Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Alüminyum Tekneler

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Alüminyum Tekneler
#45: 28 Eylül 2017, 10:13:55
Burada hoş bir örnek var, ben keyifle izledim, paylaşmak istedim.
umarım konuyu dağıtmaz...
https://www.youtube.com/watch?v=pO4Wf8KrKtA

Adam hayallerimin teknesini yapmış. 8)

Paylaşım için teşekkürler Tesbihci Reis.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Alüminyum Tekneler
#46: 28 Eylül 2017, 11:31:29
Morozov'un tüm tekneleri diye özet geçilebilir. Hepsi birbirinden güzeldir.
  • IP logged

Z

Ziya Gunes

Ynt: Alüminyum Tekneler
#47: 28 Eylül 2017, 15:48:29
Burada hoş bir örnek var, ben keyifle izledim, paylaşmak istedim.
umarım konuyu dağıtmaz...
https://www.youtube.com/watch?v=pO4Wf8KrKtA

Çok güzel
  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Alüminyum Tekneler
#48: 29 Eylül 2017, 09:27:43
Burada hoş bir örnek var, ben keyifle izledim, paylaşmak istedim.
umarım konuyu dağıtmaz...
https://www.youtube.com/watch?v=pO4Wf8KrKtA
Kemal Reisim,bayıldım tekneye  paylaşımınız için teşekkür ederim..
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Alüminyum Tekneler
#49: 29 Eylül 2017, 10:05:11
Aali abi,
Hem sizin hem de pek çok ustanın söylediği üzere suyun kayıktan akıp gitmesi ne kadar iyiyse performansı ve güvenliği de o kadar iyi. O halde ceneli / köşeli forma sahip tekneler suya karşı diğerlerine göre daha fazla direnç göstermiyorlar mi ? Bu durum nasıl aşılıyor?
Elbette sorum ortaya.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 29 Eylül 2017, 10:06:44 Gönderen: Bülent Büyükdağ »
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Alüminyum Tekneler
#50: 29 Eylül 2017, 12:56:36
Çeneli tekneler, tam aksine daha az ıslak yüzey ve form dengesini daha iyi sağladığı için daha iyi değil midir ?
Tekne yattıkça çenesinden/lerinden dolayı hacimsel değişiklik olmuyor. Bu yüzden direnç diğerlerinden fazla değil.
Özellikle kötü hava koşullarında, yüksek denizlerde daha az bayılma açıları sağlıyor ve daha stabil oluyor. Üstelik çok daha yumuşak baş kıç hareketleri ile daha konforludur diye biliyorum.

Yanlış mıyım ?
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Alüminyum Tekneler
#51: 29 Eylül 2017, 15:02:25
her bir köşenin direnci arttırması ve/veya akışkanlığı azaltması beklenmez mi?
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Alüminyum Tekneler
#52: 29 Eylül 2017, 15:22:11
Suyun akış yönünde bir engel oluşturmadığını düşünüyorum.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Ynt: Alüminyum Tekneler
#53: 29 Eylül 2017, 15:33:33
Aali abi,
Hem sizin hem de pek çok ustanın söylediği üzere suyun kayıktan akıp gitmesi ne kadar iyiyse performansı ve güvenliği de o kadar iyi. O halde ceneli / köşeli forma sahip tekneler suya karşı diğerlerine göre daha fazla direnç göstermiyorlar mi ? Bu durum nasıl aşılıyor?
Elbette sorum ortaya.

Sevgili Bülent bu derinlemesine araştırdığım bir konu değil. Buna en iyi cevabı herhalde centerbord tekneler hakkında çok tecrübesi olan yelkenciler verir. Zira hem köşeli, hem yuvarlak gövdeli tekne kullanmışlardır.
Ben dezavantajlı olacağıni sanmiyorum, aksine çeneli teknede islak alan daha az olmalı, bu da direncin bir miktar azalmasi demek...Bir koca yatta o fadar fark bir avantaj yaratır mı bilemem.

Ben de Tan Kaan Özkan gibi düşünüyorum aslen.

Ama kitap ve yazılarında senin ve benim adamımız rahmetli K. Reinke çeneli teknelerin baska bir avantajından bahseder. Tekne yattığında yuvarlak postalı tekneler belirsiz ve daire kesmesi şeklinde " hayali " bir su hattı üzerinde yol alırken, yatan köşeli teknenin bu köşeleri yeni bir su hattı oluşturur ve tekne çok daha stabil hareket eder iddiasinda bulunur.Akla aykırı değil...Ama doğru mudur bilmiyorum.

