Aşağı git Skip to main content

Gönderen Konu: Macera başlıyor ...

  • *
  • İleti: 3573
Macera başlıyor ...
OP: 27 Şubat 2017, 19:30:43
Cem Gür'ün önermiş olduğu Antonio Dias tasarımı Catherine Ann neredeyse Thomas Gillmer 'in Blue Moon yani Tayo Mar ile neredeyse bire bir aynı..

Bu tekne ile ilgili , Cem Gür'ün yazdıklarını okuduktan sonra incelemek için bir çalışma yapacaktım. ancak tam bu sırada wooden Boat forum da aynı tekne ile ilgili bir üye yapım için Antonio Dias ile görüştüğünü yazmış.

O sırada Cem Gür 'ün " hem tasarımcısı da hayatta " dediğini hatırladım.  Sieye girip,  kendisine bugün bir mail attım..

Yanıt gecikmeden geldi.. Ahanda;

Ersin,

Thank you for your interest.

Gilmer's Blue Moon is a wonderful design.

The Katherine Anne design stretched out to 28' would be a nice little cruising boat.

When you say you want more living area…. What do you have in mind? Number of people, number of bunks? Enclosed head?

These will all affect whether or not this is the best way to proceed.
 
Also, what construction method do you intend? Traditional carvel planking? Epoxy strip planking or cold-molded?

I would recommend traditional planking with sawn frames since that is traditional for Turkish boats and you should be able to find suitable materials.

If you can answer these questions I will have a better idea of how to advise you.

Tony

Antonio Dias


Ben , Tayo Mar 'ın aynısını ama 28 feet olanını istedim. Aslında hiç bir sıkıntım olmadığını sadece daha kfazla kapalı alana ihtiyaç duyduğumu yazdım. ancak esas sorum, 22 feetlik Tayo Mar, 28 feet olur ise aynı performası alabilecekmiydim ?

Tasarımcılar böyledir.. Bir şey sorarsın, onlar 10 tane soru sorarlar.. Antonio Dias, namı diğer Tony amca da nasıl bir yapım tekniği tercih edeceğimi, sorup, kendisi bir öneride bulunmuş. Anlaşılan Türk teknelerini ve yapım yeteneklerini de biliyor.

Prensip olrak Katherine Anne 'ın 28 feet olarak tasarlanabileceğini , ve son derece güzel bir tekne olabileceğini yazmış.

Ancak benim , daha fazla yaşam alanından neyi kastettiğimi sorar.

Bir de "Traditional planking with sawn frames " yazmış. Hadi traditional Planking nedir biliyoruz da " sawn frames " neyin nesi. ? Her halde lamine değil de klasik postaları kastediyor..

Bu kadar çabuk cevap beklemiyordum.. Heyecanlandım.. Benim her işim böyle olur.. Paldır küldür..

Biz Türklerin ihtiyaçlarına uygun bir İngiliz iş teknesi..

Şöyle tekne isterim.. Böyle tekne isterim derken iyiydi.. Adam ciddi ciddi soruyor şimdi ne istiyon diye..   

Offf çok kriter var.. Mesela bot .. mesela güneş panelleri .. Bocurum da randa mı olsa gene?  Bumba ve seren hareketli olmalı ama , serpinti körüğü için de yer olmalı.. 

Civadra beni taşımalı ki , yeri geldiğinde Kontra flok söküp takmak kolay olsun.  direk Beni taşıyacak kadar kalın olsun, yandan merdiven olsun ki direk üstünde işlem yapmak kolay olsun.

Olmadı kırılır bir direk olsun ki yeri geldiğinde bakım yapabileyim. Alüminyum direk mi olsa?  Çok çirkin.. Üstünü krem rengi ile boyasam?  Yuvarlak kesit , gargari halkalı alüminyum direk.. Yok daha neler.. fantaziye bak..

Direk kırılır olur ise , treyler ile de taşınır hem.. İn aşağı, yukarı çıkarken çeke çeke gel..

Çok şey mi istiyorum.. Galiba.. adam bilse nasıl bir manyağa çattığını.. :)


  • IP logged

  • *
  • İleti: 1547
    • Classicboats Turkiye
Ynt: Macera başlıyor ...
#1: 27 Şubat 2017, 20:11:32
 :)xx :)xx :)xx
Antonio iyidir...
Zamanında çok yazıştık.
Çok da güzel tasarımları var....

 "Traditional planking with sawn frames "  Kesme posta üzerine geleneksel borda kaplama.
Kesme posta dediğimizde şunu anlayacaksın: Döşek dirsek kol. Her posta 3 parçadan oluşur.







İnşa açısından tekneyi yapacak olana zor gelen bir iş. Maliyeti fazla olacak.  Alternatifi lamine posta. Tayo-Mar'ın yapıldığı gibi.

Yolun daha başındasın. Çook uykusuz gecelerin olacak. Şimdiden hayırlı olsun demek istiyorum.  ;) ;)

  • IP logged
“İçinde ütopya olmayan bir dünya haritasına bakmaya bile değmez… İlerleme dediğin, ütopyaların gerçekleşmesidir” diyordu Oscar Wilde.

