Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Arif Dirlik, Postkolonyal Aura, John Leather, The Gaff Rig Handbook,

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Abi bir açığını yakaladım; pusuda bekliyorum :)
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Bıyık altından gülün daha siz.. :)

Hem korkmayın, bu gelişmeler bizim ülkemizde olmayacak. OLmuyor da.

Bugün , bizim yüzüne bile bakmadığımız smart tarzı küçük arabaları Avrupalılar çılgın gibi kullanıyor. Küçük motosiklet kullanımı Avrupa da inanılmaz boyutlarda. Neredeyse arabadan çok motosiklet var. Keza bisiklet , elektrikli bisiklet kullanımı çılgın gibi artıyor. Elektrikli arabalar çılgın gibi fosil yakıtlı arabaların yerini alıyor.

İlk darbe doğalgaza gelecek, bahsettiğim ısı pompaları ki artık kullanılıyorlar , doğalgaz kullanımının sonunu getirecek. Benzer şekilde fosil yakıtlar ısınma ve ulaşımdaki kullanımlarını terk edecekler. Sadece ham madde olarak kullanılacaklar. Hal böyle olunca fosil yakıtları  ham halde taşımak gerekmeyecek.

Yüz yıl önce uskunaların başına gelenin bir benzeri , aynı dinamik yüzünden büyük tankerlerin başına gelecek. Elektirik enerjisi kapasitesi belli kablolar yerine mikro dalgalar ile iletilecek. BU zaten başlıbaşına bir devrim olacak. Daha uçuk kaçık bir çok gelişmenin yolu açılacak. Uydu jeneratörleri gibi.. Bu jeneratörler uzayda güneşten son derece verimli bir şekişde elektrik üretecek ve bunu dünyaya mikro dalga olarak gönderecekler.

Doğal ürünlerin endüstriyel olarak üretilmesi en karlı yatırım olacak. Çünkü geri dönüşüm fazla değil önümüzdeki 30 yılda herşey olacak. Geri dönüşümü olmayan  hammaddenin üretilmesine izin verilmeyecek.

Çevre bilinci çılgınlık noktasında olacak. Gelişen ve aslında ciddi şekilde kullanılmaya başlanan internet teknolojisi ile uzaktan eğitim, ilkokul seviyesine kadar inecek. Velilere müjde.. Çocuğun okulu bitsin ,yazlığa gidicez ıstırabı sona erecek.

Bu gelişmeler sonucunda yere göğe sığdıramadığınız fiberglass kullanılmıyor olacak. Cam yününü birleştirecek muhtemel geri dönüşümü olan başkaca bir kimyasal bulunacak. (fiberglasın granül hale getirilip kullanılması geri dönüşüm değil bu arada karıştırmayalım)

Ahşap teknelerde artık gelişmiş endüstriyel ahşap kullanılacak. Ancak artık yat malzemesi olarak fiberglasın yerini saç , sonrasında ise Alüminyum alacak.

Ama en büyük değişiklik yeleknli teknelerin armalarında yaşanacak..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Deniz profesyonelleri önce buhar makinesi ve sonrasında sıvı yakıtlı motorların teknelerde kullanılması ile yelken teknolojisin terk etmişlerdi. Recep reisin yazdığı gibi , yelken bu süreçte ve öncesinde de seçkinlerin yarış sporu olarak kaldı.

Tüm gelişim, defalarca yazdığım gibi bu yönde yaşandı. Uzun direkler, markoni arma, büyük cenovalar..

Halihazırda kullanılan cruiser tipi gezi teknelerinde tekne tasarımcıları da bu yelkenleri kullanıyorlar.  Büyük cenova ve küçük ana yelken , havuzlukta büyük alan kazandırıyor çünkü. Ama bu uygunluk, kullanılan arma tipinin yarış arması olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

YAni , curiser tipi gezi yelkenlilerinde kullanılan arma şeklen uygun görünse de işlevsel olarak uygun değil. Kullanımı zor. Ekip gerektiriyor.

