Pupa Seyrinde Tekne Hızı

Başlatan ersin böke, 20 Kasım 2017, 12:16:26

« önceki - sonraki »

Ersin Böke

Hüseyin abi aradı.. Malum emekli oldu geziyor.. İlginç bir soru sordu. Bence tartışılmaya değer..

Rüzgar aynı rüzgar.. Neden pupa seyri en yavaş seyir oluyor ? diye soruyor.. Apaz seyirde rüzgar kuvvetinin bir kısmı teknenin bayılmasına yani güç kaybına neden oluyorken, pupa da bu da yok üstelik diyor.. Ne dersiniz ? tartışalım mı.. ?

Ahmet Kabaalioğlu

Alıntı yapılan: Ersin Böke - 20 Kasım 2017, 12:16:26
Hüseyin abi aradı.. Malum emekli oldu geziyor.. İlginç bir soru sordu. Bence tartışılmaya değer..

Rüzgar aynı rüzgar.. Neden pupa seyri en yavaş seyir oluyor ? diye soruyor.. Apaz seyirde rüzgar kuvvetinin bir kısmı teknenin bayılmasına yani güç kaybına neden oluyorken, pupa da bu da yok üstelik diyor.. Ne dersiniz ? tartışalım mı.. ?

Ayrı başlıkta
S/Y  Pruva S / Fatih / İstanbul
M/V Espadon / Fatih / İstanbul
M/V Deli Ağa  / İnebolu / Kastamonu

"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

Öcal Turan

Alıntı yapılan: Ahmet Kabaalioğlu - 20 Kasım 2017, 13:07:55
Alıntı yapılan: Ersin Böke - 20 Kasım 2017, 12:16:26
Hüseyin abi aradı.. Malum emekli oldu geziyor.. İlginç bir soru sordu. Bence tartışılmaya değer..

Rüzgar aynı rüzgar.. Neden pupa seyri en yavaş seyir oluyor ? diye soruyor.. Apaz seyirde rüzgar kuvvetinin bir kısmı teknenin bayılmasına yani güç kaybına neden oluyorken, pupa da bu da yok üstelik diyor.. Ne dersiniz ? tartışalım mı.. ?

Ayrı başlıkta

Çok iyi olur , bilimsel formüller istediği için ben anlatamadım.  :)

Bülent Büyükdağ

Pupa da rüzgar yalnızca itiyor da ondan dersek?
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Öcal Turan

#4
Alıntı yapılan: Bülent Büyükdağ - 20 Kasım 2017, 14:17:41
Pupa da rüzgar yalnızca itiyor da ondan dersek?

O zaman daha hızlı gitmesi lazım  diyor. :)
Kısaca anlatayım,  uçak kanadı şeklinden  dolayı yelkenin yanal öne çekmesi ,suyuında tekneye rüzgarın çekmek-yitmek istediği yönün aksi yönünde direnç göstermesi ; Neticesinde teknenin formundan dolayı bu yanal güçlerin tekneyi illeri hareketlendiği vb. Her şeyi anlattım. Aklım ermedi diyor ve bilimsel açıklama istiyor formüllerle.
Pupa seyrinde teknenin daha hızlı gitmesi gerektiğini ısrarla söylüyor. :)

Zafer Dedeoğlu

Hüseyin abi arkadan gelsin hoş şekilde gelsin lafına takılmış olabilir  ;D

Tekne ile rüzgar aynı istikamette olduğu için rüzgar zayıf gibi hissediliyor.

Eyüp Oğan

Yarış teknelerinde, çok iyi trim edilmiş yelken seyrinde gerçek rüzgar hızı üzerinde seyir hızlarına erişildiğine çok sık şahit oluruz.
Bu imkansız gibi gelebilir, işte bunun için;
Yelken seyrinde zahiri rüzgar kavramını anlatırsanız konu biraz daha anlaşılır olur.
Pupa seyirde zahiri rüzgar olmaz veya 0 a yakındır.
Ayrıca Bernoulli yasası işlemez.. :)
.............

Ahmet reisim, ayrı başlıkta derken neyi kasdettiniz?

Deniz Akaltan

Eyüp Ağabeyim çok güzel izah etmiş. Pupa seyirde sadece gerçek rüzgar vardır. Apaz ve orsa seyrinde ise zahiri - izafi rüzgar ortaya çıkar. Tekne hızlandıkça rüzgar teknenin baş tarafına doğru döner ve tekne kendi rüzgarını yaratmaya başlar.

Çizim yapma şansım yok ama anlatmaya çalışayım;

Rüzgar 8 mil hızla esiyor ve tam bordadan (apazdan) gelecek şekilde rotamızı ve yelkenlerimizi ayarladık. Tekne hızı şimdilik sıfır ve gerçek rüzgar ile hissedilen rüzgar aynı yünde ve şiddetleri birbirine eşit.

