Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Tirhandil kış yarışları

B

Burak Doneray

Ynt: Tirhandil kış yarışları
#15: 05 Aralık 2017, 23:49:05
Tek yelkenle orsa gidebilmeyi incelemek gerekir.

 Verdiğim linkte incelemişler Mustafa reis 112 m2 kare yelkenle 60 derece müthiş.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 05 Aralık 2017, 23:58:30 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: Tirhandil kış yarışları
#16: 06 Aralık 2017, 00:42:04
Benimki trimsiz ayarsız 4 görür, bir tane %130 cenova bulsak, bir tane de balon, Burak reis de gelirse bu iş tamam ;)

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



😄 Erman reisim Bülent reis adana ısmarlayacaktı tarih belli olsun ordan Mersine geçer beraber yelken yaparız boşver yarışı. Selamlar.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2017, 00:43:44 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#17: 06 Aralık 2017, 01:28:45
Vallahi çok mutlu olurum... heyecanla bekliyorum.. Adana'da kebap tamam Mersin'e de yer ayırın.. Bizim buralarda yeme içme bitmez ;)
Aslında derdimiz yarış değil, birlikte seyir keyfi ama adına düzenlenen bir etkinlikte benimkinin de olmasımı hakikaten isterim maksat orada var olmak..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#18: 06 Aralık 2017, 08:31:57
Zahiri rüzgarla yaptığınız açıyı rüzgar göstergesinde okursunuz. Bu açı 30 dereceye kadar kırmızıdır, yani o açının altında tekne yelkenle seyir yapamaz. 30-60 arası orsa sayılır. Yelken trimi açısından çok faydalı bir göstergedir. Gördüğünüz rüzgar yönü zahiri olduğundan, tramola attığınızda gittiğiniz yönden kaç derece saptığınız daha önemlidir. Bir tekne iyi orsaya girebiliyorsa yönü tramola attığında eski rotasına göre 90 derece sapar. Örneğin kuzeye giderken tramola atarsanız doğuya gitmeye başlarsınız. 90 derece genellikle yarış teknelerinde ulaşılabilen bir açıdır. Gezi teknelerinde bu açı 100 derece civarındadır, yani kuzeye giderken tramola atarsanız doğunun 10 derece güneyine doğru gidebilirsiniz. Guletlerde ise bu açı 135-140 dereceyi bulur. 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#19: 06 Aralık 2017, 08:48:32
Tirhandiller yürümüyor! Yürümüyor çünkü çoğunun neredeyse tamamının üzerinde markoni arma ve gereğinden uzun direk var.

Tirhandillerin üzerinde olması gereken en doğru aramanın randa olması gerekiyor. Markoni arma ile bir Tirhandili yürütemezsiniz.

Tirhandiller , konforlu ve sorunsuz seyir yapılmak için tasarlanmış yelkenli teknelerdir. Bir tirhandili orsaya girme kapasitesi ile değerlendirmek doğru bir yaklaşım olmaz.

Apaz ve geniş apaz, pupa seyri için tasarlanmış bu yelkenli, her havada gider. Bir Ege yelkenlisi olan bu tekneyi Ege nin coğrafi ve klima yapısı düşünülmeden değerlendirmek büyük hata olur.

Birçok seyir yazısında okumuşsunuzdur. Sabah erken kalkıp, öğlen saat 12 ye kadar bilemedin öğleden sonra saat üç kadar gitmek istedikleri adaya gitmek isteyen fiber tekne kullanan yelkencilerin hikayelerini.

Çünkü , bu saatlerden sonra Hava raporlarının sıfır hava verdikleri lokasyonlarda bile en az 15 knot rüzgar esiyor Ege de.

Fiber markoni , cenova dirve yelkenliniz ile 15 knot rüzgarda camadan vurup, teknenizin başı kıçı oynarken, bir tirhandil ile her havada her yere gidersiniz.

