Efendim, bu bölünmüş arma konusu önemli. Bölünmüş armadan kasıt, çift direkli yelkenliler. Uskuna, yawl ve Kech
Kech , daha çok tercih ediliyor ve özellikle dünya turu atanların ce uzun yol yapanların gözdesi.
Geçenlerde Mustafa abi ile konuşurken bu bölünmüş armalar ile ilgili , bir batı kaçağına ful arma giderken yakalanırsan hengi yelkeni kapatacağını şaşırırsın demişti.
Sonrasında da Cem Gür den kimi yorumlar geldi. Ancak nu bölünmüş armayı şöyle daha derli toplu inceleuüyelim diye bu konu başlığını açtım.
Bu armaların tercih nedeninde temelde konfor yarıyor. İkinci bir direk ve yelken tertibatı , düfarklı hava koşullarında farklı yeelken konbinasyonlaeı imkanı sunuyor çünkü.
Bu tür yelkenliler sadece ana yelkenler bölünmüyor. Ön takım da bölünmüş oluyor. Bölünmüş armadda fenelde tercih kotra ( cutter) olarak tercih ediliyor.
En büyük acantaj, ana yelkene camadan vurmak yerine sert hava şartlarında mizana direğindeki yelken ve flok ve trinketi açmak yeterli oluyor. Bocurum yelken , öndeki flok ve trinketi dengeliyor ve tekne neredeyse sert hava olmasına rağmen bayılmadan yol almaya devam ediyor.
Genelde kech tercih edilmiş. Sanırım konfor açısından bu böyle, çünkü eğer bir uskuna olsaydı, ana direk havuzluğun tam ortasına isabet edecekti.
Bölünmüş armalı yelkenli teknelerde , salma yapısı ise ya omurga ya da omurgaya yakın tipte kullanılıyor.
Bu kombinasyon , kendini defalarca kanıtlamış, klasik arma tipi.
Bölünmüş armalarda yelken küçülttükçe , yelkenlerin etki merkezi değişmiyor. (Ağırlık merkez yani) ya da çok küçük oranda değişiyor ki bununda seyre çok ciddi bir etkisi olmuyor.
Özellikle yawl tipi armalarda , bocurum ve öndeki trinket kendisi kontra değiştirdiğinden sert havalarda bu iki yelken genelde tercih ediliyor. Ayrıca hem iş yapacaksanız ve hem yol almak isityorsanız keza balık tutacaksanızda bu iki yelken ile hiç uğraşmadan yol alabiliyor ve yapmanız gereken başka şeylerle uğraşabiliyorsunuz.
Gerçi ben otuz feet üzeri bir yelkenlide uskunayı tercih edebilirim. En büyük yelken elimin altında olsun daha iyi..
Benim incelediğim en iyi uskuna arması, ana direk ( arka direk ve daha uzun ) te markoni arma, ön direkte ise randa arma..
Hafif havalarda randanın sağlayacağı maksimum yelken alanı ancak sert havalarda öndeki trinket ve flok ile dengelenen markoni arma bir bocurum yelken.. Üstelik bu durumda orsa performansı ve tekne sürrati felaket değişiyor.
Sert havada ön direkteki randa açık olmayacağından, sadece mizana ile iş görmek mümkün. Böylece Mustafa abinin sorduğu sorunun cevabı da ortaya çıkmış oluyor..
Uskuna da bir diğer hoşuma giden detay ise şu. Gerek markoni armanın gerekse randa armanın çok önemli avantajları ancak dezavantajları da var. Bu iki farklı arma yapısını tek bir teknede buluşturuyor olmak, bu iki farklı armanın sadece iyi özelliklerini kullanabiliyor olmaya imkan veriyor.