Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Zehirli boya

  • *
  • İleti: 2553
Zehirli boya
OP: 17 Nisan 2017, 16:46:37
Teknelerimizi karaya aldığımız şu günlerde bu konuda eksik kalmasın forumumuzda reisler. Nacizane bilgilerimi aktarmak isterim.

Ne kadar boyaya ihtiyacımız olduğu ile başlayalım.



Sonrasında kısaca tavsiyeler;

Teknolojide meydana gelen değişikliklere bağlı olarak zehirli boya (antifouling) teknolojisi de sürekli olarak gelişiyor. Tüm bu çalışmalar, tekneye yapışan ve teknenin bünyesine zarar veren üç ana tip canlı (yosun, atırgana ve yapışkan balçık organizmalar ve türevleri) oluşumunu engelleme ve tekneyi bunların zararlı etkilerinden korumak için yapılıyor.  Küçük deniz canlıları,  tekne yüzeyine hücum ederek, zamanla teknenin katmanlarına işleyerek çıkarılması oldukça zor olan kabuklu ve yapışkan bir katmana dönüşüyor. Teknelere yapışabilecek deniz canlıları, bölgeye, sıcaklığa, tuzluluğa ve suyun temizliğine göre farklılık gösteriyor. Bu sebeple, teknenin, suyun ve bölgenin özelliklerine (kirlilik, su içi akıntıları, güneş ışığı ve sıcaklığın oranı, v.b.) bağlı olarak oluşabilecek çeşitliliğe cevap vermek için değişik tipte zehirli boyalar geliştirilip, üretiliyor.

Doğru Seçim
Doğru karina ya da zehirli boyayı belirlemek çok önemlidir. Bu seçimde tekne tipi, hızı, seyir aktivitesi, bulunduğu bölge ve bağlı kalma süresi dikkate alınmalıdır.  Ayrıca boya seçiminde bulunulan bölgenin resmi zorunlulukları ve çevre düzenlemeleri de göz önüne alınmalıdır.

 

Zehirli Boya Çeşitleri
Zehirli boyalar kendi kendine eriyen (Self-Polishing), Sert (Hard), zehirli boyalar olmak üzere genelde iki kategoriye ayrılır. Başka çeşitleri de var ancak bizim işimiz bunlarla..

Kendi Kendine Eriyen (Self-Polishing)
Günümüzde özellikle yelkenli ve deplasman tipi motoryatlar için en fazla kullanılan zehirli boya tipidir. Bu tipteki zehirli boyalar, içinde kullanılan bağlayıcının özelliğine göre değişik erime hızlarına sahip farklı tiplerde üretilebilirler. Tekne suya atıldıktan sonra, tekne şartlarına uygun olarak sürülen zehirli boya, sürekli ve kontrollü olarak eriyerek tekne yüzeyinde canlı organizma kovucu, temiz bir tabaka oluşturur. Bu yolla, sezon süresince sürekli ve iyi bir performans sağlanır ve tekneden gereğinden fazla zehirli madde atımı da önlenmiş olur. Yeni tip zehirli boyalar, önceki örneklerinden daha hızlı eriyen zehirli boyalardır. Bu nedenle daha iyi bir performans elde etme imkanı sağlarlar. Kara da dayanma ve suya atma süreleri de daha uzundur.

Sert (Hard)
Sert zehirli boyalar, yüksek sürtünmeyle erime prensibine dayalı boyalardır. Bu zehirli boyaların bağlayıcıları, yüksek oranda suda çözülemeyen ve dolayısıyla kolay erimeyen türdedir. Bu boyalar doğası gereği sürtünmeye dayanımları yüksek olduğundan, yüksek süratli planning tipi teknelerde kullanımları idealdir. Ancak bu tür tekneler, iskelede bekleme sürelerinde sakal tutabileceği için teknenin boyanmadan önce  zehirli boya kısmının fırçalanması veya forumumuzda anlatılaan oksalik asitle temizlenmesi ile pürüzsüz tekne yüzeyini ortaya çıkarmak gerekir.

Yeniden Boyanma Prosedürü
Bazı basit kurallara dikkat edilmelidir:
Her türlü boya işinde, yüzey hazırlığı iyi olmalıdır. Örneğin, yüzey tüm atıklardan ve tozlardan arındırılmış olmalıdır.
Sert/kendi kendine erimeyen bir zehirli boya, sezon sonunda içinde aktif madde kalmamış bir bağlayıcı/ reçine tabakası bırakır. Bu durumda yeni zehirli boyadan en iyi  performansı almak ve yeni bir zehirli boyayı uygulamadan önce bu tabakayı çıkarmak için sulu zımpara yapılmalıdır.