Kaç kez dünya seyahati döndüğü bilinmeyen Tahiti Kech , okyanus şartlarına uyarlanmış özünde bir tirhandildir mesela.

Eşlerin gelmemesinin en önemli nedenlerinden biri olan yelkenli teknelerin bayılması ve konforsuz bir seyir , bir tirhandil de mümkün olmaz.

eğer Ege de rüzgar yönleri ve antik ticaret limanlarının lokasyonlarına baktığınızda orsa ihtiyacınızın ne kadar az olacağını rahatlıkla görürsünüz..




  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Tirhandil kış yarışları
#20: 06 Aralık 2017, 20:53:45
Zahiri rüzgarla yaptığınız açıyı rüzgar göstergesinde okursunuz. Bu açı 30 dereceye kadar kırmızıdır, yani o açının altında tekne yelkenle seyir yapamaz. 30-60 arası orsa sayılır. Yelken trimi açısından çok faydalı bir göstergedir. Gördüğünüz rüzgar yönü zahiri olduğundan, tramola attığınızda gittiğiniz yönden kaç derece saptığınız daha önemlidir. Bir tekne iyi orsaya girebiliyorsa yönü tramola attığında eski rotasına göre 90 derece sapar. Örneğin kuzeye giderken tramola atarsanız doğuya gitmeye başlarsınız. 90 derece genellikle yarış teknelerinde ulaşılabilen bir açıdır. Gezi teknelerinde bu açı 100 derece civarındadır, yani kuzeye giderken tramola atarsanız doğunun 10 derece güneyine doğru gidebilirsiniz. Guletlerde ise bu açı 135-140 dereceyi bulur. 

Pusulaya gore konuşursak gercek ruzgar 100 dereceden esiyorsa yaris tekeneleri 135 yada 65 yonune gidebilir bu gezi teknelerinde 145 yada 55 yönünedir Deplasmanli teknelerde 160 yada 40 derece olur Kisaca yaris tekneleri 35 gezi tekneleri 40-45 Deplasmanli tekneler 50-60 derece orsaya girer.

  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Tirhandil kış yarışları
#21: 06 Aralık 2017, 21:07:39
Tirhandiller yürümüyor! Yürümüyor çünkü çoğunun neredeyse tamamının üzerinde markoni arma ve gereğinden uzun direk var.

Tirhandillerin üzerinde olması gereken en doğru aramanın randa olması gerekiyor. Markoni arma ile bir Tirhandili yürütemezsiniz.

Tirhandiller , konforlu ve sorunsuz seyir yapılmak için tasarlanmış yelkenli teknelerdir. Bir tirhandili orsaya girme kapasitesi ile değerlendirmek doğru bir yaklaşım olmaz.

Apaz ve geniş apaz, pupa seyri için tasarlanmış bu yelkenli, her havada gider. Bir Ege yelkenlisi olan bu tekneyi Ege nin coğrafi ve klima yapısı düşünülmeden değerlendirmek büyük hata olur.

Birçok seyir yazısında okumuşsunuzdur. Sabah erken kalkıp, öğlen saat 12 ye kadar bilemedin öğleden sonra saat üç kadar gitmek istedikleri adaya gitmek isteyen fiber tekne kullanan yelkencilerin hikayelerini.

Çünkü , bu saatlerden sonra Hava raporlarının sıfır hava verdikleri lokasyonlarda bile en az 15 knot rüzgar esiyor Ege de.

Fiber markoni , cenova dirve yelkenliniz ile 15 knot rüzgarda camadan vurup, teknenizin başı kıçı oynarken, bir tirhandil ile her havada her yere gidersiniz.

Kaç kez dünya seyahati döndüğü bilinmeyen Tahiti Kech , okyanus şartlarına uyarlanmış özünde bir tirhandildir mesela.

