Çok abartılı.
16 yıl önce su ısıtmak amacıyla kurduk paneli eve. Mart ayından Kasım'a kadar yürür gider, panelleri değiştirmedik.
Teknede Boyler için panel kurmadım. Eğer gün içinde 30 dakika motor çalıştırırsanız hamamdakinden azıcık daha sıcak suyunuz olur.
Panel verimliliğini arttıran da regülatördür. Paneller yalnızca buzdolabını beslemez, akülerinizi de besler. BU nedenle yarayışlı şeylerdir. Regülatörünüzü iyi seçmeniz lazım; MPPT almanız gerekiyor. Düşük watt yüksek volt için.
Paneller için en az iki regülatör gerektiğini kim söyledi bilmiyorum. Bende bir tane var ve gayet iyi iş görüyor, Panel sistemini de bir ağabeyle beraber kurduk.
İnvertör aküden alır enerjisini bildiğim kadarıyla. Buzdolabım invertörden değil, akülerden besleniyor. 12 volt ile yani. Bu durumda beslemem gereken şey akülerim. Panelim bu işe yarıyor. Şu an, panellerim düşük enerji üretiyor. Toplam 160 watt. 80*2. Bir arkadaşımdan aldım. Hesaplamalarıma, başka arkadaşlarımın deneyimlerine göre bunları 150*2 yaparsam, sahici anlamda uzun süreli çözüm üretmiş oluyorum.
Paneller o denli önemlidir ki, akülerinizi beslediği için, uzun süreli yelken seyirlerinde de otopilotunuzun, diğer elektroniklerinizin devreden çıkmasını da engeller.
Bir defasında Kaş'tan Ceneviz lİmanına tamamen yelken ile gelmiştik.(65 mil) Ertesi gün yola çıktığımızda Nemeçek(Otopilot) çalışmıyordu. Ne zaman aküler bir güzel motorla doldu, o zaman çalışmaya başladı.
Ortaokul yıllarında elektrikçide çıraklık yaptığım için az çok +- nedir biliyorum.
Panellerin bu denli hızlı aşındığına inanmıyorum. Meğer ki sistem donmasın, soğuk panelleri çatlatmasın. Mesela sizin İstanbulunuzda nadir yıllar dışında panellerin zarar göreceğini düşünmüyorum. Bizim burada ise neredeyse mucize soğuktan zarar görmesi.
Eğer merak ediyorsanız, Masal'da 330 amper servis +60 amper motor aküsü var. 60 amper de başpervanesi için ayrı akü. Doğru yatırım yaparsanız, konfora yönelik herşey ucuz olabilir.
Burada yaptığım hata marin akü almamak oldu. Böyle olunca starter'da ürettiği enerji yüksek ama uzun kullanımda ürettiği enerji düşük oldu. Yani otomobil aküleri-ustalar daha iyi bilir, ben bildiğimi diyeyim- enerjisini dibine kadar kullanmıyor, daha çok başlangıçta yüksek enerji üretiyor. Marin aküler ise-bildiğim kadarıyla- sürekli olarak aynı düzeyde enerji üretiyorlar.
Şimdikilerin ömürleri bitince marin akü alacağım. Doğru bir tercih yaparsam en az 4 yıl kullanabileceğimi düşünüyorum.
Bunları izleyen monitör sistemi almadım. Yalnızca genel aküleri ölçen bir göstergem var ve fazlasıyla yetiyor. Panelin var diye bunları almak zorunda değilsin. Kim dediyse abartmış. Olmazsa olmaz değil. Olmadığı zaman hayatta bir şey kaybetmiyorsun.
Hasılı, teknemde varolan buzdolabını ve diğer elektronikleri uzun seyirlere başladıktan sonra beslemek için yaptığım sistemden gayet memnunum.
5 yıl sonra ömrünün bittiğini varsayalım. Orta kalite 150*2 watt bir panel 750 lira filan. Uzun süreli-6-8 saat yelken seyri yapın bakalım, telsizinde Low Battery uyarısını görüyor musunuz görmüyor musunuz?
Bana efelik yapabilirsiniz, her şeyi söyleyebilirsiniz, trim budur, şu şudur diyebilirsiniz, hiç gocunmam. Ama Allah aşkına , yılda en az 1300 mil yol yapıyor, bir ay koylarda kalıyorum. İhtiyaçlarımı biliyorum. Öcal abinin her yerli olması gibi olacak ama daha 12 yaşında bir panel üreticisinde çalıştım ben ve 10 yaşından beri güneş paneli nedir ne değildir biliyorum. Gidin bunları soğuk, bütün kanalların donduğu memleket insanlarına anlatın.
Biz-Sizler bile- Akdeniz'de seyir yapıyoruz. Kuzeyli denizcilerin doğruları bizim doğrularımız olamaz.
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.