Eğer zehirli boyanın markasını veya tipini  değiştirmek istiyorsanız , önce yüzeye yeni kullanacağınız boyanın  astar boyası uygulanmalıdır.
Zehirli boya uygulamadan önceki bekleme sürelerinde zehirli boya gölgede ve kapalı kutusunda bekletilmelidir.. Zehirli boyalar, çökmeye yol açabilecek ağır pigmentler ihtiva ederler. Bu yüzden uygulama öncesi ve sırasında zehirli boyaları iyice karıştırmak gereklidir.
Suhattı ve uç/ köşeler gibi, teknenin düzenli olmayan su akımlarına maruz kalan bölgelerine ilave bir kat daha zehirli boya atılması iyi olur.
Zehirli boyaların kesinlikle inceltilmemesi gerekir. Ancak  özellikle çok soğuk bölgelerde uygulamaya yardımcı olması açısından , uygulama sırasında boya kutusu sıcak su dolu bir kaba oturtulabilir..
 
Küçük deniz canlıları, güneş ışığında daha hızlı büyürler ve bu yüzden su hattı, faça ve dümen kısımlarında daha fazla görünürler. Bulanık ve kirli sular, zehirli boyanın içindeki aktif malzemelerin çalışmasını engellerler. Bu yüzden sık sık yıkamanın zor olduğu dümen ve su hattı, faça bölümlerine ilave zehirli boya katları uygulanması önemle tavsiye edilir.

Zehirli boyaların kuru zımparalanması sonucu ortaya çıkan toz, içerdiği toksit maddelerden dolayı insan sağlığına zararlı olduğundan kesinlikle sulu zımparayı tavsiye ediyorum..

-Devam edecek
  • IP logged
« Son Düzenleme: 17 Nisan 2017, 16:54:44 Gönderen: Öcal Turan »

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Zehirli boya
#1: 17 Nisan 2017, 18:05:13
Polyester teknelerde   5-6 senede bir su kesimindeki kalınlaşmış olan ve yer yer dökülerek satıh bozulması meydana getiren zehirli boyaların da kazınarak Jelkot'a kadar temizlenip, karada en az 1 ay kurumaya bırakılıp ozmoz kontrol'ü yapılması , jelkotta yıpranma varsa ozmoz'a karşı koruma amaçlı olarak 1-2 kat epoksi uygulaması yapıldıktan sonra Zehirli işlemlerine başlamamız lazım..

   Ben genellikle 2 sene gidecek şekilde zehirli attığımdan ,iki sene sonra tekneyi karaya aldığımda sıcak bölgede en az 15 gün karada bekleterek her halukar da tekneye kendini nispeten kurutma şansı verme taraftarıyım. (imkanı olan karada kışlasın ,en iyisi)

   Tekne karaya alınırken mümkün olduğunca tazyikli suyla bol bol yıkatmanız daha sonrasında gövde kontrolü ve hazırlığı aşamalarınızda sizi bir çok külfetten kurtaracaktır. Gövdede sintine çıkışlarındaki kekamozları kurumasına fırsat vermeden daha o gün oksalik asit ve bir eski diş fırçası ile temizleyip bol tatlı su ile yıkayın sonrasında tutyaları kontrol edin ,  sökün varsa tutya saplama diplerindeki ve arkalarındaki draganaları da temizleyin. Aynı işi derinlik göstergesinin aynası ,pala ve motor şaftı ile pervaneye de uygulayın.

Bırakın tekne dinlensin bir iki gün en az.

 - Boyaya başladığın gün.: Sulu (takoz yardımıyla) zımpara yapılarak çürük ve dökülen zehirli boyaların temizliği , tüm boya yapılacak yüzeyin düzeltilmesi ve zımpara ile çizilmesi işlerini yapın..
Elektrikli herhangi bir zımpara önermiyorum eğer jelkot a kadar inilmeyecekse. İnilecekse ekzantrik ve titreşimlerle işinizi görün.Vücudunuzu koruyacak tulum ve gözünüze boya sıçraamasını engelleyecek gözlük takmayı unutmayın.   
İşiniz bitince Arap sabunlu su ve fırça ile tekneyi yıkayıp bol tatlı su ile durulayın ,gerekirse asetonla hafifçe silin temizlik için.
 