Eşlerin gelmemesinin en önemli nedenlerinden biri olan yelkenli teknelerin bayılması ve konforsuz bir seyir , bir tirhandil de mümkün olmaz.

eğer Ege de rüzgar yönleri ve antik ticaret limanlarının lokasyonlarına baktığınızda orsa ihtiyacınızın ne kadar az olacağını rahatlıkla görürsünüz..






Sevgili Ersin (dogru yapilmis) her tekne doğru arma ayari ve tekneye gore dogru yapilmis hafif hava ve sert hava icin ayri  yelkenlerle yürür

Markoni arma iyidir kontrolu kolaydir daha performanslidir daha az guce ve ekibe ihtiyac duyar .Ozellikle sert havada.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2017, 21:15:43 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#22: 06 Aralık 2017, 22:14:06
Orsada gerçek rüzgara göre ortalama 45 derece iyi bir açıdır. Rüzgarın hızına ve teknenin yapabildiği hıza göre bu açı değişir. Rüzgar hızı artttıkça tekne hızı ile bileşenini aldığınızda gerçek rüzgar açısı ile zahiri rüzgar açısı arasında fark azalır. Rüzgar hızı azaldıkça bu fark artar. Her rüzgar hızı, teknenin hızı ve teknenin rüzgarla yaptığı açı için gerçek rüzgara göre farklı açılar çıkar. Elektronik rüzgar göstergeleri zahiri rüzgarı ölçerler, bunu tekne hız göstergesinden aldıkları değeri  de hesaba katarak gerçek rüzgar yön ve açısını hesaplar ve gösterirler.   
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#23: 06 Aralık 2017, 22:29:15
Rüzgar hızının deniz seviyesinden yükseldikçe arttığını biliyoruz, bu nedenle rüzgar hızı deniz seviyesinden 10 m yüksekte ölçülen hızdır. Rüzgar gücü ise rüzgar hızının karesi ile artar. Bu nedenle direği ne kadar yüksek yaparsanız elde edeceğiniz güç de artar. Randa arma Avrupa'dan ve kare yelkenden çıkmadır. Eski zamanlarda denizciliğin yaygın olduğu doğu Akdenmiz'de, Karadeniz'de aşırtmalı yelken yani markoniye yakın yelken kullanılmıştır.  Yürümekten çok denizde yelkenle seyahat eden Pasifik'te de üçgen yelkenlerin kullanıldığı bilinmektedir.  Randa yelken hangi rüzgar açısında olursa olsun aynı alandaki markoni yelkene göre verimsizdir.

Modernize edilmiş tirhandillerde, omurgaya monte edilmiş  salma gördüm ve çok verimli idiler. Maalesef ahşap inşasında yelken konusunda oldukça zayıfız. İmalatçıların salmadan anladıkları omurga altına takılmış safradan ibaret. Safra ve salma ayırımını yapabilirsek sanırım çok daha iyi tirhandiller yapabiliriz.  Tirhandillerde randa arma zamanından kalma kısa direkler markoni arma ile yetersiz kalıyorlar. Hemen hiç bir tirhandilde ben markoni arma takılsa bile yüksek direk görmedim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#24: 06 Aralık 2017, 23:07:10
Ne arıyoruz?

önce kabuller..

Markoni armanın orsa yeteneği malum. Çok tercih edilen büyük bir cenova ile az sayıda yelken ile uğraşarak, önemli bir yelken alanı ile yarışlarda önemli avantaj. Senin söylediğin handikap hesapları yüzünden cenovalar iyice büyümüş.

Bu tip yelken araması , neredeyse tüm marka gezi teknelerinin de tercihi. Kısa bumbalı ana yelken ve büyük cenova özellikle geçenlerde tercüme edilen slot effect de dikkate alındığında ciddi bir performans sağlıyor. Kimin için..? yarışan tekneler için.

Gezi teknelerinde kısa bumbalı ana yelken, havuzluk üzerinde boş yer bırakıyor. Böylece rahatlıkla serpinti körüğü , bimini konulabiliyor.