Kötü bir tasarım özelliği olsa yeni seri imalat teknelerde en azindan kıçta köşeli posta kullanmak moda olmazdı diye de düşünmeden edemiyorum.

Ayrica konuyla doğrudan ilgili olmasa da, Dudley Dix gibi kimi tasarımcılar ( sadece estetik kaygı nedeniyle köşeli tekneleri beğenmeyen ) aslen köşeli olan tasarımlari dış görünüşte yuvarlak gövdeli teknelerden ayırmaya imkan olmayan köşeli tasarımlar geliştirdiler. Dolayısıyla tekne üzerinde kırık çizgi/çizgiler görmüyorsun.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Alüminyum Tekneler
#54: 29 Eylül 2017, 15:42:42
Tamam. Mühendislik dinsiz imansız bir şey.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

Ynt: Alüminyum Tekneler
#55: 01 Ekim 2017, 23:14:31
      Aali abinin maliyet hesaplarına katılıyorum genelde yaşadıklarımla örtüşüyor.Örtüşmeyen yönlerinden ve damdan düşen olarak bazı yaşanmışlıklardan bahsetmek istiyorum.Aluminyum alaşım teknede  maliyeti arttıran temel unsur işçilik ama salt o değil.Yüksek maliyetin nedeni 2 temel grupta incelenebilir.
     1-levha ve kaynaktaki maliyet
Aluminyum alaşım kaynağındaki zorluk herkesin ortak fikri.Ben study planı aldığımda karar aşamasında üç temel adım attım
a)Aali abiye İstanbula gidip plandan nasıl tekne yapılır diye sordum. ;D Jig nasıl kurulur onu bile bilmiyordum. Ogün bana tam bir gününü ayırdı,ilerliyen zamanda olayın dozu ''nereden çıktı bu adam''dedirtecek düzeye çıktı.Aali abi'nin İzmir'li sapığı gibiydim.Abartmadan söylüyorum Aali abi'nin motivasyonu ve teknik bilgi paylaşımı olmasaydı Çağla bitmezdi yada böyle bitmezdi. Ayrıca Cem abi(Gür),Merem,Ömer(Kırcal),Erol abi(Şar),Ercan hoca da tacizlerden fazlasıyla nasibini aldı.Tire küçük sanayisindeki esnafıda sayarsak Çağla tam bir komün ürünü oldu.
b)Aluminyum tekne yapımıyla ve elektrik sistemiyle ilgili yerli döküman olmadığı için 7-8 yüz sayfa çeviri yapmam gerekti
c)Aluminyum kaynak kursuna gittim.Kurstan sonra tekneyi yapacağım arkadaşıma ait fabrikada çok yetenekli genç bir kaynak ustası ile çalışmaya başladık.O bana kaynak yapmanın inceliklerini öğretti ben ona aluminyum alaşım kaynak özelliklerini anlattım.Yaptığımız parçaları kopma çekme testi yapan lisanslı bir yere götürdüm sonuçlar olumlu olunca vira dedik.Yapım sürecinde de ara sıra parçaları hastahaneye götürüp röntgenlerini çektim,gözenek kontrolü yaptım.
Marin aluminyum alaşım(almg4.5)da işçilik maliyetinin çok yüksek olması kaynak özelliklerinde.Aluminyum alaşım levhalar atmosferle karşılaştığında üzerlerinde eloksal olarak adlandırılan bir tabaka oluşuyor(eloksal kaplama ile karıştırmamak lazım).Bu tabaka aslında aluminyumun korozyonu ve metali dış etkilerden koruyan bir tabaka.Bu tabakanın erime ısısı 2000 derece civarında aluminyumunki ise 600 derece civarında.Eğer kaynağa başlamadan bu eloksal tabakasını kaldırmazsanız kaynak havuzunda 2000 dereceyi aşmanız gerekiyorki kaynak başlasın.Ancak alttaki 600 derecede eriyen aluminyum alaşım için bu ısı çok yüksek geliyor ve aluminyum  levha deforme oluyor.Kaynağa başlamadan önce krom tel fırça ile bu tabakanın kaldırılması gerekiyor.Ancak bu da yetmiyor.Eğer 7.5 cm den uzun kaynak yaparsanız ısıyı yine yükseltiyorsunuz ve yine deformasyon oluyor.Sonuçta işlem şöyle;teknenin baş kısmında kaynak ağzı aç,krom tel fırça ile eloksalı kaldır,gözenek için asetonla temizle hiç vakit kaybetme 7.5 cm kaynak yap.Kıça geç aynı işlemi tekrarla ve başa geç bitim noktasından aynı işlemlere devam et. İç dış yüzlerce metre bu işlemi yapıyorsunuz.İlave handikaplardan biride aluminyum alaşımı kaynak havuzunda oluşan toksik gaz.Tüm bunlar bir araya gelince işçilik maliyeti yükseliyor.Hem zaman olarak uzun hem usta yövmiyesi olarak.Yurt dışında aluminyum kaynak ustasının normal kaynak ustasına göre 3 kat fazla yövmiyesinin olduğunu duymuştum.