Siz hiç yarışan Cutter arma gördünüz mü..? Göremezsisniz. Çünkü iki ön yelken demek, yarışçılar için zaman kaybı demek. Onun yerine büyük bir cenova, Hafif havalarda Code zero tarzı balon yelkenler yarışçıların fovori tercihi.

Ancak bu arma , ciddi bir potansiyeli olan derin deniz yelkenciliği için uygun değil. Çocuklarının eğitimini internet üzerinden sürdürebileceğini bilen bir aile düşünün. Ebeveyinlerinin de kendi işini aynı şekilde yapabildiğini düşünün.

Kendi kendine yetebilen, araba fiyatına alabildiğiniz, yelkenli ve elektirik motorlu yelkenliniz ile dünyayı gezmek istemezmisiniz?

İşte sırf bu yüzden, kısa ama iki direkli , hareketli salmalı, gerektiğinde trayler ile çekilebilen, başı kıçı bir , orta havuzluklu, kech ya da yol , saç yelkenliler dönemi başlayacak. BUnlarda ana yelken olmayacak. Çünkü yarış tekneleri gibi yatması da istenmeyecek bu yelkenlilerin. Aslında katamaran ve trimaranlar çağı olacak bu çağ aynı zamanda. Ancak çok yer kaplamaları önemli handikapları olmaya devam edecek.

Ana yelken yerine code zero benzeri valena yelkenler iki direk arasına gerilecek. Hem mizana direği yelkenleri hem de ön yelkenler furlingi son derece basit açılıp kapanan , gövde formu ile uyumlu , kolay abarabilinen yelkenli tekneler ile uzun seyirler yapan insanlar çoğalacak.

Benzer gelişmeler karada da yaşanacak anacak ben denizde olacakları yazıyorum.

Derin deniz gezi tekneleri ... blue water cruisers..

40 ila 50 feet boyunda olacak olan bu yelkenliler, bugünkü ütü kıçlı teknelerin yerine geçecekler. Orta havuzluk ve üserinde yelken olmaması , çok ciddi bir konfor ve güneş enerjisi panellerine çok uygun bir yer sağlayacak. Zaten yakında güneş enerjisi taşıyan yelkenler de piyasaya çıkar.

YArış yelkenlileri yine markoni armalarını kullanamaya devam edecekler ama markoni arma bu derin deniz yelkenli tekneleri için artık o kadar da revaçta olmayacak. Yüz yıl önce kullanılan armalar artık tercih edilir olacaklar basitliklerinden dolayı.

işte böyle dostlar.. Bu iki kitap ve kendi okuduklarımdan ve gezip gördüklerimden benim ilerisi ile ilgili yelkenli teknelerin gelişimi ile ilgili tahminlerim böyle..

Buyurun .. atış serbest..





 






  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Kasım 2017, 11:21:57 Gönderen: Ersin Böke »

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ersin bitirdi Bülent.
Önce sen başla ....
Ben de devam edeceğim.
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ersincim, neden bıyık altından gülelim? Bu kadar emek vermişsin. Özellikle son iki bölümde fazla sert bir dille bir kısmı da fazla iddialı ama sonuçta  kendine göre, doğru-yanlış çıkarımlarda bulunmuşsun. Bu emeğe  bıyık altından gülen, ancak kötü kalpli biri olur.

Yazının tarihsel gelişim bölümü daha geniş olsaydı, arada yaptığım gibi, o dönemin koşullarına ilişkin saplamalar da yapıp, yazına katkı vermeye çalışacaktım. Ama ancak bir defa pas verdin. O topa da vurdum.

Öte yandan, ben de senin yaptığın gibi, kendime göre doğru yanlışları anlatmaya ve söylediklerinde karşı çıktığım noktaları anlatmaya çalışacağım.

