Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: İlginç bir geminin normal transferinin kısa hikayesi.

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Bu transfer için evden çıkarken döndüğümde anlatacak kim bilir ne hikayeler çıkacak diye heyecanlıydım ama sonuçta transfer açısından çok anlatacak hikayesi olmayan, sakin ve nispeten normal (!) bir transfer oldu bizim için.

Fakat transferini gerçekleştirdiğimiz tekne (mi diyeyim gemi mi diyeyim çok emin değilim!) 'nin kendisi ilginç olduğu için kısaca yazayım istedim;


Efendim, gemimiz 1941 yılında İngiliz Fairmile tersanesinde denize inmiş bir "Fairmile B Motor Launch Boat" denilen kıyı (coastal) operasyonlarında kullanılan ahşaptan yapılmış hızlı bir savaş gemisi. Asıl amacı Almanların U-Boat'ları ile etkin mücadele. (Detayları burada var; https://www.wikiwand.com/en/Fairmile_B_motor_launch)




Aslında geminin yasal belgelerinde "Vosper Thornycroft Motor Torpedo Boat" olarak geçiyor, ama döndükten sonra yaptığım araştırmalarda Thorycroft'un savaş döneminde 73ft üzeri tekne üretmediği, sadece daha küçük ve hızlı tekneler ürettiğini gördüm. Araştırmayı biraz daha derinleştirince bizim teknenin teknik özellikleri ve dış görünümüne uyan Fairmile B olduğuna karar verdim.



2. Dünya savaşında İngiliz donanması için 650 adet üretilen bu gemilerin akıbetleri ve hikayeleri elbette çok net değil. Ne zaman emekli olmuş, kim ne zaman almış filan bilinmiyor. Sadece eski adından, görüntüsünden ve özelliklerinden ilerleyerek bu bilgilere ulaştım.

Velhasıl aradan yıllaaar yıllar geçmiş ve 1978 yılında bizim gemi sadece gövdesi ve kaptan köşkü kalmak üzere komple yenilenmiş ve 6 kamaralı modern bir motoryata çevrilmiş. Daha sonra 1999 yılında da kapsamlı bir yenilenme yapılmış.

Buyurunuz bu da şimdiki hali;



Gövdesi kontraplak üstüne elyaf ile kaplanmış. Motorları ise savaş sonrası yenilenmiş, 1950 yılında takılmış ve halen iyi şekilde çalışan 2 adet GM Detroit Diesel 6-110 model 350HP'lik 2 zamanlı dizel makine var.



Bir süredir Yunanistan sularında charter yapan tekne 2016 yılı başında el değiştirmiş, özel tekne olmuş ve yenilenmek üzere Türkiye'ye getirilme işini biz aldık. (Ara not: Antalya serbest bölgede sırf bu yenileme işleri yapan tersaneler var, vergisiz ve tüm Akdeniz ülkelerinden daha ucuza yenileme işleri yapılıyor.)

Tekne Yunanistan'ın Pire limanı karşısındaki Salamina adasında bize teslim edildi.
Teslim edildi derken tabi al buyur anahtar gibi olmadı, 4 kişilik ekibimizle (2 kaptan, 1 makineci, 1 gemici) teknenin altından girip üstünden çıkıp hem tüm durumunu tespit etmek, hem güvenlik kontrollerini yapmak ve seyire hazırlanmamız 2 tam günümüzü aldı.




Kontroller bitince ve uygun hava şartlarını yakalayınca Çarşamba sabahı yola koyulduk.

