Gönderen Konu: Yelken Vinçleri  (Okunma sayısı 2163 defa)

Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Yelken Vinçleri
« : 09 Mart 2018, 11:45:28 »
Yelkenli teknelerin vazgeçilmezi olan yelken vinçleri, halat çekmek gibi ağır yükleri hafifletirler. Vinçlere düzgün çalışabilmeleri için servis yapmak gerekir. Vinçleri servis etmek zor değildir. Tüm ihtiyacınız, bir düz ağız tornavida, küçük bir boya fırçası, bir kap ve bir çakıdır. kullanmak için beyaz gres ve ince yağı da unutmayalım. Temizlik için sentetik tiner en doğrusudur ama mazot, gaz veya benzin de kullanılabilir. Vinçler her sezon sökülmeli ve bakımları yapılmalıdır. diğer cihazlara göre sistemleri çok az çalıştığından aşınma açısından önemli bir sorun olmasa bile yağsızlık nednei ile yüke bindiklerinde zor çalışırlar ve sizin üzerinizden yük almak yerine yük olmaya başlarlar.

Hangi marka veya model olursa olsun vinçler genelde vinç kolunun girdiği yuva içinde tornavida ağızlı bir vida, bu ağzın kenarında rondela veya yine bu kafanın etrafına vidalanmış bir kapakla sökülür. Tornavida ile vidayı gevşetip çıkarabilirsiniz. Rondelalı olanlarda çakının ucu ile rondelayı kaldırıp çevirerek sökebilirsiniz. Kapaklı ise tornavida ucunu dayayıp el ile hafifçe vurarak vidalı kapağı sökebilirsiniz. Tüm bu işlemleri yaparken bir yüz havlusunu vinçlerin hizasında alttaki vardavela teline güvereteye değecek şekilde asarsanız parçaların denize düşmesini engellersiniz. 

Söktükten sonra tabanda dişlileri tutan genellikle iki pim göreceksiniz. Bunları çakı yardımı ile kaldırıp el ile sökebilirsiniz. Dişlileri, varsa tırnakları, çıkıyorsa ana mili, etrafındaki rulmanları, rulman ayırıcı plastik parçaları sökelim. Tüm bu parçaları bir boya tepsisi (plastik tava) içine dökeceğimiz 300ml kadar tinerle ve boya fırçası ile yıkayalım. ana gövdeyi sökmediğimiz için tinerle ıslatılmış bir bez ile güzelce silelim. Parçaları bez ile kuruladıktan sonra vardavela telinden aldığımız havlunun üzerine alalım ( İki ayrı havlu kullanmak daha kolay oluyor). Vincin her tarafını temizledikten sonra üzerinde tiner kalmayacak şekilde parçaları silelim ve kurutalım. İki birbirine geçmiş dişli arasında tırnaklar vardır. Bu tırnakları ince yağla yağlayalım. Yağı her tırnak için bir damla kullanmak yeterlidir. Çalışan ve sürtünen yerlerin yağlanması yeterlidir. Dişlilerin birbirine geçtiği bölgeyi de gres ile yağlayalım. Aynı şekilde gresi de sadece çalışan yüzeylerde ince bir tabaka oluşturacak şekilde sürmek yeterlidir. Havlumuzu tekrar vardavelalara takıp vincimizi söktüğümüz sırada toplayalım. Tırnaklara gresi de çok ince sürebilirsiniz ama fazla kaçırırsanız gres tırnakların çalışmasını engelleyebilir. Vinçten parça arttırmadı iseniz parçaları yanlış takmanız mümkün değildir. Takamadıysanız, diğer vincin üstünü sökün ve takamadığınız parçanın nasıl takıldığına bakın. Modern teknoloji istiyorsanız, sökerken her aşamada detaylı fotoğraf çekin.

Her sezon başında temizlik ve yağlama vinçlerinizin tüm sezon size en iyi şekilde hizmet etmesini sağlar ve aşınmasını da engeller. Toplamda bir kaç saat sürecek bu işlemi ihmal etmeyelim. 

Kağan Erdoğan

  • Ziyaretçi
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #1 : 09 Mart 2018, 12:00:29 »
vinçlere kılıf diktirmek ve güneşe suya karşı korummak bakımı azaltıyor...taktıgım kılıf sayesınde vincler gıcır gıcır duruyor.

Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #2 : 09 Mart 2018, 12:17:18 »
Vinçler denizde çalışmak için tasarlandığından genellikle paslanan metaller yoktur. Gresle yağladıktan sonra içine az miktarda su girse bile korozyona sebep olmaz. Su zararlı olmasa da toz girmesi sorun yaratabilir. Yüzeylerde aşındırıcı etki yapar. Dış yüzeyi koruma ve toz girişini engellemek için kılıf iyi bir önlemdir.

