Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Teknelerde Motor Sistemleri

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Teknelerde Motor Sistemleri
OP: 23 Aralık 2016, 20:33:25
Bu bölümde teknelerimizde kullanılan motor sistemlerini

-Yakıt tipi
-Motor yerleşim tipi
-Soğutma tipi
gibi kıstaslara ayırarak inceleyeceğiz. 
  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: Teknelerde Motor Sistemleri
#1: 24 Aralık 2016, 14:42:05
Teknelerde Kullanılan Motorlar

Teknelerimizde kullanılan/kullandığımız motorların;
Yakıtlarına,  Soğutma sistemlerine ve bulundukları yerlere göre şematik olarak sıralaması aşağıda ki gibidir.

A-Benzinli motorlar

1-İki zamanlı motorlar
Genel olarak tekne dingilerinde kullanılan kıçtan takma motorlardır.  Maksimum güçleri genel olarak 10 HP dir.
İki zamanlı motorlar karbüratörlü motorlardır. Genel olarak marş motoruna sahip değillerdir,
yağlama sistemi olarak benzinin içine belirli oranlarda yağ katılarak yağlama sağlanır. 
Hafif olması avantajı dışında çok gürültülü (izin verilen db sınırlarının çok üzerinde ) çalışmaları
ve benzin yağ karışımının yanmasıyla oluşan eksoz gazının izin verilen değerlerinin üzerinde olması gibi nedenlerle,
AB ülkelerinde ve Türkiye sularında benzinli iki zamanlı yeni motor tescili artık yapılmamaktadır.

İki zamanlı motorlar genel olarak kıçtan takma şeklinde kullanılmakla beraber,
çok az olsa da yöresel olarak bazı küçük kayıklarda içten takma formunda kullanıldıkları da vakidir.

Genel olarak iki zamanlı benzinli motorlar hava soğutmalı olarak imal edilmekle beraber
su soğutmalı olarak kullanılan motorlar da vardır.
Ancak su soğutmalı iki zamanlı motorların hemen hemen tümü deniz suyu ile soğutma yapmaktadır.



  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

  • *
  • İleti: 1159
    • KUTUP YILDIZI
Ynt: Teknelerde Motor Sistemleri
#2: 24 Aralık 2016, 14:59:30
2-Dört zamanlı motorlar
Dört zamanlı benzinli motorlar yakıt besleme sistemine göre;
a-Karbüratörlü dört zamanlı motorlar
b-Enjeksiyonlu dört zamanlı motorlar
c-Türbo enjeksiyonlu dört zamanlı motorlar.  Şeklinde  önce üçe ayrılır.

Takıldıkları yere göre de
a- İçten takma dört zamanlı benzinli motorlar
b-Dıştan takma dört zamanlı benzinli motorlar.
c-Kuyruklu dört zamanlı benzinli motorlar.  Şeklinde de üçe ayrılırlar. (Motor içte dişli kutusu tekne kıçında dışarıda)

Soğutma sistemlerine göre
a-Deniz suyu ile soğutma
b-Kondanse sistemiyle soğutma
c-Çok az örnekleri de olsa Hava ile soğutma.  Şeklinde  üçe ayrılırlar.

Dört zamanlı benzinli motorlara sahip tekneler genel olarak günlük kullanılan dıştan takma teknelerdir.
Çok az örnekleri olsa da  yüksek güçlü içten takma benzinli motorlar mevcuttur.

Benzinin depolanma sorunu, yüksek yakıt tüketimi, gibi nedenlerle Amerika dışında ki tekne üreticileri tarafından
tercih edilmemektedirler.

Dıştan takma Dört zamanlı benzinli motorlar iki zamanlı benzinli motorlar gibi çekme kolu ya da  marş motoru ile çalıştırılmaktadır.
Dıştan takma dört zamanlı benzinli motorlar deniz suyu ile soğutma yapmaktadır.
Dört zamanlı benzinli motor güçleri 1-2 HP den 100-200 hatta 500-1000  HP ye  kadar çıkabilmektedir.

Bizim gibi amatör denizcilerin kullandıkları dört zamanlı benzinli motorlar sadece dingilerimizde kıçtan takma olarak
ve bazı jeneratör gruplarında kullanılmakta, genel olarak güçleri de 10 HP yi geçmemektedir.

Dolayısı ile Benzinli motor incelememizde içten takma ve kuyruklu benzinli motorlar genel bilgi olarak verilip detaya girilmeyecektir.



  • IP logged
ВЛАДА / TEOS

 
Yukarı git