Pupa Seyrinde Tekne Hızı

Başlatan ersin böke, 20 Kasım 2017, 12:16:26

« önceki - sonraki »

Ahmet Kabaalioğlu

Alıntı yapılan: Eyüp Oğan - 20 Kasım 2017, 17:17:04
Ahmet reisim, ayrı başlıkta derken neyi kasdettiniz?

Abi konu başka başlıkta başlamıştı, ayrı başlık açalım diye önermiştim, yeni başlık açıp buraya taşıdıktan sonra da o ileti arada kalmış.Silemedim.
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/


Suat Zeybek

Alıntı yapılan: Murat Erciyes - 20 Kasım 2017, 21:13:11
Pupa (iğnecik) seyrinde tekne hızının görece yavaş olmasının iki sebebi var.

1. Zahiri rüzgâr düşüyor. Zahiri rüzgâr = Gerçek rüzgâr - Tekne hızı

2. Yelkenler artık aeodinamik bir yüzey gibi değil, paraşüt gibi çalışır. Yani itme kuvveti (lift) yerine sadece sürtünme kuvveti (drag) oluşur. Bu kuvvet de apazdaki kadar yüksek olmaz. Pupa seyrinde yelkenlerin üzerindeki akışın modellenmesi çok karmaşıktır, özellikle yelkenlerin rüzgâr altındaki akış açısından...


BALIM SY

Aynen Murat reisim. Dolayısıyla zairi rüzgar yoktur denemez... (önceki yorumlar için)

Ersin Böke

Hüseyin Abi.. senin sorduğun sorunun yanıtı Murat reisin yazdığı gibi..


Hüseyin Tayfun Durmaz

Kimse darılmasın ama o izahatta hiç bir teknik açıklama yok.
19 mesajda gayet basit bir soru sordum cevabını bekliyorum.

Eyüp Oğan

Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 20 Kasım 2017, 20:33:43
teknem olmadığı için ciddi ciddi soruyorum:tek direkli bir yelkenlide pupa seyrinde yelken düzlemi yani genel anlamda yelken kumasının yayılı olduğu alan teknenin gidiş ekseni ile kaç derecelik açı yapıyor yani kabaca bumba gidiş ekseni ile 90 dereceden az bir açıdamı oluyor eger böyle ise sebebi nedir

Hüseyin Abi, pupa seyrinde veya daha spesifik bir ifade ile iğnecik seyrinde anayelkenin basılı olduğu bumba tam kemere hizasında olmaz, olamaz. Bu nedenle bumbanın gidiş ekseni ile yaptığı açı tekneden tekneye değişmekle birlikte yaklaşık 100-110 derece açı yapar. (benim teknemde böyle)
Sorunuzu yanlış anlamış olabilirim, bu açı zaten 90 dereceden az olamaz. Çünkü çarmık telleri ve gurcatalara yaslanan yelkenler daha küçük bir açıya izin vermezler.

Oğuzhan Oğuz

Alıntı yapılan: Ahmet Çelenoğlu - 20 Kasım 2017, 21:30:07
Polar diyagramlar standart yelkenlere göre hazırlanır. Dar açılarda tekne aşırı yatacağı (bayılacağı) için çok büyük yelkenşler kullanamazsınız. Pupada ise yelken alanını (dümene hakim olmak koşulu ile) basabileceğiniz kadar yelken ile artttırabilirsiniz.
Standart yelkene göre değil Ahmet reisim. Balon yelken kullanımı durumunda da tekne hızını gösteren polar diyagramlar var. Qvtlm yazılımı konu başlığı altında paylaşmıştım bir diyagram.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi


Öcal Turan

Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 20 Kasım 2017, 20:17:39
Öcal bak Ahmet ne demiş:
(Teknelerin en hızlı olduğu rüzgar açısı ise pupadır. Güçlü bir rüzgarda dar apaz veya orsa da tekne hızınız rüzgar hızı ne olursa olsun gövde hızını geçemez. Pupada ise rüzgar hızı fazla ise ve yeterli yelken alanınız varsa üretilen güç çok fazla olacağından tekne gövde hızını geçebilir.)     

Ben kuzuları güzün sayarım Hüseyin abi. :)

Ahmet Çelenoğlu

Gövde hızı aşılmaz değildir, aşmak için gövde hızına ulaşabileceğiniz gücün çok üstünde güçler gerekir ama yüksek güç elde ederseniz gövde hızını aşarsınız. Pupa seyrinde teknenin dalgalar üzerinde sörfe çıkması yere göre süratiniz arttırır ama su üzerindeki hızınızı da arttırır. yokuş aşağı kayan bir tekne su üzerinde de hızlı gider, demek ki gövde hızı da aşılır.

1,34 katsayısı ise değişmez değildir. Tekne gövde hızına eriştiğinde başının yarattığı dalga kıçna ulaşır ve tekne sadece başı ile kıçı üzerinde yüzer, asıl yüzmesi gerekne orta bölge ise dalga çukuruna düşer. Özellikle yeni teknelerin "ütü gibi" kıçlarının çok geniş olması gövde hızlarının da daha dar kıçlı teknelere göre daha fazla olduğunu göstermiştir.   

Murat Erciyes

Alıntı yapılan: Hüseyin Tayfun Durmaz - 20 Kasım 2017, 22:17:31
Kimse darılmasın ama o izahatta hiç bir teknik açıklama yok.
19 mesajda gayet basit bir soru sordum cevabını bekliyorum.
Hımmm o zaman "teknik" bir şeyler yazalım. Ama Hüseyin Reis, zahiri rüzgâr tanımı ve pupa seyrindeki hesabı ile ilgili bir sorunumuz yok değil mi?


BALIM SY
BALIM SY

Recep Ertürk

Alıntı yapılan: Suat Zeybek - 20 Kasım 2017, 21:58:08
Alıntı yapılan: Recep Ertürk - 20 Kasım 2017, 21:52:11


Sildim. Çünkü tersinden anlamışım :)

Çok pardon Recep reisim erken davranıp yukarıda alıntı yapmtım sizin mesajınıza...
Özür...

Hiç sorun değil.. Dert etmeyiniz..

O.Utku Uçkan

YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!

Cevabı baştan yazmış zaten.Niye tırmalıyorsunuz ki ;D
DeDe

Cem Eğrikavuk

Bi de şu "zahiri" kelimesini tartışsak. Sanki tam karşılamıyor. Eski Türkçem kuvvetli değil, okuduklarımdan anladığım saha çok "sanal" kelimesinin karşılığı.

Bana "İzafi" kelimesi daha doğru geliyor. (İlla eski kelime kullanılacaksa)

Ama sanırım en doğrusu "Hissedilen Rüzgar" kullanmak.

Ersin Böke

Hissedilen rüzgar.. daha anlaşılır.. güzelmiş.