Deniz profesyonelleri önce buhar makinesi ve sonrasında sıvı yakıtlı motorların teknelerde kullanılması ile yelken teknolojisin terk etmişlerdi. Recep reisin yazdığı gibi , yelken bu süreçte ve öncesinde de seçkinlerin yarış sporu olarak kaldı.
Tüm gelişim, defalarca yazdığım gibi bu yönde yaşandı. Uzun direkler, markoni arma, büyük cenovalar..
Halihazırda kullanılan cruiser tipi gezi teknelerinde tekne tasarımcıları da bu yelkenleri kullanıyorlar. Büyük cenova ve küçük ana yelken , havuzlukta büyük alan kazandırıyor çünkü. Ama bu uygunluk, kullanılan arma tipinin yarış arması olduğu gerçeğini değiştirmiyor.
YAni , curiser tipi gezi yelkenlilerinde kullanılan arma şeklen uygun görünse de işlevsel olarak uygun değil. Kullanımı zor. Ekip gerektiriyor.
Siz hiç yarışan Cutter arma gördünüz mü..? Göremezsisniz. Çünkü iki ön yelken demek, yarışçılar için zaman kaybı demek. Onun yerine büyük bir cenova, Hafif havalarda Code zero tarzı balon yelkenler yarışçıların fovori tercihi.
Ancak bu arma , ciddi bir potansiyeli olan derin deniz yelkenciliği için uygun değil. Çocuklarının eğitimini internet üzerinden sürdürebileceğini bilen bir aile düşünün. Ebeveyinlerinin de kendi işini aynı şekilde yapabildiğini düşünün.
Kendi kendine yetebilen, araba fiyatına alabildiğiniz, yelkenli ve elektirik motorlu yelkenliniz ile dünyayı gezmek istemezmisiniz?
İşte sırf bu yüzden, kısa ama iki direkli , hareketli salmalı, gerektiğinde trayler ile çekilebilen, başı kıçı bir , orta havuzluklu, kech ya da yol , saç yelkenliler dönemi başlayacak. BUnlarda ana yelken olmayacak. Çünkü yarış tekneleri gibi yatması da istenmeyecek bu yelkenlilerin. Aslında katamaran ve trimaranlar çağı olacak bu çağ aynı zamanda. Ancak çok yer kaplamaları önemli handikapları olmaya devam edecek.
Ana yelken yerine code zero benzeri valena yelkenler iki direk arasına gerilecek. Hem mizana direği yelkenleri hem de ön yelkenler furlingi son derece basit açılıp kapanan , gövde formu ile uyumlu , kolay abarabilinen yelkenli tekneler ile uzun seyirler yapan insanlar çoğalacak.
Benzer gelişmeler karada da yaşanacak anacak ben denizde olacakları yazıyorum.
Derin deniz gezi tekneleri ... blue water cruisers..
40 ila 50 feet boyunda olacak olan bu yelkenliler, bugünkü ütü kıçlı teknelerin yerine geçecekler. Orta havuzluk ve üserinde yelken olmaması , çok ciddi bir konfor ve güneş enerjisi panellerine çok uygun bir yer sağlayacak. Zaten yakında güneş enerjisi taşıyan yelkenler de piyasaya çıkar.
YArış yelkenlileri yine markoni armalarını kullanamaya devam edecekler ama markoni arma bu derin deniz yelkenli tekneleri için artık o kadar da revaçta olmayacak. Yüz yıl önce kullanılan armalar artık tercih edilir olacaklar basitliklerinden dolayı.
işte böyle dostlar.. Bu iki kitap ve kendi okuduklarımdan ve gezip gördüklerimden benim ilerisi ile ilgili yelkenli teknelerin gelişimi ile ilgili tahminlerim böyle..
Buyurun .. atış serbest..