 - İkinci gün ; Mavi bant ile (3M) faça çizgisine koruma bantı çekin , pervane şaftı ve derinlik –varsa sürat göstergelerine maskeleme yapın ve  karıştırarak hazırladığınız  1 kat zehirli boya astarını rulo ile sürün ( eski zehirli boyanın aynısını kullanacaksam astar sürmeye gerek yok.)
Bu astar boya suya karşı yalıtım da sağladığından ben iki kat sürüyorum.

 - Üçüncü gün ; boya içerisindeki zehirli elemanlar ile bakır partiküllerin dibe çökmesini önleme amaçlı , matkap ucuna bağladığınız karıştırıcı aparatı veya boya çubuğu ile zehirli boyayı sürekli karıştırarak ,  Rulo ile ilk kat zehirliyi sabahtan sürün.Sintine çıkışlarının ulaşabildiğiniz kısımlarına kadar ince poya fırçası ile sürmeyi unutmayın. Akşamüstü ikinci katı sürün gece boyaya kendini çekerek yavaş kuruma ve yayılma fırsatı verirsiniz.(Bu anlattığım sıcak havalarda , hava serinse bu işi iki günde yapabilirsiniz.)
 - Dördüncü gün ; Sabah aynı şekilde 3.ci kat zehirliyi sürün ,akşama Teknenin burun ,salmanın ön-arka tarafı ,dümen palası ön-arka-alt-üst kenarları ile skeg e takviye kat atın aynı şekilde tekne su hattının 20 cm alt tarafına kadar da takviye bir kat sürün.,
-Beşinci gün maskelemeleri sökün ,tutyalarınızı takın , tekneyi takoz yerlerine denk gelmeyecek şekilde  vinç e aldırın ve vinçte iken takoz yerlerine kalınca 1-2 kat boyayı sürün , geçmiş olsun.  :)

Not: ilkbahar şartlarında yaptığımızdan, hava soğuk veya yağmurlu olabiliyor ; Hava durumunu kontrol edin ,işinizi yağmursuz günlere denk getirin. 
Zamanınız kısıtlıysa, Teknenizi yanlar,ön ve arkadan komple sera naylonu ile kapatıp altında çalışabilirsiniz.
Pervane zehirlisi olarak ben  İnternational ın trilüx  pervane zehirlisi ni önce astarı sonra 4 kat kendisini sürdüm geçen sene , bu sene göreceği,m neticeyi.
Zehirli olarak kullandığım boyaya da galon başına yarım kilo bakır tozu ve bir avuç Meksika acı biberi atmıştım ,onu da merak ediyorum.  8)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Zehirli boya
#2: 17 Nisan 2017, 18:49:48
İkinci bir not: Zehirli boya sürüldükten sonra hemen denize atılması gibi bir yanlış inanış var, bu işlem eski tip yumuşak boyalar için geçerli idi. Boyalar ortalama olarak üst kurumalarını 1-2 saat içinde tamamlarlar, fakat dip kurumaları farklı cinslerdeki boyalara ve sıcaklığa göre 6 veya 8 saat arasında değişir.
en geç 3-4 gün içinde de suya atılması gerekir. 3-4 günü geçersede çok önemli değil sadece çok sıcaklarda zehirli boya yüzeyine dokundukça tozuma yapar.
Ve çok önemli aman tatlı su değdirmeyin ,özelliğini kaybeder demişti bana bir boya üreticisi.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 285
Ynt: Zehirli boya
#3: 07 Mayıs 2017, 10:09:14
 :)xx Eline sağlık Öcal reis. Bunu DADD web sayfasına da koyalım mı?

Çok selam.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Zehirli boya
#4: 07 Mayıs 2017, 20:52:03
Çok memnun olurum Zafer hocam. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Zehirli boya
#5: 08 Mayıs 2017, 18:01:56
Mehmet Beyden Boya siparişinde uygulama önerisi istemiştim. Güzel ve faydalı bir metin paylaşalım burada bulunsun.



