Teknelerimizin önemli bir bölümü tek alternatör,
servis ve motor aküsü olmak üzere iki akü grubuna sahiptir.
Motor aküsü 90 - 200 amper aralığında genelde tek bir akü iken,
servis aküsü grubunda tek olarak 90 - 100 amperden
1200 hatta 2000 ampere kadar birden çok akü bulunabilir.
İşte bu iki akü grubunun tek bir alternatörden beslenmesi değişik yöntemlerle yapılmaktadır.
Kısaca bu yöntemleri inceleyecek olursak;
1-Tek bir anahtar / sigorta ile paralleleme
2-Boath şalter ( çok kutuplu anahatar ) ile paralelleme
3-Akü izalatörü ile paralelleme
4-Herhangi bir yüksek amperajlı ( ırgat rölesi gibi ) röle ile paralelleme
5-ACR otomatik şarj rölesi - VSR voltaj duyarlı röle gibi akıllı röle sistemleriyle ile paralelleme
Demiş ve sırasıyla açıklamaya başlamıştık.
Kalan son seçenek;
5-ACR Otomatik Şarj Rölesi - VSR Voltaj Duyarlı Röle Gibi, Akıllı Röle Sistemleriyle ile Paralelleme
BLUE SEA ACR RÖLE DIŞ GÖRÜNÜM
BLUE SEA ACR RÖLE İÇ GÖRÜNÜM
VİCTRON ENERGY VSR RÖLE
Yüksek amper kapasiteli VSR röle ile, paralellemede de;
Akü grupların paralellemesi, şarj verebilecek cihazlar akım vermeye başlayınca oluşur.
Yani redresör çalışmaya başladığında
Güneş panelleri sabah güneş ile şarja başladığında
ve motor çalışıp alternatör şarja başladığında.
Bu ön bilgi neden gerekli;
Bu sistemlerde herhangi bir boath şalter ya da basit bir paralleleme anahtarı yoksa,
motor aküsü marş basmadığında servis akülerinden destek atmanız mümkün olmaz.
Böylesi bir durumda hele şartlar ağırsa,
depodan kablo bul, akü gruplarını parallemeye çalış durumu oldukça zordur.
Bu nedenle bu sistemi kullanan ya da kullanmayı düşünen arkadaşlar,
iki akü grubunu marş basmama anında paralelelleyebilmek için ya bir devre kesici ile
bu paralelleme işlemini yapmalı ya da şemada VSR rölenin
85 nolu terminaline ya minik bir anahtar ile servis aküsünden artı vermeli
ya da 85 nolu terminale kontak anahtarının marş basma anında
+ 12 çıkış veren terminalinden kablo çekilmelidir.
Röleye ayrıca eksi vermek gerekmez, 86 nolu terminal direk eksi kutba bağlıdır.
VSR Voltaj Duyarlı Röle ile Servis ve Motor Aküsünü Paralelleme
( Şema küçük bir tekne için baside indirgenmiş bir güç devresi)
Paralelleme Blu Sea'nın Otomatik şarj rölesiyle yapıldıysa burada işlem tam tersi çalışmakta.
Blu Sea ACR marş anında paralellemeyi ayırarak servis akü grubuna bağlı
elektronik cihazların gerilim dalgalanmasından etkilenmesini önlemiş.
Bu nedenle ACR kontrol terminalinde ki ortada ksımdaki
( SI ) ucuna marş anahtarından gelen kablo jakı çıkartılmalıdır.
Ya da marş anahtarından gelen hatta minik bir on / of anahtar konarak,
anahtarın normal koşullarda devamlı on konumunda olması,
sadece motor aküsü marş basmadığı ve servisten destek gerektiği anlarda
anahtarın of yapılması sağlanmalıdır.
Yine yukarıda ki iki marka dışında paralelleme yapan,
değişik firmalara ait bir çok röle bulunmakta.
Bazıları Duo Charger adıyla piyasada bulunmakta.
Sonuç olarak bu tip cihazlar, insan hatasına/unutkanlığına yer bırakmadan
iki akü grubuna gerekli şartlar altında parelelleme yapmakta