıştırmak zaten saçma olurdu start aküsünden sonra ikili diyot var zaten hiç bir zaman servisler start aküsünü görmez both şalter bağlayıp birleştirmezsen.

Irgat Enerji kullanımını nerden almış acaba lityumları ben kullanmazdım .Ben Servislerde akü uzun ömürlü olsun diye dual kullanıyorum sonuçta 1000 Watt bir ırgat 80 amper anlık  çekiyor Start aküsünden alamaz herhalde .

Teşekkürler.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Haziran 2020, 01:22:15 Gönderen: Burak Doneray »

 
Yukarı git