Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Uçan Hollandalı..

  • *
  • İleti: 3573
Uçan Hollandalı..
OP: 06 Mart 2017, 20:19:12
Alt tarafı 3 gün işte.. Ne var ki yazacak diye düşünebilirsiniz.. ancak öyle dolu dolu bir üç gün geçti ki..

Öncelikle bilmeyen dostlar için kısa bir bilgilendirme, Burak Reisin davetlisi olarak yapılacak olan Marmaris Uluslararası Yelken kulübünün düzenlediği Kış yarışlarının 3 bacağına katılmak üzere Göcek 'e gittim.

Göcek dedim çünkü yarışacağımız tekneyi , Göcek ten Marmaris 'e götürmemiz gerekiyordu. Üç gün önce Burak ile telefon da görüşmüştük. Hiç hava gözükmüyordu ve muhtemelen motor seyri yapılacaktı. Yine yarış günlerinde de hiç hava gözükmüyordu.

Ancak ben bu rüzgar işinde biraz şanslıyımdır. Söyledim de . Nirekim tam da beklediğim gibi oldu. Yarışacağımız tekne aslında salma yapısını eğer dikkate almaz isek FolkBoat 'tqn daha zarif hatları olan , fiberglas, markoni arma bir yelkenli idi.

en büyük özelliği, aynı folkboat gibi camadan vurulmuyor. Gerçi 30 knottan sonra vursak iyi olur diye düşündükleri olmuyor değilmiş. :)

Cuma günü , kafadan esen ve son derece değişken, 12-17 knot arasında, kimi zaman ancak ender olarak 20 knotları gördüğümüz bir rüzgar ile karşılaştık.

Seyir 11 saat sürdü. Fethiye körfezinde hava kısmen sakindi , ancak oluşan soluganlardan Marmaris yolnda kuvvetli bir hava ile karşılaşacağımızı düşündüm.

Teknemizde sadece kıçtan takma ve 5 beygir gücünde bir motorumuz vardı. Yanlış okumadınız  5 beygir dedim. 15 ya da 25 değil.

Çünkü bizim " uçan Hollandalı " bu motoru sadece rüzgarsız havalarda kullanmakta. Bir de marinaya girip çıkarken.

Fethiye körfezinden çıktığımız 2 saat hariç, 9 saat boyunca yelken yaptık. Kuvvetli ve dalgalı havada çok hafif olan teknemiz , resmen dalgaların üzerinden seke seke yol aldı. Kuzeyli rüzgarlar olduğundan, Marmaris açıklarına doğru yükseldik. Yelken dışında , Marmaris 'e ulaşmamız 5 beygirlik kıçtan takma motorumuz ile mümkün değildi zaten. ancak gerek yoktu da. 9 saatlik orsa seyri ile Marmaris 'e saat akşam üstü saat 19 da vardık. 9 saat orsa seyri toplamda 11 saat , 60 deniz mili yol yaptık. Ortalam hızımız 5 Knot civarlarındaydı.

"uçan Hollandalı " tamı tamına 72 yaşında .. Tayo Mar , bu tekne yanında lüks yat sınıfına girmekte. Tuvalet , mutfak, otopilot, bimini, serpinti körüğü, GPS, ne bileyim işte hani şu John Vigor 'un dediği gibi. Tekne , yelken , halatlar, basit bir dümen var işte o kadar .

Kimilerinin torun sevdiği yaşta , bizim "uçan Hollandalı " 11 saat seyirin ertesi günü, ve pazar günü tüm gün yarıştı.
IRC 4 sınıfta olan teknesi , uluslararası bir yat kulübünce IRC 3 sınıfında yarıştırıldığı halde, bir gün önce 11 saatin 9 saatinde yelken yapmış olan bu 72 yaşındaki " yelkenci " , IRC 3 sınıfında yarıştığı halde  ilk yarışında 20 saniye fark ile ikinci, ikinci yarışta , dördüncü (balon göndere takılmasaydı yine benzer bir sonuç alınırdı , 3 dakika kaybedildi yaklaşık ), son günkü yarışta ise beşinci oldu. Hafta sonu yapılan yarışların genelinde ise puan sıralamasına göre IRC 3 sınıfında 3. oldu.

