Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: 10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları

  • *
  • İleti: 1049
10. yıla doğru Ejanjör-manifolt sorunları
OP: 09 Nisan 2017, 23:11:38
Değerli Reisler,

Daha önce "kısa ve az maceralı yolculuk" gibi (valla link beceremiyorum) bir başlık altında anlattığım motor arızasının sebebi, eşanjörün nasıl diyeyim, erimesi gibi bir nedenle ortaya çıktığı tespit edildi.

Geçen sene de, benzer durum Aali'nin Sanela'sında da ortaya çıkmıştı. Manifoltu erimişti.

Bunun sebebi olarak söylenen, içlerinde tuzlu su ile uzun süre yatmaları söyleniyor. Ve neredeyse 10 yaş civarı bir çok teknede duyuyorum bu konuyu.
Bu konuda görüşlerinizi merak ediyorum.

Sizlere danışmak istediğim ikinci da şu: bu soruna karşı önerilen sezon sonu soğutma sisteminin tatlı su ile devridaimi. Ama bu kolay değil. Su giriş vanası kapatılıp, hortum sökülüp, tatlı su kovasına sokulacak filan. Şimdi bunu yılda bir yapsak tamam, ama mesela bir kullanıyoruz, sonra 1 ay yatıyor. Sonra bir daha kullanıyoruz, bir ay, kırk gün daha yatıyor.

Benim şöyle bir fikrim geldi. Tatlı su deposundan bir hortum ile gelen suyu 3'lü vana ile soğutma suyu girişine bağlamak. Tekneyi tatil dönüşü kapatırken, bu vanayı deniz suyundan tatlı suya çevirip tüm sistemi durulamak.
Bu konuda da görüşlerinizi merak ediyorum.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1631
Değerli Reisler,

Daha önce "kısa ve az maceralı yolculuk" gibi (valla link beceremiyorum) bir başlık altında anlattığım motor arızasının sebebi, eşanjörün nasıl diyeyim, erimesi gibi bir nedenle ortaya çıktığı tespit edildi.

Geçen sene de, benzer durum Aali'nin Sanela'sında da ortaya çıkmıştı. Manifoltu erimişti.

Bunun sebebi olarak söylenen, içlerinde tuzlu su ile uzun süre yatmaları söyleniyor. Ve neredeyse 10 yaş civarı bir çok teknede duyuyorum bu konuyu.
Bu konuda görüşlerinizi merak ediyorum.

Sizlere danışmak istediğim ikinci da şu: bu soruna karşı önerilen sezon sonu soğutma sisteminin tatlı su ile devridaimi. Ama bu kolay değil. Su giriş vanası kapatılıp, hortum sökülüp, tatlı su kovasına sokulacak filan. Şimdi bunu yılda bir yapsak tamam, ama mesela bir kullanıyoruz, sonra 1 ay yatıyor. Sonra bir daha kullanıyoruz, bir ay, kırk gün daha yatıyor.

Benim şöyle bir fikrim geldi. Tatlı su deposundan bir hortum ile gelen suyu 3'lü vana ile soğutma suyu girişine bağlamak. Tekneyi tatil dönüşü kapatırken, bu vanayı deniz suyundan tatlı suya çevirip tüm sistemi durulamak.
Bu konuda da görüşlerinizi merak ediyorum.

Mehmet reis, volvo pentanın kullanıcı kılavuzunu okumaktayım. Bahsettiğiniz işlemi uzun süre kışlayacak tekneler için yapılması gerekir diye belirtmişler ve haklılar. Mesela rafinerilerde kullanılan eşanjörler ( petrol ürünleri korozif değildir ancak birikerek boruları tıkar ve akış çaplarını küçültür. Bu da eşanörü çalışma şartlarının dışında çalışmaya zorlar) her ay sistemden ayrılıp yıkanır. Yani önerilen yöntem çalışma mekaniği açısından doğru. Sizin bulduğunuz çözüm de gayet uygun gibi. Ben meslek hayatımda karşılaştığım sorunlara benzer çözümler getirmiştim, sanırım teknede durum değişmez. Ancak 3 yollu vana ile besleyeceğiniz suyun basıncının sistem basıncına eşit olması lazım. Ya  da eşanjördeki tuzlu suyu bir şekilde boşaltıp 3 yollu vana marifetiyle temiz suyu eşanjöre vermeniz lazım. Tuzlu suyu tatlı su basıncı ile boşlatmak istiyorsanız basınç değerleri en azından aynı olmalı.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Basınca gerek olmayak ki.
Vanayı tatlı suya çevirip motoru çalıştırdığımda, sistem, impeller vasıtası ile tatlı suyu emmeye başlayacak.
Umarım :-)
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1631
Basınca gerek olmayak ki.
Vanayı tatlı suya çevirip motoru çalıştırdığımda, sistem, impeller vasıtası ile tatlı suyu emmeye başlayacak.
Umarım :-)

