Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
OP: 22 Mayıs 2021, 01:18:34
BaştanKara ve KıçtanKara bağlanmanın kendine has felsefesi vardır; bunu Bahar ÖZTÜRK Naviga Yayınları KIÇTANKARA isimli kitabında gayet güzel anlatıyor.

Bendeniz de BaştanKara bağlanmayı sevenlerden biriyim. Bu sebeple kıçta 20Kg.lık bir Admiralti çapam, ucunda 5Mt. 8.lik Zincir ve 50Mt. 18’lik Halatım hazır durur ve 34 feet.lik teknemde bunu kol kuvveti ile bugüne kadar kullanabildim. Ama yaş ilerliyor ve ameliyatlar devreye girince daha dikkatli olmak gerekiyor.

Yıllar önce Babakale limanına bağlandığımda yanıma yabancı bayraklı bir tekne geldi, kıçtankara bağlandı. Teknenin kıçında krom bir zincir kutusu ve üzerinde akuple bir ırgat ile demir dikkatimi çekti. Tam inceleyip fotoğrafını çekecekken; Babakale’yi bilen bilir akşam saatlerinde birden balıkçılar sökün ettiler ve bağırış-çağırış, üst üste bağlanmalar, ortalık epey bir karıştı ve benim inceleme de güme gitti. Şimdi çeşitli şekillerde internet araması yapsam da kıçta demir aparatı uygulamasının fotoğrafını bulamıyorum.

Sorum şu, aramızda benzer uygulamayı yapan, bilen, gören var mıdır?
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#1: 22 Mayıs 2021, 01:20:22
Benim uygulamam...
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

B

Burak Doneray

Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#2: 22 Mayıs 2021, 03:11:40
Hulusi kaptan Fortress alüminyum çapa yada spade aluminyum çapa ile sorununuzu çözebilirsiniz . Ben teknenin kıçında makara ile kullanıyorum . Irgata hiç gerek yok. 6-7 kilo 30 kg çapaya denk . Spade için yer sorunu olsada Fortres saklaması kolay bir çapa.



  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#3: 22 Mayıs 2021, 03:23:25
Sizn aradığınız böyle bir şey sanırım ama çok pahalıya çıkar.

http://www.anchorlifttechnic.com/images/support/stern_installation_guides/Jeanneau_37.html

Başka modellere uygulamaları aşağıda.

http://www.anchorlifttechnic.com/support.html#5
  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Mayıs 2021, 03:30:58 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#4: 22 Mayıs 2021, 08:30:30
34 feet fiber tekne için 20 kg admiralti bence çok büyük. Ayrıca  :)xx :)xx 20 kg admiraltiyi her babayiğit elle çekemez yani.

13 KKg admiralti bence kıç demiri olarak iş görür. Burak kimi çapalar önermiş ancak bunlar kum çapası. geometrik özellikleri ile iş yapıyorlar. Kum için alüminyup çapa süper ama hep kuma denk gelmiyor insan. Ama yine de kum zeminler için saklanması kolay bu alüminyum çapalardan olsa fena olmaz. 

Bir diğer yöntem de iki küçük çapa kullanmanız. Bu katlanır basit admiralti benzeri yerli çapala var. Bir de galvanizli şemsiye çapalar. Halat ile bağlı ancak aralıkları derinliğe göre ayarlanabilir iki hafif şemsiye çapa da iş görür.  Örnek 5 m. demir attınız aradaki mesafe 6 metre olsa tamamdır. 1 metreyi kol payı olarak ilave ettim. Bu durumda iki tane 6 Kg çapa ya da biri aliminyum biri galvanizli şemsiye çapa çözüm olabilir.

İkisinin de saklanması ve kullanılması çok kolay. Hem sıkıntılı durumlarda feda edilebilirler.

Ben kıç demiri olarak kılavuz niyetine küçük bir şemsiye çapa , arkasında bir miktar zincir ve sonrasında 4 kg 4 kollu çapa kullanıyorum. Şimdi bu yazıyı okuyunca Alanya 'da her yer kum, bir alüminyum çapam da olsa iyi olur diye düşünmeye başladım hani.