Markoni arma için uzun direk gerek. yükseldikçe yelken alanı daralıyor çünkü.  Yine yarış yelkenciliğinin etkisi ile direk kesitleri de hep orsa seyrine göre tasarlandığından  ana yelken ray üzerinde basılıyordu. Gerçi artık ana yelken de sarma oldu ve hızla yayılıyor.

Her durumda gurcata gerektiriyor. BU boydaki bir direği tutturmak için ciddi bir çarmıh yapısı var. Ayarları ayrı bir dert. BU kadar uzun bir direğin hem hafif, hem de bu kadar uzun olması için Alüminyum kullanmak gerekiyor. Alüminyum dayanımı malum olduğundan çarmıhlar son derece komplike. Yelkenleri sökmekte takmakta neredeyse uzmanlık istiyor artık.

Tirhandiller de Akdenizin iş tekneleri. Tipik iş teknesi özellikleri taşıyorlar. Yayılı bir yelken dağılımı, kısa ancak mü,mkün olan en fazla yelken alanı için farklı sayıda yelkenleri var. ÇOğu çift direkli (imiş. )

Dünya seyahatlerinde kullanılan çift direkli kech arma daha çok iş gerektirdiği halde hem kullanımı daha kolay, hem daha konforlu seyir imkanı sağlıyor. Daha küçük ancak fazla yelken alanı var ve farklı hava şartlarında farklı yelken kombinasyonları ile her havada gider ünvanını kazanıyorlar.

Tekne boyu ile arma ilişkisine girersek, 50 feet teknelerde bile büyük cenovası ile markoni arma kullanılıyor. Ütü kıç diye tabir ettiğim bu yeni kuşak yelkenlileri artık yelkenli sınıfından çok direkli motoryat gibi bir gurup yaratıp oraya sokmak gerekiyor.

MArkoni armada bence  40 feet sonrası artık ekip işi. Genç en az 4 kişilik bir ekip ile markoni armayı kullanbilirsiniz. Büyük boylarda bana göre 40 feet sonrası ikinci direk ihtiyacı doğuyor yelkenli teknelerde. Gei amaçlı kullanılacaklardan bahsediyorum.

Uyum açısından markoni armanın en çok yakıştığı tekne bana göre efsane folkeboat. Kaç eser ise essin, ama yelkeninde camadana gerek bile duyulmuyor.

Doğrusu da bu. Camadan markoni armanın dengesini bozuyor. Kesirli markoni arma büyük cenovalı markoniye göre çok daha
uyumlu bana göre..

Amaaan .. sıkıldım bunları yazmaktan.. Alın bir marka tekne rahat edin anacım..




  • IP logged

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#25: 06 Aralık 2017, 23:19:19


Bunların yarışları da böyle oluyor. İlerde bizim tirhandil yarışları daha kapsamlı olacak.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Aralık 2017, 23:39:53 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 5813
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#26: 06 Aralık 2017, 23:43:40


Bunların yarışları da böyle oluyor. İlerde bizim tirhandil yarışları daha kapsamlı olacak.

Abi bunlar nedir böyle, hele tek başına yarışan amca efsane , birde açık güverte kayıkla.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#27: 07 Aralık 2017, 00:12:32
Bunlar gövde formunu çok beğendiğim İrlanda'nın batısına ait yöresel balıkçı tekneleri.Galway hooker diye biliniyor.Bizim tirhandiller gibi geleneksel tekneler.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#28: 07 Aralık 2017, 00:15:43
İrlanda tekneleri "Galway Hooker"
Galway İrlanda'da bir bölge adı.... Değişik tekne tipleri var.
Merak edenler olursa....
http://www.tradboats.ie/
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 5813
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Tirhandil kış yarışları
#29: 07 Aralık 2017, 00:25:39
Teşekkürler bilgiler için, ilk defa karşılaştım sanırım. Yada daha önce dikkatimi çekmemiş demek ki.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git