Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Açık Denizde Kendi Kendimize Meteroloji Tahmini Yapabilme (İzobarlar/Mizobarlar)

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Bir sorum var,

1013 hPa'yı sınır almıştık, alçak basınç ve yüksek basınç olarak, bu görselde ki işaretlediklerim niye böyle ?




Bir terslik var, bende anlamadım. 1008 e niye yüksek demiş? 1019 a niye alçak basınç demiş?

Ahmet reisim hiç bir terslik yok...  ;D ;D ;D
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Bir sorum var,

1013 hPa'yı sınır almıştık, alçak basınç ve yüksek basınç olarak, bu görselde ki işaretlediklerim niye böyle ?




Bir terslik var, bende anlamadım. 1008 e niye yüksek demiş? 1019 a niye alçak basınç demiş?

Sanırım cepheler bize referans oluyor.. Basınç alanlarının etki ettiği alana göre yüksek diyebileceğimiz bir basınç ölçümü aslında alçak basınç alanı oluşturabiliyor diye anlıyorum. Şöyle ki:
1008 hPa - 975'e göre yüksek basınç alanı oluyor..
Diğer taraftan 1019 hPa 1043 hPa'ya göre alçak basınç oluşturuyor..
Doğru mudur hocam?

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Erman reisim denilebilir ama tam da öyle değil aslında...  ;D ;D ;D
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Bir sorum var,

1013 hPa'yı sınır almıştık, alçak basınç ve yüksek basınç olarak, bu görselde ki işaretlediklerim niye böyle ?



Konuyu yavaş gitmemizin en büyük avantajlarından biri daha. Eğer bekleme yapmayıp ''cepheler''e geçseydim belki de bu küçük nüansı atlayacaktım. Demiştim ya elimde yazılı ya da çalışılabilecek doneler olmadığını, dolayısıyla da konu aktarımındaki detayları zaman zaman atlayıp sonradan ilave ediyorum. Nede olsa benim profesyonel alanımdan ziyade ilgi alanımın içerisinde olması kaynaklı Deniz Meterolojisi'' konusu... Aslına bakarsanız bu konuda da sizlerin soruları beni yönlendirmiş oluyor. Ve Kaan reisin soruları ile katkıda bulunması azınsanamayacak şekilde bana yardımcı oluyor. Teşekkürler.

Neyse gelelim sorunun cevabına;

*1013 deniz seviyesinde kabul gören basınç değeri ve YB ile AB'larının sınırı olarak kabul edilir. Bu kesindir değişmez.

*Kırmızıyla işaretli bölgelerde havanın depresiv'leştiğini gösteriyor. İsterseniz işaretli 3 kırmızı üzerinden anlatmaya çalaşayım ne demek istediğimi;
**Grönland üzerinde AB izobarları yükselişine devam ederken 1008 Hpa'ya ulaştıkları noktada cephelerin etkisiyle ısı artacağını ve karakteristik olarak da 24 saat çerçevesinde yükselmeye devam ederek YB Merkezini oluşturacağını ve saat yönü istikametinde hareketine devam edeceğini gösteriyor. Eğer istikrarını yitirirse de Basınç Merkezi yokolabilir. Bu duruma anlık olaya bakacak olursak her nekadar AB değerini taşıyor ve onun özellikleriyle yoluna devam ediyorsa da bize o bölgede YB merkezinin oluşturduğu iyi havayı hissettirir.
**Gelelim Batı Akdeniz'e; burada 1019 Hpa YB değeri olup, kuzeyden inen cephe ile güneyden çıkan farklı cephenin etkisiyle etkisiyle AB Merkezinin karakterini taşımaya başlıyor üzerinde. Ama cephe halen yüksek. Dolayısıyla fiziki olarak hareketlerine bu yönde devam eder. Ama çevresine göre daha soğuk bir hava ile.
**Türkiye'nin doğusu içinse; doğudaki sıcak hava cephesi önünde soğuk havayı taşıyarak diğer bölgelere nazaran hava sıcaklığını düşürüyor geçici bir dönem için. Bu da muhtemelen kar yağışına neden olacaktır.

NOT: Harita doğru bir harita olup denizde fax ile aldığımız harita kaynaklarındandır. İngiltere meteroloji istasyonundan. Cepheleri de tamamlayınca bu haritalar üzerinde çalışacağız....

Selametle.

