Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: **Zor Anlar**da..!! Teoride Ne Yapılmalı? // Sen Pratikte Ne Yapardın??

  • *
  • İleti: 594
Merhabalar,

Bu konuyu henüz birşey yaşadığım için değil, olası senaryoları yaşama ihtimaline karşı hafızama kayıt almam ve diğer korsanların da tecrübeli korsanlardan fayda edinmesi (edinmemiz) için açtım.

Sizden sadece ufak bir ricam var. Konular üzerinde konuşurken araya konuyu dağıtacak başka bir konu ile girilmemesi. Bu yazı dizisinin düzenini koruyacak. Anlayışınız için teşekkür ederim. Belli gün aralıkları ile yeni senaryolar yayınlayıp, görüşlerinize açacağım...

İlk Senaryomuz:

Senaryo 1: Furling Bizi Sinir Ederse...

Güzel bir günde tüm hazırlığınız yapılmış, dolaplar ve sıvı stokları doldurulmuş. Keyifler yukarıda... Öğlen öncesi yola çıkılıyor, marina mendireği dönülüyor ve deniz tüm güzelliği ile karşınızda... Eldivenleri giyerken gözünüz rüzgar göstergesinde, her şey güzel bir yelken için uygun... Ama ufak bir tembellik ve eşin fazla yatmayalım komutu ile "bari sadece cenovayı açayım" diyorsunuz.

Cenovayı açarken "Allah Allah, açıldı ama geçen seferkinden biraz sertleşmiş mi, niye biraz zor açıldı" diye kendinize bir soru yazıyorsunuz ama pek de önemsemiyorsunuz...

Varmak istediğiniz yere yaklaşırken cenovayı kapatmak için aksiyon almaya başlıyorsunuz ama o da ne?? Furling halatı gelmiyor (vinçle değil tabi, olması gerektiği gibi elle kapatmaya çalıştığınızdan hissediyorsunuz).

Kapattığınız 15cmlik yeri tekrar açıp tekrar kapatmaya çalışıyorsunuz ama; ıı-ııhh, olmuyor...

Rüzgar da öğleden sonra biraz artmış mı ne? Cenova pırpırlıyor ama öyle pırpırlama değil. Kendini bir sağa bir sola vuruyor.. Acıyorsunuz kendisine çünkü yelkenler daha gıcır gıcır...

Bu arada denemeye devam etseniz de furling kapanmayacak anladınız ve sucuk gibi terlediniz. Sırtınız ve kollarınız da iyice ağrıdı, güç kalmadı...

Ama bu yelken bir şekilde kapanmalı..!!

Bu senaryo da ne yapardınız? En doğru hamle teorik olarak nedir? Pratikte siz ne yapardınız???

Buyrun efendim, oynamak isteyen elime mum diksin....


Not: Bunu yaşamadım, ama geçen hafta yelkenle giderken birden kafama takıldı... Ne yapardım diye.. Kendimce bir iki cevap verdim kendime ama burada ilk baştan beyin fırtınasını bozmamak için şimdi yazmamayı tercih ediyorum...
  • IP logged

C

Can Özsel

Sorunu tesbit edemiyorsam mandari boslayip yelkeni indirir sonra bi caresine bakardim.
Birde son care olarak denenebilecek iskotalari cozme yontemi var. Furling sistemini halat vs kullanarak donmesini engelliyorsunuz. Daha sonra yelkenin iskotalarini cozup yelkeni kendi haline birakiyorsunuz. Kendi etrafinizda 360 derece donup durarak (tornistanda da olabilir) yelkeni furlinge ruzgari kullanarak sariyorsunuz. Ben denemedim ama yapilabilir gibi duruyor. Son care demememin sebebi ise eger operasyonda bir sorun cikarsa o havada iskota halatlari olmayan bir yelkeni zapdetmesi zor olmasindan dolayi. Simdilik aklima gelenler bunlar.

SM-G610F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

  • IP logged

  • *
  • İleti: 989
Murat Reis,yukarıda bahsettiğiniz cenova sorununu ben gecen kış yaşadım,aylardan ocak ayı idi Cenova yelkeninin açtım seyir filan yaptım serpinti vardı denizde,akşam dönüşte kapatamadım Cenova Furling soğukdan donmuştu,teknemde emniyet halatı var,riskli durumlarda kendimi tekneye bağlıyorum.
Bu emniyet halatını kendimi bağladım,teknenin burnuna gittim elimle uzun uğraşlar sonucu torba şeklinde elle sararak yelkeni sardım.
Bağlandığımda ılık su dökerek  Furling açtım tekne bağlıken,bir kaç sefer açtım kapadım cenova yelkenini düzeldi.
Bana göre tek dikkat edilmesi gereken konu,Cenova yelkenini elle sararken kendinizi emniyet ipi ile tekneye bağlamak şart,denize düşmemek adına..
  • IP logged
« Son Düzenleme: 14 Temmuz 2017, 16:52:18 Gönderen: Ali Ünalan »
“Merhaba denizci, sen de senden sonrakilere anlat…”