Eğer olması gereken sınıfta yarıştırılsalardı sanırım yine birinci olurlardı. Ben hiçbir şey yapmadım. Sadece bu iki iyi dost ve yelkenciyi izledim. Elimden geldiğince yardımcı oldum.

IRC 3 te yarışacağımız duyulduğunda , bir yarış teknesi kaptanının, " nasıl yani , ? bu tekne şimdi bizim sınıfta mı yarışacak ? " diye rahatsız olduğunu duyunca gülümsemekten kendimi alamadım.

Ancak her şeyden önce şu - yelkenci - kimdir ? ona bir bakalım istiyorum..

Özellikle sevgili Kaan aman sakın yine kimsenin tercihleri muhabbetine girmeyelim ama. Yelkenci kimdir bunu konuşacağız.

Bekleyin geliyorum..



  • IP logged
« Son Düzenleme: 06 Mart 2017, 20:57:20 Gönderen: Ahmet Kabaalioğlu »

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Uçan Hollandalı..
#1: 06 Mart 2017, 20:49:52
Bir dur beyaa,

Benim gibi yarıştan haz etmez, üstüne bir de yarış konularında hiç bir şey bilmez birileri vardır diye önce, tekne sınıflandırılması nasıl yapılır ? Neden sınıfı değiştirildi bu teknenin ? Puan sıralaması nasıl yapılır ? tarzında bilgi veriver ki öğrenelim bir şeyler. Böyle "ben gittim, teknenin sınıfı değişti" dersen, zannederiz ki "hah Ersin'i gördüler 130 kg, değiştirirler tabii ki" deriz  ;D

Hem ne demek, tercihler köpeğin olsun, buradan yıldızlara tercihlerini diz, kim, ne diyebilir ? Yeter ki, tercihi farklı olanı gömme  ;)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Uçan Hollandalı..
#2: 06 Mart 2017, 21:26:27
Ersin reis yarışmak nasıldı? yoruldun mu? adrenalin salgılayıp rakip tekne ekibi gözüne "EMLAKÇI" gibi göründü mü? ruhunu anlatıversen bize? Ayrıca Kaan reisin dediği "bilmeyenler" sınıfındanım :) şu IRC 3,4 nedir öğrensek lütfen :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Uçan Hollandalı..
#3: 06 Mart 2017, 22:18:23
Ersin reis bir de bu tekne hakkında 72 yaşında olması ve markoni arma olmasi haricinde bilgi belge isterüüük. Ahşap tekne herhalde dimi? Peki nasil cok hafif oluyor? Eni boyu ne , salması ne cins , ağırlık ne , draft ne? Direk boyu ve yelken alanları ne? Yelkenler ne cins? Vinc varmı?
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Uçan Hollandalı..
#4: 06 Mart 2017, 23:15:17
Yat yarışları sistemi

   Türkiye'de yapılan profesyonel yat yarışları IRC rating sistemine göre düzenlenmektedir. Bu sistemde teknelerin avantaj ve dezavantajları göz önüne alınarak tekneler sınıflandırılmakta ve her tekneye rating puanı verilmektedir. Bu puan belirlenirken tekneniz tartılmakta, ölçülmekte, yelken alanınız ölçülmektedir. Ortaya çıkan puanlama sonucu sınıflar belirlenmekte ve bu sınıflar IRC 1 - IRC 2 - IRC 3 - IRC 4 -  olarak adlandırılmaktadır.

   Raiting puanlaması nedir?
   
   IRC sisteminde ölçülerek puanlanan tekneler belirli puan aralıklarında sınıflandırılmaktadır. Örneğin 1.005 puan üstü IRC 1 sınıfı olurken 0.905 ila 1.005  puan arası IRC 2 sınıfı olarak adlandırılıyor. Puan düştükçe alt sınıflar oluşturuluyor. Tekneler yarıştığı sınıfta da  rating puanına göre sıralanmaktadır.

