Bu tarz bir projede kullanılacak tekne hepimizin teker teker kişisel olarak uzun seyir için yeterli gördüğümüz bir tekneden maalesef daha donanımlı , dolayısıyla daha pahalı olmak zorunda. Sonuçta bu işe ön ayak olanlar kanuni veya maddi olmasa bile, manevi bir sorumluluk altına girecekler.
Bu durumda kayığın amaca tam uygun ve iyi donatılmış olması lazım...Ben kendi teknemin zaaflarını ve kuvvetli yönlerini bilirim, o tekneyle yola çıkarken risk alıyor muyum bilir ve değerlendirebilirim.
Ama bu tekne ekibine katılacak bir üçüncü şahıs sizin organizasyonunuza ve her ihtimali düşünüp kayiğı ona göre donattığınıza güvenecektir. Bu beklentiyi asla boşa çıkarmamak lazım.
ADB adına 11m cıvarı bir teknenin eğitim ve uzun seyir için hazırlanması projesinde çalışmıştım. Tekneye harcanan parayı da biliyorum.
Bence önce nasıl bir tekne olması gerektiği üzerinde konuşulmalı.
Maliyet açısindan profesyonel bir kaptan hatta gemiciye ihtiyaç duymayacak, tecrübeli her amatör denizcinin reisliğini üstlenebileceği bir tekne olmalı : ama yine de 14- 16m boyu olmalı ki mesela en az 6- 8 kişilik bir ekibe haftalarca yuva olabilsin. Eski bir tekne de olsa, yeni bir tekne de alınsa ( ki buna güç yetmez ), kalabalık bir ekip ve uzun yol için tadil edilmek zorunda.Yeterli kaynak bulunursa belki iyi bir tasarımcının makul fiyatli bir stok projesi imal ettirilebilir ve en baştan çok denizciyi uzun süre misafir edebilecek bir iç yerleşim planlanabilir.
Yine tekrarlamak istiyorum ; bu tekne mesela biz 200 kişilik bir gurupsak, içimızden en az 20 kişinin korkmadan : " ben bu tekneyi abrayabilir, yanımda 6-7 kişiyi götürebilirim..." diyebileceği bir tekne olmalı. Yani bu tekne mesela 20m veya 30 m olmamalı, donanımı, kullanımı fazla karmaşık olmamalı