Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
OP: 15 Mayıs 2017, 12:34:59
Bildiğiniz üzere kısa bir süre önce kayığımı karaya almıştım. Şimdiye kadar şaftında tutyası olan bir kayığım olmamıştı. Asterix in şaftında iki adet tutya vardı. Biri bayağı çalışmış diğeri ise daha az çalışmış idi. Ben de her zamanki rahatlıkla bunların standart olduğunu nasılsa her yerde bulabileceğimizi düşünerek  bu işlemi bayağı sonlara bıraktım. Ardında Wim de bulunan mağazalarda zar zor tek tip tutyalar bulabildim. Fakat bu tutyalar benimkilerden çok büyüktü.  O esnada bir çok kişi akıl verdi ve bende profesyonellere sordum. Bana tek tutya yeter dediler . Bende her zaman olanın aksine kendi düşüncemi bir kenara koyup, elin Amerikalısı illaki düşünmüştür de iki tane koymuştur diye düşündüm. ama iki tane koca tutyada bana garip geliyor. Bu balans yapar diyorum. Sonra orada bulunan profesyonel bir abimize bunu sordum. Oda bir tane yeter ama istiyosan ikinciyi eski az çalışmış olanı koy dedi.Düşündüm mantıklı geldi ,simetrisi bozulmamıştı bende öyle yaptım. Perşembe pazarına inecek vaktimde yoktu. Hoş olsa da oradakilerde büyükmüş. Neyse suya indik ve ben ilk harekette balansı hissettim. Belli belirsiz rölantide bir titreme var. Normalde tekneye ilk binenin hissetme şansı yok, çünkü ilk halindeki vibrasyonu bilmediği için mukayese şansı yok. Neyse ilave iş çıktı tüpü tavayı hazırladık su altında çalışacaz artık. Bir çok kişi eski tutyanın yüzeyinde ki yıpranmışlık yada boyut farkından oluyodur onu sök geçer diyorlar ama ben kesin çözüme gideceğim.Eski tutyalardan  birini saklamıştım. Şimdi onun aynısını bulmaya çalışıyorum. Bulamazsam ona yakın iki çeşit daha buldum torna ettirip küçülteceğim. Sonucu sizlerle paylaşırım.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#1: 15 Mayıs 2017, 13:09:35
Dönen cisimlerdeki küçücük ağırlık dahi dengeyi bozuyor.Bizim hava ile dönen diş cihazlarımızda bunu hemen anlarız ve dengesi bozulan cihaz asla eskisi gibi olmaz.Ta ki yeni bir kartuş takıp sistemi yenileyene kadar.Rotor kanatçıklarındaki küçücük aşındırmalarla denge sağlanır.Otomobil tekerlerindeki balansın 5-10 gr.kursun eklerle sağlandığını biliriz.Orjinal tutyayı koymanı tavsiye ederim.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#2: 15 Mayıs 2017, 14:23:58
Orjinal tutyayı koymanı tavsiye ederim.
Mustafa Abi çok detaylı araştırmadım ama orjinalinin birebir aynısını bulabilirmiyim bilmiyorum.Fakat söz önce onu araştıracağım. Eğer olmazsa torna ettireceğim tutyaların balansını mutlaka yaptıracağım.Kemal Tesbihçi Reis telefonda detayları aktardı, birlikte balansını yaptıracağız. Ayrıca piyasadaki pervaneciler ve tornacılarda bire bir yapabileceklerini söylüyorlar. Bu arada piyasa da satılanlarda neredeyse balans yapıldığına dair hiç bir ibare yok, satanlarında buna dair bilgisi yok. Bence çok önemli bir konu. Muhtemelen büyük motorlarda pek hissedilmiyodur ama ben bu konuda biraz fazlaca hassasım mutlaka vibrasyonu yakalarım diye düşünüyorum. Artık pancar motor yada listerden kalma alışkanlık galiba.  :)
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#3: 15 Mayıs 2017, 15:43:22
Şafta bağlı tutyanın titreşim yapması pek olası değilidir. Merkezden bir kaç cm uzaklıkta bir ağırlığın balans yapması çok zordur.

