Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Sokratik tartışma..

n

nuri_kongur

Ynt: Sokratik tartışma..
#45: 11 Eylül 2017, 00:34:11
Konu zaten bildiğimiz yerden gelmezse işin keyfi olmaz Tan reisim. Amaç bildiklerimizi revize edip, bilmediklerimizi eklemek olsun da gerisi kolay


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Sokratik tartışma..
#46: 11 Eylül 2017, 00:40:57
Neden bu kadar kötü bir örnek verdiniz ? Eleştiriyorum diyerek.Hemde  bir romandan alıntı yaparak Nuri reis .Yazdığınız 39. Mesajı bir daha okuyun lütfen.Bana yapmayın diyorsunuz cevap hakkı doğar bu yazıdan.
Burak reisim , anlamadım doğrusu size bir şeyi yapmayın da demedim. Ama verdiğin örnek sizi üzdü ise özür dilerim. Ama nesi sizi üzdü öğrenmek isterim doğrusu. Aynı şeyi bir daha yapmayız böylece


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Sokratik tartışma..
#47: 11 Eylül 2017, 00:45:42
Sadece haksızlık yaptığınızı düşünüyorum.Üzülmedim .
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Sokratik tartışma..
#48: 11 Eylül 2017, 00:51:11
Sadece haksızlık yaptığınızı düşünüyorum.Üzülmedim .
Burak reisim, serzenişinizi cidden anlamadım. Siz en iyisi hangi yazıma niçin gücendiniz alıntılıyarak yazın. Bir yanlış anlama mı var yoksa sizi niye böyle düşündürdük bir anlayalım.


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Sokratik tartışma..
#49: 11 Eylül 2017, 00:53:42
Konuya ilkin çeviri Türkçesindeki bir yanlışa itiraz ederek gireyim. Din kelimesi , Türkçede davranışa işaret eder. Mesela bir atasözümüz "dinsizin hakkından imansız gelir" der. Burada kasıt aynı anlama gelen iki kelimeyi kullanmak değildir. Davranışlarında kurallara bağlı kalmayana , haddini hiç bir şeye inanmayan bildirir demektedir.
Mesela bir halk türküsünde, " şı karşıki dağda kar var duman yok,  sevdiceğimde din var iman yok" der.    Burada kar ve duman imgelerini olan çelişkiye işaret etmek için kullanır şair. Aynen din ile imansızlığın çelişkili olması gibi. Bu çelişki islam inancını benimsemiş birisi içindir. İslam inancında , inancın ile yaptıkların arasında ilişki olmak zorundadır. Aynı vurgu Mevlanın meşhur vecizesinde de görülür "ya olduğun gibi görün, ya da göründüğün gibi ol." Bu vecize de yapılan ile inanılan arasındaki uyum olması gerektiğine işaret edilir. Halbuki işlev olarak "religion" o şekilde değildr.
Genelde batı dili, özelde ingilizcede religion kelimesinin bizdeki karşılığı itikat/inanç/iman olabilir.
İkinci itirazım ise, benim inancıma göre bir başkasının inancına, buradan kasıt özellikle aynı inancı paylaşmadığım bir kişinin inancına laf söylemek, onu eleştirmek aykırıdır. Kendim bir başkasına yapmadığım gibi , bir başkasının da bana yapmasını hoş karşılamam. İnsanlar inançlarını savunmak zorunda bırakılamaz. Maalesef çoğu zaman iş buna varıyor ve ortaya muhabbet ve sevgi değil münakaşa ve düşmanlık çıkıyor.
Böyle bir durumdan kaçınmak ve insanların iradelerine yani verdiği kararlara saygılı olmak için , inançları eleştirmeye kesinlikle karşı çıkıyorum.
Ne var ki, bir meseleye yaklaşımımız zaten inançlarımızı yansıtacaktır. İnanca değil, ama meseleye yaklaşımı eleştirmek hem yapıcı ve sürdürülebilir bir ortama sağlar hem de birbirimize karşı muhabbetimizi , sevgimizi arttırır.
Şahsen benim bu foruma geliş amacım başka yerlerde maalesef bolca gördüğüm gıybet, yani insanın meşru zemindeki kararlarını eleştirerek rencide edilmesi. İnanç hürriyeti de meşru bir hak ve kişiyi bağlar. Eleştirmeye hakkımız yok.
Ama mesela şu şekilde bir eleştiri yapabilirim. Dostoyevski, karamazof kardeşler adlı kitabında, ivan karakterinin ağzından bir olay anlatır. Üvey baba, gürültü yapan kızını cezalandırmak için tuvalete kilitler. Mevsim kış ve tuvalet bizde de eskiden olduğu gibi bahçededir. Kız dışarıda donarak ölür. Sabah cesedi bulunur. Çarlık Rusyası mahkemelerinde yargılanır ve idama mahkum edilir. İnfaz günü rahip günah çıkartmak için mahkumun hücresine gelir. Yaptığına pişman olup olmadığını sorar adama. Adam pişmanım der. Rahip kilisenin ona verdiği yetkiye dayanarak babanın işlediği günahı af eder. Kendisine cenneti müjdeler. Çarın kanunlarına göre bu dünyada idam edilecektir. Ama gökyüzünde tanrının krallığındaki yeri cennettir. İvan burada kardeşi Alyoşaya şunu sorar. Sabaha kadar ağlayarak dua eden küçük kızın tanrısı kimdir ve onun intikamını kim alacaktır.
Gençliğimin ilk başlarında okuduğum bir roman ve ivanın ağzından engizisyoncunun şiiri hala aklımdadır.
İnançları eleştirmeyelim, olaylara yaklaşımımız zaten inancımızı yansıtır. Bilmiyorum meramımı uygun bir dille anlatabildim mi...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Sokratik tartışma..
#50: 11 Eylül 2017, 00:55:10
Tamamı mı, yoksa bazı cümleler mi?