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Önce hadi be' diye bağır. Olmazsa, laçkala, kas, laçkala kas, öyle 15 cm değil, 1 metre, belki daha fazla... çözülür. Çözülmedi mi, başa git, tamburu elinle çevir, olmadı mı, havuzluğa dön, soğuk bira iç, "neyse" de, bir daha dene. Cigara iç. Olur. Olmazsa indir, yatır, ne edelim, bu kez de böyle de.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 91
Genoa mandarı,baş ıstralya ile çok dar bir açı yaparak nerdeyse paralele yakın bir konumda direkteki  makarasına  giriyorsa  furling sıkışması ergeç yaşanıyor..Seri imalat teknelerin pekçoğunda feeder tabir edilen 10 euroluk bir parça ihmal ediliyor.Yelken eskiyince veya orsa yakada yeterli gerginlik sağlanamadığı durumlarda,hele fırdöndü de bakımsızlıktan zor dönüyorsa mandar ıstralyayı yakalayıveriyor.Vinçle zorlanırsa felakete davetiye çıkarmak,ıstralyayı kopartıp direği kırmak işten bile değil.İçinden mandarın geçtiği yüksük şeklinde bir parça veya özel makara (feeder),direğe kılavuz çekilip uygun yere vidalanarak mutlaka bu açı genişletilmeli,mandar ve ıstralya yönlerinin ayrılması sağlanmalıdır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI


Sedat abi bahsettiğiniz Feeder resimde ki Feeder midir.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI



Yoksa kırmızı ile işaretli bu parça mı.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1631
Murat reisin bahsettiği sıkışmayı 2 kere yaşadım. Birinde rüzgar oldukça kuvvetliydi ve Solo seyir yapıyordum. Otopilotu devreye soksam bile ben başa gidene kadar dalga ve rüzgar teknenin başını rüzgar altına çeviriyordu. 2 turu vinçle döndürüp kolaylayıp kalanını elle kapatabildim. Yabancı forumlarda aynı marka furling kullanan (rotostay IV) benzer problemi yaşayan kişilerin uyguladıkları çözümleri okudum.

1- furling mandarı tambura 45 dereceden daha geniş açı ile girmemeli.
2- mandarı yelken tam kapalı haldeyken 4-5 tur sarmalı.

Bu 2 işlemi de yaptım. Şu an için bir problem gözükmüyor. Ayrıca tamburun üzerinde gresleme deliği bulunmakta. 2-3 Ayda bir defa yağlama yapmaya özen göstereceğim. Deniz suyu ile en çok temas eden aksamlardan birisi furling. Deniz tuzu da furlingin tanburunun dönmesine olumsuz etki ediyor.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Sarma genova sistemlerinin hepsinde tambur üzerinde yönlendirici yoktur. Yönlendrme işlemi genellikle vardavela ayağına bağlı bir makara ile yapılır. Bu makaranın yüksekliği öyle bir ayarlanmalı ki sarma halatı sarma makarasına tam 90 derece ile girsin. Bazı sarma sistemleri tambur üstündeki kapak ile bu işlemi basitleşitrimiş gibi görünse de 90 derece dışına çıkacak her açı sarma için daha fazla güç demek olacaktır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Makaraya sarılan halatın Makaraya geliş açısını nasıl ölçüyorsunuz? Sonuçta halat makara yüzeyinden ayrılırken halat  yüzeye teğet olduğu için aralarındaki açı her zaman sabit ve 90 derecedir.Acaba ben farklı mı düşünüyorum?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 91



Yoksa kırmızı ile işaretli bu parça mı.
Evet Can Hocam kırmızı ile işaretlenmiş parça bu açıyı sağlıyor.  Bu makara yerine yüzük şeklinde bir yönlendirici de yeterli oluyor.Üzerinde gergin mandarın yükü olacağından direğe montajının kuvvetli yapılması gerekiyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
4-5 sene önce bu problemi Serdar Karademir'in ilk  teknesi , Sedat Usta Yapımı teknede Büyükçekmece Koyunda çok ciddi bir şekilde yaşadım. Yelken çok büyüktü ,tabi teknede büyüktü. Rüzgar çok kısa sürede 35 lere çıktı ve cenovayı saramadık. Problemli olan motor bile rüzgar üstüne kayığı çeviremedi. Vinç falanda çözüm olmadı. Seri üretim bir tekne olmadığı ve kısıtlı imkanlarla yapılmış bir tekne olduğu için bir çok şey derme çatmaydı. En son artık devasa tamburu elle çevirerek topladık. Çok uzun sürdüğü için rüzgar bizi açık denize atmıştı. Sorunlu olan motorla kıyıya zor geldik. Hatta aynı gün deniz bisikletli çocuklar kaybolup vefat etmişlerdi. Bu olayı Serdar Geko da yazmıştı, hatta işi bilen abiler bizle kafa bulmuşlardı hiç unutmam, cenova vinçlemi sarılır diye. Gelelim benim çözüme;
Benim kayığımda balta var. Bana göre iyi havalarda açılıp kapanmada ki anormalliklere önceden dikkat etmek lazım. Küçük cenovalar nispeten zaptedilebiliyor ama büyükte sorun gerçekten büyük oluyor.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI









Sanırım bunlar bahsettiğiniz yüzükler.
Açık ve tam kapalı şekliyle kullanmak mümkün.
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Birde Cenova mandarı direk dışından inen tekneler için şöyle bir makaralı sistem kullanılmış.





  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Makara baş istralya ile aynı yöndedir. Halatın yelken açılırken kendiliğinden makaraya sarılması için dik açı ile gelmesi gerekir. Aynı şekilde yelkeni sararken de çekme açısının dik olmasında yarar var. Yani sarma halatı istralyaya dik açı ile gelmeli. Açarken dik açıdan küçük bir sapma bile halatın makara dışına çıkıp istralyata veya yukarıdak raya sarılmasına neden olabilir. Sararken de halatın çekme açısı dikten farklı ise çekmek için hrcanan güç artacaktır. 
  • IP logged

 
Yukarı git