Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.

B

Burak Doneray

Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#75: 26 Ağustos 2017, 19:34:37
Modern hayatta kendini hümanist hisseden amatör denizci  denize çıkmalı. Havada sertse kesin olarak hümanistlikten kurtulursun dendi gibi geldi bana. 😎
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4224
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#76: 26 Ağustos 2017, 19:53:49
Sahanesin:)
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 2295
  • Hayat suda başladı...
    • Denizci Kahvesi
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#77: 26 Ağustos 2017, 23:27:04
Önce şu uzunca yazımda denize bakan bakan mevzuunun yanlış anlaşıldığını tespitle konuya geri döneyim. O yazıyı yazdığım zaman da, şimdi de kastım devletten amatör denizciliği düzenlemesi değildi tabi ki. Ama o gün ve bugün hala altını inatla çizmeye çalıştığım nokta değişmedi; denizin siyasi otoritede ve eğitim müfredatında bulduğu yer orta ve uzun vade değişimin anahtarı olmak durumundadır. Kanaatimce en azından 50'li yılları bir kez daha gözden geçirmek gerek. Önceki yüzyılın ikinci yarısından itibaren izlenen politikalar günden güne denizi unutturmuştur. Osmanlı Caddesi adı altında derlediğim bir makalemde İstanbul'un köprü histerisini irdelemiştim yaklaşık 20 yıl önce. (http://www.emeklikahvesi.com/Osmanli_Caddesi) Kısa özeti, 18. yüzyıldan başlayan ama özellikle 20. yüzyılın başından Boğaz'ı aşmak histerisine dönen ibretlik bir tablo çıkmıştı karşıma. Altından mı geçsek, üstünden mi aşsak deyyu kafa yorarken bir tek denizi kullanmayı düşünmedi neredeyse siyasi erkler. Mesela, babamdan dolayı her daim içerisinde yer aldığım Türkiye Denizcilik İşletmeleri en azından benim hatırladığım bir yeni proje geçirmedi hayata, deniz taşımacılığını geliştirmek adına. Yıllarca sadece sürekli zarar eden bir KİT olarak anıldı ve sonunda ikiyüzyıla yaklaşan birikimiyle parçalanarak yok edildi. Bugün İstanbul'dan İzmir ya da Karadeniz'e deniz taşımacılığı kaldı mı? Oysa Aynı TDİ sadece deniz taşımacılığı değil, kruvazör turizmi bile yapıyordu bir zamanlar...

James Cook'u hemen hepiniz bilirsiniz. Ben ciddi kılım herife. Adam Büyük Okyanus'ta fink atarken bir yandan da her gittiği yere isim takıp, kaşif olarak dönüyor memleketine. Lan arkadaş, sen gittiğinde binlerce yıldır yaşıyor orada mesela Rapa Nui halkı. Ama beyim hemen bir isim de oraya takıyor; Eastern Island. Yarın atlayıp uçağa, inip mesela Sicilya'ya, bundan böyle buranın adı Ramazan Adası desem millet kıçıyla güler. Ama adam Pasifikte yıllarca bu kafayla gezmiş. Tabi bir de işin diğer boyutu var. 1779 yılında ölene kadar İngiliz Kraliyet Donanması adına gezdi, haritalar çıkarttı, bilinen dünyanın sınırlarını genişletirken ardından gelenlere paha biçilmez bir kaynak bıraktı.

Aynı yıllarda misyonunu tamamlayan Doğu Hindistan Şirketi geride kalan iki asır boyunca Hollanda denizciliğini, yanı sıra tersaneciliğini geliştirirken ardında yine paha biçilmez bir miras bırakıyordu.

Örnekler çoğaltılabilir. Toparlamak gerekirse, denizi engel değil de araç olarak gören toplumlar siyasi otoritelerinin de gücüyle tarih boyunca denizlerde varolurken, bir yandan da denizciliğin tarihini yazdılar ve tabi bugünlere zengin bir miras bıraktılar. Diğer taraftan dünyanın bilinen en eski deniz ticaret yollarının üzerinde yaşayan biz Anadolu halkları özellikle Osmanlı dönemiyle birlikte bu gelişmelerin dışında kaldık. Akdeniz'de gösterdiğimiz dönemsel varlığı sonraki nesillere aktaramadığımız gibi bir denizcilik mirası da yaratamadık. Hele ki 1950'li yıllarla başlayan süreçle birlikte Osmanlı'dan kalan güdük mirası da gün be gün yok ettik.