DE-MARİN
ZEHİRLİ BOYA UYGULAMA TEKNİKLERİ
Teknelerde zehirli boya kullanımı
Teknenizin özelliklerine göre doğru zehirli boyayı belirlemek çok önemlidir. Bu seçimde teknenizin tipi, azami hızı, bulunduğu liman veya marinanın bölgesi, bağlı kalma süresi dikkate alınmalıdır. Çekek sürenize ve bölgenizin özelliklerine göre 3 – 4 kat zehirli boya tatbik etmeniz gerekmektedir. Selfpolishing boyalar, belli ortalama hızlara göre tasarlanmıştır. Tekneniz uzun süreler bu hızın çok altında seyrederse (veya limanda uzun süreli yatarsa) su kesiminiz kirlenir. Yada, tekneniz çok hızlı seyrederse (fazla mile dayanıksız yanlış zehirli tatbik edilmiş ise) zehirli boya kontrolsüz çözünerek teknenizi erken çekek yapmanızı gerektirebilir.
Teknenizin baş ve kıç kısımlarında aşırı aşınan bölgeleri ek katlarla korumanızda gerekecektir. Kekamoz diye bilinen midyeler, salgıladıkları çok etkin tutkal sayesinde teknenizin su kesimine ve karinasına yapışırlar. Bu kakamozları koparırken, lamine teknelerde jelkot ve elyaf hasar görebilir. Bu noktalarda, zaman içinde osmoz başlar. Teknenin karinasına kekamoz yerleşmesini gözlemliyerek mutlaka önliyebilirsiniz.
Uygulama;
 Tekne karaya alındıktan sonra su jeti ile temizliği yapılır ve kurumadan ıslak şekilde 80 ile 100 zımpara ile yüzeydeki etkisini yitirmiş eski zehirli kalıntılarını sulu zımpara ile temizlenir.
 Tekne tekrar tatlı su ile yıkanarak kurumaya bırakılır. Kuruduktan sonra tinerli bir bezle yüzeydeki tozlar tamamen giderilir ve yeni uygulamaya hazır hale getirilir.
 Alttaki zehirli boya cinsi ne olursa olsun, yeni uyguluyacağınız zehirli boyanın uzun ömürlü olması için mutlaka üniversal anticorrosiv bir zehirli boya “astarı” kullanılmalıdır.
 Uygulamaya başlamadan önce malzemeler gözden geçirilir uygulanacak antifouling ve astar hesaplanır. Yelkenli bir teknede ortalama su kesimi 1 m x 3.30 = 3,30 m² alan olarak yaklaşık hesaplanır. Yani 12 m bir salmalı tekne 39,60 – 40 m² gibidir.
 Yaklaşık 12 m tekneye ortalama 7,5 - 8 Litre Antifouling ve 2,5 Lt. Astar hazırlanır ve bunun yanında su hattı boyu için maskeleme bandı, boya için uygun parmak rulo ve kestirme fırça inceltici ve temizlik için; Sellülozik tiner, maske, pratik boya tulumu.
 Zehirli boya uygulamanızı sabahtan başlıyarak 1 kat astar 6-8 saat sonra 1 kat zehirli boya ertesi güne sabah 2. katı atıp 6-8 saat zaman aralığı ve 3 ve 4 kat ile tamamlıyabilirsiniz.
 Uygulama yaparken fırça yada rulonuzu su hattı boyunca aynı yöne yatay yada tamamen dikey olarak yapmanız gerekmektedir. Fırça yada ruloyu kuru olarak kesinlikle taramayın her daldırdığınızda yeterli boya olmasına özen göstermeniz gerekir.
 Uygulamadan önce mutlaka iyice karıştırınız, Antifoulingler ve Astarlar ağır piğmentler ihtiva ettiği için mutlaka uygulama arasındada karıştırmak gerekmektedir.
 Su hattı boyunca dalgalanmaya ve su akımlarının en çok maruz kaldığı bölgeye extra 1 kat
daha zehirli boya geçmeniz su hattının daha temiz kalmasına yardımıcı olacaktır.
 Sonkat Antifouling uygulamasından sonra teknenin en az 8 – 10 saat kurumasını beklemek
gerekmektedir. Min. 8-10 saat Max 4-5 gün sonra atılabilir.
 Firma ve markalara göre değişiklik göstersede m² zehirli boya sarfiyatı yaklaşık 0,100 ml.dir
DEMARİN SPC ANTIFOULING ve ANTIFOULING LL Kalay ve Kurşun içermeyen TIN-FREE.
Kırmızı,Mavi,Siyah renklerde üretilen. Bakır oksit içeren kalaysız bir Antifouling boyadır. Kendi kendini
temizleyen özelliği sayesinde boyanın ömrü süresince sürekli bir “BİO-AKTİF” koruma sağlar. . Bu ürün
biocid olarak organotin içermemektedir ve IMO AFS/CONF/26) Ships dökümanına uygundur.
Önemli; Antifouling uygulamalarında birçok sistem tekne denize atıldıktan en az 20 – 30 gün sonra
çalışmaya başlar. Tekne atıldıktan sonra oluşan ilk kirlenmeler 20 -30 gün sonra tekne seyire çıkmaya
başladığında suyun çarpma etkisi ile temizlenmeye başlar..
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 62
Ynt: Zehirli boya
#6: 08 Mayıs 2017, 21:51:47
Cok guzel bir calisma.. bu sene ben de usta yaparken basinda olacaktim, iyi oldu bu bilgiler..