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: Sokratik tartışma..
#51: 11 Eylül 2017, 00:59:27
Sadece ben rahatsız olduysam yazınızda romandan  verdiğiniz örnekle ne anlatmaya çalıştığınızdan.Sorun yok.
  • IP logged

n

nuri_kongur

Sokratik tartışma..
#52: 11 Eylül 2017, 01:04:23
Hımm, şöyle anlatayım. Roman yazarının sözleri onlar, benim değil. Dostoyevskiye katılıyorum. Verdiği örnek o yıllarda yaşanmış bir örnek. Çelişki kızın intikamının ne olacağı. Sizce ne olacak?
Ya da , siz o örnekten ne anladınız?
Birde Burak reisim , ben ne yazıyor isem onu kast ederim. Konuşurken de böyle. Lütfen benim niyetimi değil de yazdığımı okuyun. Yoksa ortaya bir sürü yanlış anlama çıkar.

Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged
« Son Düzenleme: 11 Eylül 2017, 01:12:50 Gönderen: Nuri Kongur »

B

Burak Doneray

Ynt: Sokratik tartışma..
#53: 11 Eylül 2017, 01:15:45
Daha fazla uzamasına gerek yok o zaman yazmadım sayın.Kusura bakmayın.
  • IP logged

n

nuri_kongur

Ynt: Sokratik tartışma..
#54: 11 Eylül 2017, 01:20:33
Daha fazla uzamasına gerek yok o zaman yazmadım sayın.Kusura bakmayın.
Eyvallah Burak reisim


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Sokratik tartışma..
#55: 11 Eylül 2017, 01:28:20
Farabi okuduysanız Denemeye hiç niyetim yok Aristo ile devam.

(Sadece Belleten'i okuduysanız deneyebiliriz ama)

TÜRK TARİHİ ve KÜLTÜRÜ ile ilgili binlerce makalenin bulunduğu eşsiz bir kültür hazinesi olan Belleten dergisi. İsteyenler için araya şöyle bir şey sıkıştırayım.
5gb boyutundadır. 1937-2014 Ağustos sayısına kadar vardır.

https://yadi.sk/d/ZaLB6N6IkLu7U

Hazine.! , Teşekkürler Tan Kaan reis.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Sokratik tartışma..
#56: 11 Eylül 2017, 07:53:55
Sevgili Kongur rereis,

Yazdıklarınızı keyifle okuyorum, birçok konu da da yazdıklarınız ufkumu genişletiyor.