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Macera başlıyor ...
#2: 27 Şubat 2017, 20:25:03
Hadi bakalım, ciddi ciddi ders çalış şimdi.
Kafandakiler oluşmaya başladıkca yazıver, belki iki kelam ederken bizden de işe yarar bir fikir çıkıverir ortaya belli mi olur. Hem de biz 28 ayaklık klasik bir teknenin planlanmasını, yazışmalarını, beklentileri ve maliyetini öğrenmiş oluruz. Umarım gönlünce olur yaptırırsın da yapım aşamasını da görmüş oluruz.  ;)

E hayırlısı diyelim  :D
  • IP logged

  • *
  • İleti: 248
  • Arayanlar bulamaz , bulanlar arayanlardır
Ynt: Macera başlıyor ...
#3: 27 Şubat 2017, 20:26:54
Eskiden 56 chevroletleri uzatıp dolmuş yapıyorlardı. Senin tayomar da ööle bisey olurmu acaba ersin korsan? Normalde olmaz ama biz türküz ya ondan şeettim.
  • IP logged
I need your clothes your boots and your motocycle

  • *
  • İleti: 1631
Ynt: Macera başlıyor ...
#4: 27 Şubat 2017, 21:31:21
 :) uykulardan fedakarlık ettiren en güzel hobi işte. Güzel hedef , harika plan. Kolayına gelsin herşey.  :)xx :)xx :)xx !O__
  • IP logged

  • *
  • İleti: 283
Ynt: Macera başlıyor ...
#5: 27 Şubat 2017, 22:12:30
Haydi bakalım kolay gelsin, umduğun gibi olmasını dilerim,
De olmuşken 34-35 ayak olaydı ya ?0-?
  • IP logged

G
  • *
  • İleti: 30
Ynt: Macera başlıyor ...
#6: 28 Şubat 2017, 00:26:00
Hayırlısı olsun...


Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
  • IP logged

S

Servet

Ynt: Macera başlıyor ...
#7: 28 Şubat 2017, 01:27:59
Eskiden 56 chevroletleri uzatıp dolmuş yapıyorlardı. Senin tayomar da ööle bisey olurmu acaba ersin korsan? Normalde olmaz ama biz türküz ya ondan şeettim.

Balıkçı kayık-teknelerin de boy vermek için şıkça yapılıyor ülkemizde..
Ortandan kesip uzatıyorlar tekneleri..
  • IP logged

  • *
  • İleti: 181
Ynt: Macera başlıyor ...
#8: 28 Şubat 2017, 09:58:20
TayoMar'ın modelini gördüğümde formuna bayıldım. Hemen hayaller kurmaya başladım :) ancak ölçüleriyle çalıştıkça aslında biraz şişko olduğunu düşünüyorum. Ted Brewer emminin verdiği bazı değerlere göre LWL/BMAX oranının ortalama değerde olması için 2,7 olması gerekiyor. Oysa TayoMar da bu 2,25 lerde geziyor.  ?0-? Şahsen imkanım elverirde TayoMar'ın ikizini inşa edersem posta aralarını %15-20 açarak yaparım. İnanıyorum ki çok ta yakışıklı bişey olur. Bu da onu 27.3 ft. yapar. ;)
  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2017, 10:08:25 Gönderen: Mehmet Köstekçi »
Köstekçi ---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Macera başlıyor ...
#9: 28 Şubat 2017, 10:47:19
Ortadan kesip , ekleme yapmak tam Türk işi..

Şimdi efendim, tekneyi bire bir ölçüsnde büyütseniz dahi her şey çok farklı olabilir. İstenenden çok daha fazla rüzgar üstüne dönebilri (weather helm )  Yelken ve arma ayarlarını yeniden değerlendirmek gerekir. Örneğin Tayo Mar 2.6 m genişliğinde ve 7 m uzunluğunda. 28 feet olduğunda belki genişlik boyu kadar artmayacak.. ? Bu durum bile tüm armanın değişmesine neden olabilir.

Kaldı ki ben Tayo Mar'ın aynısı derken, Tayo Mar ,yeteneklerine sahip, demeye çalıştım. İstediklerim kafamda şakillenmeye başladı.. Yazacağım bakalım beğenilecek mi.. :)
  • IP logged

  • *
  • İleti: 181
Ynt: Macera başlıyor ...
#10: 28 Şubat 2017, 11:19:23
Yararlandığım kaynaklardan birinde 7 M. den 19 M.ye kadar tekneleri aynı sınıf özelliklerini korumak kaydıyla yeniden oranlayabilmek için bir tablo vermiş. Tabloyu excele aktarmıştım ilgi duyanlar için ekliyeyim dedim. :)

Malesef excel dosyası gönderilemiyormuş :( ekran resmiyle yetinmemiz lazım anlaşılan...
  • IP logged
Köstekçi ---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

  • *
  • İleti: 3573
Ynt: Macera başlıyor ...
#11: 28 Şubat 2017, 11:47:25
Mehmet reis, verdiğiniz bilgiler için teşekkürler, özellikle bu tablo hayli ilginçmiş.