  Yarışta esas alınan bitirme zamanıdır. bitirdiğiniz sıralama önemli değildir. Rating puanı yüksek olan bir tekne yarışı lider bitirmesine rağmen arkasından bitiren düşük rating puanlı bir tekne tarafından geçilmiş olabilir. İşte burada rating puanlaması devreye giriyor.

   Örneğin  A teknesinin rating puanı 1.159, B teknesinin puanı ise 1.046, A teknesi arada bulunan puan farkından dolayı B teknesine göre daha avantajlı olduğundan B teknesine zaman hakkı tanımaktadır. Bu zaman hakkının saatte 7 dakika olduğunu var sayarsak ve A teknesinin yarışı 2 saatte bitirdiğini düşünürsek, bu zaman 14 dakika olarak baz alınır ve B teknesi yarışı A teknesinin bitirmesinden sonra 14 dakika içinde bitirir ise yarışı kazanmış olur.


Kısaca yukarıdaki gibi. Sanırım şimdi daha anlamlı oldu. Bu IRC sınıfı sanırım İngiliz bir kuruluş tarafından verilmekte ve yine bildiğim kadarı ile bunun bir bedeli var ve nasıl hesaplandığı da söylenmiyor.

anlatmak istediğim şu, Malum teknelerin boyu büyüdükçe su kesimi de artıyor ve tekneler daha hızlı gidebiliyorlar. Tekne boyu IRC açısından en önemli kriterlerden biri. Yani eğer siz IRC 4 sınıfında iseniz, bu sınıftaki yatlar ile yarışırsınız. Tekneniz IRC 4 sınıfı yatlar ile yarışmak yerine ,(hep bizim Uçan Hollandalı ve takımı kazandığından ) Bizim tekne IRC 4 olduğu halde IRC 3 tekneleri ile yarıştırıldı. NOrmal şartşarda kabul edilemeyecek bir durum.

Ancak bizim ekip umursamadı bile , tam tersine endilerinden bu kadar korkulmuş olması hoşlarına dahi gitti. Zaten sonuç pek de değişik olmadı . :)

  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Uçan Hollandalı..
#5: 06 Mart 2017, 23:21:36
Yarış ile ilgili söyleyebileceğim en önemli konu ise , teknenizin orsa performansı. Bizim teknemiz yaklaşık 23 feet boyunda , fibergas, Fin, salma Markoni ve kesirli bir armaya sahip bir yelkenli idi.. Yarışa katılan en küçük tekne buydu.

uvalet, mutfak, buz dolabı, akü, elektrikli hiç bir şey yok. sadece güneş enerjisi ve pil ile çalışan bir pusula ve o pusulanın yanına asılmış bir saat var. Seyir fenerleri bile yok. O derece yani.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Uçan Hollandalı..
#6: 07 Mart 2017, 04:00:03
Ancak , vinçlerin konumları, floğun basit furling sistemi, tüm bunların tamamı dümenci tarafından basitçe kontrol edilebilmekte. Teknik olarak bu seyirlerin bana en büyük faydası , balon yelkenin nasıl kullanıldığını öğrenmem oldu.
İzlediğim videolardan dolayı, çok güvenli bulmadığım bu yelkenin , kullanımının son derece basit olduğunu söyleyebilirim. Belki de Burak gerçekten bu yelkeni, özellikle son yarışta öyle başarı ile kullandı ki bende bu izlendim doğdu belkide.

Yarışların detaylarını, taktikleri, özellikle start hattı ile ilgili detayları da anlatacağım ancak bizim uçan Hollandalı örneğinde yola çıkarak şu "yelkenci " tanımından artık benim ne anladığımı anlatmak istiyorum.

