Herkese merhaba,
Uzun zamandir aklimda olan ve forumlarimizda pek rastlamadigimiz bir konuya deginmek istedim. Hybrit yada sadece elektrikli olarak uretilen, marine motorlar. Distan takma elektrik motorlar genelde kucuk teknelerde kullanildigi icin, bu yazinin konusu degildir. Icten takma, elektrik / Hybrit sitemler asil konumuzdur. Internette yaptigim kisa bir arastirma sonucunda ulkemiz de bu motorlarin satis ve pazarlamasini yapan, amaca uygun iki firma ( cok sayida olan firmalardan sadece ikisi ) dikkatimi cekti.
1 - Erke marine Erke marine firmasi,
ePropulsion urunlerinin satis ve pazarlamasini yapiyor. Burada bizi ilgilendiren, yelkenli tekneler de kullanilan ve sail drive gibi calisan, ayni zamanda hidrojenerasyon ozelligi olan,
Pod Drive serisi elektrik motorlari. Bu motorlar yelken seyrinde bir jenaretor gibi calisarak akulerinizin doldurulmasina yardimci olmakta. Yine gunes panelleri ve ruzgar turbini ile de bir kombinasyon yapilarak, akularin dolumu saglanabilmektedir. Boylece, fosil yakiti kullanimi ortadan kalkmaktadir. Bu firmanin urettigi motorlarda icten takma, yani uskurlu sisteme uygun olani yoktur.
https://erkemarine.com/ePropulsion-Katalog-2021.pdf adresinde urun katalogunu inceleyebilirsiniz.
2-Yes muhendislik Yes muhendislik
LMC marine firmasinin satis ve pazarlama temsilciligini yapmaktadir. Burada uretilen motorlarin tamami icten takma ( inboard ) seklindedir. Cesitli gucte ve kullanim amaclarina gore farklilik gosteren urunler bulunmaktadir. Urunlerin tamamina
https://www.yesmuhendislik.com/tr/marine/lmc-marine-elektrikli-motorlar.htmlbu linkten ulasabilirsiniz. Benim en cok ilgimi
https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/Red%20Snapper%20-%202019-TR.pdf bu urun cekti. Cunku hibrit calisan bir sistem. Yelkenli sevdamizdan, isletme, bakim ve marina maliyetleri nedeni ile vazgectigimizden, hedefimizi Rota 660, Neta ve Nauta turu bir tekneye yoneltik. Acaba bu tekneler ile uzun kiyi seyirleri yapabilir miyiz ? Yapabilir isek, bu uzun seyirlerde ki akaryakit maliyetini nasil dusururuz ve konforlu seyahat ( bildiginiz gibi icten takma dizel motorlarin gurultu ve titresim derdi var.) ederiz ? Seklinde ki beyin yakan sorular neticesinde
yukarida yazmis oldugum bilgilere ulastim. Internette bulabildigim kullanici yorumlari bu teknelerde ki yakit sarfiyati, kullanilan motor gucune gore ( 29 hp den 80 hp ye kadar ) 1 deniz milin de (NM ) 3 lt/saat - 6lt / saat seklindedir. Bunlar yapilan surat ve hava sartlarina gore kabul edilebilinen degerlerdir. Soz konusu teknelerden birini alip, hibrit olarak kullanma dusuncemiz de ;
https://www.yesmuhendislik.com/images/LMC/2022%20Price%20List%20-%20Marine%20Drive%20Systems.pdf ekli linkte belirtilen fiyatlar nedeni ile anlamini yitirmistir. Bu fiyatlara KDV, gunes panelleri ve akuler dahil degildir. Egitimli bir Avrupalinin 3-5 aylik geliri ile yapabilecegi seyler, ulkemizde artan doviz fiyatlari nedeni ile ulasilabilirligini her gecen gun yitirmektedir. Neyse konumuzda bu degil zaten.
Sizlere sormak, dusunce, yorum ve katki da bulunmanizi istedigim sey;
- Rota 660, Neta ve Nauta 6.80 gibi ( benzeleri de olabilir ) teknelerden birini motorsuz satin alip, sadece elektrik motoru ile, 12 ay 4 mevsim kullanmak ne kadar olasidir ?
- Uzun kiyi seyirleri mumkun mudur ?
- Karsilasilabilecek olumsuzluklar nelerdir?
- Hibrit sistemde ki 2. motor guvencesini, ihtiyac halinde, en uygun bir dizel jenerator ile saglamak ne kadar olasidir.
gibi beyin yakan
sorulara vereceginiz icten yanitlar icin simdiden tesekkur ediyorum. Selam ve saygilarimla hepinize esenlikler diliyorum.