Kaynak dışında malzeme farkıda maliyeti etkiliyor.Marin aluminyum sertifikalı ise 25 tl/kg.civarında.Saç ise 2.5 tl/kg yani 10 kat fark var.Toplamda 3 ton aluminyum alaşım levha,L profi,boru kullanıldı.Van de stadt salmaya 5050 kg kurşun vermişti.Saç olsaydı 9 ton malzeme gidecekti ancak salmada  kurşun 3800 olacaktı.  Yani kullanılan malzemede de maliyet açılıyor.Belki ufak fark ama AlMg 4.5 kaynak teli de saç kaynak telinden çok daha pahalı.
     2-farklı  metal korozyonunu önlemek ve elektrik sistemi için yapılan işlemler
     Saç  ve polyestere göre(daha önce kalıptan 9.30 polyester yelkenli yapmıştım ve herşey çok daha kolaydı)maliyeti arttıran bir diğer unsur metal teknelerdeki''farklı metal temas korozyonu''nu önlemek adına yapılan işçilik ve malzeme maliyetidir.Güvertede ve içeridemontajda kullanılan yüzlerce  vida için aluminyumdaki deliklere pabuçlu derlin burçlar hazırlandı ve vida somun sonra takıldı.
     Elektrik sisteminide özetliyecek olursak''flying electrical system''uygulanıyor.Tüm hedef organlara(pompa, lamba,kalorifer akla ne gelirse)kablolar enerji kaynağından (akü,redresör,güneş-rüzgar enerji,jeneratör vb)(+) ve (-) ayrı ayrı gidip geliyor.Yani hiçbiryerde eksileri toplama,kısa yol yapma vb uygulanmıyor.marin kablo maliyeti  neredeyse iki katına çıkıyor.Hele kablo uzadıkça ve kalınlığı arttıkçatotalde ciddi bir fark çıkıyor.Ercan hoca kabloları  mesafe amper hesabında verilenden  %40  daha kalın istiyordu,kablo dedikçe yüreğim eriyordu.
     Bundan sonrası iyi bir kabuk yaptıysanız diğer yapı malzemeleriyle üç aşağı beş yukarı aynı.Boya macun konusu göreceli.Ben fizibilite yaparken bu plana jotun 600 kg,international 800 kg macun gider,daha önceki deneyimlerimizden çıkıyor bu rakam demişlerdi.Çağlada toplam 120 kg macun kullanıldı borda ve güvertelerde.Bununda 1/3 ü takozlamada gitti zaten.
     Bu aşamadan sonraki maliyet tamamen donatana bağlı.Bu rakam minumumda da tutulabilir,minumumun 5 katına da çıkılabilir.
     Form konusuna gelince;Çağla da yapılabilecek en riskli,maliyetli ve zor yolu  ,''raund bilge''form seçtim.Bu sadece güzel göründüğü için değildi elbette.Bu seçimden pişman oldummu?değermiydi?gerçekten çok emin değilim.Şu anki formunu çok seviyorum tek emin olduğum o.   Levhalara o formu verebilmek için önce ingiliz tekerleği yapmam gerekti.Hazıladığım levhaları postaların üstüne oturttuğumda hiç zorlanmamam gerekiyordu.Aksi halde levhayı orasından burasından germek itmek ,mengeneyle sıkıştırarak kaynatmak istemiyordum.Bu durumda kaynak üzerinde tansiyon oluşacaktı ve riskli bir kaynak olacaktı.Tüm süreçler içinde en sancılı kısım buydu.Zaman işçilik ve maliyeti etkileyen bir süreçti ayrıca.Aali abinin bahsettiği durum radius chain yani tek radiuslu yapı sanırım.Yani tek radius var,levhayı biraz hırpalayıp çekip büküp birazda mengeneyle tutturup sonuç alınabilir belki,bilmiyorum.Ama raund bilge formda bunu yapmak mümkün değil.İngiliz tekerleğindeki uzun uğraşlar sonrası hazırlanan levha postalara oturtulup hiç zorlamadan puntalanır.Yani kısacası seri imalat için çok zor bir yötem.Bu nedenlemetal teknelerin seri imalatında radius chain veya multi chain kullanılıyor diye düşünüyorum.