Çevrimdışı Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4753
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #3 : 09 Mart 2018, 12:20:48 »
Ben önümüzdeki günlerde bakım yapacağım , fotoğraflayabilirsem bu başlık altına eklerim. bende ilk defa sökeceğim, bilgiler için teşekkürler.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimdışı Hakan Tiryaki

  • *
  • İleti: 2077
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #4 : 09 Mart 2018, 12:35:56 »
Bir küçük not; ters dönmeyi engelleyen küçük tırnaklarla çalıştıkları alan arasında ince, küçük bir yay oluyor. Bu tırnakları sökerken yayları sağlama alın. Yoksa arayıp bulmak bayağı bir acılı oluyor. Mekanizma her ne kadar basit olsa da dağıtırken fotoğraf çekmek hayatı kolaylaştırıp, süreci bayağı bir hızlandırıyor :)
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

Çevrimiçi Eyüp Oğan

  • Donatan Temsilcileri
  • *
  • İleti: 629
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #5 : 09 Mart 2018, 12:50:17 »
Ahmet abi, çok faydalı bilgiler..

Teşekkürler..

Çevrimdışı Cem Gür

  • *
  • İleti: 1434
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #6 : 09 Mart 2018, 12:52:20 »
Yelkenli teknelerin vazgeçilmezi olan yelken vinçleri, halat çekmek gibi ağır yükleri hafifletirler.

Dudaklarımda müztehzi bir gülümseme aklımdan geçen yüzlerce şeytani fikir.

Bendeniz 2008 yılının haziran ayından beri bu ekipmanı kullanmaktan vazgeçtim.  ;D

Ama sezonluk winç bakımını bir cerrah dikkati ve şaşmazlığında layıkı ile yaparım. Zamanında nadir bulundukları ve genelde firar edip denize atladıkları için minnacık dişli yaylarını yıllarca cüzdanımda kağıda sarılı olarak taşımışlığımda vardır.

Arkadaşlarımızın kahîr ekseriyeti bu ekipmanı kullanıyor. Sezon öncesi Ahmet'in kılavuzluğunda vinçlerinize ihtimam ve sevginizi gösterin.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #7 : 09 Mart 2018, 12:58:29 »
Vinç bakımına gittiğimde bunların yanı sıra tırnak ve yay yedeklerimi yanıma alırım. Şimdiye kadar hiç kaybetmedim ama teknede yangın çıkmasa da yangın söndürücü taşıyoruz.

Çevrimdışı Murat Ayduk

  • *
  • İleti: 402
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #8 : 09 Mart 2018, 15:03:28 »
Çok değerli bilgiler teşekkürler Ahmet Reis.
Bu sezon ben de bakım yapacağım. Bir tanesi diğerine göre sertleşti. Sanırım Viaport'un ilk zamanlarında inşaat tozları marifeti oldu... Halen çok toz var, belediye kamyonları az ilerisinde denizi dolduruyormuş..

Çevrimdışı Mustafa Erol

  • *
  • İleti: 153
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #9 : 09 Mart 2018, 22:17:09 »
Vincleri cok fazla dagitmak istemezseniz(dagitmasi toplamasi zor degildir) Diş muhafazayi sokup balata spreyiyle yikarsaniz tum kir camur gibi akacaktir. Daha sonra spray silikonlu gres yag ile de yaglayip toplayabilirsiniz.

ASUS_X00DD cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #10 : 09 Mart 2018, 22:33:25 »
Vinçleri balata spreyi ile yıkadıktan sonra güverte nasıl temizleniyor?

Çevrimdışı Mustafa Erol

  • *
  • İleti: 153
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #11 : 09 Mart 2018, 22:40:28 »
Vinçleri balata spreyi ile yıkadıktan sonra güverte nasıl temizleniyor?
Vincin hemen altina bir bez yada havlu koydugunuzda akan spreyi bulasmadan emdirerek siliyorsunuz. Soktugunuz tambur kismini da bir kova icerisine sprayleyerek yikiyorsunuz. Hic biryer batmiyor.

ASUS_X00DD cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1437
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #12 : 09 Mart 2018, 22:40:58 »
Bu konuda benim önerim vinçleriniz eğer kaçırma yapmıyorsa yada çalışmasında bir problem yoksa bakım gerektirmez .Vinçler ağır şartlarda çalışması için yapılmış ve izole edilmişlerdir.Kullanım sıklığına ve şartlarına bağlı olarak iç takımları aşınır ozamanda bu takımlar yedek parça olarak satın alınıp vincin içindeki aşınmış bu parçalar değiştirilir ,eski vinç gresi temizlenir gres ile yağlanması gereken parçalar sadece bu tip gres ile yağlanır ve mineral yağ ile yağlanması gereken parçalar mineral yağ ile yağlanır ve vinç kapatılır.

