20240708 P.tesi: Gelibolu – Çanakkale Gümrük Çıkış – Anıt Limanı Aslında Gelibolu’dan Pazar günü çıkalım, gece Ç.kale Marina önünde alargada kalalım, P.tesi sabah erkenden Marinaya girip Gümrük Çıkış işlemlerine başlayalım diyorduk ama mümkün olmadı; biz de P.tesi sabah 06:00 gibi erkenden çıkıp, saat 10:30 gibi Ç.kale Marinaya bağlandık. Ne de olsa Boğazdaki akıntı ile aşağıya koşturarak inebiliyoruz. Mesai vaktinde eriştik.
Bakanlığın “Vatandaşın işini kolaylaştırın” talimatına rağmen Liman Başkanlıkları normalde Acentesiz Gümrük işlemi yapmıyorlar ama o gün benim şansıma Çanakkale'nin önünde haberlere konu olmuş, müşterileri yağlı bir mega yat duruyordu ve Acente onun koşuşturması içindeydi; bizimle ilgilenmedi bile. Biz de fırsattan istifade sırasıyla Liman Başkanlığı => Gümrük => Pasaport Polisi (dönüşte tam tersi) kendimiz yaptık. Referans olması açısından adım adım açıklamaya çalışacağım.
1. Liman Başkanlığı : a. Gümrük Çıkış İstenen Belgeler : i. Bağlama Kütüğü aslı ve bir fotokopi
ii. ADB aslı ve fotokopisi
iii. Liman Bşk.lığı Tekne Kullanma Yetki Belgesi (Donatan işlemi yapmıyorsa)
iv. Kimlik/Pasaport aslı ve bir fotokopisi
v. Tekne Sigortası
vi. Eski Transitlog Y1 Gümrük Giriş nüshası
b. Seyir İzin Belgesi (Transitlog) i. Çıkışta varsa eski Transitlog Yurda Giriş (Y1) nüshası kapatılması gerekiyor. Bizim 2017 yılına ait Y1 nüshamız fiziken görüldü ve kapatıldı.
ii. Yeni gümrük çıkış (Y2) için aşağıdaki elektronik ortamdan çıkış kayıtlarımız oluşturuldu. Bunun Vatandaş girişi sorunlu (kopmalar, kayıt oluşturmada
zorluklar vb) olduğundan Liman Bşk.lığından teknik yardım aldık. Ancak dönüşte aynı ortamdan giriş işlemlerimizi ve C kodu üretmeyi uzun uğraşlar
neticesinde başarabildik.
-
https://e-denizcilik.uab.gov.tr/login -
https://sib.uab.gov.tr/Sib/YatListesi iii. Normal şartlarda işlem sonunda fiziki Y2 Çıkış Belgesinin yazdırılmasına gerek yok ancak Gümrük yine de çıktısını istedi. Liman Bşk.lığı yazdırma
hususunda da yardımcı oldu. Yoksa, çarşıda Printer aramamız gerekecekti.
iv. Çıkışta bir para ödemedik ama dönüşümüzde, sib.uab.gov.tr üzerinden oluşturduğumuz C kodları ile 500₺ + 600₺ Y1 Gümrük Giriş Belge ve Harcını
mobil HalkBank’dan ödedik.
2. Gümrük : a. Gümrük binası yakın ama Memur Kepez Limana da gittiğinden randevu gerekiyor. Marina kendisine haber veriyor. Veya siz telefon ediyorsunuz.
b. Marinaya kontrole gelen Gümrük memuru bana "Siz 2017'de yurtdışına çıkmış, o günden bugüne transitlog yeniletmemişsiniz, cezası var, görüş
sorduk, yakında netleşecek, ben şimdilik onaylıyorum" dedi.
c. Yabancı bayrak için transitlog yenileme var, biliyorum da TC Bayraklı teknenin transitlog yenilemesi de neymiş, deyip uzatmadım. Ama sanki bu
konuda kafalar epey karışık, TC bayraklılar için bekledikleri görüş İnşaallah yabancı bayrak işlemleri gibi gelmez.
3. Pasaport Polisi : a. Yurt dışı çıkış harcı 150₺; benim ve eşim için Halkbank Mobilden ödendi; kedimiz için ödemedik, o kaçak yolcu bu seyehatte
b. Polis, sistemleri üzerinden Liman Başkanlığının Çıkış kaydını kontrol etti; ekrana düştü-düşmedi konusu oldu ama bir şekilde ekranda gördü.
c. Pasaportlarımızı damgaladı.
4. Çanakkale Marina: a. Ç.kale marina kısa bağlanma için saat ücreti üzerinden 500₺/saat palamar ücreti aldı. Bizim boyda tekne için geceliği 1700₺ imiş. Belediyeye ait bir
işletme için çok yüksek meblağ. Bir taraftan da yılılk bağlama ücretinin 25bin olduğunu duyuyoruz; ama sadece Belediye Meclis üyeleri veya
referanslıları kalabiliyormuş burada; güya halkçı belediye
b. Her cezai ihtimale karşı, daha sabah çıktığım seferin, daha üretilmemiş atığını da vermiş oldum; DAU belge ücreti 265₺. Bu da ayrı bir garabet işlem
maalesef; cezası da çok yüksek. Çevre Bakanlığı Teknelerin 50-60 lt.lik organik atığını para karşılığı alıyor ve götürüp Belediyelerin kanalizasyonuna
döküyor. Belediyelerin çoğunda biyolojik arıtma yok; onlarda bizim kullandığımız denize gerisin geri boca ediyorlar. Dostlar alışverişte görsün
durumu. Bu garabet düzeltilir İnşaallah.