Aslında bu kadar uzatmak yerine şöyle de diyebilirdik belki; denizciliğin gelişemediği bir ülkede amatör denizcilik hangi kaynaktan beslenerek gelişecek? Son bir asrı sayazsak eğer, bugün denizcilik adına bildiğimiz ne varsa kaynağı ya donanmalar ya da balıkçılar değil midir? Ee, hangisinin mirasıyla varolacağız?

Amatör denizcilikte de diğer bir çok alanda olduğu gibi üretmeden, geliştirmeden ve tabi ki hazmetmeden hazıra konduk. Son yüzyılda yaşanan gelişmeler, daha da önemlisi bilginin paylaşımı ve iletişimdeki bu baş döndürücü gelişmeler olmasa sizce kaçımız denizlerde olurduk?

Devlet ya da adına her ne derseniz, siyasi erk yaşantımızı şekillendiriyor. Kabul etsek de, karşı çıksak da. Eğer ki bugün programında deniz, deniz stratejisi, denize dair vizyonu olan bir siyasi erk söz konusu olsa; müfredat da deniz gerçek yerini bulabilse sadece iki jenerasyon sonra bambaşka bir deniz algısı ile karşı karşıya olmamız söz konusu. İnanmıyorsanız son onbeş yılımıza şöyle bir bakın. Toplumsal değişimlerin aslında çok da uzun periyotlara ihtiyaç duymadığını kolaylıkla görebilirsiniz.

Çok uzatmışım yahu...
  • IP logged
"Clouds and winds and oceans I choose my fate to be...  Whom the sea has taken Never shall be free."

  • *
  • İleti: 3572
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#78: 27 Ağustos 2017, 07:01:59
Bu amatör denizcilik kavramını kim çıkardı bilmiyorum ama ben denizci ulusların hiçbirinde böyle bir terim duymadım. " yachtsmen "  var, " boater" var ama amatour sailor filan yok.

Dünya literatüründe olmayan bir terim üzerinden tartışma yapmak komik oluyor aslında. Kavramları doğru oturtalım ki tartışma da doğru olsun.

Bir kere çoğumuz yachtsmen oluyoruz beyler bayanlar. Ben ise boater oluyorum bu sınıflandırmaya göre mesela. Önce terminolojiyi tartışalım , doğru yere koyalım, ki tartışma doğru yürüsün.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4224
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#79: 27 Ağustos 2017, 07:39:32
Nedir o kavramların türkçe karşılığı? Ya da  neyi tanımlıyor. Sen niye bostrrsin da çoğunluk yachtmen oluyor? Sahi soru.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3572
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#80: 27 Ağustos 2017, 08:17:20
Yachtsmen den kasıt , varlıklı, denizde olmayı bir spor ama daha önemlisi bir statü olarak gören, her daim teknesi gıcır gıcır, bakımlı tekne sahibi kastediliyor. Bu küçümsenmiyor ha . Aman yanlış anlaşılmasın.

Boater ise , elinden iş gelebilen, gündelik hayatında da kendi işlerini görebilen, musluğunu tamir eden, arabası arızalandığında tamir edebilen, kendi evini dahi yapabilecek durumda olan ve kendi teknesini yapabilen kişi anlatılıyor.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4224
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#81: 27 Ağustos 2017, 09:01:37
E tamam. Forumlarda olan çoğu kişi ikincisi. Az çok kendi işini yapıyor. Benim gezdiğim gördüğüm kadarıyla denizde sahiden dolasancok kişi öyle parababasi filan değil . Orta ve veya orta üst sınıf. Demek tartışmada kavram hatası yapmıyoruz. Sen mesela Boatersin ama motordan anlamıyorsun. Bu seni bu sınıftan çıkartmıyorsa bişekilde doğru yoldayiz 
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3572
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#82: 27 Ağustos 2017, 09:08:15
Pu ha ha .. Çok iyi yaaa. Ne vuruyorsun yüzüme motordan anlamadığımı..?
  • IP logged