Bahsettiğiniz sistemi şimdi daha iyi anladım. Teknik olarak gayet mantıklı ve makul. Sadece 3 yollu vana :) . Yabancı forumlarda benzer çözümü aradınız mı ?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Yok. Bakmadım hiç. Ben buldum havasındayım.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 1631
Yok. Bakmadım hiç. Ben buldum havasındayım.
Yarın tekrar okuyacağım kılavuzu. Yanlış hatırlamıyorsam o da sadece boşlatın demiyordu. Temiz su ile devir daim yapın diyordu. Eğer demiyorduysa ayıplarını bulmuşsunuz demektir. Boşaltmak tuzu temizlemez. Sistemde bir şekilde tuz kalır. Bizim meslekte "flushing" temizleme dediğimiz işlem sizin kurguladığınız sistem. Temizleyici akışkanın basıncıyla sistemi kötü akışkandan temizlemek. Tebrikler. Kendi teknemde uygulayacağım :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Şu güzel ülkede işletmeci ışletmeciliğini, mühendis mühendisliğini, efem imam hatipli imamlığını yapsa gül gibi gecinip gideceğiz ; olmuyor !  ?0-?
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Bravo. Aynen dediğiniz gibi Aali Bey.

Bu muazzam fikir daha önce mühendislerimizin aklına gelsieydi, bunca denizci yüzlerce, binlerce avro ödemezdi bozulan parçalara...
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 562
    • Yat Tekne Sörveyi, ekspertizi, ozmoz muayenesi
Tuzlu suyun geçtiği yerde metal yıkımını engellemek oldukça zor. Uzun süre kışlanılacaksa, tatlı su ile yıkandıktan sonra son devirlerde tuzlu su yerine kullanacağımız tatlı suya teknede kullandığımız oranda antifriz katılıp zarar en aza indirilebilir. Tuzlu su devresindeki tutyaları da zamanı geldiğinde yenilemek iyi bir çözümdür. 
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Motorun tutyasını muhakkak değiştirmek lazım alttakilerle beraber.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 629
Bravo. Aynen dediğiniz gibi Aali Bey.

Bu muazzam fikir daha önce mühendislerimizin aklına gelsieydi, bunca denizci yüzlerce, binlerce avro ödemezdi bozulan parçalara...

Mehmet Beyciğim, mühendis dediğiniz de ( tıpkı kimi işletmeciler gibi ) el kapısında memur.
Kendi malını üretip afiyetle satmıyor. Başkasının hesabına emeğini satıyor.

Patronuna da gidip : " Heyoo...patron ! Hayat boyu arıza vermeyecek motoru tasarladım ? " derse ossaat yumruğu yiyip, işsizler ordusuna katılacağını bilecek kadar da aklı ve hayat bilgileri de vardır mehendiz takımının.

Bazen mühendis değil, patron da kaçık olabilir...Porsche 1970lerde hiç çürumeyecek , boya istemeyen ( paslanmaz çelikti araba ), çok uzun zaman yaşayabilecek, fazla sıkıştırılmamış motorlu bir araba yapıp piyasaya sürmeye kalkışmıştı...

Rakipler baktilar ki bu işletmede hem patronlar, hem mühendisler kaçık ; öyle bir tepki verip mani oldular ki Porsche de neredeyse bir daha belini doğrultamıyordu.

Ey yabancı bu alemde oyunun kuralları başka türlüdür, sesini çıkarma , sadece uy !
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Bu düzeni yıkacağım.
HAYIR
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

B

Burak Doneray

Sadece deniz suyu soğutmalı motorda tutya vardır.Motorunuzda tatlı su  soğutma sistemi varsa motorda tutya (Zinc) olmaz. Değiştirdim diyen ustalara inanmayınız.

Örnek olarak Volvo penta 2003T kullanım kitapçığında servis kitapçığında tutya var diye yazar Tutyanın yerini servis parça numarasını gösterir gel gelelim motorda öyle bir tutya koyma yeri yoktur.

Kolay gelsin .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ben de servise sordum. 75 HP altı Volvo'larda yokmuş.
  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

  • *
  • İleti: 2553
Önceki teknemde Detroit Dizel (D4 D) 85 HP de eşanşörün önden baktığınızda sol üstünde vardı.
Şimdiki Motorum Mercedes OM 616 , 65HP bunda da var. (Tatlı su soğutmalı ikiside) İkisininde de deniz suyu geçiş kanalları sarı malzemeden ,iki ayrı metalin deniz suyunda temas halinde bulunduğu durumlarda  tutya şarttır. Aksi takdirde dizayn hatası olur bu.

Belki sadece tek çeşit metal kullanıldı ise tutya konulmamıştır.


  • IP logged

 
Yukarı git