Şimdi talep edeceğimiz yelkenliyi tariflemeye başlayalım o zaman..

28 feet , Ayna kıç, Yeke dümen, palası dışarıda , randa arma, yol (yawl ) , kotra arma (cutter ) civadralı Omurga salma , düşük bordalı, Mümkün olduğunca alçak kamaralı, ancak içinde ayakta durulabilecek  yükseklikte, mümkün olduğunca geniş mutfaklı, ve bölme olarak sadece tuvaletin ayrı bölme olduğu, iç kamara bölmelerinin değişen olabildiği bir yapı.

Şimdi teknenin kıçından  başlayalım. Yol teknenin en büyük faydası , bocurumun kendi kendine kontra değiştirebiliyor olması. Üstelik denizin üzerinde. Yani size hiç bir çapariz vermiyor seyir sırasında. ancak açması, kapaması o kadar da kolay değil.

Bu yelken, "lug sail " tabir edilen üzerinde sereni olan bir yelken. Markoni olur ise direk boyu belki biraz daha yükselecek. Ancak bu yelkenin üçgen formunda olması önemli. Şöyle ki, flok için kullanılan furling sistemi , bu yelken için de kullanılabiliyor. Böylece açması ve toplaması sıkıntı olmaktan çıkıyor. Ancak her durumda bumbanın , çatal formunda , direk üzerinde kayabiliyor olması önemli. Gerçi markoniye döndükten sonra çok önemli değil gibi gözüküyorsa da yelkenin formunu kolayca alması bakımından bumba ağırlığı önemli diye düşünüyorum.

direk boyu yükselir ise , aynı uskunalarda olduğu gibi orsa performansı artacaktır diye düşünüyorum. Görüntü itibarı ile mizan direğinin yelkeninin bir miktar daha büyük olması, diğer yelkenler ile görsel olarak daha uyumlu olacaktır kanısındayım.

Gelelim arkadaki üçgen -baston- (bumkin)konusuna. Teknenin kıçından uzanan sabit üçgen yapı, Blue Moon un orjinalinde de var. Cem Gür, bunu aynı civadra gibi yaptırmış.  ancak, sonraki sahibi Onur, bu baston oturma alanını kapattığından orjinal haline döndürmüş. Yani üçgen bir  baston.  sonradan yapıldığından üzerine basmaktan korkuyorum. Yer durumda kıçtan kara yanaşmalarda da sorun çıkarıyor.  Ayrıca bununun dışında bir de paserella kullanmak gerekiyor ki bu yapılar basit ve pratik olarak tek bir yapı olarak düşünülebilir. 

Yani hem baston, hem de paserella olarak görev yapabilecek , hareketli , daha dar , ucu kesik bir üçgen (eşkenar bir yamuk )

Markoni arma olunca, daha uzun bir direk, ancak daha kısa bir bumba da mümkün olabilir belki. Bu durumda kıçtan kara olunduğunda Bumba , paserella için bir koruyucu taşıyıcı olarak da görev yapabilir.

BU ve benzer küçük teknelerde kimi aksamların birden fazla görevi olmasını ben çok önemsiyorum.

Bocurumun markoni olmasının bir diğer avantajı da şu olacak. Mizana direğini tutan çarmıhların Tayo Mar da yetersiz kalıyor. Ben valena mandarını sanki bir kıç ıstrıralya  gibi bumkin üzerine gerip, kullanıyorum ki direk ile ilgili sıkıntı yaşanmasın. (Özellikle pupa seyrinde )

Oysa bocurum markoni olur ise bastonun (paserellanın ) ucuna bağlı olan bir kıç ıstralya kullanmak mümkün. Bu ıstralya aynı zamanda bastonun paserella olarak kullanımı sırsında yüksekliğinin ayarlanmasına imkan verecektir.

  • IP logged
« Son Düzenleme: 28 Şubat 2017, 11:49:41 Gönderen: Ersin Böke »

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Macera başlıyor ...
#12: 28 Şubat 2017, 12:05:55
www.gim.yildiz.edu.tr/site/upload/7f94aOrnekTez.doc

Bu word dosyasını bir indirever.
Tekne yaptıracaklar ve oranlarla ilgilenenler için önemli bilgiler mevcut.
  • IP logged

  • *
  • İleti: 2553
Ynt: Macera başlıyor ...
#13: 28 Şubat 2017, 12:44:52
www.gim.yildiz.edu.tr/site/upload/7f94aOrnekTez.doc

Bu word dosyasını bir indirever.
Tekne yaptıracaklar ve oranlarla ilgilenenler için önemli bilgiler mevcut.

Ben de biraz bilgi gönderdim.Bakalım hepsini okuyabilecekmi. :)
  • IP logged

T
  • *
  • İleti: 2171
Ynt: Macera başlıyor ...
#14: 28 Şubat 2017, 12:51:53
Eeee tekne yaptıracağım demek öyle, randa da isteeriiim, yawl da isteriimm demekle olmuyor, okusun işte bol bol  ;D ;D ;D
  • IP logged

 
Yukarı git