     Suda hangisi daha iyi?Bunu yanıtlayabilecek teorik ve pratik donanımım yok.Ama çok çeneli yapılar tekne formu olarak daha uygun olsaydı su yüzeyinde çok zaman geçiren yunuslarda evrimleşirlerken köşeli hale gelirlerdi diye düşünüyorum. ;)Şaka bir yana seri aluminyum tekne denince ilk akla gelenlerden alubat prestij modellerinde ingiliz tekerleği kullanarak kıça kadar raund bilge bir form yaptılar.Kıçta hafif bir köşe yaptılar o da çok çeneli değil tek çene ve altında yine radiusla.Ve çok ciddi bir rakamla.Bu form son dönemlerde polyester teknelerde de kullanılıyor.Kıçtaki bu çenenin daha çok estetik ve farklılık kaygısıyla yapıldığına inanıyorum.Çünkü çok nadiren bu çene seyirde suyla temasta oluyor.


   raund bilge form
  çok çeneli ve radius çeneli form

     Güzel-çirkin konusuysa tamamen göreceli.Ama Çağla özelinde söylersem;metal soğukluğu kavramına 45 yıl önce ağaç sıcaklığıyla tanışan,(zamanında profesyonel marangozluk yapmış) birisi olarak katılıyorum.Bunun olmaması için ciddi bir efor sarfettim.Benim için özel bir gün olan Aali abi ile sevgili Mehmet Atay'ın  tekneyi ilk gördükleri  günkü ifadeleri bunu başardığımı göstermişti bana.Buda yetti zaten.Sevgiyle kalın.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 01 Ekim 2017, 23:17:41 Gönderen: Atilla Serdar Erdoğan »

  • *
  • İleti: 989
Ynt: Alüminyum Tekneler
#56: 01 Ekim 2017, 23:34:18
Atilla  Reisim,Çağlayı baş dan sona okumuştum GEKO da,Burayı da okudum,çok bilgilendirici bir yazı olmuş kaleminize sağlık..
  • IP logged
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • İleti: 235
Ynt: Alüminyum Tekneler
#57: 02 Ekim 2017, 00:05:48
  Bende kısa sürede olsa konuk olmuştum. Şahane bir yelkenli. Hayranlıkla bakmıştım.
çok emek verilmiş olduğu belli oluyordu.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4253
Ynt: Alüminyum Tekneler
#58: 02 Ekim 2017, 02:49:15
Bir İnmiyon ki aşağıya, biz de sıcak mı soğuk mu  şöyle görerek karar verelim.
Ayrıntılı bilgilendirme için çok teşekkürler Attilacım.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Alüminyum Tekneler
#59: 02 Ekim 2017, 04:29:35
Bir dakika.. Bir dakika.. Çağla alüminyum tekne sayılmaz. Zaten nedeni de Sevgili Atilla Serdar Erdoğan'ın son paragrafında çok net yazdığı gibi.

Çağla , ki Can Hocayı ziyaret ettiğimde havuzluğunda oturup, elektirik işleri ile ilgili detaylı bir muhabbet etmiştik, alüminyum teknelerde benim bahsettiğim soğukluk ile ilgisi olmayan belki de dünya üzerinde örnek gösterilebilecek bir yelkenli.

Yani bir tartışma sırasında , alüminyum tekneler soğuk ve sevimsiz dendiğinde , örnek olarak Çağla gösterilirse bu belden aşağı vurmak olur.

Çağla yelkenli teknesinin bana göre en önemli özelliği, bir tekne yapım malzemesinin en doğru şekilde, ama klasik tekne estetiği ihmal edilmeden yapılmış olmasıdır.

Dediğim gibi bu tekne bu nedenle burada bahsedilen , sağlam ancak bu estetikten yoksun , boyanmamış, savaş gemisi kıvamında alüminyum tekneler ile eş tutulamaz.

Bununla birlikte , bir alüminyum teknede yapım sırasında yaşananlar ise mükemmel anlatılmış. Çok teşekkürler.
  • IP logged

 
Yukarı git