Mehmet reis, verdiğiniz bilgiler için teşekkürler, özellikle bu tablo hayli ilginçmiş.
Şimdi talep edeceğimiz yelkenliyi tariflemeye başlayalım o zaman..
28 feet , Ayna kıç, Yeke dümen, palası dışarıda , randa arma, yol (yawl ) , kotra arma (cutter ) civadralı Omurga salma , düşük bordalı, Mümkün olduğunca alçak kamaralı, ancak içinde ayakta durulabilecek yükseklikte, mümkün olduğunca geniş mutfaklı, ve bölme olarak sadece tuvaletin ayrı bölme olduğu, iç kamara bölmelerinin değişen olabildiği bir yapı.
Şimdi teknenin kıçından başlayalım. Yol teknenin en büyük faydası , bocurumun kendi kendine kontra değiştirebiliyor olması. Üstelik denizin üzerinde. Yani size hiç bir çapariz vermiyor seyir sırasında. ancak açması, kapaması o kadar da kolay değil.
Bu yelken, "lug sail " tabir edilen üzerinde sereni olan bir yelken. Markoni olur ise direk boyu belki biraz daha yükselecek. Ancak bu yelkenin üçgen formunda olması önemli. Şöyle ki, flok için kullanılan furling sistemi , bu yelken için de kullanılabiliyor. Böylece açması ve toplaması sıkıntı olmaktan çıkıyor. Ancak her durumda bumbanın , çatal formunda , direk üzerinde kayabiliyor olması önemli. Gerçi markoniye döndükten sonra çok önemli değil gibi gözüküyorsa da yelkenin formunu kolayca alması bakımından bumba ağırlığı önemli diye düşünüyorum.
direk boyu yükselir ise , aynı uskunalarda olduğu gibi orsa performansı artacaktır diye düşünüyorum. Görüntü itibarı ile mizan direğinin yelkeninin bir miktar daha büyük olması, diğer yelkenler ile görsel olarak daha uyumlu olacaktır kanısındayım.
Gelelim arkadaki üçgen -baston- (bumkin)konusuna. Teknenin kıçından uzanan sabit üçgen yapı, Blue Moon un orjinalinde de var. Cem Gür, bunu aynı civadra gibi yaptırmış. ancak, sonraki sahibi Onur, bu baston oturma alanını kapattığından orjinal haline döndürmüş. Yani üçgen bir baston. sonradan yapıldığından üzerine basmaktan korkuyorum. Yer durumda kıçtan kara yanaşmalarda da sorun çıkarıyor. Ayrıca bununun dışında bir de paserella kullanmak gerekiyor ki bu yapılar basit ve pratik olarak tek bir yapı olarak düşünülebilir.
Yani hem baston, hem de paserella olarak görev yapabilecek , hareketli , daha dar , ucu kesik bir üçgen (eşkenar bir yamuk )
Markoni arma olunca, daha uzun bir direk, ancak daha kısa bir bumba da mümkün olabilir belki. Bu durumda kıçtan kara olunduğunda Bumba , paserella için bir koruyucu taşıyıcı olarak da görev yapabilir.
BU ve benzer küçük teknelerde kimi aksamların birden fazla görevi olmasını ben çok önemsiyorum.
Bocurumun markoni olmasının bir diğer avantajı da şu olacak. Mizana direğini tutan çarmıhların Tayo Mar da yetersiz kalıyor. Ben valena mandarını sanki bir kıç ıstrıralya gibi bumkin üzerine gerip, kullanıyorum ki direk ile ilgili sıkıntı yaşanmasın. (Özellikle pupa seyrinde )
Oysa bocurum markoni olur ise bastonun (paserellanın ) ucuna bağlı olan bir kıç ıstralya kullanmak mümkün. Bu ıstralya aynı zamanda bastonun paserella olarak kullanımı sırsında yüksekliğinin ayarlanmasına imkan verecektir.