İyonya'dan Havadisler7 Nisan'da Seferihisar'a gelmeme rağmen ne yazık ki bu yıl havalar hepimizi tiye aldı.
Ancak 15 gün sonra işlere girişebildik.
Bugün sancak baş omuzlukta, su hattının altında kışın tekneye dayadığımız payandalardan biri kaplamayı kırmasa da içe göçürmüştü. El kadar bir alan. İçimize sinmedi, elli santim kadar bir kaplamayı çıkartıp yenisini yerine koyduk.
Uzun zamandır aklımdaydı. Bildiğiniz üzere tirandil öyle sanıldığı gibi "yavuz tekne" değil, oldukça "gaydırıguppak", oynaktır. Biz de iç safra koyacağız. Hem yalpayı azaltacak hem de yelken seyrinde yol tutuculuğunu arttırmak amacı ile su hattının hemen altına, tam yüzdürücük alanının ortasına, bordaya 90 derece açı yapacak şekilde 6 cm eninde 4cm kalınlığında 155cm uzunluğunda bir yalpa omurgası / kanatçığı koyduk.
Her ikisinin de macunları çekildi. Değiştirdiğimiz kaplama tahtasını bir de macun öncesi pamukla kalafatladık, hepten garantiye aldık.
Yarın iskele borda yalpa omurgasını monte edeceğiz, macunlayacağız.
Bir sonraki aşama teknenin içine girmek, zımparasını, tamirlerini tamamlamak ve gereken yerleri macunlayarak boyaya hazırlamak.
Motoru bağladıktan sonra egzostu da planlamamız gerekiyor. Hava soğutmalı motorlarda sarsıntı var. O nedenle motorun kendi susturucusunu da iptal etmeden orijinal egzost borusundan hemen sonra bir kompansatör koymayı planlıyoruz. Sonra da, önce olabildiğince aşağı yönlenip yine olabildiğince yukarı çıkarak bir deveboynu ve sonra da kıç bodoslamaya yakın bir yerden ve su hattının oldukça üzerinden tahliye edeceğiz.
Bir egzosçudan, üstelik tanıdık ve makul bir adam, bu gün fiyat geldi. Boruyu kıvırmak yerine dirsekler ile dönüşleri yapacağız. Toplamda kullanılacak boru boyu 6 metreyi geçmeyecek 9 ila 10 adet dirsek kullanacağız. Malzeme toplamı 180TL tuttu. İstenen fiyat malzeme dahil işçilik 600.-TL
Şaşırmayın, geçen yıl 4.5 metre bir sandala deniz suyu soğutmalı motor egzostuna 1.250.- para ödeyeni biliyorum. Bir başka arkadaş boruları kendi aldı. Sadece bükmeye 300.- TL para ödedi üç yıl önce. Özetle fiyatlar aldı başını gidiyor.
Bu arada yine uzun zamandır iç safra olarak kullanılacak malzemeler konusunda da ikircikliydim. Kimi 10x10 cm kesitli 6 metre dolu demir almamı omurganın iki yapına bağlalamı önerdi, kimi İzmir hurdacılarından kesim artıklarını önerdi. Ben de peyzaj için kullanılan beyaz taşları düşünüyordum ama oldukça hafifler. Bir başka arkadaşım da eğri aralarına ortak bir kalıp çıkartıp beton blokçuklar için girişimde bile bulundu sağ olsun.
Derdim her ne olursa olsun tekne karinasına / kaplama tahtalarına yük bindirmemek. Nihayet ortalama 1 adedi 5Kg+ gelen kenarları yuvarlatılmış, yine peyzajda kullanılan granit bloklar buldum. Ton fiyatı 1.250.-TL. İhtiyacım 450 - 500Kg. Hem demirden hem de hurdadan daha temiz üstelik daha ucuza gelecek. Eğriler üzerine ve boyuna yapacağımız ahşap çıtalardan ızgara üzerine, omurganın iki yanına döşeyeceğim. Böylece hem kaplama tahtalarına yük binmeyecek hem de sintine suyu serbestçe akacak.
Kendimi gaza getirip çarmıhlar, istralya ve diğer halatları da kauçuk esaslı, kendinden eriyen bant ile kaplamam gerekiyor. Bantlar, halatlar hazır.
Önümüzdeki hafta ortasından sonra son geldiğimiz aşamanın fotoğraflarını da paylaşacağım.
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.