İlk başlangıcı 6 ay kadar önceydi.
Bizim iskelede duran bir ağabeyimizin 75 HP Yanmar turbo makinenin normal çalıştığı ama yüke binmediği söylendi.
Makineyi çalıştırırken sorun yok, boşta gaz alıyor ama vitese aldığımızda devir teknenin ancak 1-2 knot ile gitmesini sağlayacak kadar devir alıyor üstüne çıkmıyordu. Orasına burasına bakıldı. Rutin kontroller yapıldı ama bir türlü sorun çözülemedi.
Gaz kolu söküldü, turbo söküldü, şanzıman kontrol edildi, hatta şaft eğrildiği için olduğu düşünülerek tekne karaya alındı ve şaft ve kovan bile değiştirildi.
Yine aynı aynı.
Sonuçta mazot pompası ve enjektörlerin bakıma gitmesi gerektiğine kanaat getirildi.
Tamir için pompayı alan atölye "siz sulu mazot mu aldınız?" diye sorunca sorunun kaynağı anlaşılır gib oldu.
Bahsi geçen tekne geçtiğimiz senelerde en az birkaç kez mazota su karışması sebebiyle açık deniz seyirlerinde özellikle de transferlerde sorun yaşamıştı.
Başlangıçta bunların tesadüfen olduğu düşünülmüştü.
Sonuç itibarıyla pompacının haklı olduğuna hepimiz ikna olduk ve separ filtrenin daha sık kontrol edilmesi ve daha sık değiştirilmesi gerektiği uyarısı yapıldı.
Bunun üzerine hemen her açık deniz seyrinde ve hatta sancak kontra her yelken seyrinde mazota su karıştığı tespit edildi.
Başına gelmiş olanların muzip bir ifadeyle gülümsediğini biliyorum... ))
Tekne sahibi genel karakteri itibarıyla titiz birisi olduğu için eskiden beri kullandığı güverte dolum kapaklarını birkaç sene önce (sorunların başlamasından hemen önce) değiştirdiğini söyledi. Bunun üzerine yapılan kontrolde kapağın içindeki o ringin yuvaya tam oturmadığı ve her güverteye su geldiğinde, mazot dolum kapağından sızdırarak depoya deniz suyu aldığı tespit edildi.
20 TL lik basit bir o ring conta ile sorun çözüldü!
Bazen çözümler en yakınımızda duruyor ama biz algı sebebiyle en uzakta arıyoruz...