Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Göksel Navigasyon

  • *
  • İleti: 3573
Göksel Navigasyon
OP: 01 Haziran 2017, 08:51:12
Suat kaptan güzel güzel yazıyordu. Bu aralar yoğun ya da sıkıldı her halde. Gerçi Suat kaptan biraz fazla matematik ağırlıklı yazdığından, yorumlar genelde elinize sağlık pek bir güzel yazmışsınız kıvamında olunca yani ciddi ciddi soru gelmeyince Suat kaptanım sıkılmış olabilir.

Zamanında kendi kendime, -hem teknende 100 yıl önce nasıl yelken yapılıyor ise öyle yelken yapılıyor diye atıp tutuyorsun halbuki sekstant neyim bilmiyorsun  - dediğimden bu konuyu biraz çalışmıştım.

Suat kaptanımın tersine ben , sizlere bu göksel navigasyon işini kendi öğrendiklerim ve üslubum ile anlatayım dedim.

Gerçi bizlerin navigasyona filan ihtiyacı yok. Bilmesek de olur. Zaten Ege de geziyoruz. Gps bile olmasa bir adaya denk getiririz nasıl olsa. Bunu böyle denizleri olmayan yabancılar düşünsünler di mi ama.

Bir gün gps sistemi çökerseymiş te , ben o sırada denizde olsam ne yaparmışım da ..şaka bir yana gps ne kadar önemli bir teknoloji.

Kolmb' u düşünün.. Adam hindistana geldim zannediyor , oysa yeni kıta bulmuş haberi yok. Hay bulmaz olsaymış diyeceğim politika olacak geçelim. Adam hindistana geldim sanınca , oradaki kızlderilileri de ' hintli ' sandığından bunlara da ' indians' diye isim takmış iyi mi.

Hintli dediğin adam sütlü kahve kıvamında bir adam. Bunlar bildiğin kırmızı . Yahu hiç mi Hintli görmedin be Adam.

Gerçi bunlar o zaman da bizim hakkımızı yemişler. Biliyorsunuz Amerikayı ilk Türkler buldu. Millet olarak bildiğimiz şeyleri saklama huyumuz olduğundan çaktırmamışız. Bakın ciddi söylüyorum. Bu Amerikayı ilk Türklerin bulması çok muhtemel. Yayılmacılık ganimetçilik bizim genlerimizde var. Üstelik hala var. Aydan görülebilen tek insan yapısı çin seddini adamlar kimler için yaptı bir hatırlayın isterseniz.  :)

Bütün dünyayı bilicen, Amerikayı bilmiycen, yok öyle şey.

Neyse efendim konuyu çok dağıttık. Sonuçta ve muhtemelen hiçbirzaman sekstant kullanmayacaksınız. Ancak dünya üzerinde nerede olduğunuzu nasıl bulacağınızı bilmek ilginç bence.

Şimdi efendim dünya yuvarlak filan değil. Bildiğiniz portakala benziyor aslında. Biz de benzetmelerimizi portakal üzerinden yapacağız.

Bilmeniz gerken enlem ve boylam. Bizler bunu açısal değeri ile hep karıştırıyoruz. Şimdi anlatıcam.

Efendim hani portakalı soymak için sabından altına dilim dilim bıçakla çizeriz ya . Hah . İşte onlar boylam. Sıkmak için ortadan ikiye kestiğimiz çizgi ise enlem. En geniş halka olan enleme de ekvator diyoruz malum.

Bu boylamın ingilizce adı meridian. Yanni ilk başlangıç boylamı da İngiltere Grinwich te.

Şimdi kafa karıştıran kısım şurada. Bu yüzden daha başlamadan bir çok denizci bu işi bırakıyor.

Dünya üzerindeki koordinatlar açı cinsinden veriliyor. Dünyanın merkezine  bir makas yerleştirin.

Bu makası da iki enlem arasında açtınız diyelim. İki enlem arasındaki dünya üzerindeki mesafeyi gören açı değeri ile enlem ifade ediliyor. Ancak bu görünen mesafe aslında iki enlem arasında kalan boylam parçacığı olduğundan karıştırılıyor işte.