  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Teşekkürler.
Tam zamanında sormuşum, cepheler öncesi.
Yakın zaman değişiklikleri için tahmin etmeyi kolaylaştırıyor. Güzelmiş...

Bu arada, bu haritayı aldığım adresi vereyim. İlgimi çekti doğrusu. Bazı hava modellerinde 1841 yılına kadar arşiv var.
Suat kaptanım belki, müsait olursanız şayet, menüde görülen ve bizim işimize yarayacak olan modellerin hangileri olduğu ve ne anlama geldikleri hakkında da bilgilendirebilirseniz, bakacağımız haritaları bulmak daha kolaylaşabilir belki.

Tekrar teşekkürler.

http://www.wetterzentrale.de/en/topkarten.php?model=ecm&lid=OP
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Teşekkürler.
Tam zamanında sormuşum, cepheler öncesi.
Yakın zaman değişiklikleri için tahmin etmeyi kolaylaştırıyor. Güzelmiş...

Bu arada, bu haritayı aldığım adresi vereyim. İlgimi çekti doğrusu. Bazı hava modellerinde 1841 yılına kadar arşiv var.
Suat kaptanım belki, müsait olursanız şayet, menüde görülen ve bizim işimize yarayacak olan modellerin hangileri olduğu ve ne anlama geldikleri hakkında da bilgilendirebilirseniz, bakacağımız haritaları bulmak daha kolaylaşabilir belki.

Tekrar teşekkürler.

http://www.wetterzentrale.de/en/topkarten.php?model=ecm&lid=OP

Rica ederim Kaan reisim. Siteyi inceleyeceğim.

Konunun sonuna doğru radyo üzerinden hangi istasyonların, hangi frekansdan fax gönderdiklerini ve nasıl çözümlenip ekranımıza düşüreceğimizi de kısaca anlatacağım. Tabiki bu arada denize çıkmadan zaman zaman pratik yapma adına, aynı haritaları hangi istasyonların internet üzerinden verdiğini de belirteceğim.

Selametle.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn

Satır aralarında her nekadar bahsetmiş olsam da,

AB Merkezlerinde;
*Kuzey yarım kürede rüzgarlar saat yönünün tersine merkeze doğru hareket ederler. Güney yarım kürede ise tersi...
*Basınç dış izobar sınırlarından merkeze doğru azalır.
*Kötü havayı işaret ederler...

YB Merkezlerinde;
*Kuzey yarım kürede rüzgarın hareketi saat yönünde dışa doğru hareket eder. Güney yarım kürede ise tersi...
*Basınç dış izobar sınırlarından merkeze doğru artar.
*İyi havayı işaret ederler. Hava koşulları sakin ve Stable'dır.

İzobarlar birbirlerine yaklaştıkça kuvvetli rüzgarlar oluşur...

diyelim ve de ''Cepheler konusuna ufaktan giriş yapalım şimdi.



Eğitim haritamızı tekrar buraya alalım ve de şimdi kırmızı ve mavi renkte görmüş olduğumuz ''Cephe'' hatlarına konsantre olalım.

İsterseniz cephenin bir tarifini yapalım öncelikle; ''farklı yoğunlukta ve hareketli iki hava kütlesi arasında oluşan sınıra cephe'' denir. Yani cephenin oluşabilmesi için farklı yoğunlukta ve hareketli iki hava akımının olması gerekli. Ayrıca bu iki hava kütlesinin birbirlerine yaklaşması neticesinde rüzgarın saat yönünün tersine hareket etmesi gerekli (Kuzey yarım küre için, Güney yarım küre için ise tam tersi).

Eğitim haritasında da gördüğümüz gibi cepheler, radyo üzerinden aldığımız sinoptik haritalarda da işlenmiş olarak bize gelmekte. Dolayısıyla cephelerin bulunup işlenmesi gibi daha detaylı (benim bilmediğim) bazı fizik ve kimya kaideleri ile coğrafi detay konularını bilmemize gerek yok son kullanıcılar olarak.