  • IP logged

  • *
  • İleti: 1467
    • AÇIK DENİZ AKADEMİ
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#5: 22 Mayıs 2021, 11:45:58
Şöyle sabit uygulamalar var;







Tekne içinde yer yoksa veya delme işi istenmiyorsa bir krom konstrüksiyon ile dışarıda duracak benzer yapı da kurulabilir.
  • IP logged
><(((º>

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#6: 22 Mayıs 2021, 12:56:23
Burak Reis, doğru arama demek ki "Stern Windlass Installation" imiş; fikir almak için müthiş seçeneklere ulaştım, teşekkür ederim.

Ya şu Fortress Çapanın bilimsel test sonuçları bir yana hissiyat olarak o hafiflik ile tekneyi tutacağına bir türlü kanaat getiremiyorum. Ersin Reis'in dediği gibi Fortress'ın bir de zemin seçmesi var, her yerde kum zemin nerede bulacaksın.

Yorgun argın sıkışık bir limana gelmişsiniz, daracık bir boşluk bulup oraya kıçtankara bağlanmanın zorluklarını hepimiz biliriz. Halbuki kafadan girmek ve çıkmak ne kadar kolay. Hem sonra havuzluğun denize bakması da ayrı bir güzellik. Benim Admiralti de iş görüyor da demir bırakırken hem dümen idaresi, hem de kol kuvveti ile zinciri bedene dolamadan zemine bırakmak güç kuvvet gerektiriyor.

Ersin Reis, sizin Admiralti ilginizi ve tecrübelerinizi biliyorum ama 20kg altı da pek içime sinmiyor yahu. Çardak koyu şu anda evimin tam karşısında, terastan görüyorum; sizin orada bir gömünüz vardı galiba :)

Özgür Reis de hemen gugıllama kaabiliyetlerini göstermiş; ilginize teşekkür ediyorum.
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

  • *
  • İleti: 5811
    • Son Denk Kayıkçısı
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#7: 22 Mayıs 2021, 13:18:56
Bende baştan kara demirlemeyi tercih edenlerdenim. Bunun bende tek sebebi mahremiyetti . Fakat şimdilerde ikinci bir sebebim daha var, teknem kıçtan kara olma konusunda manevra kabiliyeti kısıtlı bir tekne.
Kıç demirini fazlaca kullananlardanım , Asterix varken katlanır  balıkçı demiri kullanırdım. Şimdilerde Bidarkada Fortress benzeri bir şey var onu kullanıyorum. Arkasında 6 metre zincir var. Yukarı alırken zorlanırsam halatı başa alıyorum. Malum bizde çift makara ve fenerli ırgat var. Halatı ırgatın fenerine vurup öylece zorlanmadan alabiliyorum.
Fakat mensubu olduğumuz Baba teknesi sahiplerinin mail grubunda onlarca uygulama var. Bu resimlerde paylaşılanların bezeri bir sürü icat yapılmış. Teknelere uyarlamışlar. Yukarıda paylaşılanlardan sonra paylaşmamın pek bir anlamı yok ama şunu söyleyebilirim. Omurga salma tekne kullanan gezginlerin hemen hepsinde çok kullanılan kıç demiri sistemleri ve çeşitleri var. Kıç demiri olmayan tekne yok gibi , o kadar yani.

Birde şunu denedim benim kayıkta bot motoru için matafora var , onun palagasını denedim, yol uzadı ama yük yarıya düştü  ve çok kolay oldu. Bence böyle bir manuel basit düzenekte kurulabilir. Hatta bir yönlendirme makarası ile cenova vinçlerine bile taşınabilir.
  • IP logged
S/Y Bidarka / Fatih / İstanbul


"Son Denk Kayıkçısının Hatırasına"


https://sondenkkayikcisi.blogspot.com/

  • *
  • İleti: 1343
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#8: 22 Mayıs 2021, 14:11:48
Ben kıç loçadan geçirdiğim demir halatını cenova vinçine yönlendirip rahatça çekiyorum kıç demirimi.Zincir kısmı gelince el ile çekiyorum zaten demir de apikoda olduğu için zorlanmıyorum.Bende kıç demiri olarak 10 kg.danforth var. 5 m.8lik zincir ve 14 lük 40 m.polyester halat.Eriştelik dışında sıkıntı yaratmadı.
  • IP logged
BABA TUNCA /YEŞİLKÖY

