Sevgili Hakkı Algın abi, bir ara kışlama için yaptıklarını yazmıştı. Benimde çok hoşuma gitmiş not almıştım. Belki bakım yaparken aklına gelip, işine yarayacak maddeler olabilir diye paylaşıyorum.
Kışlama zamanı gelmişken en azından belki birilerinin işine yarar
TEKNEMİ KIŞLAMA İÇİN KARAYA ALIRKEN YAPTIĞIM İŞLER
Tekneyi karaya almadan önceki hazırlıklar aslında 8-10 gün önceden başlıyor. 1. Tuvaletlerin pissu depolarını boşaltıp tatlı su doldurulup içinede ikişer litre sirke döküyorum, depo içindeki kireçlenmeyi eritmek için. 3-5 gün sonra depoları boşaltıp, tekrar tatlı su doldurup içinede birer şişe üstünde çaydanlık resmi olan porçözden koyuyorum. 3-4 gün sonra bunuda boşaltıp, tekrar tatlı su ile koku giderici losyon koyuyorum , 1-2 günde böyle kalıyor, karaya çıkmadan önceki gece bunuda boşaltıyorum. Koku giderici katılmış su hariç diğerleri açık denize deşarz edileceğinden ve tekrar tatlı su gerektiğinden peryotlar iyi planlanmalıdır.
Hazırlıklara marinada devam ediyorum. Marinada ilk önce tekneyi , bordasını, tüm branda aksesuarları,zincir ve zincirliği , demiri, suyun ulaşabıldiği yere kadar direği vs. bol ve tazzikli su ile yıkıyorum . Tuvaletleri ve teknenin içini temizliyorum.
2. Banyo giderlerini pompa öncesi filtrelerini söküp, bir kova içinde yıkayıp, temizleyip yerlerine takıyorum.
3. Yelkenlerin indirilmesi : yelkenleri sökülmesi meterolojik koşullara bağlı olduğundan meteroloji takip edilmeli ve marinada rüzgarsız hava bulunur bulunmaz bu işlem yapılmalıdır. Yelkenler indirilmeden önce açıyor sonrada parti parti mandar bırakılarak katladıkça indiriyorum Sökülen yelkenleri tobalarına koyup , yıkanması ve depolanması için yelkencime teslim ediyorum.
4. Sahile veya pontona aldığım botun içine su doldururup, içine sökülmüş ve boşta kalan ipleri, halatları koyuyorum . Birgün sonra bu suyu boşaltıp tekrar dolduruyor ve içine bir litre yumuşatıcı koyuyorum . Ertesi gün suyun içinden ipleri durulamadan alıp , valvedela tellerine asıp kurutuyorum. Kuruyan halatlatları ambarlardaki yerlerine yerleştiriyorum .
5. Dinginin bakımı: şişme botu sahile veya pontona alıp, plastik temizleyicilerle temizleyip, yıkıyor, kuruyunca söküp, katlayıp arka kamaralardan birisine indiriyorum.
6. Usturmaçalarıda dingi gibi temizliyor, gene yerlerine asıyorum. Usturmaça ları karaya çıkmak için teknenin altına kayışlar takılırken toplayıp, misafir tuvaletine depoluyorum.
7. Bot motorunun deposundaki benzini boşaltıyorum, sonra botu bir kovanın içine dik olarak oturtuyor, kovayada devamlı su veriyor ve motoru çalıştırıyorum , motor çalışırken benzine kattığım yağdan bir su şişesi kapağı kadar depoya döküyorum. Karbüratördeki benzin bitince motor stop ediyor, motoru salona indiriyor, kolunun üstüne yatırıyorum. ( BU BAKIM İKİ ZAMANLI MOTORLAR İÇİNDİR)
8. Honda 2 kw jenaratörün deposundaki benzini boşaltıp, karburatördeki benzin bitene kadar çalıştırıyorum. Benzin bitince motor stop ediyor. Sonra karterindeki yağı boşaltıp, tekrar temiz yağ dolduruyor ve jenaratörü salona indiriyorum.
9. Layzibek (ana yelken torbası) , serpinti körüğü ve biminiyi söküyor ve arka kamaralardan birisine indiriyorum. Tamire ihtiyaçları varsa yıkanmak ve onarılmak üzere yelkencime bırakıyorum. Serpintikörüğünü katlarken mikaların katlanmamasına ve üstüne başka bir malzeme koymamaya özen gösteriyorum.
10. Mazot deposunu çanta bidonla mazot ilave ederek ağzına kadar dolduruyorum.
11. Güvertedeki depo kapaklarının ( pissu, mazot , su) oringlerini yapışmaması için vazelinliyorum.
12. Tekneden zeytinyağı, sirke, şeker,tuz, çay gibi malzemeler hariç, meşrubatlar dahil hertürlü yiyecek malzemesini tahliye ediyorum.
13. Yıkanmaya ihtiyacı olmayan özel tekne kıyafetleri dışındaki hertürlü giysi, yatak takımlar vs. yi yıkanmak üzere tekneden tahliye ediyorum .
14. Paserellayı yıkayıp kurutup, salona indiriyorum.
15. Karaya çıkış öncesi teknenin dört bir yanına palamar halatlarını hazır ediyorum. Heçleri ve motor vanası hariç tüm vanaları kapatıyorum . ( teknenin altı yıkanırken tekne içine su kaçmaması için )
16. Tekne karaya alınınca askıdayken altını yıkatıyorum.
Tekne sehbaya konup, yerine yerleştirildikten sonra:
17. Servisine kışlık bakımını yaptırıyorum . ( son motor bakımı 70 saat önce yapıldığından, sadece motor tatlı su ve sonrasında da antifirizle yıkandı)
18. Buzdolabını temizliyor ve kapağını açık bırakıyorum.
19. Tüm vanalara dışarıdan sıvı gres sıkıyorum.
20. Tüm kromları eski bir bulaşık süngeri yardımıyla vazelinliyorum.
21. Zinciri ve demiri zincir locasından zincir sehbasına alıyorum .
22. Tüm elektrik anantarlarını ve ana şalterleri kapatıyorum, şalterler kapalı iken güneş panellerim aküleri beslemeye devam ediyor, aküleri her zaman full yapıyor.
23. Bir çeşmeyi açıp hidroforun basıncını sıfırlıyorum.
24. Mastır kabin tuvaletinin ve arka kamaraların tavan heçlerini aralık bırakıyor , diğer heçleri kapatıp kitliyorum.
25. Teknenin içindeki tüm kapıları açık bırakıyorum.
26. Teknenim örtüsünü yelkencim gelip takıyor. Örtü yaz başında çıkınca yınkanıp, gerekiyorsa onrılıp depolanması onun tarafından yapılıyor.
27. Tekne evraklarını yanıma alıp, teknenin kapı anahtarından bir tanesini marina ofisine bırakıyor ve teknemden ayrılıyorum.