n

nuri_kongur

Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#83: 27 Ağustos 2017, 09:47:08
Ersin resin adları belirginleştirmesi doğru bir yaklaşım. 
Türkçeleri için önerim :
Denizci : Deniz üzerinde bir araç marifeti ile bulunan kişi. Kastım yüzücü den ayrılmak . O da denizde bulunuyor ama tek ihtiyacı temiz su. Barınak, marina, liman, iskele gibi teknelerin ihtiyacı olan tesislere ihtiyacı yok. Denizci terimi, bu işten para kazananı da kazanmayanı da kapsıyor.

Deniz Aracı: Deniz üzerinde , motorlu veya motorsuz, yelkenli veya kürekli denizcinin "A" noktasından "B" noktasına seyretmesine (navigate) yarayan yüzen her şey. Sal, filika, yelkenli tekne ,motorlu tekne gibi

Ticari Denizci: Denizden bir araç marifetiyle para kazanan kişi . Bu kişilerin kullandığı araç deniz üzerinde olmalı. Yoksa karadaki tedarikçi veya bakımcılar denizci değil. Gemi sahibi  de ticari denizci, o gemi deniz üzerinde kendi amacı olan ticari faaliyeti için işleten kaptandan tutun aşçısına kadar .
Devlet onlardan "gemi adamlığı belgesi" istiyor gemi üzerinde çalışmaları için.

Amatör Denizci: Deniz üzerinde bir araçla bulunan , bulunma amacı ticari olmayan denizci. Amaç ticaret dışında her şey olabilir.
Bunlara aklınıza gelen başka bir şey varsa ekleyin.

Bizi ilgilendiren Amatör Denizciliğe odaklanılırsa:

Yatchsmen: Yatçı. Burada işin maddi kısmı sanki daha çok ön planda. Amatör denizci , teknesinin deniz üzerinde bulunması için profesyonel hizmeti daha çok satın alan kişi. Yani Teknesinde maaşlı gemi adamı istihdam edebilir . İlla etmeli midir? Ondan emin değilim. Ama istihdam eden kesin yatçıdır.

Boater : Kayıkçı. Bu tanım camiada bol bol kullanılalan "kayıkçı kavgası" terimine bakarak uygun duruyor. Yoksa Tekneci de denebilir. Ama tekneci sanki kullanılan "Araca" işaret ederken "Kayıkcı" daha çok yapılan , uğraşılan şeye, yaşam tarzına işaret ediyor bizlerin arasında. Kayıkçı teknesinin yüzmesi için gerekli olan işlerin tamamını veya büyük kısmını kendisi görür.

Yanlışım varsa lütfen düzeltin. Niyetim bir şeylerin tanımını dikte etmek değil, "öküzün" ne işe yaradığını elimizden gelenin en iyisi ile anlamaya çalışmak.  :)



Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 27 Ağustos 2017, 09:56:51 Gönderen: Nuri Kongur »

  • *
  • İleti: 3572
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#84: 27 Ağustos 2017, 10:37:32
Elinize sağlık.. Çok iyi olmuş. Kimlerden bahsettiğimizi bilirsek daha sonuç odaklı tartışabiliriz.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4224
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#85: 27 Ağustos 2017, 10:52:11
Çok çok iyi olmuş bu sınıflandırma.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 1059
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#86: 27 Ağustos 2017, 10:54:53
Bana uygun olan bir terim bulamadim.
  • IP logged
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

n

nuri_kongur

Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#87: 27 Ağustos 2017, 11:30:25
Amatör kelimesini, halk arasındaki ikinci anlamı ile anlamak bizi ve bizi anlamaya çalışanları hataya götürür. Nedir o anlam: parasını uğraştığı şeyden kazanacak kadar henüz bilmiyor. Bu anlamı ile "acemi denizci" gibi bir anlam çıkıyor. Halbuki burada amatör kavramı, aynen amatör balıkçı, amatör atlet gibi- adam olimpiyat madalyalı ama profesyonel yani o işten meslek anlamında para kazanıyor değil. Evet reklam geliri var ama firma adına değil kendi adına yarışıyor.