Son yazdığınız yazıdan anladığım, kişilerin inançlarının tartışılmaması ve verdiğiniz örnek üzerinden anladığım şu. Yanlış mı anladım meark ettim. O yüzden soruyorum.

Kişilerin inançları üzerinden bir eleştiri yapılmaması gerekir. Bize doğru gelmese de kişinin bu yöndeki inancına saygı duyulması gerekir. Bu yöndeki tercihlerinden dolayı kişişeri eleştirmek son derece yanlıştır.

Bir eleştiri olacak ise bu eleştiri bu inanca , elbette ki saygı sınırları çerçevesinde doğrudan yapılmalıdır. ( her türlü eleştiri saygı sınırları çerçevesinde yapılmalıdır zaten )Nitekim sizin alıntıladığınız romanda da inanca, çelişki ortaya konularak direk olarak bir eleştiri getiriliyor.

Ben sizin yazınızdan bunu anladım.
  • IP logged

  • *
  • Donatan Temsilcileri
  • İleti: 4254
Ynt: Sokratik tartışma..
#57: 11 Eylül 2017, 09:31:14
Felsefe üzerine olmasına gerek yok bence de. Aynı yöntem, pekala, denize ilişkin bir konu üzerine de olabilir. Hatta bence çok şaheser olur. Üzerinde kesin olarak anlaşılamayan bir konuda olabilir.
  • IP logged
Saatin fazla tiz tıkırtısında,ışık yıllarının ömür süremizle alay eden sesini de işitiriz.

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Sokratik tartışma..
#58: 11 Eylül 2017, 09:49:57
Şu cümle bile felsefeye ne derece ihtiyacımız olduğunun bir göstergesi.

 Rasyonel düşünceye ve pozitif bilime inanan birisi olarak beni felsefe hiç cezbetmedi. Ayrıca yaşadığımız ülkede kavga öncesi atışmalarda "felsefe yapma lan" gibi cümleleri dinleyerek büyüdüğümüzü de

Rasyonel düşünebilmenin temeli felsefe dir. Keza pozitif dediğimiz bilimin de .. Al sana bir soru .. Ne demek pozitif bilim? Negatifi de mi var?

Düşündükleriniz ve uyguladıklarınızın temelinde bir felsefe vardır mutlaka. İyi kötü, doğru yanlış. Felsefe düşünmenin bilimidir.

Kimseyi eleştirmemek adına kendimden örnek vereyim, küçük bir ahşap tekne ile meccut standartlara göre son derece konforsuz seyahat etmenin temelinde bir felsefe yok ise eğer , son derece anlamsızlaşıyor.

Ortaya koyduğun ya da inandığın felsefenin gerçekliği ya da hayat ile olan uyumu için de yaşanmışlıklar gerekiyor.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Sokratik tartışma..
#59: 11 Eylül 2017, 10:08:35
Şu cümle bile felsefeye ne derece ihtiyacımız olduğunun bir göstergesi.

 Rasyonel düşünceye ve pozitif bilime inanan birisi olarak beni felsefe hiç cezbetmedi. Ayrıca yaşadığımız ülkede kavga öncesi atışmalarda "felsefe yapma lan" gibi cümleleri dinleyerek büyüdüğümüzü de

Rasyonel düşünebilmenin temeli felsefe dir. Keza pozitif dediğimiz bilimin de .. Al sana bir soru .. Ne demek pozitif bilim? Negatifi de mi var?

Düşündükleriniz ve uyguladıklarınızın temelinde bir felsefe vardır mutlaka. İyi kötü, doğru yanlış. Felsefe düşünmenin bilimidir.

Kimseyi eleştirmemek adına kendimden örnek vereyim, küçük bir ahşap tekne ile meccut standartlara göre son derece konforsuz seyahat etmenin temelinde bir felsefe yok ise eğer , son derece anlamsızlaşıyor.

Ortaya koyduğun ya da inandığın felsefenin gerçekliği ya da hayat ile olan uyumu için de yaşanmışlıklar gerekiyor.

Daha büyük bir ahşap tekne yaptırma merakın doğmuştu :) felsefe öldü mü bu durumda?
  • IP logged

 
Yukarı git