Patalya malum hediye gelmişti. Maceralı bir şekilde Serkan Güvenen paketleyip kargolamıştı. Malzeme su kontrası. Ziya bey kendisi için yapmış ancak sonrasında ahşap teknesini satınca bunu bana hediye etmişti. Tamamen projesine göre yapılmış, malzemeden kaçılmamış sadece ince işleri bitmemiş durumdaydı.
Anlaşılan o ki lamine kısmın açık kaldığı durumlarda buradan giren nem açılmaya neden olabiliyor. Video sanırım daha açıklayıcı olacak.
Kaldı ki bu kısım tamamen elyaf kaplıydı. Sanırım sorun karada pala (skeg ) üzerinde bir tarafa dayalı dura dura elyaf bir miktar açıldı ve bu açılma sırasında tabakalar da hareketlendi. Eski su kontrası skeg açıkçası karaya çıkarken sürekli sürtündüğünden açılmış ve lime ilme olmuştu. Buna rağmen sökmek hiç de kolay olmadı.
Polly wog basit bir dingi. Benim hoşuma giden tarafı kabuk şekli nedeni ile çekerken hiç sorun çıkarmadan geliyor olması. Yanlarına da birer irice usturmaça bağlandı mı kürek çekerken ya da inip binerken devrilmesi imkansızlaşıyor.
Sonuçta Tayo Mar gibi bir tekneye şişme bot yakışmıyor. Sıkıntılı havalarda dahi bir sorun yaşamadım. en güçük şişme bot dahi olsa ona Tayo Mar'ın üzerinde yer yok. Hal böyle olunca patalyanın her durumda denizde kalması gerekiyor. Hem denizde kalacak , hem de çapariz yaratmadan peşi sıra gelecek.
Şİmdi bu pala (skeg ) kısmını masif tik ahşaptan yaptım. Daha önce masa olarak kullanılmış sonrasında sökülmüş ve marinada ki ahşap hurdalığına atılmıştı. Üzeri vernikli olduğundan ve anlaşıldığına göre iç mekanda kullanıldığından zımparalayınca tertemiz masif tik ortaya çıktı.
Ahşap daha önce işlem gördüyse epoksi iyi yapışmıyor. Böyle tertemiz bir ahşap çıkınca içim rahatladı. Yine bildiğim kadarı ile tik iyi güzel de epoksi ile kolay yapışmıyor.
Ahşap palayı bir miktar kalın tuttum. Sonuçta Polly wog da bir omurga yok ve bu pala kabuğa yapıştıtılıyor sadece. O yüzden kalın ahşap gövdeye daha iyi yapışacak.
Yelkencilik bana çok önemli bir şey öğretti . Her şeyi sadece bir kere ve hakkettiği şekilde yapmak. Bu çok önemli bence. İşin kolayına kaçmak ya da kötü malzeme kullanmak aynı işi tekrar yapmaya neden oluyor . Hem pahalıya geliyor. Hem de zaman kaybı oluyor.
Palayı masif yapınca aynadan da desteklemek aklıma geldi. Hem ileride bir dümen yerleştirirsem faydalı olur diye düşündüm. aklın yolu bir . Benden önce yapılmış.
Aşağıda ise küçük usturmaçalardan yapılmış bir uygulama var. Gözünüzde canlansın diye koydum.
Yine Bu dingiye yelken takanlar dahi olmuş.
Bir sandala tekneden inmek ya da binmek bota inip binmekten daha zor bu arada. Şişme bot her durumda en küçüğü de olsa daha stabil. Ayrıca Teknenin bordasına da zarar vermiyor çarparsa.
Peki bir sandaldan ya da böyle bir dingiden tekneye nasıl çıkılacak. Benim tecrübelerim şu yönde. Her türlüsünü denedim. En iyisi hele böyle bir ayna kıç dingi ise kıç aynadan yanaşmak. Bunun avantajları şunlar.
Bordadan binmeye ya da inmeye kalkarsanız dingi sancak iskeleye rahatlıkla yalpa yapabiliyor. Ama Kıçtan yanaşır, basit bir halat ile önce bağlanırsanız (arada mutlaka bir kıç usturmaça olmalı ) dingide ayağa kalktığınızda kıç taraf geniş olduğundan daha az yalpaya düşülüyor. Hem dinginin kıçıda oturak olduğundan bu aynı zamanda yolcu için de basamak görevi görüyor. BUrada en önemli detay bağlandığınız halat. BU daha önceden hazırlanmış, ölçüsünde ve babalara geçebilen ve kolaylıkla sökülp takılabilecek bir halat olmalı.
Öyle ki tek başına olduğunuzda da arka tarafa çok yüklenmeden halatı çözüp, bağlayabiliyor olmanız gerekiyor çünkü. Üstelik çift taraflı olmalı ki bordaya dinginin kıçı tam yaslanabilsin. Aksi durumda yine çok zorlanmak olası.
Bir diğer önlem alınması gereken detay ise pirinç ıskarmozlar. Bunlar evet kürek çekmeyi çok rahatlatıypr ancak uçları çok sivri. Bir düşme anında çok tehlikeliler. Bu sene bunların sivri taraflarını körleyip, uçlarına yumuşak bir malzemeden kafa yapmayı planlıyorum. Binerken , inerken ya da devrilme anında çok tehlikeli. Keza teknenin bordası için de.
Havanın güzelliği dinginin palasını yapmaya imkan verdi. Şİmdi iş bordaları benzer şekilde tamir edip, tik çıtalar ile kuvvetlendirmek gerekiyor. Su kontrasının bitiş noktalarını korumak için yine epoksi elyaf kullanacağız. sonra tik çıta ve su kontrasının üstüne kauçık siyah bant gelecek. Bu hem su kontrasını koruyacak hem de bordaya çarpma durumunda Tayo Mar 'a zarar vermeyecek.