Eski tutyanızı söktükten sonra hele yeteri kadar çalışmamışsa kullanmanız önerilmez. Tutyanın çalışabilmesi için iki metal arasında fiziki olarak çok iyi bir temas gerekir. Eski tutyanın ise iyi çalışmadığını düşünürsek bu temasın yeterli olmadığını öngörmek doğru olur. Şaftın üstünün ve/veya tutyanın içinin zımparalnması ise eğer sıkıldığında gerçekten oturuyor ise sorun yaratmaz ama ik i metalin çaplarını değiştirme olasılığı yüksektir ve sıkı bir temas sağlanamayabilir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5812
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#4: 15 Mayıs 2017, 16:57:54
Şafta bağlı tutyanın titreşim yapması pek olası değilidir. Merkezden bir kaç cm uzaklıkta bir ağırlığın balans yapması çok zordur.

Eski tutyanızı söktükten sonra hele yeteri kadar çalışmamışsa kullanmanız önerilmez. Tutyanın çalışabilmesi için iki metal arasında fiziki olarak çok iyi bir temas gerekir. Eski tutyanın ise iyi çalışmadığını düşünürsek bu temasın yeterli olmadığını öngörmek doğru olur. Şaftın üstünün ve/veya tutyanın içinin zımparalnması ise eğer sıkıldığında gerçekten oturuyor ise sorun yaratmaz ama ik i metalin çaplarını değiştirme olasılığı yüksektir ve sıkı bir temas sağlanamayabilir.

Ahmet Reis eski tutya çift idi bir tanesi yeterince çalışmış (öndeki olan), arkadaki daha az çalışmış idi. Temas sorunu yok. Şaft 25 lik ve tutyalar muntazam bir şekilde şaftı öptüler. Fakat şu an bir yeni bir de eski tutya var üzerinde ikisinin arasında büyüklük farkları var. Ayrıca eski olanın yüzeyinin dengeli aşınmadığını kabul edersek muhtemelen benim hissettiğim vibrasyonun sebebi budur. Yani babamın öngörüsü bu. ayrıca az titreşimli daha yuvarlak dönen motorlarda pervaneye atılan boyanın bile balans yapabileceğini iddia eder kendisi. Hatta vidalarını ve kontralarını bile araba bijonu gibi çapraz sıktık ve tersli düzlü yaptık ama bu cumartesi dalıcaz sonucu görücez bakalım.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#5: 15 Mayıs 2017, 17:14:44
Merkezden uzaklaştıkça eklenen ağırlığın daha fazla etki edeceğini öğrenmiştim.Bu fikrinizin yanlış olduğunu düşünüyorum.Merkezkaç kuvvetinin kuvvet koluyla ilişkisi kol boyu arttıkça arttığı düşünülerek.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#6: 15 Mayıs 2017, 18:26:52
Kol boyu arttıkça balans varsa titreşim de artar. Merkeze bu kadar yakın bir tutya da titreşim kolay kolay hissedilmez. Pervane üzerindeki boyada ise hem kol boyu arttığı için hem de yüzey bozulup suyu karışık ittiği için titreşim olması normaldir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#7: 22 Mayıs 2017, 07:50:12
Şimdi ben aykırı bir şey yazınca ne olacak bilemem ama ŞAYET PERVANE ŞAFTI ÜSTÜNDEKİ TUTYA ŞAFTTAN BAŞKA BİR MADENİ BİR ŞEYE ŞAFT İLE AYNI ANDA DEĞMİYORSA O TUTYA "GALVANİK KOROZYON" ADINA HİÇ BİR KORUMA YAPMAZ,KENDİ KENDİNİ TÜKETİR.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#8: 22 Mayıs 2017, 11:02:58
Şimdi ben aykırı bir şey yazınca ne olacak bilemem ama ŞAYET PERVANE ŞAFTI ÜSTÜNDEKİ TUTYA ŞAFTTAN BAŞKA BİR MADENİ BİR ŞEYE ŞAFT İLE AYNI ANDA DEĞMİYORSA O TUTYA "GALVANİK KOROZYON" ADINA HİÇ BİR KORUMA YAPMAZ,KENDİ KENDİNİ TÜKETİR.
Bu söylediğiniz "aykırı" olmuş ama ne yazık ki tam doğru değil Hüseyin hocam..

Teorik olarak söylediğiniz doğru, tutya koruyacağı metal ile elektriksel olarak irtibatlı olmalı.
Ama gerçek hayatta pervane + şaft + tutya elektriksel olarak birbiri ile temas halindedir, bu nedenle tutya sorunsuz çalışır.

