Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: CİVADRA / BASTON İMALATI

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#30: 02 Ocak 2017, 18:18:38
 Benim her iki teknem de cutter arma .civadralı teknelerdi.  Civadranın rijid yapısı özellikle kontrol edilir. Hiç oynamaması esnememesi çok önem taşırdı. Çünkü civadranın ucundan direk cundasına giden ıstralya ayrıca  direği sabitleyici önemli bir elemandır. Randa arma taşıyan, runner düzeneğine sahip  tekneler için haklı olabilirsin. Cutter sloop yelkenli ler için civadra oynaması (esnekliği) kabul edilemez.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#31: 02 Ocak 2017, 18:35:17
Ayrıca cenova nın orsa yakası gerginliği cutter armada kıç ıstralya ile yapılabilir.Yarışçılar hem kıç ıstralyaya hemde runnera sahip olduklarından sadece birini gererek cenova ıstralyasının gerginliğini sağlarlar.İkisini birden gererse direk kırılabilir. Buyüzden runner kontrol eden eleman önemlidir.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#32: 02 Ocak 2017, 22:40:55
Cutter sloop armada baş ıstralya  ana direk kıç ıstralyası ile kontrol edilebilir.
Markoni armada ana yelken güngörmez yakası kıç istralya önünde ve serbest olduğundan böyle bir
avantajı var.
Ama randa armada her şeyden önce kıç ıstralya yok. Direği geriye doğru hafifçe "bükebilecek" sadece direk cundasından gelen "runner"lar var ki onlar da aslında direği geriye bükmek için açısal olarak işlevsiz.

Ersin'in yazdıklarına tekrar olacak  ama sistemi anlamak gerek. Cıvadra, randa armada her şeyden önce "müteharrik" bazen girer çıkar bazen kalkar iner. O nedenle rijid olması beklenemez. Öte yandan flok yelkenin orsa yakasının sertleşmesi için en doğru yöntem de
a- flok yelkenin karula yakasının tekne içinden "gargari halkasına" toka edilip
b- mandarının iyice ve sıkıca mümkün ise sadece 1 makara ile değil bir palanga ile basılması
c- karula yakasının da gargari halkası ile cıvadra ucuna sürülmesi ile en uygun sertliğe ulaşır.

Bu durumda cıvadra yukarı doğru eğilecektir. Kontrasında da baston alt gergisi işini görür.

Ben Tayo-Mar da cıvadra ucunun apaz seyirde rüzgar altına eğildiğini ve rüzgar üstündeki yan gergiler sayesinde kırılmadığını defalarca gördüm.

Her şeyin bi şeyi var ama değil mi ? :)
  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#33: 03 Ocak 2017, 04:06:16
Bastonumun lamine edilmesinde uygulanan teknik;
Bastonun aşağı yukarı doğrultuda esnememesi iskele sancak yani rüzgar üstü rüzgar altı istikamette esneyebilmesi
baz alınarak baston imal edildi.

Ve baston en başında bir güvenlik istralyası var.

Direğin öne arkaya ayarı ve dolayısı ile cenova ıstralyasının gerginliği kıç ıstralyalar boşlanarak yada gerilerek sağlanacak.

  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#34: 03 Ocak 2017, 04:21:13
Benim düşündüğüm resimde ki Flicka modellerinde ki baston şekli.

Resimde ki teknenin bastonunun aşağı yukarı yönde esnemesinden bahsedebilirmiyiz. ( her malzeme esner ancak minumumda olacak )




  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#35: 03 Ocak 2017, 08:51:17
Can hocam, bana göre bunların sadece adı civadra. Yani şu anlamda söylüyorum, Dar kapsamda yani. Geleneksel iş teknelerinde civadra esnekliği kritik öneme sahip. Yoksa sizin teknenizde artık o parça , gövdenin bir uzantısı halinde. Yelken triminden çok, yelken alanını büyütmek ve demir için daha işlevsel. Zaten kısa da doğal olarak. Klasik anlamda 7m bir teknede 2 m. yakın bir  civadra var ise civadranın esnemesi esas. Ben kendi tecrübelerime dayanarak bunu yazmak istemiştim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#36: 03 Ocak 2017, 11:09:57
Neyi tartışıyoruz kineee?
Moderen sefinelerde baston sadece ön yelken alanını büyütmeye yarayan bir "uzantı".....
Eski iş teknelerinde de aynı işlevli emme ön yelkenler önce 2 adet sonra moderenlere göre daha büyük alanlı olduğunda cıvadra da oransal olarak uzun.

Melesakine : Flicka resminden da anlaşılacağı üzere ön yelkeni bir Cenova. Amaç alanını büyütmek.
İkinci resimdeki teknede 2 adet ön yelken var emme cıvadra yine de kısa çünkü en ön yelkeni anlaşılan yine cenova gibi kullanıyorlar, baksanıza güverteye boyunca yatmış. Eh trenketinde çok büyük olduğu söylenemez. onunda cıvadraya ihtiyacı yok .