Tekne hızlanmaya başlıyor ve diyelim ki hızımız 6 mile çıktı. Tam bordadan gelen 8 mil gerçek rüzgara ilave olarak şimdi bir de teknenin hızından dolayı oluşan ve pruvadan pupaya doğru hissettiğimiz 6 millik bir rüzgar daha oldu. 100 km ile giden arabada karşıdan gelen 100 km hızında rüzgar hissetmek gibi.

İşte bu gerçek rüzgar ile teknenin yarattığı rüzgarın bileşkesi 10 mil hızında ve 60 dereceden gelen rüzgar olur. Gerçek rüzgar 90 dan gelmeye devam ediyorken biz bu rüzgarı 60 dereceden (dar apaz) hissederiz ve gerçek rüzgara göre daha hızlıdır. Tekne hızlanmaya devam ettikçe de zahiri rüzgarın hızı artar, geliş açısı ise düşer.

Bu sebepledir ki çok yüksek süratli trimaran, katamaran gibi tekneler ve windsurfler yüksek hızlarda yelken yaparken rüzgar ne açıdan gelirse gelsin yelken trimleri orsaya göre trim edilmiştir.

Pupa giderken ise tekne hızlandıkça teknenin yarattığı rüzgar yine baştan kıça doğru olacağından gerçek rüzgara zıt yöndedir ve gerçek rüzgarın hızını arttırmak yerine azaltır. Öyle ki tekne dalga ile sörf yaparak rüzgar hızına ulaşırsa yelkenlerin bir anda boşaldığını bile görebilirsiniz.


Umarım çok karmaşık olmamıştır.

Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

Öcal Turan

Formül olmadığı için itiraz gelebilir , zahiri rüzgar konusunda da bir itiraz bekliyorum ben. :D

Deniz Akaltan

#9
Alıntı yapılan: Öcal Turan - 20 Kasım 2017, 18:13:57
Formül olmadığı için itiraz gelebilir , zahiri rüzgar konusunda da bir itiraz bekliyorum ben. :D

Ahhh Orhan Barut Hocam... Bunları hep anlatmıştı zamanında. Aslında ben burada örneği verirken işin kolayına kaçtım ve özellikle 8 ve 6 mili kullandım. :) Dik üçgen, hipotenüs ve vektör hesabı ile 10 mil çıkıyor zaten. Ama temel fizik derslerinden vektörler ve bileşkeleri konularını hatırlayan herkes hesabını yapabilir. Kaldı ki artık hemen herkesin teknesinde gerçek ve zahiri rüzgarı ayrı ayrı gösteren elektronikler var.

Bence itiraz gelmez :)


Düzenleme - Ek:

Maalesef Türkçesini bulamadım ancak çizimler yeterince açıklayıcı...

https://www.youtube.com/watch?v=8xo0ySZ98oc
Yolu denizden geçen herkesle, elbet bir gün, bir yerde buluşuruz!

Öcal Turan

Hüseyin Abiiii , sor hadi  :D

Ahmet Çelenoğlu

Rüzgarın başa yakın geldiği durumlarda tekne hızı da rüzgar hızına eklenir, rüzgar açısı daralır ama rüzgar hızı arttığından tekne aynı rüzgarda daha hızlı gider. Gerçek rüzgar tam tekne bordosundan yani 90 derece ile geldiğinde t eknenin hızı ile birleştirirseniz, rüzgarı daha başa yakın geldiğini hissedersiniz ve hızı da artmış görünür. Rüzgarın etkisi ise hızı ile değil hızının karesi ile orantılıdır, bu nedenle tekne gerçek rüzgar hızı değişmediği sürece pupa seyrine oranla apaz ve orsa seyri daha hızlı olacaktır.

Teknelerin en hızlı olduğu rüzgar açısı ise pupadır. Güçlü bir rüzgarda dar apaz veya orsa da tekne hızınız rüzghar hızı ne olursa olsun gövde hızını geçemez. Pupada ise rüzgar hızı fazla ise ve yeterli yelken alanınız varsa üretilen güç çok fazla olacağından tekne gövde hızını geçebilir.       
 

Suat Zeybek

Alıntı yapılan: Öcal Turan - 20 Kasım 2017, 18:13:57
Formül olmadığı için itiraz gelebilir , zahiri rüzgar konusunda da bir itiraz bekliyorum ben. :D

Doğru. Bir hareket olduğuna göre rüzgar ile aynı yönde de olsa hissedilen rüzgar farklı olacaktır. Diyelim veeee,,,, alalım bakalım görüşleri ;)

Oğuzhan Oğuz

#13
Tekne'nin hızını rüzgar hızından çıkartıyorsunuz. 6 knotla seyir yapan tekneye 10 knot rüzgar pupadan gelirse etki eden rüzgar 4 knot olur[emoji4]

Rüzgar karşıdan geldiğinde tekne hızı ile rüzgar hızı kuvvet bileşkesi gibi düşünüldüğünde toplanıyor. Bayılma kuvvetinin de minimum olduğu açı geniş apaz olduğundan polar diyagramlarında en çok hız bu açıda yakalanıyor genelde.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi