Sevgili Dostlar.......
SM-G930F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Tümay Kaptan rica etti buyrunuz.
SEYİR GÜVENLİĞİ SİSTEMİ Amaç :Seyirde olan teknelerimizin güvenliğine katkı sağlamak, seyir konforunu artırmak.
Birkaç yıldır kullandığımız ve halen çalışmakta olan DENİZDE SEYİR GÜVENLİĞİ adı altında bir sistemimiz mevcuttur. Bu sistem, geçen yıllarda bir arkadaşımızın hayatını kurtarmış, teknelerimizi ve mürettebatını binlerce deniz mili koruyup, kollamıştır .
Bu sistem, belirtilen kurallar çerçevesinde geliştirilmiştir. Geliştirilmeye devam edecektir.
Günümüzde, ticari teknelerin tamamı ve kısmen de amatör tekneler, AIS cihazı taşımaktadır. Bu tekneler, MARİNE TRAFFİC uygulamasından rahatlıkla görülebilir ve takip edilebilir . Teknenizin Marine Traffic üzerinden takip edilebilmesi için, teknede AIS cihazı olması da şart değildir. Gerekli olan programın ismi OnCourse olup, Google Play’dan indirilebilir .
Bu program, teknenizin konumunu, hızını, rotasını, seyir bölgenizdeki gemi trafiğiyle birlikte harita üzerinde görüntüler.
Bu uygulama 10 TL karşılığı cep telefonunuza indirilebilir .
OnCourse programı sizden MMSI numarası talep edecektir . Bu numara ABD bayraklı teknelerde internet üzerinden edinilebildiği gibi, Türk Bayraklı teknelerde telsiz ruhsatının üzerinde yazılıdır .
Her iki durumda da MMSI numarası edinemezseniz, OnCourse programı size yeni bir MMSI numarası verecektir . Bu edindiğiniz numara ve tekne ismini programa girerek sistemi aktive ettiğiniz takdirde, MARİNE TRAFİCC haritası üzerinde gözükeceksiniz… Aynı ekranda diğer gemileri de göreceksiniz
Seyir güvenliğimizin ilk aşaması bitmiştir . Eğer haritada kendinizi görüyorsanız ikinci aşamaya geç
BURAYA KADAR TAMAM AMA, SEYİR GÜVENLİĞİ NASIL SAĞLANACAK?Seyir halindeki teknede, arkadaşınız, eşiniz veya evladınızın olduğunu düşünün. Marine Traffic üzerinden tekneyi izleyebiliyorsunuz ama onlarla irtibata geçmek için telefon araması haricinde bir imkanınız daha olmalı. İşte bunu sağlayacak olan internet üzerinden çalışan ZELLO programıdır. Bu programı yine Google Play Store’den ücretsiz olarak edinebilirsiniz .
Seyir güvenliği sistemine dahil olmak isteyen kaptanlar da, programın telefonuna yüklenmesi sonrasında, kanal ara butonundan ‘’seyirgüvenliği’’ kanalını bulacaktır. Kanal, giriş yapmanız için sizden şifre isteyecektir . Şifre ise 1234 dür .Şifrenin de girilmesiyle kanala aboneliğiniz başlayacaktır.
NEDEN ZELLO ?Zello ve OnCourse internet üzerinden çalışır . İnternet olmadığı durumlarda yani telefonun çekmediği durumlarda, her iki sistemde çalışmayacaktır. Yalnız yıllar içindeki tecrübelerimiz göstermektedir ki, sahilden 20 dm açığa kadar , Kıbrıs - Mersin geçişinde ve tüm Ege denizinde kesintisiz iletişim sağlanabilmektedir. Tabi ki bazı kör noktalar da mevcuttur . Ege Denizi’nde, Lavrion - Bozcaada seyrinde ( Egeyi ortadan kesen hattır) iletişim hiçbir zaman kopmamıştır . Telefonun çok zayıf çektiği hallerde bile iletişim hayret edilecek şekilde kesintisizdir .
SİSTEMİN ÇALIŞMASI NASIL OLACAK, NE İŞE YARAYACAK?Biz amatör denizciler, ailemizle açık denizlerde tek başımıza seyir yapıyoruz . Yılın belli aylarında denize çıktığımız için, birçoğumuz denizin risklerinden kaçınmak için yeterli tecrübeye sahip değiliz . Bazı sorunlarla karşılaştığımızda sorunların çözümü için elbette ki yardıma ihtiyacımız olabilir.
Örnek olay : Sert bir fırtınada makine arızası durumunda kaptan teknesini tamir etme gayreti içindeyken, onu takip eden Zello vardiya zabitinin yapabileceği şeyler vardır. Koşullar uygunsa, bir tamirci bularak tekneye transferini sağlamak, tekne kıyıya doğru sürükleniyorsa ve risk varsa, çevredeki tekne veya balıkçı tekneleri ile temas kurarak teknenin çekilmesini sağlamak , kıyı telsiz istasyonunu arayarak durumu bilgilendirmek vs. gibi.
Örnek olay : Sağlık problemi yaşayan bir kaptanın tek tuşla ‘’kötüyüm’’ demesi bile yeterli olacak ve Zello vardiya zabitinin (asistan), telsiz kullanamayacak durumda olan kaptan için tüm yardımları organize etme imkanı olabilecektir. (Gerçekleşti !!!!!)
Örnek olay : Tek başına açık deniz seyri yapan kaptan için, marina, yakıt, kumanya, acente hizmetleri vs … sağlanabilir. Tek başına seyir yapan kaptanın, karada ve imkanları fazla bir asistanının olması, paha biçilmez lükstür.
Bu sistem nöbetleşe olarak hizmet verecektir . Her üye dönüşümlü 12 saat nöbet tutacaktır . Yani 20 üyemiz olması durumunda, her üye 10 günde bir 12 saat hizmet verme durumunda olacaktır . Üyelerimiz arasında tecrübeli kaptanlar, doktorlar, makinacılar, elektrikçiler olacağı için, vardiya sıraları olmasa bile ortak hareketle kaptana gerekli destek sağlanabilecektir.
Zello’da vardiya sırası gelen üyenin, o gün çok önemli bir işi çıktı ise, vardiya sırasını müsait bir üyeye anlaşarak aktarabilecektir. Bu da KESİNLİKLE kesintisiz 12 saat, birisinin sizin yerinize vardiya tutacağı anlamına gelmektedir.
Bu hizmeti almak isteyen kaptanlar, 24 saat önceden ilgili Zello kanalından bilgi vermelidirler . Her gece 20:00 –21:00 arası
ACİL DURUM PROSEDÜRLERİ VE UYGULAMA YÖNETMELİĞİBu sistem, bu sisteme dahil olan teknelerin denizde güvenliğini sağlama amacını taşıdığı için, önce teknelerin belli standartlarda olması gerekmektedir .
*Teknede GMDSS standartlarında DSC çağrı yapabilecek ve alabilecek bir telsiz olmalıdır . Aynı zamanda, VHF cihazınızın üzerinde teknenin koordinatlarını görmelisiniz . Bu da tek tuşla yardım çağrısı gönderme ( DISTRESS) yetisine sahip olduğunuz anlamına gelir .
* Teknenizde, mevzuatın öngördüğü tüm güvenlik ekipmanınızın olması gerekmektedir .
* Seyir anında teknenin her yerinden duyulacak şekilde açık olan telsiz, devamlı 16. Kanalı dinlemede olmalıdır.
* Seyre başlamadan önce, en az 20 mil uzaklıktaki bir gemi ile görüşülerek, teknenin telsiz sisteminin çalıştığı test edilmelidir.
* Teknenizde AIS olmalı veya telefonunuzda ONCOURSE programı çalışır olmalıdır. Seyre başlamadan test edilmelidir.
* Telefonunuzda ZELLO programı yüklü olmalı.
* Telefonunuz için yedek batarya da bulunmalıdır.
KURALLAR :
*Seyirgüvenliği’’ ZELLO KANALI ASLA SOHBET KANALI DEĞİLDİR . BU KURALI ÜÇ DEFA İHLAL EDENLER , KANALDAN ÇIKARILIR . BU KANALDA SOHBET KESİNLİKLE YASAKTIR . KARADAKİ KAPTANLAR, ASLA BU KANALDA KONUŞAMAZ, SOHBET EDEMEZ . ( Kanal, sistem bakım ve değerlendirme amaçlı , saat 20:00--- 21:00 arasında kullanılabilir.)
SİSTEME KENDİMİZİ TANITMASisteme hem vardiya zabiti (asistan), hem de kullanıcı kaptan olarak katılmak isteyenler, Zello ‘’Seyirgüvenliği’’ kanalında, bir defaya mahsus kendilerini tanıtır ve iletişim bilgilerini verir. Bu, her gece 20:00 İle 21:00 saatleri arasında olacaktır . Sistemdeki eksiklikler, günün, geçen seyirlerin değerlendirilmesi de bu saatler arasında yapılacaktır .
Neden sert kurallar? Daha önce, kanallarda gecenin bir vakti canı sıkılanlar dostlarımızın, sohbet amacıyla ‘’Alo kimse yok mu?’’ şeklinde çağrılar yapması sonucu, birçok abone sistemi terk etmiş veya devamlı meşgul konumunda tutmuştur. Bu kanal, yalnızca denizdeki teknelerin güvenliği için tahsis edilmiştir. Sohbet kanalımız ise ,yine zello da bulunan
“Heyamolaheyforum” kanalıdır.
1) Sistemde, temel olarak nöbetler sırayla tutulacaktır. Vardiya zabitleri (asistan), vardiya saatlerine göre, 12 saat Zello’yu açık bırakarak dinlemek mecburiyetindedir. Sisteme kayıtlı tüm kaptanların da, 24 saat ilgili Zello kanalını dinleme pozisyonunda olmaları önerilir. Kurallar iyi işlediğinde, kimse telefonunu sessiz konuma almak durumunda olmayacaktır .