Benim anlattığımda çok karışık oldu. Dur bir daha anlatayım. Yerinizi bilmeniz için bulunduğunuz noktanın, ekvator ve başlangıç meridyenine göre sanki dünyanın merkezinde bir çubuk varmış gibi döndürdüğünüzde , dünya yüzeyinde oluşan mesafenin, dünyanın merkezinden bakıldığında kaç derecelik bir yay olduğunu bilmeniz gerekiyor.

Ekvatordan uzaklığınızı dünya merkezli açı cinsinden ölçüyorsunuz yani. Bulunduğunuz noktanın ekvatora olan uzaklığı aslında bir boylam parçacığı olduğundan bu karışık durum ortaya çıkıyor.

Sonuç olarak enleminizi , ekvatora uzaklığınızı gösteren boylam parçacığı ile , boylamınızı da başlangıç meridyenine olan uzaklığınız gösteren enlem parçacığı ile tanımlıyorsunuz.

Bu mesafeler de bildiğiniz uzunluk ölçüsü ile değil, dünya merkezine göre açı olarak veriliyor. O yüzden bilmem kaç derece , bilmem kaç dakika , şu kadar saniye kuzey deniliyor.

Niye böyle? Boşverin . Böyle işte.

Yani efendim, bulunduğunuz noktanın enlem değeri sizin ekvatora göre ne kadar kuzeyde yada güneyde olduğunuzu , boylam değeri de başlangıç merideyenine göre ne kadar doğuda ya da batıda olduğunuzu söylüyor.

Bu son yazdığım paragrafı hatırlayın yeter. Gerisi çok da önemli değil.

Yani efendim konumumuzu, hayali ekvator çizgisi ve yine hayali başlangıç meridyenine göre belirliyoruz. Bu ikisi bizim referans çizgilerimiz.

Anladık ta yerimiz nasıl bulucaz diyorsunuz di mi.? Bekleyin anacım anlatıcam, sırasıyla.

Şimdi efendim yelken işini yaladık yuttuk. Artık ana yelkenimizi de açıyoruz. Açıldık okyanusa dünya tutu atıyoruz. Hava güzel, tutturduk bri rota gidiyoruz. Gidiyoruz ama benim gibi bimininiz yo farzedelim ve güneş hep tepemizde duruyor. Beyniniz haşlanıyorsa ve doğu batı yönünde ilerliyorsanız tam da ekvatorun üzerindesiniz demektir.

Yani efendim, bulunduğunuz konumda , güneşin ne zaman tam tepenizde olduğunu bilirseniz ve tam da bu sırada, ufuktan yüksekliğini açı cinsinden bilirseniz o zaman yerinizi bilebilirsiniz işte.

Sekstant bu işe yarıyor anlıyacağınız. Elinize bir saat alıp, bulunduğunuz yerde güneşin tam tepede olduğu saati bulmanız gerekiyor.

Yani öyle sekstantı aldım baktım hoop neredyim buldum yok. Önce yaklaşık öğle anını tahmin ediyorsunuz. Sonra bu saatten 20 dakika önceden  sekstant ile ölçüm yapmaya başlıyorsunuz,

Sekstant ta örnek saat 11 50 de ölçüm yapıp, güneşin ufuka olan mesafesini yine açı cinsinden ölçüyorsunuz. Bir dakika sonra bir daha, güneş hala yükselmeye deva ediyor olacak ve bu sefer daha büyük bir açı okuyacaksınız. Saat tam 12 de de bir ölçüm yapıyorsunuz.

Size lazım olan, en tepedeki noktayı bulmak. Sonra bir ölçüm yapıyorsunuz ki açı düşmeye başlamış. Hah işte..

Örmek saat 11.58 de açı 45 derece idi. Saat 11.59 da 44.5 derece.

Demek ki bulunduğuz bölgede güneş tam tepenizde 11 58 ile 11 .59 da oluyor ve bunun açısı da 44.75 derece diyelim.

Yani güneşin en tepede olduğu andaki saatin kaç olduğunu ve tam da o sırada ufukla yaptığı açıyı ölçerseniz, almanaktan bakıp, koordinatınızı bulabilirsiniz.