Bence "yelkenci" en basit anlamı ile yelkenli tekneyi kullanan kişi demek. Yani bir yelkencinin teknesine bindiğinizde , bir yerden bir yere "yelken" ile gideceğinizi, bunun başkaca bir yolu olmadığın bilmelisiniz. " motor" sadece ve sadece marinaya girerken çalıştırılan, ya da rüzgar "hiç" olmadığında kullanılan bir alet . Hepsi o kadar.

Bu açıdan bakıldığında neredeyse tamamımız "yelkenci " değiliz. evet tercihlere saygılıyız ancak, rüzgar kafadan geliyordu, motor seyri ile yol aldık gibi bir cümle yelkenli tekne için geçerli değil. Rüzgar gideceğiniz yönde esiyor ise siz de kafayı açıp öyle gidecek, doğru zamanda, doğru sayıda tramola atacak ve menzilinize varacaksınız. Budur ve bu kadardır.

Gelelim bizim ülkemizde yarışan yarışçılara,  İnanılmaz pahalı ve havalı yelken kıyafetleri ile gezen bu dostlarımızın çoğu da bence "yelkenci " değiller. Van de Globe ye katılmak üzere hazır görüntüsü veren bu arkadaşlar " yarışçı " lar. Hepsi o kadar.

Neden "yelkenci " değiller ? Yarış bittikten sonra çoğu uygun rüzgar olduğu halde motor açıp, marinalarına motor ile dönüyorlar. Bunun aksi yönde hareket eden yarışçılar da var ancak dediğim gibi çoğu motor açmaktalar. Biz , artık çok yorulduğumuz son yarış sonrasında dahi , kendi geçici marinamıza yine yelken ile gittik. Zaten başkaca bir yöntem, dediğim gibi bu "uçan Hollandalı" nın teknesinde düşünmeniz mümkün değil.

Bizler yelkenci değiliz. Yok biz yelkenci isek bu "uçan Hollandalı " gibi adamlar başka bir şeyler. Sanki farklı bir düşüncedeymişim gibi yolda, teknesinde yardımcı seyir aletleri dahil neden birçok şeyin olmadığını sorduğumda verdiği yanıt ta tam duymak istediğim cinstendi.

" gerek yok ,buralarda geziniyoruz işte "   Cevap bu kadar .

Ege denizinde seyir yaptığınızda hani şöyle açık denizde olmak isteseniz dahi bu duyguyu en fazla yaşayabileceğiniz süre iki saat ve gün içerisinde bir yerden bir yere 6-8 saatlik seyirler ile gidebilmek mümkün. denizci , yeteri kadar büyük bir yelkenli tekne ile bu keyfi en ucuz şekilde yaşamak mümkün.

Özellikle bu seyirden sonra , benim için kafadan esen bir rüzgar diye bir tabir kalmadı. Gitmek istediğiniz yönden esen bir rüzgar olabilir. Bu durumda eğer bir "yelkenli " tekne kullanıyor iseniz , yapacağınız en doğal ve normal şey yelkenlerinizi orsa seyrine göre konumlandırıp, teknenizin rüzgara en yakın açı ile yol almasını sağlamaktan başka bir şey değil. Bu durumda motor seyri ile gideceğiniz yere belki biraz daha geç varacaksınız. Belki de kalmayacaksınız. O da sizin ne kadar " yelkenci " olduğunuz ile ilgili . :)

Gelelim , "yarışçı" lara. açıkçası bana teknede çok bir görev düşmedi. Elimden geldiğince yardımcı olmaya çalıştım o kadar. Bu bana otuzdan fazla yarış teknesini sevk ve idare eden kaptan ve mürettebatın nasıl yelken trimi yaptıklarını izleme olanağı verdi. aynı rüzgarda bizim teknemizde ne şeklide yelkenlerin trim edildiğini de izleyip, değerlendirme şansım oldu.

Ne yazık ki pek çok yarışçı benim tahminimin aksine , yelken trimleri konusunda çok başarısızlar. Biz , yarışlar sırasında bu yüzden kimi üst sınıf IRC teknesini geride bıraktık. Daha iyi sonuçlar elde ettik. Özellikle Marmaris gibi son derece trikli bir parkurda , yelkenlerinizi doğru trim edemez iseniz, çakılıp kalıyor ve yarış dışı kalıyorsunuz.