2 )Seyir yardımı almak isteyen kaptan, en az 24 saat önceden kalkış limanını, varış limanını kanalda duyurmalıdır.
3)Seyir yardımı almak isteyen kaptan, acil durumlardaki hizmet talebini, şeklini de (modlar) kanalda bildirir.
KAPTAN VE VARDİYA ZABİTİ ARASINDAKİ KURALLARDaha önceki seyirlerde edindiğimiz tecrübeler ışığında, kaptan ile vardiya zabiti (asistan) arasında, görev paylaşımı kurallarının önceden belirlenmesi hususunda görüş birliğine varılmıştır .
1)Seyir güvenliği sisteminde tüm sorumluluk kaptana aittir. Bu sistemden dolayı herhangi bir zarar ileri sürerek vardiya zabitini (asistanı) suçlayamaz. Herhangi bir tazminat talebinde bulunamaz.
2) Çatışma konularında yardım isteyip istemeyeceği hususunda kaptanın beyanı alınır, eğer yardım isteyecekse gemi yaklaşımları konusunda mesafeyi belirtmelidir . Vardiya zabiti (asistan) de, o anlaşma çerçevesinde çatışma uyarısında bulunacaktır. ( İnternetin çekmemesi, AİS sistemindeki olası sinyal zayıflığı ihtimali göz önüne alınmalı, bu sisteme güvenerek teknenin kontrolü savunmasız bırakılmamalıdır. Seyirde uyumayın. Özellikle Marmara geçişlerinde böyle durumlarla sıklıkla karşı karşıya kalınmaktadır.)
Gerçek anlamda çatışmayı önleyen AIS ve radar uyarılarını gece ve gündüz seyirlerinde açın….
OLASI DURUMLAR VE TEMEL ÇÖZÜMLERDaha önceki seyirlerde, kaptan ile vardiya zabiti (asistan) arasında yapılan görüşmelerde, sinyali kesilen tekne ( elektronik olarak kaybolan) ile ilgili ne yapılacağı hususu bilinmemekteydi . Bu da, teknenin güvenliğini tehlike attığı gibi, vardiya zabiti (asistanı) ve tekneyi izleyen sistem üyelerini merakta bırakmaktaydı.
Tekneden gelen sinyalin kesilmesi, Zello ile de iletişim kurulamadığı taktirde, ne yapılacak ?
Bu durumda, kaptanın seyir öncesi verdiği komutlar doğrultusunda hareket edilir . Başka bir değişle kaptan nasıl takip edileceğini vardiya zabiti (asistana) önceden bildirir .
SİYAH MOD : Bu, genellikle fırtınalı havada, gece tek başına seyirlerde önerilir .
Sinyal kesildikten 10 dk sonra Zello’dan aranacak
Sinyal kesildikten 20 dk sonra telefondan aranacak
Sinyal kesildikten 30 dk sonraTürk radyo aranacak (tel ya da VHF kanal 16)
Sinyal kesildikten 60 dk Türk Radyo, Arama Kurtarma Merkezi’ne ihbarda bulunulacak. Teknenin kaybolduğu, son koordinatları yetkili mercilerle paylaşılacak.
MAVİ MOD :Bu, genellikle tek başına seyirlerde veya yeni tekne almış kişilere önerilir .
Sinyal kesildikten 20 dk sonra Zello’dan aranacak
Sinyal kesildikten 40 dk sonra telefondan aranacak
Sinyal kesildikten 90 dk sonra Türk Radyo aranacak ( tel ya da VHF kanal 16)
Sinyal kesildikten 180 dk sonra Türk Radyo, Arama Kurtarma Merkezi’ne ihbarda bulunulacak. Teknenin kaybolduğu, son koordinatları yetkili mercilerle paylaşılacak.
BEYAZ MOD …Bu, genellikle tecrübeli denizcilere önerilir .
Sinyal kesildikten 30 dk sonra Zello’dan aranacak
Sinyal kesildikten 90 dk sonra telefondan aranacak
Sinyal kesildikten 6 saat sonra Türk Radyo aranacak ( tel ya da VHF kanal 16)
Sinyal kesildikten 12 saat sonra Türk Radyo, Arama Kurtarma Merkezi’ne ihbarda bulunulacak. Teknenin kaybolduğu, son koordinatları yetkili mercilerle paylaşılacak.
Yukarıdaki kurallar asla değiştirilemez değildir . Kaptan ve vardiya zabiti (asistan) ile ortaklaşa karar verilerek, seyir sırasında veya önceden değiştirilebilir .
İstanbul Türk Radyo : +90 212 598 95 35
Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi : +90 312 231 91 05
: +90 312 232 47 83
Tele Sağlık : +90 212 251 64 69 24 SAAT HİZMET VERMEKTEDİRLER.
Sisteme dair belirlenen kurallar, ihtiyaca göre, kanal yöneticileri tarafından duyurulmak suretiyle değiştirilebilir.
Tüm kaptan ve vardiya zabitlerine (asistan) kolay gelsin.
Kaptan Tümay Gören