Koskoca motoryat için ne havası kolluyorsunuz diyebilirsiniz, ki mantıklı bir tepki! :)
ama size bu 118 gross tonluk teknenin 34m lik boyuna rağmen sadece 2.13m su çekimi ve 5.45m genişliği olduğunu söylesem!  t*"y+

Ben de bunu ilk öğrendiğimde "hadi canım, bu tekne sert havaya denize filan gelmez, ancak gölde kullanılır" dedim, ama sonra bunun aslında ciddi bir savaş gemisi olduğunu düşününce "ingilizlerin bildikleri birşey vardır elbet" dedim..
Sonra zaten ilk gün yağmurlar seller ile Pire'den çıkınca (Simi'yi ve Atina'yı seller bastığı zamanlar) Güney Ege'nin lodosla kabarmış dalgalarına girince anladık ki korktuğumuz kadar dengesiz değilmiş, dalgaları yara yara gidebiliyormuş maşallah! Rahatladık! :D



Niyetimiz Rodos'dan çıkış işlemlerimizi yapıp direk Antalya'ya gitmekti ama yakıt sarfiyatı hesaplarımızın (ve bize eski personeli tarafından söylenen) üstünde çıktığı için güvenlik için Kaş marinaya girip 1ton yakıt ikmali yaptık ve Cuma geceyarısı Antalya Serbest bölgede Setur'un çekek yerine bağlandık. (Eski personelin tavsiyesi ve makinelerin yaşına hürmeten 1300rpm/9knot üstüne çıkmadan tüm seyiri yaptık. Normalde seyir hızı 12kn ve max hızı 14kn imiş..)




Eee? Hani olay, heyecan, macera!?
Ehh.. O da kısmen oldu tabi! :)

Rodos'tan çıkıp Kaş'a doğru ilerlerken sabah 05:45 civarlarında Kalkan'a 7 mil mesafedeyken iskele şaftımız motordan ayrıldı! Evet bildiğin şaft motor kaplininden çıktı! :D

En az seyir vardiyası kadar ciddiyetle uyguladığımız makine vardiyası ve çok tecrübeli makinecimiz Cem Türkmen'in hassasiyeti sayesinde çok ciddi bir riski atlattık. Eğer zamanında müdahale etmeseydik 4m boyunda ve kol kalınlığındaki şaft gidip dümen palasını kırsaydı hem palayı/dümen kontrolünü ve motorlardan birinin itişini kaybedecek hem teknenin ahşap olması sebebiyle kıçtan ciddi hasar almış olabilirdik. Olmadı.  :-*

Normalde 24 saat boyunda her 30dk 'da bir yaptığımız makine, şaft ve mekanik kontrollerde kulağa garip gelen bir ses ve titreşim nedeni ile gece boyunca 10dk'ya indirince şaft sadece kaplinden çıkıp 1-2cm uzaklaştığından (toplamda 30cm civarı bir hareket) yakaladık ve iskele makineyi stop ettik.




Yaklaşık 3 saat süren uğraşlar sonucunda muhtemelen 1950'den beri hiç sökülmemiş kaplini söktük, şaftı içine geri soktuk, kaplini sökünce içinde düşmüş halde bulduğumuz somununu geri taktık ve setuskurunu sıktık ve yola devam ettik.

Kalkan'ın açıklarından Patara-Yediburunlar önlerine doğru 3,5 mil geri sürüklendiğimiz bu sürede şansımıza hava ve deniz çok sakindi, hiçbir gemi trafiği yoktu. Açıktan direk Rodos-Kaş rotasını tuttuğumuz için kıyıya yaklaşma vb. olmadı.

Nihayetinde tekneyi serbest bölgedeki bir tersanede yenilenmek üzere Setur Antalya'nın 200 tonluk liftine bıraktık ve evlerimize döndük. :)




Okuduğunuz için teşekkürler, yeni maceralarda görüşmek üzere! :)

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

Z

Ziya Gunes

Elinize sağlık
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1178
Özgür reis,

Geçmiş olsun
  • IP logged

n

nuri_kongur

Geçmiş olsun özgür reis, facebooktan takip etmiştim ama burada okumak , derli toplu olması açısından daha doyurucu oldu. Teşekkürler.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Evet bende  facebook tan takip etmiştim. Ama burada  Nuri reisin dediği gibi derli toplu olmuş. Teknenin ahşap olabileceğini hiç düşünmemiştim. Elinize sağlık güzel bir transfer olmuş.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Senin o bölgede bir kan akıtman lazım Özgür'cüm. Canerlerle de yanı mevkiide sorun olmuştu değil mi?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 2553
Motorları ise savaş sonrası yenilenmiş, 1950 yılında takılmış ve halen iyi şekilde çalışan 2 adet GM Detroit Diesel 6-110 model 350HP'lik 2 zamanlı dizel makine var.