Senin kadar engin arma bilgim yok. Fakat  yazının bir yerinde bugünkü teknelerin tarihsel gelişimden kopuk olduğunu savlamışsın. Ama çok ilginç bir şekilde, fiber teknolojisi ve markoni armaların egemenliğini ilan  dönemine ilişkin verdiğin bilgiler, markoni armanın, yelkenlerin tarihsel gelişimine uygun olduğunu gösteriyor.

Burada-bana kalırsa yanlış yorumuna neden olan şey- her bir nesnenin-kültürün kendi başına bir tarihinin olduğunu düşünmek.  Pek öyle değil, hiç bir olgu, kültür, insan, ulus, tarihi tek başına yapmaz. Her birinin tarihini pek çok girdi bir arada belirler.  Yani büyük T ile yazılan Tarih, küçük t ile yazılan her birimizin ve her bir olgunun oluşumunu yani tarihini etkiler.

Yok ben de bu konuda senin gibi düşünüyorum ama yine de markoni arma yelkenli tekneler tarihsel köklerinden kopuk diyorsan, bu haline, halk arasında biz Türkler, "markonifobia" diyoruz. :)

Çıkarımların için daha fazla soru sorup, kendime göre görüş belirtmeye çalışacağım.

Güzel yazı için teşekkür ederim.





  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Dört yıldır yelkenli teknem var. Gözlemlemeyi severim. Sert denecek bir havada full arma giden markoni arma sadece yarışçıları gördüm. Her seferinde de keyifle izlemişimdir.

Markoni armaya sahip bir çok gezi teknesi 20 knot üzerinde full arma kullanmıyor oysa. Çoğunluk cenova motor gidiyor. 10 -20 knot arası markoni arma çok iyi performans veriyor.

Mühendislikte servis limit denen bir limit vardır. Örnek tabliye betonu (üzerinde yürüdüğünüz tavan betonu ) 9 cm. kalınlıkta da istenen dayanımı verir. Ancak yürürken titrer. Bu oturanları rahatsız ettiğinden tabliye betonu 12 ya da 13 cm kalınlıkta dökülür. 

MArkoni armada da bu servis limti önemli. 20 Knot üzerinde de markoni armayı full arma kullanmak mümkün. Yarışçılar kullanıyor işte. Ancak gezi sınıfı yelkencileri bu kadar büyük yelkenler ile camadan vurmadan seyir yapmaktan hoşlanmıyorlar. Teknenin bayılması, rüzgarın sesi , bu işten keyif almak için seyir yapan kişileri ürkütüyor sonuçta.



  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Lütfen dikkat. Gelecege yönelik öngörülerinin kategorik olarak yanlış olduğunu söylemedim. Yine de dediğin ölçüde keskin bir rücunun olacağıni sanmıyorum.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
BU arada , özellikle ısınma ve soğutma için Peltier teknolojisini incelemenizi öneririrm.

şurada basitçe anlatılmış..

http://elektronikhobi.net/peltier-nedir-nasil-calisir/


çok yakında bildiğimiz klimalar ve buz dolapları çöp olabilir..

  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Enerji ile armanın evrilmesi arasında bağlantı kurma gerekçeni daha ayrıntılı açıklar mısın?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
daha kolay elde edilebilen ve daha az enerji ile daha çok iş yapılabilen bir çağ geliyor. Temiz enerji ile daha bağımsız ancak konforlu olabilme imkanı var. Araba fiyatına alabildiğin, saçtan imal edilmiş, havuzluğu tekne ortasında olan (bunun katamaran versiyonu da olabilir )  başı kıçı bir , çift direkli , yol ya da kech bir arma , her havada yol almanı sağlayabilir. Az yelken alanı ile çok iş.. kolay kullanılabilir bir arma bu işin olma ise olmazı.  Her havada açabileceğin yelkenler ile sert havalarda dahi yol yapma imkanın olacak. KIç ve baş yelkenler bu imkanı rahatlıkla verebilir , Güverte sana kalır..

temiz enerjiye uygun, konforlu ve kolay kullanılabilir bir arma gerekiyor. O da yol ya da kech olmasını gerektiriyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
BU arada , özellikle ısınma ve soğutma için Peltier teknolojisini incelemenizi öneririrm.