Şimdi harita üzerinde gösterilen ''Cephe Sembolleri''ne bir bakalım;



1- Soğuk Cephe
2-Sıcak Cephe
3-İstasyoner veya Sabit Cephe
4-Oklüzyon veya Kavuşmuş Cephe
5-Trof(Yüzey çukuru/oluğu)
6-Squall line(Fırtına hattı,Dikkat çizgisi)
7-Dry line(Kuru hat,Kuru çizgi)
8-Tropical Wave(Tropical Dalga)

Gerek Eğitim Haritamız üzerinde gerekse Cephe Sembolleri Resminde de gördüğünüz gibi, cepheler farklı renklerde kodlanmışlardır. Dikkat edilecek en büyük ikinci kodlamaları ise şekilleri de bir birlerinden farklıdır. Ki, bu şekil kodlamaları bizim için en önemli kodlama zira, almış olduğumuz faxlar siyah/beyaz olması sebebiyle bizler cepheleri şekil kodlamalarıyla takip edeceğiz. Dolayısıyla her ne kadar şuanki örneklerimize renkli olarak devam etsek de fax sinoptik haritalara geçtiğimizde siyah/beyaz kaide üzerinden devam edeceğiz.
Cepheler saat yönünün tersine hareket ettiğini (kuzey yarım kürede) belirtmiştik hatırlarsanız. Bu kaideye göre cephe sınırları önündeki diğer cephenin sınırına ulaştığında çizilir ve hitap ettiği alan arkasında kalan diğer cepheye kadar olan alandır. Yani;

Örnek eğitim haritamızda Karadeniz üzerindeki AB Merkezinde oluşan cepheye bakacak olursak;
Sıcak cephe, kırmızı hattın arkasından maviye kadar olan ve Doğu Bölgelerimizi de içine alan bölgedir.
Soğuk Cephe ise, Sinop'dan başlayarak Karedeniz'in kuzeyinden doğudaki sıcak cephenin önüne kadar olan bölgeyi kapsıyor. Sıcak cephenin önü ise Soğuk cephenin arkasına nazaran daha ilık, Sıcak cepheye nazaran ise daha serin olacaktır.



Anlatmaya çalıştığımı yukarıdaki resimle görsele çevirmeye çalıştım...

Sorularınız için biraz bekledikten sonra devamında Soğuk Cepheyle ''Cepheler'' konusuna devam edeceğiz.

Selametle.


  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn

Sanırım konuyu biraz boş bıraktık. Tan Kaan reis yavaş gidiyoruz demeden hemen bir el atalım şimdi ;)




SOĞUK CEPHE

Soğuk Cephelerde hava, Sıcak Cephelere nazaran daha yoğundur ve keskin bir yüzey çukurunun içerisine yerleşir. Yoğun bir hava kütlesi olması sebebiyle; Önündeki sıcak havayı etkisi altına alıp, ısısının kaybına neden olması sebebiyle sıcak havaya nazaran daha hızlıdırlar. Hatta hızları sıcak havanın hızına göre 2 kat daha fazlaya kadar çıkabilir. Dolayısıyla sıcak cephelerde baskın bir değişikliğe neden olabilirler.
Soğuk cepheler düşük basınçlı bir merkez ile birlikte gelirler. Hatta cephe, sıcak cepheyi yakaladığında biraz ısınma göstereceğinden dolayı yoğun olması sebebiyle alt katmanlarında nem oluşacaktır. Bu da dar alanlı bir fırtınaya sebep olabilir.

                                       

Hatırlayacağınız gibi Soğuk Cepheler mavi renk ile kodlanmışlardır.
Cephe hattı üzerinde aralıklı olarak yerleştirilen mavi eş kenar üçgenlerle de şekil kodlaması yapılmıştır.
Ancak alacağımız fax'lar siyah/beyaz olması sebebiyle sağ tarafta gördüğümüz gibi sadece şekil kodlaması üzerinden gideceğiz.

Sıcaklık;
Soğuk Cephenin önünde daha sıcak bir hava mevcut olup, cephenin gerisinde ise daha soğuk bir hava vardır.

Rüzgar;
Kuzey Yarım Kürede, Soğuk Cephe önünde genellikle ''batı'' ve ''güneybatılı'' esecektir. Cephe gerisinde ise, genellikle ''kuzeybatı'' rüzgarları hakim olacaktır.

Gökyüzü;
Soğuk cephe üzerinde hakim bulutla Cumulo tipi bulutlardır. Cumulonimbus, Cumulus, Nimbostratus, Cirrus bulutları gökyüzünde görülürler.