B

Burak Doneray

Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#9: 22 Mayıs 2021, 15:36:29
Ersin önerdiğim çapalara kum çapası demişsin ama doğru değil . Fortress  2 farklı açı ile kullanılıyor diğer çapaların tutuğu her zeminde tutar .Spade zaten at unut tipi yeni nesil çapa. Tek sakıncası alüminyum olanlar hafif ama çok büyük saklamada sorun yaratıyor teknede . Her iki önerdiğim çapada aslında çok başarılı fırtına çapaları .Daha önce yazmıştım çapanın ağırlığından ziyade tutunma alanı demirlemede daha önemli Aluminyum çapalar hafif olsalarda boyut olarak çok büyükler bu sebeble . Fortress orjinal bir çapa kopyası çok ön yargın ondan oluşmuş olabilir kum çapası diye .Erişte ve sert kayalık zeminde zaten hiç bir çapa   bir yere taşa kayaya takılmadan tutmaz. Admiralti bu anlamda başarılı ama tarayıp taramayacağı takıldığı taş ile ilgili.

Birde dikkat ettinizmi Bruce kullanmış nerdeyse bütün tekneler ırgatlı uygulamalarda  kıçta nedeni sanırım boyutu ve şekli  ile ilgili .Sizin düşünceniz nedir neden Bruce ? Benim bilgim yok kullanmadığım bir çapa belkide çok iyidir.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 22 Mayıs 2021, 15:47:20 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#10: 22 Mayıs 2021, 16:05:30
Sahil Güvenlik teknelerinde de hep Bruce gördüm ben; mutlaka bir tercih sebebi vardır?
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#11: 23 Mayıs 2021, 06:54:31
Çardak koyu. Hey gidi..

Sert havada Çanakkale 'yi tırmanmışım, tam dinlenecekken hem de. Mehmet Erem 'in yazdığı yazıyı daha önce okusaydım böyle bir gömü hikayesi olmayacaktı.  :-\ Artık nasıl zırladıysam çapam gitti diye Köstekçi Tayo Mar'a gelirken bir tane hediye getirmişti. O yüzden Tayo Mar 'da admiralti çapanın ismi  " Köstekçi" kaldı. Bence çapa için uygun bir isim.

Yanlış hatırlamıyorsam Erem , çapalara renkli bir yüzer halat bağlamayı öneriyordu. Ben kendime göre biraz daha geliştirdim bunu. Dalabildiğim derinliğe göre halatın boyunu ayarlıyorum. Köstekçi de artık bu renkil halat hep bağlı duruyor. Hiç de çapariz vermedi şimdiye kadar.

Kendi yaptığım iskandil ile derinliği ölçüp , çapayı öyle salıyorum. Daldığımda da yüzer halat sayesinde çapanın yerini kolayca bulabiliyorum. 9 m. ye çapa atıyorsanız 6 metre bir yüzer halat takılmalar durumunda çapayı kurtarmak için çok iyi çözüm. Pahalı çapası olanlara özellikle önerilir.

Valla Burak, sen öyle diyince fortress çapayı tekrar inceledim. Baştaki çubuk admiralti çapadaki çipo ile aynı görevi görüyor olmalı. Kayalık zeminde çok çapariz verecek bir çapa gibi duruyor. Kullanmadım hiç ancak Alanya için ideal kıç demiri benim için. en yakın zamanda alacağım. Hafif ve kolay katlanıyor. Böylece bumkin üzerine de sabitleyebilirim onu.

Hep deniz zemini ile ilgili kum, kaya ve erişte olarak genel bir sınıflandırma var. Oysa genelde koylarda benim gördüğüm bu üç tip zemin birbiri ile iç içe geçmiş şekilde bulunuyor. Yine Çanakkale Morto koyu bu açıdan çok ilginç örnek. Zemin kum gözüküyor ancak 5 cm. altı kaya. O yüzden marinada yerli bir motoryat sahibi çapa tutmaz orası diye gitmeden uyarmıştı beni. Hafif alüminyum çapa ile orada demirlemek neredeyse imkansız.