  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Uçan Hollandalı..
#7: 07 Mart 2017, 05:52:13
Ersin adına cok sevindim super bir deneyim olmus,
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Uçan Hollandalı..
#8: 07 Mart 2017, 12:02:21
Teşekkürler Bülent reis,

Gerçekten çok keyifli bir deneyimdi. Yarışlar ile ilgili birşeyler yazmadan önce , Marmaris ile ilgili birşeyler yazmak istiyorum .

Marmaris, ve belkide Ege de birçok kıyımız , yelken yarışçılığı için çok güzel parkurlar. Tepeler ile çevrili Olan Marmaris, yalancı boğaz denilen alan ve uzun koy çıkışı, tepelerden gelen civarnalar ile koy /körfez içerisinde farklı yönde rüzgarların gelişmesine imkan veriyor. Bu durumda parkuru çok iyi incelemeniz, çok iyi taktik belirlemeniz gerekmekte. Parkurlar önceden belirlenmiş zaten. Bu bir kitapçık olarak yelken kulübü tarafından önceden dağıtılıyor. Havanın durumuna göre , yarış komitesi izlenecek parkuru belirleyerek, ilgili parkur bayrağını hakem teknesine toka ediyor ve telsizden anons ediliyor. Sizde diğer tekneler ile birlikte pozisyon alıyorsunuz.

Açıkçası ve gördüğüm kadarı ile kısa parkur , küçük tekneler için daha avantajlı. Bunu Marmaris parkurları için söylüyorum tabi. Çünkü parkur uzadıkça , tekneler arasında mesafeler açıldıkça , farklı rüzgarlar farklı şekilde etkiliyor takımları.

Örneğin son yarış, gerek çıkış, gerekse performans açısından en iyi olduğumuz yarıştı. Hiç hata yapmadık. "uçan Hollandalı" nın yerinde ve doğru komutlarını Burak anında yerne getiriyordu. Ben de yardımcı oldum elimden geldiğince. Yarış, önce marmaris körfezinin dışındaki küçük bir adanın etrafından dönerek tekrar körfezin içine girilmesi ve içeride de güney -kuzey doğrultusunda gidiş dönüşten ibaret.

Hakim rüzgar son yarışta güneyli idi. ancak Marmaris körfezi içinde türbülans yapan rüzgar , boğazdan dışarı kaçıyor.

Bizden daha büyük tekneler dönüşte boğazdan geçerken , güneyli rüzgar hafifti , ve balon yelkenleri mükemmel çalıştı. Oysa biz geçerken, Körfez içerisinde güneyli rüzgar artınca, boğazda biz içeri girerken bu rüzgar bize kafadan çarpti.

Balon ile gideren kafadan gelen bu rüzgar , bize ciddi hız kaybettirdi. Bu durumda Burak ve Hollandalı, çok iyi bir takım örneği sergilediler. Hollandalı tekneyi dar apaz apaz seyrine geçirdi , Burak ise simetrik balonu , asimetrikmiş gibi tamamen yana kaydırıp, yelkenin çalışmasına imkan verdi. Öyle ki balon yelkenin bumbası, artık baş ıstralyaya dayanmış durumda bir süre seyir yaptık.

arkamızdan gelen , bizden daha büyük yelkenli tekne ise , biz bu operasyonu çok hızlı yaptığımızdan, yani balon hiç sönmediğinden kafadan gelecek olan bu rüzgarı farkdemedi ve bizim kadar hızlı hareket edemedi. Sonuçta balonu tamamen söndü. Boğaza çakılıp kaldılar.

İşte böyle dostlar.. Yarış, eğer bu şekilde yapılır ise ,yani bizim ekibin yaptığı gibi, yeteneklerini geliştirmek ve yelkenci olarak forumda kalmak için yapılır ise gerçekten keyifliymiş. Bence en önemli avantajı , her havada yelken yapabilme yeteneğinizi geliştirebiliyor olmak. Güzel olan bu.