Yağış;
Cephe üzerinde ve gerisinde sağnak ve gök gürültülü sağnak yağışlar vardır. Siklonik yağışlar dışında en kuvvetli ve fırtınalı yağışlar Soğuk Cephe yağışlarıdır.


Selametle.


  • IP logged

  • *
  • İleti: 3572
Off çok konu birikmiş.. Akşam çalışmam lazım..
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn


Off çok konu birikmiş.. Akşam çalışmam lazım..

16'sında CNR'a gelecek konuyla ilgilenen dostlar bir tekrar yaparak gelirlerse, sunumum esnasında görsel olarak da anlatacağımdan dolayı oturmamış noktalar daha iyi belleklerimize oturacaktır diye tahmin ediyorum...

Dolayısıyla bir tekrar da yapmış oluruz hep beraber... ;)


  • IP logged

  • *
  • İleti: 3572
kesin oradayım..
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1177
Ben çıkacak kitabı bekliyorum.
  • IP logged


  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Koşuşturmaca falan derken topiği biraz ilgisiz gibi bırakmışım ama gerçekte öyle değil biliyorsunuz.

Kulaklarım çınlayınca hemen Tan Kaan reisin sözlerini anımsadım;

yahu çok keyifli gidiyor be.. manyak öğreniyoruz..

Termolojiden uzak ama anlaşılır bir dille gitmeye çalışıyorum. Amacım tüm Türk Amatör Denizcileri ile bildiğim her şeyi paylaşmak.
Ama yavaş yavaş.... ;) :)

Kaptanım, sizi biraz kızdırayım  :P

Çok da yavaş olmasın ama mesela bir ay içerisinde bitirebilsek konuyu ?  8)
Sonra sezon açılınca sizi bulabilmek ne mümkün. Bekleyin hasretle konu bitecek

Hani ayıptır söylemesi, sıkı bir öğrenci olarak sekstant konusundan biliyorum, ilk dosya 2 Ağustos 2016 idi yayınlandığında, araya sezon bir girdi, 2018'i gördük.
Haftaya tam 18 ay olacak , sekstant'ın seks..ini göremeden gideceğim diye korkuyorum  ;D ;D ;D


ehh böyle de olunca en azından burdayım deyip, yarın veya en geç yarından sonra topiğime geliyorum diye bildireyim istedim...

Viya böyle.

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn



SICAK CEPHE

Sıcak hava soğuk havadan daha az yoğundur. Soğuk cephelere kıyasla; düşük yoğunlukta, dolayısla daha geniş oluklardadır.
Sıcak hava önü soğuk hava önünden daha yavaş ilerler. Dolayısıyla soğuk hava ile arasındaki koşuşturmaca hep soğuk havaya yakalanarak biter.
Sıcak havanın dengesiz olduğu zamanlarda; ön taraftaki ''stratiform bulutları'' içerisinde saklı GÖK GÜRÜLTÜLÜ FIRTINAYA neden olabilir.

                               

Hatırlayacağınız gibi sıcak cepheler ''kırmızı'' renk ile kodlanmışlardır.
Cephe üzerinde aralıklı kırmızı yarım dairelerle de şekil kodlaması yapılmıştır.
Ancak alacağımız fax'lar siyah/beyaz olması sebebiyle sağ tarafta gördüğümüz gibi sadece şekil kodlaması üzerinden değerlendirmelerimizi yapacağız.

Sıcaklık;
Cephe gerisinde yüksek, cephe ilerisinde ise daha düşük olacaktır.

Rüzgar;
Cephe önünde ''SE'', cephe gerisinde ise ''W'' olarak çoklukla görülür.

Bulutluluk;
Son derece belirgin bir bulut sistemi olduğunu söylersek hiç de abartmış sayılmayız. Öncü '' Cirrus''lar (Cirrostratus, Cirrocumulus, Altostratos, Altocumulus, Stratocumulus, Nimbostratus, Stratus) devasa yapıları ile çok uzaklardan kendilerini göstermeye başlarlar.

Yağış;
Cephenin 500 km önüne kadar hafif yağış olabilir. Havadaki kuvvetli bir ısnma ile yağış şiddeti artar. Sağnak ve gök gürültülü sağnak yağışlar olabilir. Cephe sonrasında ise çisentili yağışlar görülebilir.

Selametle.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 3572
Bugün rahat rahat ve keyifle okuyacağım artık bu bölümü..
  • IP logged

 
Yukarı git