Şimdi siz bunları bi sindirin detaya gireceğiz efendim.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
#1: 01 Haziran 2017, 09:21:18
 Sekstant kullanımı gerektiren açık denizde; seninki boyutta bir kayıkta-pardon teknede deniz sallantısında senin gözün merkezli güneş-ufuk açısını senin söylediğin gibi yarım derece hassasiyetle nasıl tespit edeceğiz?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Göksel Navigasyon
#2: 01 Haziran 2017, 09:26:20
Pu ha ha ha... Süpersin abi. Üstelik bir problem daha var. Bir şekilde hareket halindesin.. Hay Gps in gözünü seveyim.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
#3: 01 Haziran 2017, 09:46:46
Her halde yazına devam edeceksindir,bizim ölçüm esnasında bulunduğumuz noktanın tam öglen vaktini tespit etmemiz için saate değil su seviyesine dik duran bir çubuğa ihtiyacımız var bu çubuğun gölgesinin en kısa olduğu an yerel öğlen vaktidir ki işte o an güneşin ufukla yaptığı açıyı tespit etmemiz gerekir ve yine o an elimizde  başlangıç meridyenine yani grenwiç e göre ayarlı bir saatımız olması gerekir ki bulunduğumuz noktada gölge en kısa yani yerel saatle 12.00 iken grenwiçte saatin kaç olduğunuda tespit edip aradaki zaman farkını dakika cinsine çevirip 4 bölersek  grenwiçe göre kaç boylam sayısı kadar farklı yerde olduğumuzu buluruz,aynı anda  ölçtüğümüz güneş ufuk açısı ile de Ekvator çizgisinden dikine olarak ne kadar uzaklıkta olduğumuzu tespit ederiz.Yani bulunduğumuz noktanın enlemini,boylamını fiyakalı deyişle koordinatlarını tespit etmiş bulunuruz.(tabiki bu açıyı uygun bilgilere döndüren ALMANAK dediğimiz kalın kitabımızda yanımızda olacak)
Bulunduğumuz noktada çubuğun gölgesinin gittiği yöne bakarak dünyanın küzey yarım küresindemi seyir yapıyoruz yoksa tersinemi olduğunu hatta tam ekvator hattı üstündemi seyirdeyiz anında anlarız.Gölge kuzeye dogru uzuyorsa biz küzey yarım küre tarafındayız,gölge güneye uzuyorsa güney yarım kürede seyirdeyiz yok gölge doğu veya batı yönünde uzuyorsa ozaman tam ekvator üstünde seyirdeyiz demektir.Gölge batıa dogru uzuyorsa saat yerel öğleden evvel gölge doğuya uzuyorsa öğleden sonra demektir.
Tam öğlen vakti açı ölçerken grenwiç saati daha 12.00 olmamışsa biz grenviçe göre daha doğuda seyir yapıyoruz demektir söz gelimi doğuAkdeniz açık suları filan, yok tersine bizim noktamızda gölge en kısa iken grenwiçte saat 12.00 geçmişse biz grenwiçe göre daha batıdayız demektir yani cebelitarık boğazını geçip atlas okyanusuna filan çıkmışız yani.

Grenwiç saatini artık bilmek dert değil gidip pilli bir saat alıyoruz,sonra radyoyu açıp grenwiçte saat 12 oldu sinyalini duyunca pilli saati 12.00yapıp tamam diyoruz.
Sekstant denen zımbırtı ile ölçüm yaparken yol kesip hareketsiz kalma tedbirlerini alıyoruz be gestapocum.