Peki pervane icin bir notunuz olur mu? Gecen sene pervane zehirlisi kullandim, bu sene karaya aldigimda karar verecegim tekrar uygulayip uygulamayacagima..
Pek bir sorun yasamadim gerci seyirlerde..



Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Zehirli boya
#7: 08 Mayıs 2017, 23:19:31
Cok guzel bir calisma.. bu sene ben de usta yaparken basinda olacaktim, iyi oldu bu bilgiler..

Peki pervane icin bir notunuz olur mu? Gecen sene pervane zehirlisi kullandim, bu sene karaya aldigimda karar verecegim tekrar uygulayip uygulamayacagima..
Pek bir sorun yasamadim gerci seyirlerde..



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ben hiç pervane zehirlisi kullanmadım, ama bu sene kullananları not ettim, seneye bakacağız bakalım. sizin sonucu da merakla bekliyorum.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 62
Ynt: Zehirli boya
#8: 09 Mayıs 2017, 14:56:12
Tamamdir. Cok az kaldi, 27mayista cikariyorum karaya. Gorselleri paylasacagim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 62
Zehirli boya
#9: 06 Haziran 2017, 08:01:57


Fotolari yukleyebildim mi emin degilim.. gecen seneki pervane zehirlisi ile son durum bu olmus.. cok da kotu degil.. ama iyi de degil..

bu sene son bir sans verdim bu pervane zehirlisine, biraz bakir tozu ile birlikte denedim..

Ama genel itibari ile alti piril piril cikti..


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Zehirli boya
#10: 06 Haziran 2017, 08:44:43
Fotolar gözüküyor Özgü reis. Kolay gelsin


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Zehirli boya
#11: 06 Haziran 2017, 08:56:55
Bu bakır tozu mu yaptı yoksa attığım meksika acı biberi mi  bilmem ama 7 aydır yanına gidemediğim teknenin altı ve pervane süngerle temizlenecek gibi kirlenmiş ama kekamoz yoktu geçen hafta dalıp baktığımda. Pervane çalışmadı tabi benim ,deneme seyri haricinde.
Becerdik galiba bu işi  :),size de kolay gelsin Özgü reis.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 331
  • YAZDIKLARIMA O KADAR ÖNEM VERMEYİN.İHTİYAR İŞTE !!
Ynt: Zehirli boya
#12: 06 Haziran 2017, 09:09:50
Öcal tekne altını dalıp kolaçan ederken,suya düşürdüğümüz küçük beyaz parçayı çıkardın mı?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Zehirli boya
#13: 06 Haziran 2017, 09:27:51
Öcal tekne altını dalıp kolaçan ederken,suya düşürdüğümüz küçük beyaz parçayı çıkardın mı?

Zemin hafif bir çamur tabakası ile kaplı ve o gün çok bulanıktı. Daldım ama göremedim Hüseyin abi.Bu gittiğimde bir de sabah erken deneyeceğim, rüzgar olmadığı zaman.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 62
Ynt: Zehirli boya
#14: 06 Haziran 2017, 10:52:59
Bu bakır tozu mu yaptı yoksa attığım meksika acı biberi mi  bilmem ama 7 aydır yanına gidemediğim teknenin altı ve pervane süngerle temizlenecek gibi kirlenmiş ama kekamoz yoktu geçen hafta dalıp baktığımda. Pervane çalışmadı tabi benim ,deneme seyri haricinde.
Becerdik galiba bu işi  :),size de kolay gelsin Özgü reis.

Öcal kaptan tesekkurler, hepimize kolay gelsin.. :)

Pervane calismadi derken? Onun sebebi ne..


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • IP logged

 
Yukarı git