Moderen sefinelerin bastonları zabit, eskilerinki müteharrik.
İsteyen istediği baztonu kosun. Çıkarsa bir olumsuzluk .... eh o zeman da uygunu ile değiştirir veya tadil eder.  Bitti. nokta .  ;) ;)

Dayanamadım.... Randa arma candır can.... Bastonu da bastondur haaa.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 03 Ocak 2017, 11:21:12 Gönderen: Cem Gür »
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

  • *
  • İleti: 2304
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#37: 03 Ocak 2017, 19:02:33
Baston dendi mi direkt Hulda gelir aklıma:

  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#38: 03 Ocak 2017, 19:05:20
Sanırım Hulda'nın Civadrası tam kitaplarda tanımlandığı gibi. Her bir noktası tanımda yer alıyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#39: 03 Ocak 2017, 19:20:44
Ana direk ve mizanayı ön gergi sağlaması dışında,
4 parça flok trinket karışımı küçümen yelkenler var.
Sert hava da sırasıyla indirme bir tür camadan vurma şekli sanırım.

Civadranın yatayla oldukça büyük açı yapması ve uzun olmasıyla da
küçük yelkenlerin yüksekte daha rahat rüzgar tutması amaçlanmış sanki
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#40: 03 Ocak 2017, 19:24:21
Offff yelken yapasım geldi.. Çok işim varrrrrr....
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#41: 03 Ocak 2017, 19:58:44


Çizdiğim şekilden de anlaşılacağı gibi, baston ucu ile baston kıçı eşit değil,

Baston ucunda kalaslar 4 cm e 12 santim baston kıçında 5 cm e 15 santim olarak hazırlandı

Böylelikle uçta 12 cm e 12 santimlik, 170 santimlik uzunluktan sonra kıçta 15 cm e 15 santim bir yapı oluştu.
planyadan çıkan kalaslar 40 kum kalın zımpara ile iyice çizildi, ardından bazı noktalarda 20 mm matkap ile havşa çukurları oluşturuldu. 
En son  epoksi reçine ile çok fazla sıkmadan ( bu kısmı önemli ) neredeyse  kalasların kendi ağırlığıyla lamine edildi.

Kalasların bu şekilde lamine edilmesinin iki nedeni var.
1. neden bastonun deniz düzlemine ya da yukarı doğru yani aşağı yukarı esnemesinin önü alınırken,
aynı nedenle iskele sancak istikametinde nisbeten esnemesi sağlandı.

2. ve bence en önemli neden;  Kırmızı noktalar bir taraftan diğer tarafa 25 mm delikleri belirtiyor.
Bu delikler bastona monte edilecek demir makaralarının yatakları.

Lamine diğer yönlü yapılmış olsaydı bu delikler lamine yapılan dokuda istenmeyen zedelenmeye
ve ardından demir yükü nedeni ile zorlamaya neden olmakta ve bastonun kısa sürede deforme olmasına neden olmakta idi.
Ki bu şekilde yapılmış ve  2 sene içinde parçalanmış bir bastonun sökülüp yeniden yapılmasına yardımcı olduğum için,
kendi bastonum da bu rizikoyu minimuma indirdim.

Baston lamine işlemi ve baston başlığı için işlendikten sonra,
3 kat 400 gr/m2 bioksiyal elyaf ile epoksi elyaf kaplaması yapıldı.

Şimdilik salonun en müstesna köşesinde Katyuşa roketi gibi dikilmekte.
Malum daha bastonla ilgili daha yapılacak işler var ve epoksi bilinen tüm aşındırıcı yıpratıcı şartlara mukavim olsa da,
güneşe karşı eller havaya durumunda.

Tekneye monte edilmeden epoksi elyaf kaplamanın üzerine 8 cm kalınlığında kıçta 40 cm
baş borusunun bitiminde 20 cm lik bir kalas ile donatılacak ve ardından güneşe karşı koruyucu krem sürülecek. :D  Yani boyanacak.

  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#42: 03 Ocak 2017, 20:07:31
Tam bitmiş hali şunun gibi

Ki baston kıçı aynı burada ki gibi çelik yuvanın içine girecek.






ya da bunu gibi bişi olacak anlayacağınız.




  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#43: 03 Ocak 2017, 20:09:05
Güzel olacak. Eline sağlık abi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: CİVADRA / BASTON İMALATI
#44: 03 Ocak 2017, 20:13:02
Sağolasın Kaan tabi bitince görecez nasıl olmuş.

Hani şu caps mıdır nedir,
aslında olan ve hedeflenen diye.
Burada ki resimleri de koyar koyar kafa yaparsınız artık. ;D ;D
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

 
Yukarı git