Daha birkaç gün önce yaşandı... İsimsiz ve yorumsuz aktarıyorum:
A kişisi tekne satın aldı, yelkenli tecrübesi sıfır. Teknesini devraldığı limandan 45 mil mesafede başka bir limana transfer etmek istiyor. Bir şekilde teknenin iki önceki sahibi olan B kişisine ulaşıyor. B kişisi tekneyi kendisine satan kişi değil ve kendisi ile tanışmıyor bile; hali ile bu sürpriz telefona şaşırıyor ancak gayet de sıcak davranıyor, tekneyle ilgili bilgiler veriyor hatta transferine yardımcı olmayı da teklif ediyor. Ancak A kişisi transfer için acele edince B kişisi bu aralar bir sağlık problemi yaşadığını ve mevzubahis hafta için yardımcı olamayacağını söylüyor.
Bunun üzerine A kişisi C isimli bir "profesyonel" kaptan ile anlaşıyor. Tırnak içindeki profesyonel TAM OLARAK Burak reisin yazısındaki tasvire uygun bir kişi. Hatta ismi duyulmuş bazı forumlarda yazmış çizmiş birisi. 4 haneli bir rakam karşılığı anlaşılıyor; transfer edilecek tekne. A ve C kişisi beraber yapacaklar seyri. Neyse efendim beraber yola çıkıyorlar. Transferin bitimine 7-8 mil kala teknenin motorundan dumanlar yükseliyor ve bir daha çalışmıyor. Tekne yedeklenerek yeni limanına bağlanıyor. C kişisi hadi bana eyvallah diyor.
B kişisi durumdan haberdar oluyor ve çok üzülüyor hatta tamir için kendi çalıştığı eski ustasını tekneye yolluyor. Hasar büyük... İmpeller kırık, motor contası yırtık veya erimiş... Bunlar sadece ilk tesbitler. İki bağımsız usta da motorun sökülüp çıkarılması gerektiğini söylüyor.
Sonra anlaşılıyor ki teknenin marşına basılmadan ne motorunun yağı, ne suyu, ne su emişi, ne impellerı, ne göstergesi, ne osu, ne busu, vs... kontrol edilmiş. Böyle denizcilik mi olur efendiler? Yol boyu artan hararet en az 3-4 belirti ile kendini göstermiş ancak tüm bunlar olurken ve tekne otomatik pilotta gemi seperasyon hattını bile geçerken C kişisi seyrin büyük kısmında kamarada sosyal medya ile meşgulmüş. Motordan dumanlar yükselirken "kaptan nedir bu?" sorusuna "hiçbir fikrim yok" deyip kenara oturduğu anın video kaydı bile var. Dahası motorsuz kalan teknede yelken açarken bile zorlanılıyor.
Basit bir impeller problemi, herkesin başına gelecek birşey... Motorun su atmadığından, beyaz dumandan, sesinden, göstergeden vs... yahu bunların en az birinden hararetin arttığına uyansa veya daha önemlisi umrunda olsa motoru istop eder, problem büyümez. 4 haneli rakama anlaşılan seyrin maliyeti A kişisine 5 haneli bir rakama çıkmaz...
A kişisi olayın şokunu yeni yeni atlatıyor ve sadece anlamaya çalışıyor, bu kaptanın sorumluluğunda değil mi diye. Ama ortada ne sözleşme var ne birşey. Gerçi kusur şahitlikle tespit edilebilecek birşey ama... Aması öyle işte...
"...parce que je suis heureux en mer et peut-être pour sauver mon ame..." - Bernard Moitessier