Teknelerimizi karaya aldığımız şu günlerde bu konuda eksik kalmasın forumumuzda reisler. Nacizane bilgilerimi aktarmak isterim.
Ne kadar boyaya ihtiyacımız olduğu ile başlayalım.
Sonrasında kısaca tavsiyeler;
Teknolojide meydana gelen değişikliklere bağlı olarak zehirli boya (antifouling) teknolojisi de sürekli olarak gelişiyor. Tüm bu çalışmalar, tekneye yapışan ve teknenin bünyesine zarar veren üç ana tip canlı (yosun, atırgana ve yapışkan balçık organizmalar ve türevleri) oluşumunu engelleme ve tekneyi bunların zararlı etkilerinden korumak için yapılıyor. Küçük deniz canlıları, tekne yüzeyine hücum ederek, zamanla teknenin katmanlarına işleyerek çıkarılması oldukça zor olan kabuklu ve yapışkan bir katmana dönüşüyor. Teknelere yapışabilecek deniz canlıları, bölgeye, sıcaklığa, tuzluluğa ve suyun temizliğine göre farklılık gösteriyor. Bu sebeple, teknenin, suyun ve bölgenin özelliklerine (kirlilik, su içi akıntıları, güneş ışığı ve sıcaklığın oranı, v.b.) bağlı olarak oluşabilecek çeşitliliğe cevap vermek için değişik tipte zehirli boyalar geliştirilip, üretiliyor.
Doğru Seçim
Doğru karina ya da zehirli boyayı belirlemek çok önemlidir. Bu seçimde tekne tipi, hızı, seyir aktivitesi, bulunduğu bölge ve bağlı kalma süresi dikkate alınmalıdır. Ayrıca boya seçiminde bulunulan bölgenin resmi zorunlulukları ve çevre düzenlemeleri de göz önüne alınmalıdır.
Zehirli Boya Çeşitleri
Zehirli boyalar kendi kendine eriyen (Self-Polishing), Sert (Hard), zehirli boyalar olmak üzere genelde iki kategoriye ayrılır. Başka çeşitleri de var ancak bizim işimiz bunlarla..
Kendi Kendine Eriyen (Self-Polishing)
Günümüzde özellikle yelkenli ve deplasman tipi motoryatlar için en fazla kullanılan zehirli boya tipidir. Bu tipteki zehirli boyalar, içinde kullanılan bağlayıcının özelliğine göre değişik erime hızlarına sahip farklı tiplerde üretilebilirler. Tekne suya atıldıktan sonra, tekne şartlarına uygun olarak sürülen zehirli boya, sürekli ve kontrollü olarak eriyerek tekne yüzeyinde canlı organizma kovucu, temiz bir tabaka oluşturur. Bu yolla, sezon süresince sürekli ve iyi bir performans sağlanır ve tekneden gereğinden fazla zehirli madde atımı da önlenmiş olur. Yeni tip zehirli boyalar, önceki örneklerinden daha hızlı eriyen zehirli boyalardır. Bu nedenle daha iyi bir performans elde etme imkanı sağlarlar. Kara da dayanma ve suya atma süreleri de daha uzundur.
Sert (Hard)
Sert zehirli boyalar, yüksek sürtünmeyle erime prensibine dayalı boyalardır. Bu zehirli boyaların bağlayıcıları, yüksek oranda suda çözülemeyen ve dolayısıyla kolay erimeyen türdedir. Bu boyalar doğası gereği sürtünmeye dayanımları yüksek olduğundan, yüksek süratli planning tipi teknelerde kullanımları idealdir. Ancak bu tür tekneler, iskelede bekleme sürelerinde sakal tutabileceği için teknenin boyanmadan önce zehirli boya kısmının fırçalanması veya forumumuzda anlatılaan oksalik asitle temizlenmesi ile pürüzsüz tekne yüzeyini ortaya çıkarmak gerekir.
Yeniden Boyanma Prosedürü
Bazı basit kurallara dikkat edilmelidir:
Her türlü boya işinde, yüzey hazırlığı iyi olmalıdır. Örneğin, yüzey tüm atıklardan ve tozlardan arındırılmış olmalıdır.
Sert/kendi kendine erimeyen bir zehirli boya, sezon sonunda içinde aktif madde kalmamış bir bağlayıcı/ reçine tabakası bırakır. Bu durumda yeni zehirli boyadan en iyi performansı almak ve yeni bir zehirli boyayı uygulamadan önce bu tabakayı çıkarmak için sulu zımpara yapılmalıdır.
Eğer zehirli boyanın markasını veya tipini değiştirmek istiyorsanız , önce yüzeye yeni kullanacağınız boyanın astar boyası uygulanmalıdır.
Zehirli boya uygulamadan önceki bekleme sürelerinde zehirli boya gölgede ve kapalı kutusunda bekletilmelidir.. Zehirli boyalar, çökmeye yol açabilecek ağır pigmentler ihtiva ederler. Bu yüzden uygulama öncesi ve sırasında zehirli boyaları iyice karıştırmak gereklidir.
Suhattı ve uç/ köşeler gibi, teknenin düzenli olmayan su akımlarına maruz kalan bölgelerine ilave bir kat daha zehirli boya atılması iyi olur.
Zehirli boyaların kesinlikle inceltilmemesi gerekir. Ancak özellikle çok soğuk bölgelerde uygulamaya yardımcı olması açısından , uygulama sırasında boya kutusu sıcak su dolu bir kaba oturtulabilir..
Küçük deniz canlıları, güneş ışığında daha hızlı büyürler ve bu yüzden su hattı, faça ve dümen kısımlarında daha fazla görünürler. Bulanık ve kirli sular, zehirli boyanın içindeki aktif malzemelerin çalışmasını engellerler. Bu yüzden sık sık yıkamanın zor olduğu dümen ve su hattı, faça bölümlerine ilave zehirli boya katları uygulanması önemle tavsiye edilir.
Zehirli boyaların kuru zımparalanması sonucu ortaya çıkan toz, içerdiği toksit maddelerden dolayı insan sağlığına zararlı olduğundan kesinlikle sulu zımparayı tavsiye ediyorum..
-Devam edecek