Benim admiraltiyi bu derece hararetle savunmamın nedeni kendi ihtiyaçlarımdan kaynaklanıyor olması. Bunları yazınca alaya alan bir tayfa hep oluyor ama olsun.

Sonuçta benim teknem küçük. Birçok teknede 4 çapa filan var. 5 olanı bile gördüm. Benim Tayo Mar 'da öyle bir şansım yok. En işlevsel çapayı kullanmak zorundayım. Tüm zeminlede iş gören tek çapa admiralti. örnek verdiğim Morto koyunda da ağır olduğu için işe yarıyor. Üstelik ucuz. Katlanır galvanizli tipleri çok kullanışlı.

Koya girdiğinizde her yer sizin değil ki . sıkışık koylarda demirlemek ayrı bir iş. Ben çapada ağırlığın çok önemli olduğuna inanıyorum. At unut diye bir çapa olduğunu da sanmıyorum açıkçası.

Çapa tipleri ve demirleme konusunda benim gördüğüm yazılanlardan çok daha fazla dikkat edilmesi gereken detaylar var.

Benim klavuz çapa önerim de ısrarlıyım ama. Sıkışık koylarda doğru yere demiri birakmak için çok iyi bir yöntem bana göre.



 




  • IP logged

B

Burak Doneray

Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#12: 23 Mayıs 2021, 09:18:01
Her çapanın farklı kaloma oranı var Fortress için zincir +halat min 1:5 -1:7 yoksa tutmaz tarar.Çapariz konusunda haklısın önüne geleni toplayan takılan bir çapa. Bir bilgide  admiraltiye zincir konulmaz sadece halat .Çapa kurtarma ipi veya yerini gösteren şamandıralı yüzer halat herhalde 100 yıldır kullanılıyordur .

CQR çapa içinde daha önce yazdım ama set ederken tornistanla değil ırgattan kol ile el gücü ile boşu  zincir tam serildikten sonra alınarak set edilir .Sonra tornistanla tutup tutmadığını test edersin başarısız demirleme nedeni tornistanla gömmeye çalışmaktan .Yeni nesil çapalar tornistanla tutuyor insanlara kolay geliyor yoksa galvanize gönderilmemiş orjinal CQR gayet başarılı bir çapadır.

Bruce çapaları biraz inceledim hiç bir artısını görmedim sanırım tercih edilme nedeni boyutu ve şekli kıç için.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 23 Mayıs 2021, 09:33:20 Gönderen: Burak Doneray »

B

Burak Doneray

Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#13: 23 Mayıs 2021, 09:43:41
Kıç demiri konusu benim için yeni sayılır 10-15 senelik .Eskiden benim bildiğim kıç demirini biz 4 tırnaklı çapa kullanırdık 1 tane buyük bir tanede el ile uzağa atabileceğimiz küçük zincir halat donanımlı kıçtan karada kıyıya kement gibi atar çeker kayaya takıldımı rüzgara göre sancak yada iskeleye alıp sabitlerdik. Geri alması ufak olanın dalarak olurdu oda zorluğu karadaki kayalara attıysakta kıyıya çıkıp alırdık kayalara halat bağlamaktan daha pratik gelirdi gençken.
  • IP logged
« Son Düzenleme: 23 Mayıs 2021, 09:50:08 Gönderen: Burak Doneray »

  • *
  • İleti: 663
    • S/Y DUA-1 SEYİR DEFTERİ
Ynt: BaştanKara Bağlanmak için Kıç Demiri
#14: 23 Mayıs 2021, 11:03:50
Kıç Demiri nerelerde kullanılır?

1. Limana baştanKara bağlanmada: Sıkışık bir ortam, tekneniz tornistanda dümen dinlemiyor, havuzluk mahremiyeti olsun istiyorsunuz.

2. Alargada : Dalga, rüzgar yönüne 90derece koya giriyor, tekne yalpası çok rahatsız ediyor; botla kıç demirini atıp, teknenin pruvasını dalgaya veriyorsunuz; ohh, mis.

3. Başka?
  • IP logged
S/Y DUA-1 Hayatta olabileceğiniz en güzel yer, bir DUA'nın içinde yer almaktır. Şems-i Tebrizi

 
Yukarı git