Sadece şaft üzerindeki pozisyonu ne kadar pervaneye yakın olursa verimi/faydası o kadar yüksek olabilir diyebiliriz.
Pervaneden çok uzakta duran tutya çok iyi görevini yapmayabilir.


  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#9: 22 Mayıs 2017, 18:51:54
Özgür korsanım galvanik korozyonda akım ve voltaj mili mertebesinde ama kurbanlık çinko biraz uzakta oldumu direnç değeri ohm değerleri seviyesinde oluştuğundan;kurbanlık tutyadan gelecek olan akım ohm kanunu gereği mikro seviyelere indiğinden dolayı o an akıma aç olan pervane şaftı eksik kalan akımı üzerine takılı olan yani aralarında elektriksel direnç olmayan pervaneden almakta yani pervane uzakta kurbanlık tutya olmasına rağmen zayıflamaktadır.
Tutya uygulamasında kurbanlık tutya hem zayıflayan hemde kemiren metallere aynı anda temas etmeli ki kemiren metal hiç bir elektriksel zorlukla karşılaşmadan pervaneyi çürütmek yerine  lezzetli tutyayı yesin bitirsin.
Yanliş mı?
Yine diyorum ki  pervane şaftında pervaneden yarım metre uzakta şaftın üstünde tek başına duran tutya hiç bir şeyi korumaz,sadece kendini tüketir.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#10: 22 Mayıs 2017, 19:59:21
Teorik olarak eleştiriniz doğru ama pratikte binlerce pervane bu şekilde korunmaya devam ediyor.

Eğer hiç işe yaramıyor olsaydı bir süre sonra (yeteri kadar pervane çöpe gidince!) vazgeçilirdi.

Evet, ne kadar pervaneye yakın o kadar iyi ve pervane somununa takılan tutya candır! :)

öZgür (mobil)

  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#11: 22 Mayıs 2017, 20:07:33


Evet, ne kadar pervaneye yakın o kadar iyi ve pervane somununa takılan tutya candır! :)

öZgür (mobil)
Anlaştık
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 1165
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#12: 08 Ocak 2018, 21:55:36
Hazır çarkçıbaşılar ortada yokken forumun derinliklerinden bulduğum bu konuyu canlandırayım. Zaten denizciliğimizle ilgili az birazcık anımızı bu akşam için Betül Korsan’a ödünç vermişiz. :) Yerine yenilerini eklemek iyi olur.  Şaft tutyası deyip geçmemek lazım. Bir şaft tutyasını sökebilmek için Haydarpaşa Mendireğinde dalmak zorunda kalacağımı bilemezdim. Bu maceraya sonra geleceğim ve beni teknede iş yaparken görmediğini her fırsatta dile getiren Dorko 15 Reisi Oğuzhan Bey’e ithaf edeceğim.   ;D 

Pervaneye tutya takıyorsak, Şaft tutyası gerekli mi, gereksiz mi? İlla takılacaksa şaftın neresine monte edilecek? Teknenin altından gelen ses ya da titreşim ondan olabilir mi? Yoksa tutya masum mu? Bütün bu soruların cevabı benim kafamda hala tam oturmuş değil. Benim deneyimim biraz uzun olduğundan  bu konuyu meşgul etmemek için bunları ayrı bir bölümde yazsam daha iyi olur. Bu konu da foruma sonradan üye olan Reislerin dikkatinden kaçmış olabilir.
  • IP logged

S

Servet

Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#13: 08 Ocak 2018, 23:00:50
Tutyanın çalışabilmesi için,şaftın suyla temas ettiği yere takılması gerekir sanırım..
pervaneye tutya takılıyormu?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Ynt: Şaft Tutyası Değişimi ve Önemi
#14: 09 Ocak 2018, 08:21:13
Bir çok pervanede, şaft ucunda bulunan bir vidalama deliğine tutya bir alyen vida ile vidalanır. Bazılarında ise oldukça dar (etli bir pul gibi) bir şaft tutyası pervane gövdesine yapıştırılarak sıkılır. Bunun dışında yumurta şeklinde bir tutya şaft üzerine vida ile sıkılarak bağlanır. Bahsettiğim ilk tutya pervane tutyası olarak anılır.
  • IP logged

 
Yukarı git