şurada basitçe anlatılmış..

http://elektronikhobi.net/peltier-nedir-nasil-calisir/


çok yakında bildiğimiz klimalar ve buz dolapları çöp olabilir..

Otomobil ve otel soğutucularında uzun yıllardır kullanılan bir sistem.
Trilye ye gidince incelersin ,Fahrettin Tuğcu abimizin kendi yaptığı bir tekne var orada ve 5 sene önce teknenin buzdolabını bu sistemle yaptı. Şu kadarla ki aluminyom  panel hava ya da vantilatörle değil deniz suyu ile soğuyor ve tabiiki verim çok yüksek.

Şimdiden yapabilirsin istersen.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
daha kolay elde edilebilen ve daha az enerji ile daha çok iş yapılabilen bir çağ geliyor. Temiz enerji ile daha bağımsız ancak konforlu olabilme imkanı var. Araba fiyatına alabildiğin, saçtan imal edilmiş, havuzluğu tekne ortasında olan (bunun katamaran versiyonu da olabilir )  başı kıçı bir , çift direkli , yol ya da kech bir arma , her havada yol almanı sağlayabilir. Az yelken alanı ile çok iş.. kolay kullanılabilir bir arma bu işin olma ise olmazı.  Her havada açabileceğin yelkenler ile sert havalarda dahi yol yapma imkanın olacak. KIç ve baş yelkenler bu imkanı rahatlıkla verebilir , Güverte sana kalır..

temiz enerjiye uygun, konforlu ve kolay kullanılabilir bir arma gerekiyor. O da yol ya da kech olmasını gerektiriyor.

Şimdi de yapılıyor sac tekne ,neden her hava da yol yapamıyorlar acaba?
Hem görüyorum ellerinden pas sökücü ve boya hiç eksik olmuyor. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553

Bu gelişmeler sonucunda yere göğe sığdıramadığınız fiberglass kullanılmıyor olacak. Cam yününü birleştirecek muhtemel geri dönüşümü olan başkaca bir kimyasal bulunacak. (fiberglasın granül hale getirilip kullanılması geri dönüşüm değil bu arada karıştırmayalım)



Epoksi denen başka bir kimyasal var ama şimdilik biraz pahalı . Parası olan karbon elyaf epoksi karışımı bile yapıyor. :)
Ömrü daha tesbit edilememiş ve üzerine kat attığın müddetçe neredeyse sonsuz ömürlü bir malzemeyi geri dönüştürme telaşına niye düşelim ki?
Çok istenirse uygun bir yerde batırılır ; Balıklara da yuva olur , trolcüleri de engeller. :o
  • IP logged
« Son Düzenleme: 25 Kasım 2017, 19:54:12 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
daha kolay elde edilebilen ve daha az enerji ile daha çok iş yapılabilen bir çağ geliyor. Temiz enerji ile daha bağımsız ancak konforlu olabilme imkanı var. Araba fiyatına alabildiğin, saçtan imal edilmiş, havuzluğu tekne ortasında olan (bunun katamaran versiyonu da olabilir )  başı kıçı bir , çift direkli , yol ya da kech bir arma , her havada yol almanı sağlayabilir. Az yelken alanı ile çok iş.. kolay kullanılabilir bir arma bu işin olma ise olmazı.  Her havada açabileceğin yelkenler ile sert havalarda dahi yol yapma imkanın olacak. KIç ve baş yelkenler bu imkanı rahatlıkla verebilir , Güverte sana kalır..

temiz enerjiye uygun, konforlu ve kolay kullanılabilir bir arma gerekiyor. O da yol ya da kech olmasını gerektiriyor.

Korelasyonu yine anlamadim.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 2553
Cutter Arma Candır. :)
  • IP logged

 
Yukarı git