Gestapo konunu çaldım hoş gör.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 01 Haziran 2017, 09:52:30 Gönderen: Hüseyin Tayfun Durmaz »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Göksel Navigasyon
#4: 01 Haziran 2017, 10:19:35
Yok yahu.. Bak bu yazdıklarını ben de bilmiyordum.. Süpermiş..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
#5: 01 Haziran 2017, 13:18:38
Teknik adını bir türlü ezberleyemediğim bir konum (olduğunu yeri) türü daha var.Sadece bir pusula, düzgün çalışan bir Bu mantıkla çalışan elektronik konum belirleme aletleri askeri ve sivil alanda kullanılmaktadır.
Gelelim bizim elle kolla çalışan türüne.(lafa başlamadan şunuda bebelirteyimki ben bu metodu benim iki kişilik PİPER L18 uçagında havada iken bile uyguluyorum.)
Şimdi ilk çıkış noktamızı haritaya işaretliyoruz.Yola çıkınca zaman tutup gittiğimiz mesafeyi buluyoruz,pusuladan gitme yönünüde tespit ediyoruz.Diyelimki böyle 4 saat gittik ve gidiş açımızı değiştireceğiz.Şimdi haritanın başına çöküp başlangıç noktasından küzeye göre gidiş açımız yönünde gittiğimiz mesafe kadar ölçüp noktayı koyuyoruz .1 nolu tespit  diyoruz.Sonra yeni açıya dönüp saati,hızımızı kaydediyoruz ve yola devam ediyoruz sonra gerekli olan 2 nolu tespit noktasına gelince saati tespit edip seyir mesafemizi buluyoruz.Harita üstünde 1 nolu tespit noktasına gelip küzeye göre seyir açımız yönünde  gittiğimiz mesafeye göre 2 nolu tespit noktasını işaretliyoruz.Bu böyle devam ediyor.
Tabiki bu mantıkla durum tespiti kıyı gözüken seyirlerde mantıksız gibi gözükebilir ama Okyanusa çıktınız, açık denizde uzun süreli belli yönde gittiğinizi ve hiç bir elektronik mevki bulma aletinizin çalışmadığını kabul edersek bir yukarıda sekstant aleti ile ilgili yazılarda bahsettiğim gibi elimizde sadece pilli bir saat ve gölgesini göreceğimiz bir cubuk kaldığını kabul edersek bulunduğumuz noktada yerel saat 12 00 gölgeden tespit ederiz grenwiç saati ile aramızdaki fark bize hesapla  EKVATOR HATTI ÜSTÜNDE GRENWİÇTEN KAÇ MERİDYEN ÖTEDE OLDUĞUMUZU ANLARIZ.
Anlamasına anlarızda tam olarak nerede olduğumuzu bilemeyiz.İşte eğerki seyirin en başından itibaren tespit koya koya gidersek yerel 12.00 de yaptığımız tespit noktası ile saat üzerinden tespit ettiğimiz meridyen hattı üstünde ya çakışır yada bir birine çok yakın olur.Böylece her gün saat 12.00 da hiç bir alet edavat olmadan koordinatlarımızı tolerans sınırları içinde buluruz.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
#6: 01 Haziran 2017, 15:36:55
DÜZELTME:
"Teknik adını bir türlü ezberleyemediğim bir konum (olduğunu yeri) belirleme türü daha var.Sadece bir pusula, düzgün çalışan bir hız ölçme aleti ve kagıt harita.Bu mantıkla çalışan elektronik konum belirleme aletleri askeri ve sivil alanda kullanılmaktadır.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Ynt: Göksel Navigasyon
#7: 01 Haziran 2017, 16:00:25
Hüseyin Abi, biz bu seyre parakete seyri diyoruz.
Eskiden uzun seyirlerde belirli saat aralıkları ile kağıt haritalarımıza dead reckoning (dr) ile işaretleyerek tahmini mevkimizi belirlerdik.
Yanlış anladıysam kusura bakmayın. Klasik navigasyonda derslerde de anlatılır.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Göksel Navigasyon
#8: 01 Haziran 2017, 16:24:20
Dogrudur.Uygulamada dikkat edilmesi gereken şeyler: Teknenin baş açısında süreklilik gösteren değişim olup olmadığı,hızda aynı şekilde süreklilik gösteren değişim olup olmadığı.Bunlarda değişim oldu ise hemen hesabını yapıp haritada yeni dr işaretini koymak gerekir.
Ben ilave detay olarakilave ettiğim  elimizdeki grenwiç saati ile  teknenin o anki konumunun ekvator çizgisindeki izdüşümünü tespit ettikten sonra o an için yaptığımız dr hesabı ve tespitinide bir çeşit doğrulamak.
Diyelim ki yerel saat 12.00 iken  biz dr hesabı ile  son noktamızı 40 derece 06 dakika batı 33 derece 18 dakika kuzey bulduk.
Şayet grenwiç saat farkı hesabı ile 40 derece  06 dakika batı bulmazsak bir yerde hata var demektir ya saati doğru tespit etmedik yada  dr türü hesapta hata yaptık deriz.Şayet bu konum farkı hatası  öyle çok çok büyük mesafeler değilse dr hesabımızı doğru kabul ederiz.Bu sağlama yapma mantığını anlatmaya çalıştım.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 830
Ynt: Göksel Navigasyon
#9: 01 Haziran 2017, 16:44:15
Yazdıklarınızdan cok faydalandım. Basit ama tutarlı ve doğru bir yöntem önerdiniz.
elinize sağlık..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Göksel Navigasyon
#10: 01 Haziran 2017, 16:55:20
Sekstant ile GPS aslında aynı şey. Nasıl mı?:

Sekstant ile yerini bildiğimiz bir uzay cisminin bulunduğumuz noktadan ufuk ile açısını ölçüyoruz ve biraz hesap ve kitaplara bakarak yerimizi buluyoruz. Bu işlem ölçüm yaptığımız zeminin oynaklığı (tekne) ve yüksekliği gibi faktörler nedeni ile ve bizim becerimiz ile açıları doğru bulamamamız sebebi ile biraz şaşıyor. Biraz dediğim, bulunduğunuz yeri bir kaç mil farkla tesbit edebiliyorsanız iyi bir sekstant kullanıcısı oluyorsunuz. Kişinin bir vakti zamanında bulunduğu yeri yarım mil farkla tesbit etti diye övünmüştü.

GPS ise yine dünya çevresinde dolaşan yeri belli (zamanla değişiyor ama değişikliği izleyebiliyoruz) uydular, yani gök cisimlerinin yerine göre bulununduğumuz mevkiiyi veriyor. Eski hesap makinalarının (kollu facit) yerini nasıl bilgisayarlar aldıysa sekstantın yerini de GPS aldı. Tek bir gök cismi yerine üç veya daha fazla gök cisminin (uydunun) yerini belirleyebildiği için verileri daha hızlı olduğu kadar güvenilir de oluyor.

Parakete seyri ise benim için hala bir vazgeçilmez. Özellikle Marmara gibi nadir de olsa kara görmeden gittiğiniz bir denizde GPS kadar demeyelim ama ona yakın mevki koyabiliyorsunuz. Kaldı ki açık denizde bir kaç mil şaşmak hiç sorun değil, asıl GPS'e güvenip haritada emniyetli sularda seyrediyoruz derken karaya çıkmış olmak daha şaşırtıcı...
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Ynt: Göksel Navigasyon
#11: 01 Haziran 2017, 18:53:59
Suat kaptan güzel güzel yazıyordu. Bu aralar yoğun ya da sıkıldı her halde. Gerçi Suat kaptan biraz fazla matematik ağırlıklı yazdığından, yorumlar genelde elinize sağlık pek bir güzel yazmışsınız kıvamında olunca yani ciddi ciddi soru gelmeyince Suat kaptanım sıkılmış olabilir.
.....................................................

Yok vallahi olur mu öyle sıkılma falan.... Ben çok keyif alıyorum. Kara planlamalarımın bütçesi çok geç ulaşınca bana denize ineceğim diye Marmaris'de sürünüp duruyorum. Sonrasında daha Gezgn de var bakalım onu da inşallah halledeceğim.

Keyifle okudum şöyle bir çırpıda, takip de edeceğim. Benim topiğime de yine en kısa zamanda döneceğim.
Viya böyle.... :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Göksel Navigasyon
#12: 01 Haziran 2017, 19:33:50
Eski çağlarda sekstant degil de esas zor olan hassas saat yapmak. 17.yy'da ingilizler  bunun icin yarismalar filan duzenliyorlarmis (Tabi adamlarin teknikleri de boylece gelismis..) . hadi onu da anladim saati de yaptik diyelim benim esas merak ettigim almanaklar. Bunu nasıl yapmış adamlar16. - 17.yy'da? 
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Göksel Navigasyon
#13: 01 Haziran 2017, 19:35:30
Bir anlamaya calistigim sey de gunesin ufukla yaptigi acidan Mantiken sadece x yada y noktasını bulmamız lazım degilmi? Her iki noktayı birden nasıl buluıyoruz?
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 760
    • sy-gezgn
Ynt: Göksel Navigasyon
#14: 01 Haziran 2017, 19:54:55
Bir anlamaya calistigim sey de gunesin ufukla yaptigi acidan Mantiken sadece x yada y noktasını bulmamız lazım degilmi? Her iki noktayı birden nasıl buluıyoruz?

Her iki nokta derken?
  • IP logged

 
Yukarı git