 



  • IP logged

  • *
  • İleti: 1049
Ynt: Uçan Hollandalı..
#9: 07 Mart 2017, 12:12:45
Her yelken sevenin yarışa katılması gerektiğini düşünenlerdenim.

Önce bir kaç kez bir teknede misafir olarak, ya da kendi teknesine iyi bir yarışçıyı "skipper" olarak alarak.
Skipper sadece (ve her zaman) dümen tutan kişi değildir. Takımın kaptanı odur ve onun talimatlarına göre tüm ekip çalışır.
Sonrasında da kendi başınıza, kendi teknenizle ya da bir tekne kiralayarak yarışmanızı tavsiye ederim.

Yıllar önce Marmaris Sailing Week için Gezgin Korsan'da iyi bir ekip oluşturulmuş ve keyifli bir organizasyon yapılmıştı. Yarış dereceleri de Sevgili Vefik Ulus Ağabey'imizin skipperliğinde, gayet başarılıydı.

  • IP logged
SARIYAZ  Turgut / Marmaris

B

Burak Doneray

Ynt: Uçan Hollandalı..
#10: 07 Mart 2017, 13:06:57
Çok güzel 3 gün geçirdik beraber güldük,yorulduk,yelken yaptık yedik içtik keyif aldık.Siz Ersin reisin pek bir şey yapmadım dediğine bakmayın.Yarışlar dahil 14 saat yelken yaptık 75 deniz mili yol yaptık en az 4 saatini Ersin dümen tuttu tramolaları beraber attık balonu beraber bastık,indirdik. yelkenleri hergün beraber değiştirdik katladık.Ersin herkül gibi bir adam benim gücümün yetmediği heryerde 2 parmağıyla trimleri yapıyordu hemde vinç kullanmadan . Çok keyifliydi çok iyi bir insan  ve yelkenci tanıdım ve güzel bir dost kazandım. Bu kadar kazanımın üstüne 3. lük  kupası da geldi olsa da olur olmasada olurdu. Teşekkürler Ersin .
  • IP logged

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Uçan Hollandalı..
#11: 07 Mart 2017, 13:53:04
Çok güzel 3 gün geçirdik beraber güldük,yorulduk,yelken yaptık yedik içtik keyif aldık.Siz Ersin reisin pek bir şey yapmadım dediğine bakmayın.Yarışlar dahil 14 saat yelken yaptık 75 deniz mili yol yaptık en az 4 saatini Ersin dümen tuttu tramolaları beraber attık balonu beraber bastık,indirdik. yelkenleri hergün beraber değiştirdik katladık.Ersin herkül gibi bir adam benim gücümün yetmediği heryerde 2 parmağıyla trimleri yapıyordu hemde vinç kullanmadan . Çok keyifliydi çok iyi bir insan  ve yelkenci tanıdım ve güzel bir dost kazandım. Bu kadar kazanımın üstüne 3. lük  kupası da geldi olsa da olur olmasada olurdu. Teşekkürler Ersin .

Herşeyin güzel geçmesine sevindim. Sonucun en kötü 2. lik olabileceğini tahmin etmiştim :) tebrik ederim.
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Uçan Hollandalı..
#12: 07 Mart 2017, 21:03:20
Vaaay arkadaş sırf çene, iki foto attıralım şööle ortaya, bi film koyalım, metropolün garibanları da rüzgarından faydalansın yok.  ;D ;D ;D


https://www.coastguidetr.com/tr/haber/10044/marmariste-protesto-bayrami
  • IP logged


  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: Uçan Hollandalı..
#14: 08 Mart 2017, 00:02:54
Videoları izledim de bu okul tekneleri, marina tekneleri falan , sizin tarafınızdan bu kadar madara edilmelerine rağmen tekrar yarışa falan giriyorlar mı? İlginçmiş gördüğüm kadarıyla karbon marbon yelkenli ciks  ciks tekneleri fena hırpalamışsınız o zaman.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

 
Yukarı git