Farklı ve yanlış slikon yağlayıcılar veya balata spreyi ile yapılan bakımlar gres yağının özelliğini bozacağı için vinciniz ilk yılın sonunda yağsız kalacak ağırlaşacak ve ses yapmaya başlayacaktır. ve iç parçaları çok daha hızlı aşınacaktır.

Kullanmanız gereken Vinç gresi ve mineral yağ.Yanlış bakım ciddi masraflar açar çalışan vincinize dokunmayın eğer bakım gerekliyse aşağıdaki yöntemle iç takımı yenileyin ve yağlayın.Bu işlemden önce temizlik için parafin yada tiner kullanabilirsiniz.

http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/20/filebank/53046_servicewinch_ym_04_06.pdf

Çevrimdışı Ahmet Kabaalioğlu

  • *
  • İleti: 4753
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #13 : 09 Mart 2018, 23:25:14 »
Bu konuda benim önerim vinçleriniz eğer kaçırma yapmıyorsa yada çalışmasında bir problem yoksa bakım gerektirmez .Vinçler ağır şartlarda çalışması için yapılmış ve izole edilmişlerdir.Kullanım sıklığına ve şartlarına bağlı olarak iç takımları aşınır ozamanda bu takımlar yedek parça olarak satın alınıp vincin içindeki aşınmış bu parçalar değiştirilir ,eski vinç gresi temizlenir gres ile yağlanması gereken parçalar sadece bu tip gres ile yağlanır ve mineral yağ ile yağlanması gereken parçalar mineral yağ ile yağlanır ve vinç kapatılır.

Farklı ve yanlış slikon yağlayıcılar veya balata spreyi ile yapılan bakımlar gres yağının özelliğini bozacağı için vinciniz ilk yılın sonunda yağsız kalacak ağırlaşacak ve ses yapmaya başlayacaktır. ve iç parçaları çok daha hızlı aşınacaktır.

Kullanmanız gereken Vinç gresi ve mineral yağ.Yanlış bakım ciddi masraflar açar çalışan vincinize dokunmayın eğer bakım gerekliyse aşağıdaki yöntemle iç takımı yenileyin ve yağlayın.Bu işlemden önce temizlik için parafin yada tiner kullanabilirsiniz.

http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/20/filebank/53046_servicewinch_ym_04_06.pdf

Teşekkürler, adım adım resimler çok faydalı olacak.
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Çevrimdışı Burak Doneray

  • *
  • İleti: 1437
Ynt: Yelken Vinçleri
« Yanıtla #14 : 09 Mart 2018, 23:28:33 »
Bu konuda benim önerim vinçleriniz eğer kaçırma yapmıyorsa yada çalışmasında bir problem yoksa bakım gerektirmez .Vinçler ağır şartlarda çalışması için yapılmış ve izole edilmişlerdir.Kullanım sıklığına ve şartlarına bağlı olarak iç takımları aşınır ozamanda bu takımlar yedek parça olarak satın alınıp vincin içindeki aşınmış bu parçalar değiştirilir ,eski vinç gresi temizlenir gres ile yağlanması gereken parçalar sadece bu tip gres ile yağlanır ve mineral yağ ile yağlanması gereken parçalar mineral yağ ile yağlanır ve vinç kapatılır.

Farklı ve yanlış slikon yağlayıcılar veya balata spreyi ile yapılan bakımlar gres yağının özelliğini bozacağı için vinciniz ilk yılın sonunda yağsız kalacak ağırlaşacak ve ses yapmaya başlayacaktır. ve iç parçaları çok daha hızlı aşınacaktır.

Kullanmanız gereken Vinç gresi ve mineral yağ.Yanlış bakım ciddi masraflar açar çalışan vincinize dokunmayın eğer bakım gerekliyse aşağıdaki yöntemle iç takımı yenileyin ve yağlayın.Bu işlemden önce temizlik için parafin yada tiner kullanabilirsiniz.

http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/20/filebank/53046_servicewinch_ym_04_06.pdf

Teşekkürler, adım adım resimler çok faydalı olacak.

Resimlerin büyük formatlılarını  buradan görebilirsiniz.

http://www.yachtingmonthly.com/pictures/yachting-monthly-out-and-about-pictures/guide-to-servicing-winches-4962