Devlet ve de bu anlamda bakıyor zaten. "Amatör Denizci " kavramının devlet diline oturması bize devletin anlayışını belirtmekte.Bu yaklaşıma şaşmamak lazım. Sonuçta devlet halka vereceği hizmetler için vergi toplamak zorunda. O vergiyi de ticaret erbabından toplamakta. Dolayısıyla ilk odaklandığı yer vergi toplayabileceği alanlar.Bizden vergi toplayamadığı için hak ettiğimizi düşündüğümüz ilgiyi göremiyoruz, barınak ve çekek yerleri gibi. Çünkü oraları yapmak için de para lazım. Yap işlet devret modeliyle yapılmakta ama sonuçlar biz "kayıkçıları" pek memnun etmiyor. Yatçılar görece hayatından memnun "para var huzur var" düşüncesinden. :)

Devlet harç dedi març dedi iş ,bilmeyen bürokratla vur deyince öldürdü. Şimdi onu tamir etmeye çalışıyor gibi.
Forumlarda okurken benim gördüğüm, muhtemelen devletin de gördüğü bu amatör denizci denen kişiler tarihi hedon namlı kült liderinin gizli müridi durumunda. Herkes bir haz, bir keyif peşinde. Hal böyle iken 1000 liraya iki kişinin işini görmek için barınak yapacağıma, 1000 garibanın işini göreyim peşinde. Yani toplumun da genel kanısı bu. Durum bundan farklı mı? Hali hazırdaki durum genel itibarı ile onu gösteriyor , lafım meclisten dışarı.  Burada diyoruz ki, kardeşim deniz bir yaşam tarzı olsun, salt keyif aracı değil. Keyif alınmasın değil, salt keyif aracı olmasın. Yaşamımızı daha çok kaplasın...

Bunu nasıl devlete anlatırız: devletin anlayacağı dilden. Yani vergi ve yatak olacağı çeşitli iş  kollarıyla. O iş kollarından evlerini geçindirecek diğer vatandaşların sayısı ile. Bunlara ek olarak deniz ile büyüyen Türklerin ülkemize kazandırdıları ile. Mesela Osman Atasoy. Adam dünyayı iki kez dolaştı. İkinci seferinde Antartikaya Türk bayrağı dikip bunu tüm dünyaya duyurdu çektiği film ve fotoğraflar ile. Yanlış hatırlamıyorsam, teknesi Türk bayraklı idi.  Türk devleti kendi üstüne düşeni yaptı. Antartika'da bir araştırma üssü kurdu ve ilk ekipte Osman bey ve ,yanlışım hatırlıyorsam düzeltin , Sibel hanım da vardı.





Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

n

nuri_kongur

Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#88: 27 Ağustos 2017, 11:33:24
Bana uygun olan bir terim bulamadim.
Kayıkçı kısmına sizce niye uygun değil? Kavramı daha belirginleştirmek için sizin dikkat çekeceğiniz şeyler önemli. Sonuçta şişme bot, motor ve yelken marifetiyle aylarca su üstünde kaldınız. Denizci kesinlikle de, kayıkçı dar mı bol mu?
Veya amatör denizci altında başka bir başlık?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 27 Ağustos 2017, 11:35:49 Gönderen: Nuri Kongur »

  • *
  • İleti: 1059
Ynt: Modern Hayat, Deniz, Amatör Denizcilik.
#89: 27 Ağustos 2017, 11:44:24
Bol geliyor.  Servis botu benimki. Şişme bot yama dışında onarım da gerektirmiyor . Denizci de pek bir iddialı geldi.

Neyse yakında belki kayıkçı olurum.  Çok şey öğrenmem  gerekiyor çook.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 27 Ağustos 2017, 11:49:11 Gönderen: Enes Save »
Güvenlik daha çok batıl bir inançtır. Doğada bulunmaz... Helen KELLER

 
Yukarı git