İlk esaslı teknemde 110 HP 4-D 86 GM Detroit Diesel vardı (bunların ufağı),iki zamanlı ,takoz enjektör dediğimiz pompasız sistem . 10 sene kullandım ,teknede tek kendine elimi sürdürmeyen şey bu motor oldu.
Adamlar nasıl bir motor yaptı ise , motor içine hava da çekse gidiiyor ,su da çekse gidiyor ,silindirlerinden bir ikisi çalışmasa gene gidiyor ,yeterki bir çalışsın. (hava çok soğukken biraz zor çalışır ,alev koklatmak lazım)

Biraz ağır diye tekneyi sattığım arkadaş onu söküp Volvo koyuyor yerine , motoru da bir balıkçıya sattım dedi , balıkçı epey dua etmiştir. :)

Sen Face de sahibi motorları değiştirecek deyince aklıma geldi de. ::)

Güzel bir transfer olmuş ,elinize sağlık.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Senin o bölgede bir kan akıtman lazım Özgür'cüm. Canerlerle de yanı mevkiide sorun olmuştu değil mi?
Evet, neredeyse aynı yerde cenova furling sorunu yaşamıştık. :)
Du bakalım bu iki oldu, üçüncüde bişey akacak herhalde, umarım kendi kanımız olmaz da! :D

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 1649
    • instagram
Geçmiş olsun ve de tebrik ederim Özgür reisim.. Bence her haliyle güzel bir transfer olmuş..

SM-G920F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged
Akdenizli, Balıkçı

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Öcal abi,
Gerçekten bu Detroit Dizel inanılmaz.
Bizimkiler muhtemelen 1950'lerden beri tıkır tıkır çalışan, kurcalanmamış makinelerdi, hiç üzmediler bizi. :)

Benim çektiğim videolarda jeneratörün (50kva Deutz) gürültüsünden anlaşılmıyor ama DD 6-110'un güzel sesi buradan dinlenebilir;
https://youtu.be/tDWj2M4oO_c

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 629
Elinize sağlık ve geçmiş olsun...
Kendi üç paralık yabancı tekne tecrübelerimden ve bu macerayı okuduktan sonra hiç bir kuvvet beni tanımadığım ( yeni veya kullanılmış ; çünkü sıfır tekneyle de tatsız tecrübem var...) bir tekneyle hele sorumluluk almış olarak bir sefere çıkartamaz  ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ


...bir tekneyle hele sorumluluk almış olarak bir sefere çıkartamaz  ?0-?
İş gereği iki kere üst üste aynı tekneye pek binmediğimden alıştım artık. Her biri ayrı heyecan, merak, mücadele.. :)

Bi gün bi yerde kalıcaz ya bakalım nerede! :D

öZgür (tapatalk)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 989
Bi gün bi yerde kalıcaz ya bakalım nerede! :D

Özgür reisim sizin tekne bir yerde kalmaz.illa bir çözüm bulursunuz:)
Rusya dan Transfer yaptığınız motor yatın kamara içerisindeki yakıt bidonlarının fotoğrafı halla gözümün önünde:)
Elinize sağlık ve geçmiş olsun...
  • IP logged
« Son Düzenleme: 24 Kasım 2017, 21:50:46 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 629

İş gereği iki kere üst üste aynı tekneye pek binmediğimden alıştım artık. Her biri ayrı heyecan, merak, mücadele.. :)

Bi gün bi yerde kalıcaz ya bakalım nerede! :D

öZgür (tapatalk)
[/quote]

O zaman da bir çözüm üretebileceğinize ben eminim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
2 zamanlı dizel motor????
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

 
Yukarı git